To dipole or not to dipole.....

Xene

Medlem
11 Okt 2004
651
0
0
Henning skrev:
Kjøp B&W sine bakkanaler så kan du med hjelp av en bryter eller trigger signal velge. Teoretisk så skal en bruke dipol til film og direkttestrålende til musikk, jeg har direktestrålende bak og dipol på side høyttalerne. The proof is in the listening....

Blir nok ikke B&W. Har klipsch rc-35, og 4 synergy f-1 så det blir nok den største dipolen i synergy-serien vil jeg tro i såfall. det er bare det at jeg ville hatt f2 som front i stedenfor og brukt f1 som sidehøytt., men hvis dipoler vil gi best kinolyd så må jeg jo vurdere det også...

Xene

Medlem
11 Okt 2004
651
0
0
thode skrev:
Hva er dipol og direkte stråling?

de to på toppen er dipoler: F-3 Home Theater

gulvstående er direkte stråling fordi de har én retning de sender lyden.
dipolene har som du ser 2 stk diskant som står i hver sin retning. Da skal lyden visstnok spres bedre og gi bedre surroundlyd.

thode

Medlem
14 Aug 2006
1.516
0
0
30
Ah, skjønner. Trodde det hadde noe med hvordan man koblet til høyttalerene jeg:oops:

harman/kardon

Medlem
25 Apr 2005
43.993
0
0
40
Nord-Trøndelag
Har byttet til dipol surr.høt. Klipsch rs-52
Har hatt stereo høytalere i surr kanalene før. Men dipol er og trøkke inn i en annen værden både til film og musikk

Xene

Medlem
11 Okt 2004
651
0
0
hmmm. da ser det stygt ut til at jeg må få meg et par dipoler.... blir ikke helt billig dette her nei... :)

mattman

Medlem
2 Okt 2005
2.103
0
0
bipolare og dipole høyttalere har vesentlige forskjeller! :)Det finnes en del tråder om det på AVforum - men bipolare høyttalere (Focal Profile SR 908 og Focal Chorus SR 800v, Gale 3060B,) er mye lettere å plassere. De spiller i fase, og er derfor ikke like avhengige av hvor de henges.

"Dipol er f.eks. elektrostat: Ett element sender lyd i begge retninger, men lyden som blir sendt bakover har motsatt fase av lyden som blir sendt fremover - en bølge-topp på fremsiden er samtidig en bølgebunn på baksiden.
Bipolar er typisk to elementer, koblet slik at lyden sendes i samme fase begge veier."

Bipolare høyttalere har jeg kjempeerfaring med. Det er absolutt et utrolig praktisk teknisk aspekt ved lyd i bakkanaler man absolutt burde teste ut. Lyden blir spredt mye bedre enn ved direktestrålende høyttalere, og problemet med å få en diskant midt i øret forsvinner. Det er den morsomste featuren i kinoen min uten tvil. :)

EDIT: Jeg kan også legge til at de fungerer vel så bra på musikk som på spill, men de skinner aller mest på film, hvor eventuelle effekter som skjer i et "generelt" område bak deg, si bakgrunnsmusikk eller mange personer over et spredt område kjøres bak, så er det utrolog hvordan lydeffektene blir spredt!

Xene

Medlem
11 Okt 2004
651
0
0
Hva er deres erfaringer vedr. dipol bakkanaler vs. vanlige gulvstående i hjemmekino?

Mange sier jo at det beste i hjemmekino er helt like høyttalere i alle kanaler. Men på THX Home Theater 7.1 Speaker System Layout så står det dipoler på sidene, og det virker som at alle thx-certifiserte hjemmekinopakker bruker dipoler.. De påstår at dipoler sprer lyden bedre, men er det bare positivt å bruke dipoler?

Hva gir egentlig best kinolyd?

pahf

Medlem
7 Sep 2005
15.643
0
36
Har dipole selv, og syns de skaper enn mer diffus opplevelse bak deg enn det direkte strålende gjør, men dette er selvsagt en smakssak.

Henning

Medlem
3 Feb 2003
4.762
0
36
pahf skrev:
Har dipole selv, og syns de skaper enn mer diffus opplevelse bak deg enn det direkte strålende gjør, men dette er selvsagt en smakssak.

Kjøp B&W sine bakkanaler så kan du med hjelp av en bryter eller trigger signal velge. Teoretisk så skal en bruke dipol til film og direkttestrålende til musikk, jeg har direktestrålende bak og dipol på side høyttalerne. The proof is in the listening....

Globe

Medlem
23 Jan 2006
3.944
0
0
56
Har gått fra direkte til Dipol. Gir den rette kinoyden, i mine ører! Anbefales. Og som Henning sier, Enkelte dipole lar deg velge på HT om du skal kjøre de som dipole eller direkte. Har selv B&W DS6 S3.