Torolufs hjemmekino


Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
300
16
18
Takker Snooky!

Hva med å gjøre kinoen som rom-i-rom (r-i-r)?

Når jeg først skal kubbe ned himlingen, har jeg nå beg. å se på muligheten for å bygge kinoen som (r-i-r).
Kinoen min bygges som sagt på et betonggulv i en kjeller. Er det noen måter jeg kan kutte ned på høyden i gulvoppbyggingen og samtidig oppnå god lydisolering? Evt. hva kan jeg droppe? Pga. lav takhøyde på 2,15m er det ønskelig at gulvet bygger minst mulig.

Følgende har jeg funnet på nettet ang. fremgangsmåte for å få gulvet lydisolert i r-i-r (fra bunnen og oppover):
- elastisk dempesjikt - 25mm trinnlydsplate (evt. 15mm)
- Trykkfordelende plater - eks. 13mm gulvgips, 12mm sponplate el. 12m trefiberplater
- Golvplater - 22mm sponplater el. 19mm kryssfinér
- Golvbelegg/parkett: 14mm
Totalt vil dette bygge 74mm.

Før r-i-r-tanken slo meg hadde jeg beregnet en gulvhøyde på 22,5mm (2,5mm fuktsperre, 6mm Depron, 14mm parkett). Differansen vil da bli 54 mm (hvis jeg bruker fuktsperre på 2,5mm under r-i-r-konstruksjonen, PS: ikke under vegg).

Det er denne fuktsperren jeg opprinnelig har tenkt å bruke mot betonggulvet.
https://megaflis.no/pergo-fuktsperre-extrem-m-tape-15m2-pr-rull.html

Alt dette med r-i-r vil selvsagt føre til at jeg må gjøre om de tre veggene hvor jeg allerede har satt opp bindingsverk og fylt inn med isolasjon, men men, jeg er villig til å ta en omvei for å bli bedre fornøyd med resultatet til slutt. Som sagt så var tanken at rommet skulle bli et soverom da bindingsverket ble satt opp.

I vedlegget betyr de gule strekene at eksisterende vegger er betongvegger. Den siste veggen (med innerdør) er en lettvegg m/5 cm bindingsverk m/Rockwool inni, 1 lag gips på hver side.
Takker cb_600! Skal se nærmere på det ang. varmefolie. Jeg har fuktsperrere fra et annet prosjekt, samt svart teppe, så prøver å bruke det jeg allerede har:)

Er det noen andre her på forumet som kan hjelpe meg med spørsmålene ovenfor, ang. rom-i-rom?
 

Snooky

Medlem
27 Sep 2005
2.061
28
48
Takker cb_600! Skal se nærmere på det ang. varmefolie. Jeg har fuktsperrere fra et annet prosjekt, samt svart teppe, så prøver å bruke det jeg allerede har:)

Er det noen andre her på forumet som kan hjelpe meg med spørsmålene ovenfor, ang. rom-i-rom?
Rom i rom er riktig nok i utgangspunktet et hel frikblet rom inne i et eksisterende. Men dette er ingen absolutt forutsetning for å oppnå god lydisolering da mange har ulikt behov i ulike retninger.
Siden dette er en kjeller har du kanskje ikke så mange hensyn du må ta nedover? I så fall kan du spare plass, jobb og penger ved å redusere ambisjonsnivået hva gjelder gulv.
Jeg har en loftstue, og kunne dessverre ikke kutte noe der. Ei heller tak fordi lyden gikk i takkonstruksjonen over til andre rom, og gjorde lydisolert vegg mindre nyttig. Men jeg tok lett på den ene ytterveggen, som bare har loftet på garasjen uten for. Den er ikke frikblet, og har kun ett lag fermacell. Hører forskjell, men bare i garasjen

Så i en kjeller ville jeg vurdert å droppe store tiltak i gulv.
Men hvis du først skal gå "all in" vil en god gulvkonstruksjon være flytende bjelkelag på gummiklosser etterfulgt av gulvspon og gips eller fermacell. Trinnlydsplater hjelper hovedsakelig mot nettopp trinnlyd. Dersom ingen er under deg tviler jeg på at de vil gi så mye. Blir også lite gåing i de fleste kino rom. Barnerom derimot... . De kan kanskje hjelpe litt på overført vibrasjon, men det fikser gummiklossene for deg.
Men hvis du uansett skal ha er de typene jeg har brukt ikke egnet under gulvsponet. Ikke faste nok, så de må mellom spon og gips. Men det ser du i anvisning fra produsent når du velger type.

