To senterhøyttalere - Erfaringer? [LØST]

Leo_

Medlem
8 Jul 2006
282
0
16
Trondheim
Hei, bedre sent enn aldri...

Sjekk med forsterkeren din, det kan godt ende den faktisk er oppgitt å kunne gå på 4oms drift, da er saken veldig enkel. Er den oppgit til minst 6ohm eller så høyt som 8ohm må du fundere litt.

JEG ville ikke brydd meg om den ekstra lasten 4 eller 3ohms drift gir, de aller fleste forsterkere tåler det helt greit om du ikke skal tyne den til det aller ytterste, og uansett vil en tålig moderne forsterker stenge ned og ta en pust i bakken om det blir for tungt. Altså, om dataene på høyttalerne stemmer vil to parallelle 6ohms høyttalere gi 3ohms last. Det kan være tøft, men samtidig tror jeg ikke centerkanalen vil dra så mye effekt at det blir et problem, så jeg tror jeg på generelt grunnlag vil råde deg til parallelldrift.

Ved parallelldrift kobler du høyttalerne sammen inn på forsterkeren, to plusser sammen, to minuser sammen.

Skulle mot all formodning dette få forsterkeren til å klage så kan du seriekoble høyttalerne. Dette vil i teorien halvvere utgangseffekten på kanalen. I praksis kobler du pluss fra forsterker til pluss på høyttaler nr. 1. Minus fra høyttaler 1 kobles til pluss på høyttaler 2. Minus fra høyttaler 2 kobles til minus på forsterkeren. Dette gir en impedans på 12ohm som drar mye mindre strøm fra forsterkeren. Jeg har kun én gang vært borti at en forsterker fungerte bedre med to og to seriekoblede høyttalere, så løsningen bør ikke utelates helt.

ftz

Medlem
25 Apr 2005
367
0
16
37
minhjemmekino.no
driver selv og funderer litt på samme tema , per i dag har jeg dali 8008 som fronter og en dali center fra ca samme periode og føler denne senterkanalen leverer alt for lite, så har sat slått den av og skal teste litt uten senter framover.

det jeg kunne sett som et alternativ var 2 gulv høyttalere plassert helt inntil tv på hver side som center kanal , da hadde man kunne hatt betraktelig større høyttalere på center.