Torolan's stuekino. Nye Surr-ht fra Arendal på vei inn...

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.757
21
38
Ang. avrulling så testet jeg med app og uten, ble helt lik avrulling her.
Javel ok , kanskje dette er utbedret nå.
Jeg får teste denne på nytt da. Akkurat nå kjører jeg bare med en kalibrering gjort direkte i prosessoren for å teste litt - audyssey er jo ganske nytt for meg også , så må jo forske litt.
Denne kalibreringen virker egentlig veldig bra nå , men den blir litt for tynn i bassen til å kjøre stereo uten sub. Så jeg må nok over til å bruke appen igjen etterhvert :)

Retep

Medlem
7 Feb 2005
3.227
60
48
Ullensaker
Husk å lagre før du går videre. Audessy er notorisk varierende.Greit å ha en å falle tilbake på om du plutselig skulle havne langt utpå jorde...

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.757
21
38
Husk å lagre før du går videre. Audessy er notorisk varierende.Greit å ha en å falle tilbake på om du plutselig skulle havne langt utpå jorde...
Ja , jeg fant ut av den "lagre til en usb-pinne" funksjonen , og den er slett ikke dum så jeg kommer nok til å lagre den jeg har nå ja.
For den fungerer egentlig veldig bra. Jeg fikk nok tatt en bedre måling denne gang - var mer nøyaktig med plasseringen samt at det var helt stille i huset.
Og da ble det satt opp riktigere delefrekvenser til surr-ht så jeg , og det virker også som Audyssey denne gangen kun har konsentrert seg om det den KAN gjøre noe med.

Sist ble målingene i REW enda bedre , men det låt litt mer muddy synes jeg , samt at det virket som den stjal en del mer headroom enn det gjør nå.
Men må jo nå prøve å få tatt en like bra måling med appen , for å se om det går an å tyne enda litt ut av systemet mot mine preferanser :)

Retep

Medlem
7 Feb 2005
3.227
60
48
Ullensaker
Det siste der høres litt Audessy ut. At det er stille i huset er et must. Jeg har pleid å kjøre Audessy på natten. Blir definitivt best da.

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.757
21
38
hva innstillinger bruker du ved musikk lytting Torolan? kjører du med eller uten subber?
Hei.
Jeg bruker for tiden sub ja , og har x-over på 60hz. Synes både 40 og 60 fungerer meget bra , og det er nesten ikke mulig å høre forskjell på disse , så da bruker jeg 60 for å avlaste frontene enda litt mer :)

petter__t

Medlem
12 Feb 2007
1.328
0
0
så da bruker du marantz'en i "stereo" for og få med subbene ? siden Direct og pure Direct kutter ut subbene? eller har du en forforsterker og i oppsette ?

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.757
21
38
så da bruker du marantz'en i "stereo" for og få med subbene ? siden Direct og pure Direct kutter ut subbene? eller har du en forforsterker og i oppsette ?
Stemmer det , bruker stereo .
Har ikke noe annen pre kjeden nå for tiden , og tror neppe jeg kommer til å bruke noen dedikert stereo pre i fremtiden heller - det koster mer enn det smaker synes jeg. Dagen AV-prosessorer er så gode at dem gjør en utmerket jobb også til musikk - hvertfall godt nok til meg :)

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.757
21
38
Har fått kost meg litt er med kalibrering sammen med Multi-EQ appen idag , og nå begynner det virkelig å låte bra her synes jeg :)
På frontene har jeg satt en grense for hvor langt opp i frekvens frontene skal korrigeres til 1500 hz.

Har lagt på en ørliten housekurve på 2-3 db bra 150 hz og nedover på frontene , samt tatt meg tid til å finjustere avstanden til subene ende bedre , slik at dem nå integreres enda bedre ved alle aktuelle delefrekvenser.
Jeg bruker også DEQ med offset på 5db , da jeg synes dette fungerer best hos meg.