Edit - etter å ha lest første posten din igjen er jeg enda mer overbevist om at lydisolering i gulv for deg bør ha fokus på vibrasjon.
 
  • Like
Reactions: Toroluf

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
300
16
18
Takker Snooky!

Rom-i-rom (r-i-r) gir selvsagt det beste resultatet, men jeg er noe usikker på om det er verdt å ta det helt ut for min del, spes. siden jeg allerede har satt opp bindingsverket. Kjedelig å bruke ekstra tid på noe jeg allerede har gjort.
 
  • Like
Reactions: cb_600 and Snooky

Hunsbedt

Medlem
10 Aug 2005
5.702
59
48
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Interessant prosjekt. Jeg har lest tråden nå, og har kanskje noen forslag. Dette er et lite rom, og du ønsker ikke å gjøre det enda mindre. Jeg ville ha forkastet rom-i-rom her, spesielt siden det er lavt under tak fra før, og bredden bør du heller ikke gjøre smalere.
Jeg ville enkelt og greit gått for vanlig gips over for eks vanlig veggsponplater, evt gulvsponplater. Da blir veggene stive og du kan henge opp ting mye enklere enn hvis det bare var gips. Du kan også bruke ett lag Fermacellplater.

En stiv og tung vegg vil til dels hindre lydlekkasje, men vil også reflektere mer siden platene ikke vil flekse og absorbere lavere frekvenser. Du vil muligens trenge mer og tykkere absorbenter for å dempe refleksjoner og bass. Så det blir en avveining om rommet skal "lekke" bass til resten av huset (med tynnere plater- for eks ett enkelt lag gips), eller om rommet skal bli tettere og holde bassen inne (med flere platelag som blir stivere og tyngre).

Det er ikke lett å forutsi hvordan resultatet blir, det kommer an på hvor mye lyd anlegget ditt vil produsere, og hvor lave frekvenser det vil bli. Så mine tips er ikke annet enn forslag, og ikke sikre på noen måte.

Hvis du har tenkt å bruke subber som går dypt vil uansett ikke rom-i-rom effektivt fjerne lydlekkasjer. Svært lave frekvenser/lydbølger vil uansett forplante seg i reisverk og betong, og lett kunne høres inn i de nærmeste rommene. Antakelig i hele huset, når det dras på i volum. Folk flest vet ikke hvor tykke vegger som skal til for å stoppe bass effektivt.

På kinoen der jeg jobber er det seks attentommere. Yttervegger er 25cm massiv betong, så kommer rom-i-rom innenfor, med ca 5cm luft og stående 2x8" bjelker. Så kommer to lag kryssfiner og ett lag gips, og innenfor det igjen 5cm stålrammer med Rockfon Industrial. Alikevel lekker rommet litt bass. Så og si ingenting ute, men inne lekker det gjennom vindusflater og dører.

Så selv bare med en "liten" SVS-subb, vil rommet ditt lekke bass som en sil i de laveste frekvensene med rom-i-rom. Det er derfor jeg heller vil sette opp et stivt og tungt platelag, hvis lydlekkasje er det primære å forminske. Hvis ikke, gå for et enkelt platelag, som vil flekse litt og absorbere litt bass. Det vil i begge tilfeller være nødvendig uansett med bra førsterefleksjonsdemping, og absorbenter for bass. Hvor mye er vanskelig å anslå før anlegget er bestemt.

Og som sagt, dette er ikke noen fasit, og det er mange meninger om hvordan det kan gjøres. Personlige preferanser spiller også inn, og mine forslag er ikke basert på annet enn litt gjetninger. Jeg har ingen akustikk-kunnskap utenom litt egne erfaringer. Akustikk, og behandling av rommet når anlegget skal inn, bør du søke hos dem som kan dette godt. Jeg kjenner flere som er flinke på dette, og kan sikkert sette deg i kontakt med dem hvis det er noe du ønsker.
 
