Torolufs hjemmekino

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
280
13
18
Ila. høsten skal jeg lage en hjemmekino i rommet som dere ser på bildene. Før jeg går i gang er det ønskelig med noen tips fra dere på forumet for at rommet skal bli best mulig. Spes. tips på ting som bør huskes på før himling og vegg dekkes til med plater.

Info:
Rommets netto mål vil bli, L: 4,36m B: 3,67m H: 2,15m
Huset er fra 1977. Tilbygget/kinoen er fra 2016 (tanken var på det tidspunktet å bruke det som bod, derfor lik høyde som det opprinnelige huset). Det er ikke aktuelt å grave ut for å oppnå høyere rom. Rommet er ikke rom-i-rom. 10 cm isolasjon i yttervegg, 7 cm mot tilstøtende rom. Jeg har 7.2.4-oppsett med 2x Klipsch 15" subber. Når rommet er ferdig kommer jeg til å gjøre noen akustiske tiltak (som stjeler minst mulig plass). Rommet vil bli bat cave. Jeg vil feste skinner i taket som gjør det mulig å dra moltonen til sides slik at rommet blir lysere og triveligere når man ser f.eks. sport eller barneprogrammer. PS: jeg solgte den brunen sofaen, den svarte skal brukes i kinoen.

Spørsmål:
- Det er en drager i taket (ca 90 cm ut fra veggen der lerret skal stå). Rommet ovenfor de 90 cm er stuen i 1. etg. Jeg planlegger å legge 1 lag Fermacell fibergips i hele himlingen. Innvendinger på den planen? PS: vil ikke prioritere lydbøyler mtp høyden. Planlegger ca. 5 cm akustiske tiltak i deler av himlingen, kan derfor ikke miste enda mer høyde.
- På veggen planlegger jeg å legge 1 lag Fermacell fibergips. Utpå der igjen tenker jeg å legge Huntonit eller MDF-panelplater. Ok plan mtp. lydlekkasje? Jeg er klar over at dette ikke er optimale lyddempende tiltak, men håper det kan bli en ok middelvei. Innvendinger?
- Ang. ventilasjon: jeg har lest at flere anbefaler ventilasjon. Jeg planlegger å droppe det i første omgang, men heller montere siden hvis behov. Det er to manuelle ventiler i kinoen, tenker derfor det er overkommelig å ettermontere. Kan det la seg gjøre? Kan selve ventilasjonsapparatet stå i kinoen, eller må man ha eget rom til det, mtp. støy? Noen som kan dele linker til rimelige ventiler som anbefales? Tenker å bruke vifter inntil videre, evt. åpne vinduene, ok plan?
- Andre anbefalinger/invendinger i planene mine?

Takknemlig for tips!:)

Vedlegg

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
280
13
18
Vedlagte bilder, plantegning og oppdatert skisse skal forhåpentligvis gi et bedre bilde av kinorommet og tilstøtende rom. Jeg er ikke så bekymret selv ang. lydlekkasje til stue (over kinoen), samt kjellerstue (vegg i vegg der lerretet skal festes) og gang og bod (v/ glassdør). Det er verre om det blir mye lydlekkasje til soverommene. Ikke tidenes lydisolasjon i utg. pkt. grunnet mye bruk av panel. Håper fermacell fibergips vil ta en del av lydlekkasjen...? Glassdøren bør vel gjerne byttes i en mer lydtett dør. Innspill?

Vedlegg

• Like
Reactions: Hunsbedt

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
280
13
18
Jeg har forresten ingen in-Wall høyttalere. Kun «vanlige» høyttalere som enten står på gulvet eller monteres i tak eller vegg.

m0lder

Medlem
30 Mai 2018
5
8
3
Frogner, Sørum
www.youtube.com
Jeg ser at ingen av de mer proffe byggerne har svart på tråden din ennå, men de har sikkert masse input. Jeg bare tenkte jeg skulle komme med tilbakemelding på det jeg ser, siden du har en romstørrelse ikke ulik min egen kino. Du vil nok oppleve at det blir varmt på sommeren hvis du ikke har noe mer aktiv kjøling her, men ikke verre enn at det går an å pause midt i en film og lufte rommet siden du har mulighet å åpne et vindu. Jeg hadde opp mot 30 grader i sommer selv om sola aldri nådde veggen jeg har vindu på. Så varmepumpe for å kjøle hadde vært da et alternativ. Du kan få ganske lavt lydnivå med varmepumpe men det vil jo koste litt ekstra.

Og siden du ikke bygger rom-i-rom så antar jeg du vil merke godt lyden på soverommet om du skulle dra på i kinorommet. Min kino er profftegnet med dobbelt lag fibergips som har greenglue masse mellom. Det er en dyr løsning men jo mer avkoblet veggene er jo mindre forgrening får du jo. Bassen er det vanskelig å bli kvitt helt uansett da. Selv med mitt rom kan man sitte andre steder i huset og merke at det buldrer, men ikke sånn at man synes det er sjenerende.