Det er liten tvil om at anlegget låter best med Audyssey aktivert også på musikk. Men RK stjeler fortsatt litt headroom , så skal det spilles på "sinnsvake" nivå (over 110db) så er det best å bruke L/R-bypass modus

Kan legge ved målingene også for dem som liker sånt - først frontene hver for seg.

Audyssey HF og VF x-over 80 hz.jpg
Så surround og surround back ht.

Audyssey surr-ht.jpg

Så til slutt kan man se hvordan DEQ virker . Her er målingene gjort ved MV -30 , -20 og -10 , og da kan man se at det legges på mer bass og litt helt i toppen når volumet går nedover. Her er begge frontene målt sammen.

DEQ MV -30 -20 -10.jpg

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.757
21
38
Vel nå har jeg hatt det slik noen dager , og har funnet ut at man mister en del trøkk og dynamikk på høyt nivå ved å bruke DEQ synes jeg. Funker fint på moderat volum , men blir for tamt ved pådrag.
Det har også blitt noen småjusteringer på plassering av fronter i håp om at Audyssey skulle få litt mindre å gjøre.
Og det lykkes jeg til en viss grad med også , så da var det bare å kjøre en ny runde med Audyssey appen. Og denne gangen koblet jeg ut DEQ , og designet min egen target kurve.
Og nå synes jeg virkelig at jeg har fått løftet lydopplevelsen enda noen hakk her :)
Det låter nå veldig fyldig og behagelig med masse trøkk når det skal være trøkk , og dynamikken beholdes uansett lydnivå :)
Og det fungerer utmerket både med fronter som large uten sub , og med x-over på både 40 , 60 og 80 hz etter å ha jobbet med finjustering av avstand til sub.

Legger ved siste målingen der frontene er delt på 40 hz , og med 1/12 glatting.

Audyssey ny ht plassering.jpg

Karmann

Medlem
31 Jan 2007
999
53
48
Artig!!
Jeg er jo særs glad i trøkk. Men må ikke bli for mye av det gode heller. Noen ganger må en bare spille litt får å se om det sitter, jeg fin tuner vær tredje mnd. Alltid et eller annet jeg jakter etter fordelen og kanskje ulempen med DSP at en alltid kan justere noe.

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.757
21
38
Artig!!
Jeg er jo særs glad i trøkk. Men må ikke bli for mye av det gode heller. Noen ganger må en bare spille litt får å se om det sitter, jeg fin tuner vær tredje mnd. Alltid et eller annet jeg jakter etter fordelen og kanskje ulempen med DSP at en alltid kan justere noe.

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
Ja man må spille en stund for å avgjøre om det sitter som det skal. Kan fort høres bra og imponerende ut på noe , men så blir det feil på noe annet .
Ja det er fort å bli litt hektet på målinger og dsp . Så det er både ulemper og fordeler ja , men at det er mest til nytte brukt på en god måte er det liten tvil om :)

roddis

Medlem
8 Aug 2005
3.466
0
0
Ser veldig bra ut. Ser du beholder den innlagte dippen ved ca 400hz. Leste litt om det, men skjønte ikke helt poenget, kom litt an på type høyttalere. God kontroll på rommet hos deg, her er det alle veier syns jeg. Tok en del målinger her om dagen, men er litt lost kjenner jeg på hva jeg kan gjøre og endre. Åssen lagde du egen target kurve, en kan endre på den altså?

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.757
21
38
Ser veldig bra ut. Ser du beholder den innlagte dippen ved ca 400hz. Leste litt om det, men skjønte ikke helt poenget, kom litt an på type høyttalere. God kontroll på rommet hos deg, her er det alle veier syns jeg. Tok en del målinger her om dagen, men er litt lost kjenner jeg på hva jeg kan gjøre og endre. Åssen lagde du egen target kurve, en kan endre på den altså?
Dippen ved 400 hz er nok ikke bevist dessverre , hverken fra meg eller Audyssey. Den er der bare i mitt rom , og den er av en slik karakter at Audyssey velger å ikke gjøre noe med den tydeligvis. Og det er sikkert riktig , for det er ikke alle dipper man skal / bør gjøre noe med.