  • Like
Reactions: Toroluf

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
300
16
18
Interessant prosjekt. Jeg har lest tråden nå, og har kanskje noen forslag. Dette er et lite rom, og du ønsker ikke å gjøre det enda mindre. Jeg ville ha forkastet rom-i-rom her, spesielt siden det er lavt under tak fra før, og bredden bør du heller ikke gjøre smalere.
Jeg ville enkelt og greit gått for vanlig gips over for eks vanlig veggsponplater, evt gulvsponplater. Da blir veggene stive og du kan henge opp ting mye enklere enn hvis det bare var gips. Du kan også bruke ett lag Fermacellplater.

En stiv og tung vegg vil til dels hindre lydlekkasje, men vil også reflektere mer siden platene ikke vil flekse og absorbere lavere frekvenser. Du vil muligens trenge mer og tykkere absorbenter for å dempe refleksjoner og bass. Så det blir en avveining om rommet skal "lekke" bass til resten av huset (med tynnere plater- for eks ett enkelt lag gips), eller om rommet skal bli tettere og holde bassen inne (med flere platelag som blir stivere og tyngre).

Det er ikke lett å forutsi hvordan resultatet blir, det kommer an på hvor mye lyd anlegget ditt vil produsere, og hvor lave frekvenser det vil bli. Så mine tips er ikke annet enn forslag, og ikke sikre på noen måte.

Hvis du har tenkt å bruke subber som går dypt vil uansett ikke rom-i-rom effektivt fjerne lydlekkasjer. Svært lave frekvenser/lydbølger vil uansett forplante seg i reisverk og betong, og lett kunne høres inn i de nærmeste rommene. Antakelig i hele huset, når det dras på i volum. Folk flest vet ikke hvor tykke vegger som skal til for å stoppe bass effektivt.

På kinoen der jeg jobber er det seks attentommere. Yttervegger er 25cm massiv betong, så kommer rom-i-rom innenfor, med ca 5cm luft og stående 2x8" bjelker. Så kommer to lag kryssfiner og ett lag gips, og innenfor det igjen 5cm stålrammer med Rockfon Industrial. Alikevel lekker rommet litt bass. Så og si ingenting ute, men inne lekker det gjennom vindusflater og dører.

Så selv bare med en "liten" SVS-subb, vil rommet ditt lekke bass som en sil i de laveste frekvensene med rom-i-rom. Det er derfor jeg heller vil sette opp et stivt og tungt platelag, hvis lydlekkasje er det primære å forminske. Hvis ikke, gå for et enkelt platelag, som vil flekse litt og absorbere litt bass. Det vil i begge tilfeller være nødvendig uansett med bra førsterefleksjonsdemping, og absorbenter for bass. Hvor mye er vanskelig å anslå før anlegget er bestemt.

Og som sagt, dette er ikke noen fasit, og det er mange meninger om hvordan det kan gjøres. Personlige preferanser spiller også inn, og mine forslag er ikke basert på annet enn litt gjetninger. Jeg har ingen akustikk-kunnskap utenom litt egne erfaringer. Akustikk, og behandling av rommet når anlegget skal inn, bør du søke hos dem som kan dette godt. Jeg kjenner flere som er flinke på dette, og kan sikkert sette deg i kontakt med dem hvis det er noe du ønsker.
Takker Hunsbedt for gode innspill! Toppers med innspill fra en fra nabobygda!:)

Enig med deg i at det er lurt å droppe rom-i-rom. Også det beste for at kona ikke blir oppgitt over at jeg tar ned veggene jeg allerede har satt opp:)

Jeg er med på det du skriver ang. veggene. Jeg tror likevel jeg går for fibergips på veggene mot naborommene (kj.stue, bod og gang), vanlig gips resten. Utpå der tror jeg at jeg går for mdf-panel. Dette pga. gidder ikke sparkle og male. Mdf er gjerne ikke best mtp. lyd, men raskere siden slipper å sparkle og male. Ønsker som sagt å dra svart molton foran når jeg ser film og serier, men lysere og trivelig når ser sport og program med barna. Jeg vil få til en løsning på absorbenter når rommet er ferdig, bruker ikke så mye tanker på det, men tar det når den tid kommer. Håper det vil fungere med absorbenter som bygger lite i dybden.

Jobber du på Kvinesdal kino? Farsund også?

