Torolan's stuekino. ATI har entret stuekinoen...

Zeke1983

Medlem
11 Jan 2007
5.956
23
38
Hei folkens

Ja da har det skjedd litt endringer i stuekinoen her. Tok en espresstur til Oslo i går - solgte MC501 blokkene mine , og kom hjem med en ATI AT542NC

Jeg må si jeg var meget spent på dette byttet , da jeg da solgte to Mcintosh MC501 monoblokker til fordel for denne ATI'en.
Men mine bekymringer ble fort gjort til skamme for å si det sånn - makan til amp pr. kr tror jeg man skal slite med å finne altså

Det er klart at jeg savner designet og VU-metrene , men bortsett fra det var dette en lydmessig oppgradering på alle måter.
Den er utrolig åpen og klar uten å være for lys , og den har en dynamikk og trøkk som MC kan se langt etter.

Stålkontroll er vel stikkordet her !

Oppgradering og penger INN i stedet for UT må vel være det optimale
gratulerer!! hørte selv første demo på AS med ATI elektronikk så vet at dette spiller meget bra!

• Like
Reactions: Torolan

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.832
63
48
Men med salg av Mcintosh så fikk man noen hifikroner å rutte med , og da ble flere suber et stort sug😀
Fikk i går min andre AS Sub1 , så nå står det en Sub2 stacket med en Sub1 i hvert fronthjørne.

Og at dette ble en stor suksess er det ingen tvil om 😀
Det ble mye mer uanstrengt , tightere og råere på alle måter , så jeg angrer ikke på dette😀

Målingen under er med x-over 80hz og uglattet.
A5B8377C-4371-4DD7-8AF2-7D26F966517A.jpeg

0EACB76F-55CC-4236-814B-F97AC617F8E8.jpeg

Bassområdet uglatta.jpg

Saarg

Medlem
3 Apr 2007
667
22
18
Ikke mye å sette fingeren på med den kurven!
Har du justert med Eq eller bare godt rom?

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.832
63
48
Ikke mye å sette fingeren på med den kurven!
Har du justert med Eq eller bare godt rom?
Å , det er nok litt eq inni bildet ja :)
Kjører først RK i prosessor (Audyssey) og så har jeg finpusset litt med en minidsp i etterkant.

Når det er sagt , så er det heller ikke mange rom som måler slik som dette uten eq...

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.421
245
63
Ullensaker
Kjører først RK i prosessor (Audyssey) og så har jeg finpusset litt med en minidsp i etterkant.

Når det er sagt , så er det heller ikke mange rom som måler slik som dette uten eq...
Ikke mange som måler slik med heller... 😀

• Like

Saarg

Medlem
3 Apr 2007
667
22
18

Regnet med det var litt eq med i bilde (eller lyden) 🙂 Det ser uansett bra ut!

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.113
199
63
Gratulerer med en subb til, kan ikke få nok. Ser jo helt sjef ut på målingene, tipper det spiller veldig kult hos deg

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

• Like

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.832
63
48
Gratulerer med en subb til, kan ikke få nok. Ser jo helt sjef ut på målingene, tipper det spiller veldig kult hos deg

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
Jotakk for det. :)
Nei det er rart hva det gjør med lyden med enda mer overkill. Man savner egentlig ikke bass , men allikevel så blir det mye bedre med enda flere suber :)

devilej

Super Moderator
Medlem av ledelsen
22 Jul 2004
28.929
138
63
Østfold
minhjemmekino.no
Her ser man et rom som virkelig er beregnet på å brukes, hvilket gleder mitt lydhjerte.
Dristig valg å bytte ut 501 blokkene med klasse D, men til film veier hurtigheten i disse forsterkerene fint opp for eventuell endring i musikalitet. Totalopplevelsen av anlegget stiger, og det er det som bør veie tyngst selv om eiergleden i flotte forsterkere som Mc501 kan være vanskelig å gi slipp på

