Tollgrensa økes til kr 500?

Mr_Spock

Medlem
5 Nov 2003
13.909
1
0
Sandefjord
Jeg er ikke motstander av å beskytte industri eller annet i Norge - ved hjelp av toll osv. Men varer som blir produsert i utlandet - hvor den norske nettbutikken kun fungerer som en unyttig, belastende og fordyrende funksjon - det ser jeg ikke helt vitsen med.

Synes ellers at en del norske nettbutikker har vært ganske flinke til å tilpasse prisnivået - for varer under kr 200,-. Dessverre gjelder det samme også for varer over kr 200,- - de har tilpasset seg til dagens tollgebyr og mva avgift. Forventer at de også tilpasser seg dette nye - men det er klart, det har vært veldig enkle penger å tjene hittil for de.

Leser jo en del rart - først argumenter de om norske arbeidsplasser som kan bli borte - så kommer det kjapt at de skal flytte virksomheten ut av Norge for å kunne konkurrere på like vilkår?? Ja, så er de kanskje også mangemiljonærer i tillegg, på grunn av hardt arbeid som det så populært heter. Er vel heller at de hittil har hatt veldig gode marginer på urettferdige avgifter i forhold til utenlandske aktører - som jo nå blir jevnere med høyere grense.

edding

Medlem
12 Okt 2005
1.110
0
0
Ja, enig med Spook. Hvorfor skal noen ha beskyttelse for "å melke" et marked som man kan enkelt kan håndtere selv i dag? Det er jo likeså urettferdig for forbrukeren at de skal sponse noen som tjener på regelen. Nå har vel også varene steget en del siden 200 kr grensa ble innført.

Supertramp

Medlem
24 Jun 2010
14.993
8
38
Før: max 200 for varen, all frakt kunne man se bort fra for verdifastsettelse for beregning av mva/tollgebyr

Nå:
[h=3]Netthandel[/h]Innsendt av: Per
Går noen rykter rundt om at den økte grensen på netthandel heretter vil inkludere frakt, kan du bekrefte/avkrefte dette?
Hei,

Vi har foreslått å øke grensen til 500 kroner inkludert frakt- og forsikringskostnader. Dette medfører at beregningen skjer etter de alminnelige tollverdireglene er. Det vil være en forenkling at beregningen tar utgangspunkt i de samme reglene som gjelder for all innførsel av varer.

Hilsen Siv

Soundfre@k

Medlem
20 Nov 2003
12.218
0
0
Det beste hadde vært å få en mva-løsning uten gebyrer og mva fra første krone. Nå blir det konkurransefortrinn til utenlandske selskaper som kan selge 20% billigere enn norske på alle varer under 500kr.

Supertramp

Medlem
24 Jun 2010
14.993
8
38
Absolutt enig, ingeniør'n.
De som har protestert høyest (les: fått sine meninger i media) er de som lever av grådige påslag på varer du og jeg svært enkelt kan kjøpe selv på nettet fra utlandet.

Å sammenligne slik netthandel med fysisk handel i butikk og faren for at slik butikkhandel vil gå mot en sakte død pga tollgrensa, er mildt sagt underlig. Netthandel har eksistert så lenge nettet har vært tilgjengelig og det virker ikke akkurat som at butikker har lidt veldig stor nød når man ser på senterutbyggingen her til lands og omsetningstall fra bransjen.

Dessuten er ikke lovforslaget revolusjonerende. 200 ekskl. frakt eller 500 inkl frakt - ikke mye å rope ulv om akkurat.

Sist redigert:

trondmm

Medlem
2 Mar 2007
8.591
2
38
Er det virkelig ingen her som har tenkt til å handle mer fra utlandet hvis grensen heves til 500,- inkl. frakt?

Supertramp

Medlem
24 Jun 2010
14.993
8
38
Nja- synes jeg handler nok. Plater, filmer og dingzer - prisen på disse blir vel det samme og forbruket blir vel også rimelig konstant. Er litt begrenset hvor mange plater og BD jeg har plass til etterhvert. :)

trondmm

Medlem
2 Mar 2007
8.591
2
38
OK, så det er ikke aktuelt å handle litt dyrere filmer, kanskje samlebokser fra utlandet, altså?

EDIT: Eller, for å si det på en annen måte - du har ikke opplevd fra tid til annen at det har vært noe du kunne tenke deg å kjøpe fra utlandet, men har latt være fordi prisen har vært rett i overkant (eller kanskje en god del i overkant) av 200?

Supertramp

Medlem
24 Jun 2010
14.993
8
38
Nei, egentlig ikke. Men nå kjøper jeg mest musikk; ikke mye filmer og aldri bokser. Jeg er nok ikke helt målgruppen til lovforslaget :)