Takker for du kan koble meg med andre lydkarer med peiling! Sender deg en pm i kveld:)
 

Hunsbedt

Medlem
10 Aug 2005
5.702
59
48
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Takker Hunsbedt for gode innspill! Toppers med innspill fra en fra nabobygda!:)

Enig med deg i at det er lurt å droppe rom-i-rom. Også det beste for at kona ikke blir oppgitt over at jeg tar ned veggene jeg allerede har satt opp:)

Jeg er med på det du skriver ang. veggene. Jeg tror likevel jeg går for fibergips på veggene mot naborommene (kj.stue, bod og gang), vanlig gips resten. Utpå der tror jeg at jeg går for mdf-panel. Dette pga. gidder ikke sparkle og male. Mdf er gjerne ikke best mtp. lyd, men raskere siden slipper å sparkle og male. Ønsker som sagt å dra svart molton foran når jeg ser film og serier, men lysere og trivelig når ser sport og program med barna. Jeg vil få til en løsning på absorbenter når rommet er ferdig, bruker ikke så mye tanker på det, men tar det når den tid kommer. Håper det vil fungere med absorbenter som bygger lite i dybden.

Jobber du på Kvinesdal kino? Farsund også?

Takker for du kan koble meg med andre lydkarer med peiling! Sender deg en pm i kveld:)
Løsningen på vegger med Fermacell/fibergips og med MDF eller Hunton-panel på utsiden er helt topp! Det tror jeg er en god løsning, tungt og dødt.

Tynne absorbenter virker de også, men du vil få en ujevn demping. Jeg har brukt 5-8-10cm Rockfon Industrial, med like mye luft bak som platene er tykke. Det har jo funket greit, men dempingen i førsterefleksjon har ikke gått særlig dypt. Jo tynnere demping, desto mer demping av bare diskant, og muligens øvre mellomtone. Rommet kan da høres dødt ut hvis mye av veggene og tak er dekket. Bruk heller 15-20cm i førsterefleksjon rett plassert, og legg dempingsplatene i rammer som kan slippe lyd inn fra sidene også. Da demper du ned til ca 4-500Hz, litt avhengig av tykkelse og kvalitet på dempematerial.

Til absorbering av bass kreves mye dypere feller enn dette, og luftig/åpen isolasjon. Det finnes også tynne effektive plateabsorbenter, med stålplater opphengt i spesialskum, men disse er relativt dyre. Har link til dette også hvis det er noe som du kan tenke deg.

Jeg jobber som kinomaskinist på Kvinesdal Kino ;)
 
  • Like
Reactions: Toroluf

Snooky

Medlem
27 Sep 2005
2.061
28
48
Var i ferd med å skrive omtrent det samme som Hunsbedt. Men det gidder jeg ikke, utover å si meg enig.
Tror du kommer godt ut av det uten rom i rom. Den plassen kan komme til nytte.

Jeg har prøvd og feilet mye på akustikk, og særlig demping av bass. Smått/tynt demper høyt. Det blir sjelden behagelig, og har ingen effekt på bass. Tvert i mot kan bassen oppleves som høyere og mer ullen med mye tynn demping i rommet.

DIY bassfeller på 20 cm demper lite under 200 Hz. Kommersielle dyre løsninger klarer mer med mindre volum, men direkte små vil jeg ikke kalle de.

Men det er å ta sorgene på forskudd. Bygg et ok lydisolert rom og få inn anlegg. Deretter kan du la deg forlede inn i akustikkens harde verden. Plassering av høyttalere (særlig sub) og sitteplasser betyr vel så mye om ikke mer for akustikken som absorbenter og diffusorer.
 
  • Like
Reactions: Toroluf

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
300
16
18
Takker Hunsbedt og Snooky!
Godt at gips og mdf/hunton-plater høres ut som en god løsning!:)
Jeg tenker ellers å ha fibergips i taket under stua, ellers vanlig gips (prøver å spare penger der jeg kan. Jeg skal ellers ha stjernehimmel i taket, så må ha en tynn kryssfinerplate under gipsen, fester molton til kryssfineren.

Av anlegg har jeg 2x Klipsch r-115sw, fronter Kef Reference 105/3, Kef ref 200C center; Yamaha 3070 AVR, ellers 7.2.4, men surr-høytt er nokså små.

Så det blir ikke noe gedigne anlegg ALA deg og Karmann, Hunsbedt!:)
 

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
300
16
18
Ellers,
Noen anbefalinger når det kommer til ventilasjon, merke og modell?

