Tips til nye fronter 30k.

Jimbeam

Medlem
2 Sep 2011
1.034
0
0
B&W forsvant like raskt som de kom inn da diskanten ikke var noe for mine sarte ører.
Jeg har ca. 30k til nye fronter og spørsmålet er hva jeg bør velge som har gode allround egenskaper på film og musikk 50/50. Noe som ikke har påtrengende diskant.
Neste spørsmål er: bør jeg inkl. en senter i budsjettet om jeg alldri kjøper bakhøyttalere eller bruke 30k på fronthøyttalere? Ønsker beste løsning:)

Mvh.

Sist redigert:

JIN189

Medlem
22 Mai 2011
489
0
0
Hei. Hva med Dynaudio? Excite burde være innen rekkevidde. Finnes både gulvståendes og stativ.
Har selv Dynaudio Dm 2/7. Ikke skarpt her hvis ikke opptaket er håpløst innspilt.

Jimbeam

Medlem
2 Sep 2011
1.034
0
0
Har tidligere hatt Excite X34. Solgte dem fordi det var første høyttalere og ville prøve noe annet. Angret litt men klangen var litt tørr og hvis jeg skal tilbake til Dynaudio har jeg lyst å prøve Special Forty.

Sist redigert:

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.770
27
48
B&W forsvant like raskt som de kom inn da diskanten ikke var noe for mine sarte ører.
Jeg har ca. 30k til nye fronter og spørsmålet er hva jeg bør velge som har gode allround egenskaper på film og musikk 50/50. Noe som ikke har påtrengende diskant.
Neste spørsmål er: bør jeg inkl. en senter i budsjettet om jeg alldri kjøper bakhøyttalere eller bruke 30k på fronthøyttalere? Ønsker beste løsning:)

Mvh.
Arendal Tower ville jeg absolutt vurdert.
Disse leverer varene til både film og musikk , og lan spille med både finesse og trøkk så det holder :)

Per Johnny

Medlem
30 Des 2002
5.623
0
36
Hvilke B&W hadde du som du ikke likte, og hva slags forsterker ble brukt?

Hva skal du bruke dem til? Hva slags musikk gir deg mest glede?

Brukt eller nytt?

Personlig skjønner jeg ikke meg på de som kjøper nytt, da en 5-10 år gammel yter like godt som nytt til brøkdelen av prisen.

Jimbeam

Medlem
2 Sep 2011
1.034
0
0
Skal spille musikk med Marantz PM14S1 og film med CA 551R.
Var B&W 706 S2.
Har sett på Arendal men er usikker på diskanten da jeg sliter med tinnitus og ikke ønsker et "feilkjøp" igjen. Ellers veldig interresant merke jeg har på topp 3 listen over merker jeg vurderer men ikke har hørt.
Har såpass lite erfaring med høyttalere bortsett fra X34 og 706'eren at jeg ikke i første omgang vurderer brukt.

Jimbeam

Medlem
2 Sep 2011
1.034
0
0
Og musikksmak: Pink Floyd, Queen, Oasis og metal fra Iron Maiden, Metallica, Pantera til black og death metal.

Per Johnny

Medlem
30 Des 2002
5.623
0
36
Og musikksmak: Pink Floyd, Queen, Oasis og metal fra Iron Maiden, Metallica, Pantera til black og death metal.
B&W blir noe helt annet når man beveger seg opp til 8xx-serien, både nytt og gammelt, men utifra musikkvalg så vil ikke B&W være førstevalget tror jeg.

Har man lite erfaring med høyttalere, så ville jeg definitivt kjøpt brukt. Kjøper man feilkjøp nytt, så blir jo kostnaden svært høy. Arendal Sound dog har god retur-mulighet hvis du kjøper de.

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.770
27
48
Var B&W 706 S2.
Har sett på Arendal men er usikker på diskanten da jeg sliter med tinnitus og ikke ønsker et "feilkjøp" igjen. Ellers veldig interresant merke jeg har på topp 3 listen over merker jeg vurderer men ikke har hørt.
Har såpass lite erfaring med høyttalere bortsett fra X34 og 706'eren at jeg ikke i første omgang vurderer brukt.
Arendal har jo veldig god buy & try ordning da , så det er ikke den helt store risikoen dersom det ikke skulle falle helt i smak.

Hvor bor du da - det kan jo tenkes at noen i nærområdet kan gi deg en demo på AS også før du handler ?

Jimbeam

Medlem
2 Sep 2011
1.034
0
0
Ser også på brukt.
Søker råd her da jeg skal på lytterunde i løpet av juni og forsøker å snevre ned kandidater.

Jimbeam

Medlem
2 Sep 2011
1.034
0
0
Arendal har jo veldig god buy & try ordning da , så det er ikke den helt store risikoen dersom det ikke skulle falle helt i smak.

Hvor bor du da - det kan jo tenkes at noen i nærområdet kan gi deg en demo på AS også før du handler ?
Bor rett nord for Oslo så ja hjemme demo er en mulighet om noen har AS i nærheden.

