TomRons Hjemmekino-oppgradering

TomRon

Medlem
7 Nov 2005
1.484
15
38
40
Nå er det jammen lenge siden jeg har vært inne på avforum. Prøvde å se litt på byggetråden min, men den har blitt bare rot etter systemendringene for flere år siden. Poster ligger ikke lenger i rekkefølge.
Jeg har nylig hjulpet foreldrene mine med å oppgradere surround-anlegget og tv'n deres til 4K. Etter dette har 4K/Atmos-trollet funnet veien hit og jeg har funnet ut at jeg dessverre er nødt til å oppgradere.
Har gjort en del research og funnet meg ei liste over komponenter som jeg må få handlet inn. Det må bli litt på langen, for jeg synes ikke jeg kan gå ned i kvalitet. Derfor må jeg regne med 100.000 + før alt er på plass. Forhåpentligvis får jeg solgt komponentene jeg bytter ut for noen kroner så totalkostnaden går ned litt.

Det som skal byttes ut er:
Yamaha DSP-Z11​
Sony BDP-S5000ES​
Emotiva XPA3​
Epson EH-TW5500​
4x Klipsch RS-42​

Nytt utstyr på ønskelista:
Marantz SR8015​
Panasonic DP-UB820​
Emotiva XPA Five 3+1S​
Sony VPL-VW270​
6 x Klipsch PRO-180RPC/ Klipsch PRO-180RPC LCR​
Logitech Harmony Elite​

Ettersom jeg tenkte å gå for et 7.4.6 høyttaler-oppsett, så fjerner jeg presence-høyttalerene og må finne en måte å få lagt høyttalerkabler opp i taket. Jeg har veldig lite lyst til å ta ned hele taket da det innebærer MYE jobb. Så jeg får se om jeg klarer å finne en løsning på det som ser bra ut. Det HADDE vært optimalt å bytte ut takbjelkene med 6", men fy så mye jobb det kommer til å bli. Ved høyt volum og mye lavfrekvent bass begynner taket å oscillere, og da følger projektoren med så bildet på veggen rister. Men dette er sjelden et problem.
Nytt høyttaler-oppsett betyr også behov for ny frontplate-design da det blir et høyttalerpar til. KAN jo fjerne en speakon og ta høyttalerkablene ut gjennom hullet, men det fikser ikke OCD'n min å se på.
En annen ting som må oppgraderes er forsterkerene i SVS'ene. Disse har etterhvert tatt kvelden, så de har stått og samlet støv i kjellerstua i noen år nå. Fant ut at SVS selger oppgraderte forsterkere til PB-13 Ultra. Sledge STA-1200D. Dette samme forsterkeren de bruker på den nye sub-serien. Disse koster 7.990,- pr stk hos Surround.no. Jeg fikk undersøkt litt og kjøpte heller 2 stk rett fra SVS i USA. Prisen endte på ca 9.400,- for begge to inkludert moms og frakt. Jeg har ikke fått installert de enda, men det skal bli digg å få liv i disse beistene igjen.
Lys-styringen fungerer ikke lenger, så jeg har kjøpt inn ZigBee-dimmere og en ny dobbel bryter med impuls-fjærer. Jeg må derfor oppgradere fjernkontrollen min, og tenkte å skaffe en Harmony Elite.
Siden sist har jeg vært i gjennom et samlivsbrudd og jeg har i dag en ny samboer. Hun er smertelig klar over at jeg verker etter å oppgradere. Jeg blir 40 år om 3 mnd, og vi hadde sett for oss et skikkelig kalas utpå sommeren, men det ser ganske mørkt ut foreløpig. På fredag kom hun med en "liten" overraskelse. Et bursdagskort med et gratulerer med 40 år på forskudd, og en oppfordring til å sjekke kontoen. Da hadde hun satt inn 40.000,- som jeg kunne bruke på oppgradering! Det er bare helt ufattelig snilt gjort! Tilfeldigvis senere på kvelden oppdager jeg at Avshop har startet salg på VW270. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å prøve å få tak i det meste av utstyr brukt, men det florerer jo ikke av disse komponentene på bruktmarkedet. Som en kompis av meg sier; "Handler du ikke på impuls, så blir det ikke no". (Han endte opp med en BMW M6) Så i hans ånd bestilte jeg en kalibrert VW270 og en Panasonic DP-UB820. Så da kan jeg krysse av dette på ønskelista. Gleder meg sinnsykt til å se hvordan det bildet blir.
Da jeg omsider får tak i høyttalere så tenkte jeg å gjøre som sist og få lagt ut litt bilder og oppdateringer etterhvert som jeg bygger om. Så får jeg krysse fingrene på at jeg får ferdig det nye rommet i løpet av 2021.