Mtp. lydlekkasje: Ok i mitt tilfelle at stikkontaktene blir felt inn i veggene, og heller tetter godt rundt med isolasjon e.a. materiale som forhindrer lydlekk? (Har allerede K-rør og strømkabler i veggene, foreløpig kun 2 stikkontakter og 2 lysbrytere, derfor best å beholde det slik:)
 

m0lder

Medlem
30 Mai 2018
6
9
3
Frogner, Sørum
www.youtube.com
Ellers,
Noen anbefalinger når det kommer til ventilasjon, merke og modell?
..
Jeg har fått Mitsubishi VL-50 prosjektert til min kino. Men denne gjør ingenting annet enn å bytte ut luften og bevare temperaturen. Fint om vinteren når det er kaldt og du ikke vil ha det kaldere i rommet men allikevel frisk luft. Om sommeren bytter den jo fremdeles ut lufta, men det kan bli varmt (jeg har en panelovn på veggen til kalde dager). Så jeg ville fremdeles sagt varmepumpe om du ikke skal klare deg med en enkel vifte, men igjen det blir dyrt og du har flere varmepumper allerede.
 
  • Like
Reactions: Toroluf

Snooky

Medlem
27 Sep 2005
2.061
28
48
Mtp. lydlekkasje: Ok i mitt tilfelle at stikkontaktene blir felt inn i veggene, og heller tetter godt rundt med isolasjon e.a. materiale som forhindrer lydlekk?
Å tette rundt hjelper bare litt. Innfellingsboksene er syltynne og nesten vektløse. Så du får da flere steder på veggen hvor platetykkelsen går ned fra flere cm til kun noen få mm. Vil tro dette blir det svake punktet i lydisolering din. Men blir det lufttett reduserer du hvertfall en del. Har sett løsninger hvor det bygges en kasse inni veggen rundt innfellingsboksene. Men usikker på om det er verdt innsatsen.
Som nevnt valgte jeg utenpåliggende stikk på lydisolert vegg, så jeg kan ikke vise til noen erfaringer med konsekvensene av å velge det motsatte.
Det blir selvsagt også avhengig av hvilken dempende effekt du ønsker å oppnå i tilstøtende rom.
 
  • Like
Reactions: Toroluf

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
300
16
18
Takker Snooky!
Jeg skal høre med elektrikeren om hvor mye dyrere det blir med utenpliggende stikkontakter. I de fleste spørsmålene mine ligger det en økonomisk tanke bak. Alt kan gjerne være det beste for meg, men kona forstår seg dessverre ikke på det her hjemmekinogreiene, så må derfor levere et spiselig budsjett først
 

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
979
40
28
Tenker du kommer rimeligere ut med utpåliggende strøm. Er mindre jobb for elektrikeren og du vil ha et mindre dele behov, altså ingen bokser og trekkrør.

Er litt i samme situasjon som deg angående budsjett, hadde i utgangspunktet store planer om rom-i-rom løsning med innkjøp fra avshop.no. Men ble raskt skrinlagt ved prosjekt start etter en virkelighets sjekk, med kona.. :)
 
  • Like
Reactions: Toroluf

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
300
16
18
Godt poeng cb_600, bør bli rimeligere det ja!:)
Noen ting i kinoen er lettere å selge inn til kona enn andre, f.eks. absorbenter kan bli en utfordring å få forståelse for.
Kona er super på alle andre fronter, men når det kommer til AV er vi ulike!:)
 

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
300
16
18
Absorbenter lager du fint selv til en rimelig penge. Mye hjelp å få her på forumet til nettopp det :)
Godt å høre at det kan lages selv cb_600! Det høres rimeligere ut:)
Har du noen tips der?

Hadde ellers elektriker på befaring i dag. Han sa at i noen tilfeller legger man isolasjon (steinull) i el-boksene. Selv om isolasjonen ligger helt inntil stikkontakten skal det ikke være brannfarlig. Men mtp lydlekkasje er det nok bedre å legge kabel og stikkontakter synlig
 

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
979
40
28
Godt å høre at det kan lages selv cb_600! Det høres rimeligere ut:)
Har du noen tips der?