Target kurven kan man endre med den nye appen ja. Man bruker "kurve editor" , og drar eq-punkter med fingrene etter eget ønske.
Det er kun for frontene jeg har gjort endringer her.
Ellers har jeg øket level på sub med 3 db , samt økt avstand til sub fra 5,82 og til 7,3 m. Dette kan det lønne seg å eksprimentere en del med , da det er ofte RK-systemene bommer litt på dette :)

Karmann

Medlem
31 Jan 2007
999
53
48
samt økt avstand til sub fra 5,82 og til 7,3 m. Dette kan det lønne seg å eksprimentere en del med , da det er ofte RK-systemene bommer litt på dette :)
Ja, det bommer alltid på avstand, særlig på subb. Jeg har mine 8.20 meter foran og 2.20 meter bak for å komme i land. Jeg har Yamaha men samme greiene der med avstand.

roddis

Medlem
8 Aug 2005
3.466
0
0
Dippen ved 400 hz er nok ikke bevist dessverre , hverken fra meg eller Audyssey. Den er der bare i mitt rom , og den er av en slik karakter at Audyssey velger å ikke gjøre noe med den tydeligvis. Og det er sikkert riktig , for det er ikke alle dipper man skal / bør gjøre noe med.

Target kurven kan man endre med den nye appen ja. Man bruker "kurve editor" , og drar eq-punkter med fingrene etter eget ønske.
Det er kun for frontene jeg har gjort endringer her.
Ellers har jeg øket level på sub med 3 db , samt økt avstand til sub fra 5,82 og til 7,3 m. Dette kan det lønne seg å eksprimentere en del med , da det er ofte RK-systemene bommer litt på dette :)
Var Midrange compensation jeg mente, ser det er ved annen frekvens ja. Har prøvd curve editor ja, men kan target endres før RK? Har prøvd litt forskjellig, endret avstand i venstre sub med 2m som så best ut i Rew, men hørtes ikke så bra ut. Har til nå likt best sånn Auddyssey setter det faktisk, foruten crossover, men det er det reciever som setter. Men må jo eksperimentere en del her ja, men blir jo lei av det og kjenner jeg.

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.757
21
38
Var Midrange compensation jeg mente, ser det er ved annen frekvens ja. Har prøvd curve editor ja, men kan target endres før RK? Har prøvd litt forskjellig, endret avstand i venstre sub med 2m som så best ut i Rew, men hørtes ikke så bra ut. Har til nå likt best sånn Auddyssey setter det faktisk, foruten crossover, men det er det reciever som setter. Men må jo eksperimentere en del her ja, men blir jo lei av det og kjenner jeg.
Åja , det var Midrange du tenkte på ja- den har jeg deaktivert , da jeg liker det best uten hos meg.

Curve editor er noe du gjør etter at korrigeringer er gjort , og så overfører du til receiver på nytt. Dette kan man leke med så mye man vil i etterkant , men det tar jo et minutt eller så å overføre de nye innstillingene til receiveren da.

Eksprimentering kan man jo bli lei av ja , selv synes jeg det er litt moro også :) Dog var det en del enklere med Yamaha da man der beholder lyden hele tiden , og kan gjøre justeringer "on the fly" mens lyden går.

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.757
21
38
Dæven for en kurve du har nå Tommy! Det går bra dypt!!

Sent from my iPad using Tapatalk
Jotakk , jeg er blitt ganske fornøyd etterhvert nå :)

Er litt heldig med en peak i rommet ved 16-17 hz som gjør at AS sub2 går dypt nok for min del. Er utrolig fornøyd med de subene :)

Zeke1983

Medlem
11 Jan 2007
5.924
16
38
As presterer helt rått! Har lastet ned infuse til atv 4k idag og kjøpt audessey appen, så jeg skal leke meg litt etterhvert jeg også!

Sent from my iPad using Tapatalk