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.832
63
48
Her ser man et rom som virkelig er beregnet på å brukes, hvilket gleder mitt lydhjerte.
Dristig valg å bytte ut 501 blokkene med klasse D, men til film veier hurtigheten i disse forsterkerene fint opp for eventuell endring i musikalitet. Totalopplevelsen av anlegget stiger, og det er det som bør veie tyngst selv om eiergleden i flotte forsterkere som Mc501 kan være vanskelig å gi slipp på
Jotakk , at rommet blir brukt er det ingen tvil om - har stort glede av anlegget hver eneste dag vi er hjemme :)

Ja det satt langt inne å bytte ut 501 blokkene , for som du er inne på så ga disse en voldsom eierglede. Når det er sagt så angrer jeg ikke , for ATI'en leverer så det holder - både på film og musikk :)

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.832
63
48
Ja da har det skjedd litt endringer i stuekinoen igjen :)
Jeg har hatt 3 lykkelige år med AS som fronter , men nå var det på tide å prøve noe annet synes jeg. (Er fortsatt AS-venn med 4 suber)

Holder meg fortsatt til norske produkter , og denne gangen falt valget på Ø Icon :) Jeg hørte dem på Horten messa , og fikk dem ikke ut av hodet.

Så noen uker senere og noen kroner fattigere , så fikk jeg endelige kloa i dem nå til helga:)

Spenningen var stor på om jeg klarte å gjenskape inntrykket jeg hadde fra messa her hjemme... Og jeg var ikke helt imponert ved første lytt på fredagskvelden , men etter å ha fått justert litt på plasseringen og kalibrert meg gjennom lørdagen så har ting blitt MEGET bra her nå synes jeg :)

Utrolig åpne og med en dynamikk av en annen verden , bassen sitter også som et skudd her nå :)

I'm in love :)
IMG_4210.JPEG

Vedlegg

Sist redigert:

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.421
245
63
Ullensaker
Jeg har hatt 3 lykkelige år med AS som fronter , men nå var det på tide å prøve noe annet synes jeg. (Er fortsatt AS-venn med 4 suber)

Holder meg fortsatt til norske produkter , og denne gangen falt valget på Ø Icon :) Jeg hørte dem på Horten messa , og fikk dem ikke ut av hodet.

Så noen uker senere og noen kroner fattigere , så fikk jeg endelige kloa i dem nå til helga:)

Spenningen var stor på om jeg klarte å gjenskape inntrykket jeg hadde fra messa her hjemme... Og jeg var ikke helt imponert ved første lytt på fredagskvelden , men etter å ha fått justert litt på plasseringen og kalibrert meg gjennom lørdagen så har ting blitt MEGET bra her nå synes jeg :)

Utrolig åpne og med en dynamikk av en annen verden , bassen sitter også som et skudd her nå :)

I'm in love :)Vis vedlegget 241673
Flott høyttalere det der Tommy. Liker de selv jeg. 😀

Du får legge ut frekvenskurven jeg fikk av deg.. Den var skikkelig smooth.

• Like

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
322
45
28

Gratulerer med skikkelige høyttalere! Liker disse veldig godt selv. Morsomme og høre på rett og slett. Har dessverre ikke plass til dem selv😊

• Like

Zeke1983

Medlem
11 Jan 2007
5.956
23
38

OIII!!! DEN så jeg ikke komme Tommy! haha, men dæven så gøy da!

• Like

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.832
63
48
Gratulerer med skikkelige høyttalere! Liker disse veldig godt selv. Morsomme og høre på rett og slett. Har dessverre ikke plass til dem selv😊
Jotakk for det :) Ja dem er virkelig morsomme , og virker til å kunne ta det meste på strak arm.
Og i tillegg så falt jeg for utseende også , og jeg synes det også er litt viktig i en stue :)

• Like
Reactions: chrisand25

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.832
63
48
OIII!!! DEN så jeg ikke komme Tommy! haha, men dæven så gøy da!
Neivel , tror du så godt om meg da , hehe ;)
Og ja , gøy var det - har ikke vært mye stilt i helga kan jeg si - utrolig morsomme disse :)

Men det var jammen meg AS også , og dem har gitt meg mye glede i 3 år , men nå ble lysten på å prøve noe nytt for stor :)

• Like
Reactions: Zeke1983