Stratosen

Medlem
6 Okt 2015
365
211
43
Bærum
Nå er det jammen lenge siden jeg har vært inne på avforum. Prøvde å se litt på byggetråden min, men den har blitt bare rot etter systemendringene for flere år siden. Poster ligger ikke lenger i rekkefølge.
Jeg har nylig hjulpet foreldrene mine med å oppgradere surround-anlegget og tv'n deres til 4K. Etter dette har 4K/Atmos-trollet funnet veien hit og jeg har funnet ut at jeg dessverre er nødt til å oppgradere.
Har gjort en del research og funnet meg ei liste over komponenter som jeg må få handlet inn. Det må bli litt på langen, for jeg synes ikke jeg kan gå ned i kvalitet. Derfor må jeg regne med 100.000 + før alt er på plass. Forhåpentligvis får jeg solgt komponentene jeg bytter ut for noen kroner så totalkostnaden går ned litt.

Det som skal byttes ut er:
Yamaha DSP-Z11​
Sony BDP-S5000ES​
Emotiva XPA3​
Epson EH-TW5500​
4x Klipsch RS-42​

Nytt utstyr på ønskelista:
Marantz SR8015​
Panasonic DP-UB820​
Emotiva XPA Five 3+1S​
Sony VPL-VW270​
6 x Klipsch PRO-180RPC/ Klipsch PRO-180RPC LCR​
Logitech Harmony Elite​

Ettersom jeg tenkte å gå for et 7.4.6 høyttaler-oppsett, så fjerner jeg presence-høyttalerene og må finne en måte å få lagt høyttalerkabler opp i taket. Jeg har veldig lite lyst til å ta ned hele taket da det innebærer MYE jobb. Så jeg får se om jeg klarer å finne en løsning på det som ser bra ut. Det HADDE vært optimalt å bytte ut takbjelkene med 6", men fy så mye jobb det kommer til å bli. Ved høyt volum og mye lavfrekvent bass begynner taket å oscillere, og da følger projektoren med så bildet på veggen rister. Men dette er sjelden et problem.
Nytt høyttaler-oppsett betyr også behov for ny frontplate-design da det blir et høyttalerpar til. KAN jo fjerne en speakon og ta høyttalerkablene ut gjennom hullet, men det fikser ikke OCD'n min å se på.
En annen ting som må oppgraderes er forsterkerene i SVS'ene. Disse har etterhvert tatt kvelden, så de har stått og samlet støv i kjellerstua i noen år nå. Fant ut at SVS selger oppgraderte forsterkere til PB-13 Ultra. Sledge STA-1200D. Dette samme forsterkeren de bruker på den nye sub-serien. Disse koster 7.990,- pr stk hos Surround.no. Jeg fikk undersøkt litt og kjøpte heller 2 stk rett fra SVS i USA. Prisen endte på ca 9.400,- for begge to inkludert moms og frakt. Jeg har ikke fått installert de enda, men det skal bli digg å få liv i disse beistene igjen.
Lys-styringen fungerer ikke lenger, så jeg har kjøpt inn ZigBee-dimmere og en ny dobbel bryter med impuls-fjærer. Jeg må derfor oppgradere fjernkontrollen min, og tenkte å skaffe en Harmony Elite.
Siden sist har jeg vært i gjennom et samlivsbrudd og jeg har i dag en ny samboer. Hun er smertelig klar over at jeg verker etter å oppgradere. Jeg blir 40 år om 3 mnd, og vi hadde sett for oss et skikkelig kalas utpå sommeren, men det ser ganske mørkt ut foreløpig. På fredag kom hun med en "liten" overraskelse. Et bursdagskort med et gratulerer med 40 år på forskudd, og en oppfordring til å sjekke kontoen. Da hadde hun satt inn 40.000,- som jeg kunne bruke på oppgradering! Det er bare helt ufattelig snilt gjort! Tilfeldigvis senere på kvelden oppdager jeg at Avshop har startet salg på VW270. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å prøve å få tak i det meste av utstyr brukt, men det florerer jo ikke av disse komponentene på bruktmarkedet. Som en kompis av meg sier; "Handler du ikke på impuls, så blir det ikke no". (Han endte opp med en BMW M6) Så i hans ånd bestilte jeg en kalibrert VW270 og en Panasonic DP-UB820. Så da kan jeg krysse av dette på ønskelista. Gleder meg sinnsykt til å se hvordan det bildet blir.
Da jeg omsider får tak i høyttalere så tenkte jeg å gjøre som sist og få lagt ut litt bilder og oppdateringer etterhvert som jeg bygger om. Så får jeg krysse fingrene på at jeg får ferdig det nye rommet i løpet av 2021.