Hadde ellers elektriker på befaring i dag. Han sa at i noen tilfeller legger man isolasjon (steinull) i el-boksene. Selv om isolasjonen ligger helt inntil stikkontakten skal det ikke være brannfarlig. Men mtp lydlekkasje er det nok bedre å legge kabel og stikkontakter synlig
Her har du en egen tråd om DIY absorbenter/akustikkplater: https://avforum.no/forum/index.php?threads/diy-akustikkplater.216827/
 
  • Like
Reactions: Toroluf

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.259
144
63
41
www.avforum.no
Par innspill fra meg her;

1. Forstår jo godt at du ønsker å ivareta takhøyden og dermed droppe lydisolasjon, men med stua rett over er det nok allikevel noe du kan risikere å angre på... Ett lag med fibergips uten avkobling vil frakte mye bass og generell bevegelse i himlingen opp til etasjen over. En mulighet er å felle inn gummi-avkoblere i selve bjelkelaget. Hvis det er litt dim på bjelkene kan du vurdere å frese inn et lite spor på 3cm og dermed ha plass til gummavkoblere uten å ta høyde fra rommet. Dette må du selvsagt få vurdert av fagmann, men får du avkoblet himlingen din vil du unngå svært mye vibrasjonsstøy opp til etasjen over.

Skal du virkelig lydisolere må du imidlertid også kjøre på med tilsvarende avkobling av vegger, enten ved å bygge et rom-i-rom reisverk eller gummiavkoblere som bygger 3cm, stålskinner inklusive.

Mot gulvet er det også kritisk å få avkoblet, mulig det vil fungere med trinnlydsplater av noe slag, men alternativt også bruk av gummi der. En løsning med U-boats og lekt på 30mm vil totalt ta 4cm høyde, men da bør en også fjerne spongulvet som allerede ligger der slik at du kan legge U-boats / gummi rett på sålen. Du kan eventuelt vurdere gummimatter, litt lavere effekt enn U-boats, men langt bedre enn ingen avkobling.

2. Når det gjelder ventilasjon er du helt avhengig av dette om du følger "boka" og også installerer en lyddør. Dette fordi rommet da er hermetisk tett. Det finnes løsninger til rundt 5000 fra f.eks. Mitsubishi som både varmegjenvinner og skifter luften.

3. Når det gjelder lydsystem bør du absolutt få demo på litt ulike oppsett før du slår til etter mitt syn. Jeg bruker selv en akustisk transparent lerretsduk og høyttalerne skjult bak dette, og skal du bygge en baffelvegg er det viktig at høyttalerne du velger er tilpasset dette enten uten port eller port i front av høyttaleren. En baffelvegg kan du bygge i standard treverk, men et tips der er å også avkoble selve baffelveggen da det er mye lydenergi som genereres fra frontveggen - spesielt om du også plasserer subber i front (som absolutt er å anbefale). En baffelvegg gir deg både økt SPL (+6dB ihht teorien, har aldri målt selv, men fysikken taler hvertfall i løsningens favør og det er jo ikke uten grunn kommersielle kinoen installerer høyttalerne sine slik), og du får også bedre kontroll på spredning og generell akustikk ved bruk av en slik baffelvegg.

Lykke til med prosjektet! :)
 
  • Like
Reactions: Toroluf

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.259
144
63
41
www.avforum.no
...og når det gjelder varmekabler i gulvet er det i et hermetisk tett kinorom stort sett mer behov for det motsatte - altså kulde. En varmepumpe gir deg muligheten til begge deler, altså både å kjøle ned og varme opp rommet - kjapt - og er etter mitt syn langt bedre egnet enn varmekabler som enten tar lang tid å sette i action eller må stå på hele tiden. Ettersom en ofte ikke bruker kinoen mer enn type noen timer kveldstid er det lite gunstig å måtte holde rommet varmt hele tiden. Du klarer deg fint med den aller minste varianten av en varmepumpe til et slikt rom, men det kan jo også etterinstalleres.
 
  • Like
Reactions: Toroluf

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
300
16
18
Supert lygren! Takker for gode innspill!:)

Ang. gummiavkoblere: har du link til en type du vil anbefale? Samt U-boats?

Jeg har forresten lydutstyr allerede, ikke in-Wall/vaffel høytt, men vanlige «kassehøyttalere», samt JVC X5000 PJ. Har en plan om å kjøpe lydtransparent duk:)