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.770
27
48
Bor rett nord for Oslo så ja hjemme demo er en mulighet om noen har AS i nærheden.
Hør med Johnny Tolk på avforumsidene på facebook. Han har fullt fullt AS oppsett i en flott hjemmekino.
Han er medlem i Skedsmo Audio , så det er nok ikke så langt unna "rett nord for Oslo" ;)

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.860
16
38
Var B&W 706 S2.
Sliter du med tinnitus, kan det være noen frekvenser i hørselen din som "mangler" og andre områder blir overfokusert, litt avhengig av høyttalerkonstruksjon, deling, sprednings karakteristikk osv.

Da kan være vanskelig å vite hvordan du oppfatter forskjellige høyttalere, og det kan være litt vanskelig og kanskje uheldig å gi anbefalinger..

Vil anbefale at du tester mest mulig selv, eventuelt kjøper høyttalere med avtale om byttemulighet så forsterker, lytterommet, høyttalerne og hørselen får testet seg sammen og det ikke blir et nytt bom-kjøp.

Jimbeam

Medlem
2 Sep 2011
1.034
0
0
Sliter du med tinnitus, kan det være noen frekvenser i hørselen din som "mangler" og andre områder blir overfokusert, litt avhengig av høyttalerkonstruksjon, deling, sprednings karakteristikk osv.

Da kan være vanskelig å vite hvordan du oppfatter forskjellige høyttalere, og det kan være litt vanskelig og kanskje uheldig å gi anbefalinger..

Vil anbefale at du tester mest mulig selv, eventuelt kjøper høyttalere med avtale om byttemulighet så forsterker, lytterommet, høyttalerne og hørselen får testet seg sammen og det ikke blir et nytt bom-kjøp.
Ja du beskriver det fint og jeg fikk i tillegg høreapparatt for 2 år siden. Man rekker mye før man blir 40:) Jeg må se om jeg kan låne høyttalere med hjem og teste på eget anlegg og under egne akustiske forhold.

uGn

Medlem
11 Sep 2003
3.543
0
36
Halden
Kan nok være lurt å finne ut frekvensgangen til ørene dine for å finne ut hva problemet er direkte. Da kan det bli enklere å tilpasse høyttalerene til dine behov.

Så kanskje Miles, med et aktivt oppsett ikke hadde vært så dumt for deg?

oes

Medlem
18 Nov 2006
234
0
16
Dette er et problem jeg kjenner meg igjen i fra noen år siden. Jeg lette etter mer naturlig og mindre slitsom lyd, og jeg fant svaret i det jeg mener er verdens mest naturlig låtende høyttalere; Harbeth. Eier nå 3 par, men har ingen tilknytning til leverandør. Mitt tips basert på ditt spørsmål er Harbeth C7ES3, og da har du noen tusenlapper til overs. Kjøp ett par, ikke 3 stk. Du kan bruke phantom center fra receiveren og langt rimeligere bakhøyttalere. Kanskje har jeg mild tinnitus? - jeg får i hvert fall piping etter eksponering mot høy lyd - piping som kan vedvare spesielt i venstre øre. Vi eldes forskjellig, jeg er også «bare 40». Noen hører dårligere, spesielt i høye frekvenser, og de tåler å høre på høy og ubehagelig lyd, mens andre blir mer ømfindtlige. Jeg må bruke propper på jobbarrangementer hvor man dundrer på med høy musikk i haller uten akustikkbehandling for å styrke moralen. Les gjerne hva jeg skrev som svar på et spørsmål om Harbeth-høyttalere i vennetråden på Hifisentralen her:

http://www.hifisentralen.no/forumet/vennetra-der-hifimerker/26552-harbeth-120.html

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.324
122
63
Ullensaker
Jimbeam, ta kontakt med både Johnny og meg. Jeg har samme musikksmak som deg. Johnny bor rett utenfor Lillestrøm, jeg bor rett nord for Jessheim. Det som er litt kult med både Johnny og meg er at vi hører på svært ulik musikk, men har ganske like ører. Vi vil ha samme type lyd. Johnny er noe mer fokusert mot film enn meg. Jeg er litt mer fokusert mot musikk. Og vi har kun 1 lik komponent i anlegget. Som da er film avspilleren..
Du finner meg på Facebook. Peter Gray heter jeg.

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.560
26
48
Jeg er jo glad i Xtz, så siden du har budsjett så er Xtz Divine værd å nevne.
En kul ting med Xtz er at de kan justeres i delefilter, og diskant er ofte mer et kilde spørsmål, og da justerer du opp eller ned.

Xtz har nøytral lydfilosofi, men tilbyr bra med justeringer..

Og siden du spør om Center og ser 50/50 film musikk, se om kona går med på 5.1.. (Surround behøver jo ikke være store) og oppdag flerkanals musikk og konserter feks med bluray om du har det.