Velkommen tilbake på forumet, TomRon!

TomRon

Medlem
7 Nov 2005
1.484
15
38
40
Shopping...
IMG_20210212_223221.jpg

TomRon

Medlem
7 Nov 2005
1.484
15
38
40
Fy f... for et bilde det er på den nye porjektoren! 🤩 Var nesten litt "redd" for å fyre den opp første gangen i tilfelle det ikke var SÅ stor forskjell ifra den gamle. Har jo vært strålende fornøyd med EH-TW5500'n, men dette her er virkelig noe helt annet. Angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte den. Planet Earth II i 4K er rett og slett vakkert å se på. Fikk sett noen scener med Ringenes Herre i 4K også, så gleder meg stort til å se disse igjen bare lyden er på plass.

Har satt meg ned og fundert på plassering av takhøyttalere og type. Det er jo klipsch som skal installeres selvfølgelig, men var usikker på hvilken type. Ettersom jeg har RS-62 side- og bak-høyttalere, så tenkte jeg at PRO-160RC var en god kandidat. Den kan vinkles 15 grader, har en spredning på 100 grader, og har de samme elementene som RS-62.
Jeg har jo 2 rader, og etter litt fikling med Sketchup fant jeg fort ut at hvis begge rader skal være innenfor høyttalerspredningen måtte alle 6 høyttalere være veldig nærme hverandre. Da faller behovet for 5. og 6. høyttaler bort, så da måtte jeg heller se på PRO-180RPC og PRO-180RPC LCR. I LCR-høyttaleren sitter horn og element i 45 grader, og da får jeg dratt på med litt avstand på front- og bak-høyttalere i taket. Det er ganske låst i taket pga rammene, men det går opp veldig bra synes jeg. Får nesten lik avstand mellom front - midt og midt - bak. Optimalt sett så skulle det nokk vært litt større avstand mellom venstre og høyre høyttalere, men det setter skråkassene en effektiv stopper for. Jeg lekte med tanken med å felle høyttalerene i skråkassene i stedet, men da blir det bare tull med høyttalerene fremst. Dette er en del større høyttalere også, men har liksom ikke noe annet valg synes jeg.
På tegningen ser du ca lytteposisjon på raden foran og bak, De stiplete linjene er spredningen på høyttalerene. Har prioritert fremste rad, men bakerste rad skal i teorien få med seg alle høyttalerene i taket. De stiplete linjene tar utgangspunktet midt i høyttalerene også, så spredningen blir enda litt mer. I forhold til anbefalingene til Dolby med 7.1.6 kommer jeg nok ikke noe særlig bedre ut enn dette.

Sketchup Atmos.jpg
Dolby 7.1.6.jpg

I norge kommer disse 6 høyttalerene på 32.000,-, mens i en nettbutikk i USA hadde de samme høyttalerene på salg til ganske nøyaktig halv pris. Blir riktig nok frakt og moms i tillegg, men regner med å spare ca 10.000 på å kjøpe de der. Pga størrelse og vekt må jeg gå for sjøfrakt hos Jetcarrier, så det er dessverre en stund til jeg får de i hus. Først da jeg har fått dem kan jeg begynne å bygge om taket. Har en viss idè om hvordan jeg skal gjøre det, men tørr ikke å begynne med dette før jeg har dem her.

klipsch-pro-180rpc-1-new.jpg
klipsch-PRO-180RPC-LCR-2.jpg

Med flere høyttalere kommer også behovet for flere tilkoblinger på frontpanelet. Måtte derfor gjøre litt endringer og bestille nytt. Jeg håper at jeg har fått med meg alt. 😇 Valgte å beholde tilkoblingene til presence-høyttalerene på panelet just in case. Lar høyttalerkablene ligge og setter heller på et blindlokk som jeg lakkerer svart.

Frontplate v5.jpg

Hvis noen skulle være interessert i å kjøpe det gamle panelet så er det bare å ta kontakt.

Har siden sist også skaffet meg en 8K fiber-hdmi og en Chromecast Ultra. Nå mangler "bare" en 3+1S Emotiva effektforsterker og en Marantz SR8015, men må få solgt resten av det gamle utstyret så jeg får inn litt kapital først.