Jeg har molton på alle vegger i rommet mitt og er fornøyd med det. Om du ikke skal ha noe annet utenom platene på gipsen kan det sikkert skape mye refleksjon. Jeg tror du burde få bort førsterefleksjon med demping nært lerret om du har harde vegger der, samt lage noe diffusjon i bakkant/over lytteposisjon. Men dette har du sikkert tenkt på uansett :)

Et tips som jeg kan komme med er å ta deg god tid. Jeg hadde alle byggvarer lagret i hus i stuen, så jeg jobbet litt med tidspress følte jeg (ikke stas å bo på en byggeplass eller i byggstøv). Kos deg med byggingen og gjør det perfekt når du først gjør det. Du kommer til å se tilbake på byggingen og ha glede av detaljer du tok deg tid til i stedet for å irritere deg over smådetaljer i ettertid.

Lykke til, dette blir uansett bra :) Legg gjerne inn bilder i byggeprosessen. Det er mange her som har gode idéer hvordan løse ting om du får problem underveis.

sven.o

Medlem
1 Des 2006
43
3
8
Arendal
Er nok viktig å gjøre noen tiltak på bakvegg når du kommer så langt bak med kinosofa’en. Projektoren kommer vel også til å komme rett over hode, dermed støy fra den, kjøp støysvak projektor, eller bygg den inn(Yttervegg bak sofa?) mvh Sven O

Sent from my iPhone using New Forum mobile app

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
280
13
18
Takker for tips mOlder! Vi har allerede tå varmepumper i hus, så har ikke håp om at kona går med på en tredje. På jobben min er det en flyttbar A/C-vifte. Skal låne den med hjem en gang å teste om det er godt nok...?

Tror du dobbelt lag fibergips med greengluemasse har mye for seg i mitt tilfelle?

Ved film og serier kommer jeg til å ha molton på alle veggene, samt akustiske tiltak (førsterefleksjon og diffusor). Helst noe som er så tynt som mulig, tips?

Har begrenset tid jeg kan bruke til å bygge pga. småbarn hjemme, så er innstilt på dette kommer til å ta lang tid. Gleder meg til å ta fatt på prosjektet! Vil gjøre det så bra jeg kan når først setter i gang;)

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
280
13
18
Er nok viktig å gjøre noen tiltak på bakvegg når du kommer så langt bak med kinosofa’en. Projektoren kommer vel også til å komme rett over hode, dermed støy fra den, kjøp støysvak projektor, eller bygg den inn(Yttervegg bak sofa?) mvh Sven O

Sent from my iPhone using New Forum mobile app
Takker for tips Sven O! Jeg har en JVC X5000. Den støyer lite i lav modus, så det går fint å sitte rett under den. Skulke gjerne hatt sofaen lenger frem, men det blir kræsj med ytterdøren...

m0lder

Medlem
30 Mai 2018
5
8
3
Frogner, Sørum
www.youtube.com
Takker for tips mOlder! Vi har allerede tå varmepumper i hus, så har ikke håp om at kona går med på en tredje. På jobben min er det en flyttbar A/C-vifte. Skal låne den med hjem en gang å teste om det er godt nok...?

Tror du dobbelt lag fibergips med greengluemasse har mye for seg i mitt tilfelle?

Ved film og serier kommer jeg til å ha molton på alle veggene, samt akustiske tiltak (førsterefleksjon og diffusor). Helst noe som er så tynt som mulig, tips?

Har begrenset tid jeg kan bruke til å bygge pga. småbarn hjemme, så er innstilt på dette kommer til å ta lang tid. Gleder meg til å ta fatt på prosjektet! Vil gjøre det så bra jeg kan når først setter i gang;)
Om du ikke vil ha varmepumpe så fungerer vifter fint om det blir for varmt. Jeg har måtte gjøre det selv når naboen har vært innom og vi driver å ser igjennom Star Wars filmene midt på sommeren :) Litt viftestøy er det jo men på actionfilmer er det greit.

Jeg tror ikke du skulle trenge greenglue siden soverom ikke er direkte vegg i vegg. Men all avkopling du kan gjøre hjelper.

Det fins sikkert også masse forskjellige produkter man kan bruke for å fjerne førsterefleksjon. Jeg bruker Rockfon Industrial Black, men hvis du trekker svart molton utenpå kan du sikkert velge masse andre produkter (du vil ha så mørke materialer som mulig så nære lerretet).

Ekspertene på forumet her måler seg til hvordan rommet bør være. Jeg har ikke gjort det og har bygd inn høyttalere bak lerret i en baffelvegg og har det meste av absorpsjon rundt lerret. Det er sikkert vanskeligere å bygge rommet etter hva måleresultatene sier når du har et lite rom i utgangspunktet, men det overlater jeg til ekspertene til å svare på :)

Snooky

Medlem
27 Sep 2005
2.050
24
38
Alle monner drar. 1 lag fermacell er tilnærmet lik to lag gips (bortsett fra i kassa på byggevaren) , så da har du en referanse på ca hvor mye det vil dempe.
Min erfaring med lydisolering mot tilstøtende rom er at det må bli tett. Helt tett. Masse, som du får med fermacell er pri 2. I tillegg har du utfordringen med overført vibrasjon som etter min erfaring blir pri 3 med mindre du har noen uheldige konstellasjoner som rør e.l. Ett lag fermacell som er helt tett slår dobbelt lag med litt lekkasje i skjøt eller ytterkant.

Nedsenket himling med 215 takhøyde skjønner jeg godt at du ikke vil ha. Men hvis det ikke blir godt nok kan du vurdere å kubbe med lekter mellom taksvillene og henge taket i lydbøyler som er festet i disse lektene. Da behøver du ikke miste mer enn et par cm takhøyde.

Siden lydisolert betyr tett vil luftkvalitet bli problematisk. Om du ikke blir plaget av varme fra folk og utstyr bør du uansett prioritere aktiv utskifting av luft i rommet. Bare passive ventiler tror jeg blir lite.

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
280
13
18
Takker Snooky for gode tips!

Ang. nedkubbing av taket: har du en link til fremgangsmåten? Evt. en enkel forklaring på hvordan man går frem? Jeg er ikke kjent med denne fremgangsmåten. Høres lurt ut i mitt tilfelle!

Ang. å få det helt tett:
Jeg har en plan om totalt 8 punkter med stikkontakter i kinoen, det vil bli minst en stikk pr. vegg + lysbrytere også. Elektrikeren vil legge rør i veggene, samt båre hull i platene (fermacell) til stikkontaktene, PS: ikke stikkontakt i himlingen. Dette vil vel gjøre at det ikke blir helt tett...? Ville du ha gjort elektrikerarbeidet på en annen måte? Legge strømledningene synlig utpå platene i stedet?

I himlingen kommer jeg også til å feste surroundhøyttalere og skinner m.m. med skruer, er det ok mtp. lydisolering eller vil det bli mye lydlekkasje pga. det?

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
280
13
18
Takker for link cb_600

Det var forståelig!

Jeg har en H-bjelke av stål i himlingen ca 90 cm fra veggen hvor lerretet skal stå, bredden på bjelken er 16 cm. Den er vel ikke til hinder for å kubbe så lenge man på forhånd beregner hvor platene skal festes mtp. spikerslag?

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
957
25
28
  • Like
Reactions: Toroluf

Snooky

Medlem
27 Sep 2005
2.050
24
38
Ang. å få det helt tett:
Jeg har en plan om totalt 8 punkter med stikkontakter i kinoen, det vil bli minst en stikk pr. vegg + lysbrytere også. Elektrikeren vil legge rør i veggene, samt båre hull i platene (fermacell) til stikkontaktene, PS: ikke stikkontakt i himlingen. Dette vil vel gjøre at det ikke blir helt tett...? Ville du ha gjort elektrikerarbeidet på en annen måte? Legge strømledningene synlig utpå platene i stedet?

I himlingen kommer jeg også til å feste surroundhøyttalere og skinner m.m. med skruer, er det ok mtp. lydisolering eller vil det bli mye lydlekkasje pga. det?
Jeg droppet innfelt strøm på den veggen som var viktigst å få lydisolert hos meg. Naborommet er barnerom.... Utenpåliggende 100mm kabelkanal i stedet. Det er vanskelig å få slike gjennomføringer tett. De tynne boksene som felles inn demper også fint lite, så du reduserer effekten av tiltaket noe med å ha slike hull. Men helt spolert blir det jo ikke, så lenge det er tett. Hos meg spilte det liten rolle for utseende å ha kanal, så da gikk jeg for det. Minde styr, og lettere å utvide med uttak senere.

Å feste ting i platene bør gå fint. Bare unngå gjennomgående skruer og hull. Fermacell har godt skrufeste.

• Like

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
280
13
18
Takker Snooky for svar!
Kanal kan jo brukes isf. gulvlist hvis man har en normal gulvlisthøyde på den, ca 6 cm. Jeg har tenkt å legge høyttalerkablene utenpåliggende i kanal også. Har fått tips om at K-rør kan vibrere og støye i vegg hvis man ikke er påpasselig med tiltak rundt K-rørene i veggene. Erfaring med det?

Jeg har vurdert å ha en tynn plate på Max 1 cm i himlingen utpå fibergipsen, OSB, kryssfiner e.a. for å ha ei plate som er bra å feste høyttalere, skinner m.m. i. Men forstår jeg deg rett Snooky, så er ikke det nødvendig?

Snooky

Medlem
27 Sep 2005
2.050
24
38
K-rør kan rasle hvis de henger løst i tom vegg. Festet riktig og med isolasjon rundt bør det bli stille.

Om du trenger osb blir en vurderingssak. Spørs hvor tunge ting du skal henge opp også. Fermacell tåler mye sammenlignet med gips. Husker ikke ant kg i farten med det vet Google

• Like

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
280
13
18
Takker Snooky!

Hva med å gjøre kinoen som rom-i-rom (r-i-r)?

Når jeg først skal kubbe ned himlingen, har jeg nå beg. å se på muligheten for å bygge kinoen som (r-i-r).
Kinoen min bygges som sagt på et betonggulv i en kjeller. Er det noen måter jeg kan kutte ned på høyden i gulvoppbyggingen og samtidig oppnå god lydisolering? Evt. hva kan jeg droppe? Pga. lav takhøyde på 2,15m er det ønskelig at gulvet bygger minst mulig.

Følgende har jeg funnet på nettet ang. fremgangsmåte for å få gulvet lydisolert i r-i-r (fra bunnen og oppover):
- elastisk dempesjikt - 25mm trinnlydsplate (evt. 15mm)
- Trykkfordelende plater - eks. 13mm gulvgips, 12mm sponplate el. 12m trefiberplater
- Golvplater - 22mm sponplater el. 19mm kryssfinér
- Golvbelegg/parkett: 14mm
Totalt vil dette bygge 74mm.

Før r-i-r-tanken slo meg hadde jeg beregnet en gulvhøyde på 22,5mm (2,5mm fuktsperre, 6mm Depron, 14mm parkett). Differansen vil da bli 54 mm (hvis jeg bruker fuktsperre på 2,5mm under r-i-r-konstruksjonen, PS: ikke under vegg).

Det er denne fuktsperren jeg opprinnelig har tenkt å bruke mot betonggulvet.
https://megaflis.no/pergo-fuktsperre-extrem-m-tape-15m2-pr-rull.html

Alt dette med r-i-r vil selvsagt føre til at jeg må gjøre om de tre veggene hvor jeg allerede har satt opp bindingsverk og fylt inn med isolasjon, men men, jeg er villig til å ta en omvei for å bli bedre fornøyd med resultatet til slutt. Som sagt så var tanken at rommet skulle bli et soverom da bindingsverket ble satt opp.

I vedlegget betyr de gule strekene at eksisterende vegger er betongvegger. Den siste veggen (med innerdør) er en lettvegg m/5 cm bindingsverk m/Rockwool inni, 1 lag gips på hver side.

Vedlegg

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
957
25
28
Du har mange spørsmål som ikke jeg er kompetent til å svare på, så skal ikke prøve meg på det. Men, i forhold til gulv. Hva tenker du om varme i rommet? Jeg har kjøpt inn dette produktet: https://megaflis.no/veria-varmematte-100w-2m2.html Det er lavt byggende, isolerende, og fungerer som en fuktsperre mot betongen, itillegg til at det er en varmematte, altså så nærme alt i ett produkt som man kan komme, etter min mening.

Når det er sagt, så har jeg altså bare kjøpt det inn til mitt prosjekt og ikke fått testet produktet enda, men har stor tro på at det vil fungere meget bra.

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
280
13
18
Takker for tips om varmematten! Jeg har egentlig tenkt å droppe varmematte/varmekabler pga. jeg skal ha et svart teppe foran lerretet (synes svart på gulvet gir en ekstra dimensjon til bat caven). Tepper på gulv og varmekabler er en dårlig kombinasjon, men varmematter fungerer kanskje bedre sammen med tepper...? Jeg har ikke lagt varmekabler i naborommet, synes det går helt fint å gå og stå der uten varmekabler.

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
957
25
28
Ja, det vil jo være en vurdering som du må ta. Og jeg "savnet" i grunn ikke varmekabler i rommet før jeg begynte å pusse det opp heller, Men jeg hadde en panelovn som varmekilde, og det ønsker jeg ikke nå.

Men hvis det er ønske om teppe som vil være hindret for behagelig og usynlig varmekilde, kan jeg tipse om tepper fra Teppeabo. Der får man kjøpt vegg til vegg tepper som er beregnet for å ligge opp på varmekabler.

En annen ting med akkurat Veria, er at du kan legge det enkelt selv og koble det selv uten elektriker, lovlig.

Jobber for øvrig ikke for hverken Megaflis eller Veria, har bare tro på produktet. :)