Tips til kjøp av ny eller brukt projektor til 10 000 kr, max 15 000 kr?

Mixy

Medlem
9 Nov 2009
262
0
0
Men jeg har grublet litt på problemstillingen, da jeg er interessert i ny projektor selv, mulig jeg venter til 4k kommer til passende pris.

[...]

Ellers virker det jo som om man må opp i en kostnad på dobbelt så mye?
Ikke meningen å kapre tråden, men jeg klikket meg inn fordi jeg også er interessert i en "billigere" projektor enn 20k+ klassen. Alternativene hjemme er enkelt og greit enten billig projektor (maks 10k), eller vente en god stund før det blir kino. Svarene i tråden var ikke så oppløftende.

Klart mine alternativer blir annerledes enn TS som har en duganes projektor fra før :)

Mr_Spock

Medlem
5 Nov 2003
13.909
2
0
Sandefjord
Ikke meningen å kapre tråden, men jeg klikket meg inn fordi jeg også er interessert i en "billigere" projektor enn 20k+ klassen. Alternativene hjemme er enkelt og greit enten billig projektor (maks 10k), eller vente en god stund før det blir kino. Svarene i tråden var ikke så oppløftende.

Klart mine alternativer blir annerledes enn TS som har en duganes projektor fra før :)
Mitt poeng var at TS ikke har en dugandes projektor fra før - med ganske laber kontrast og dårlig sortnivå. I tillegg er den en del år gammel og har nok tapt en del bildekvalitet på grunn av alder og bruk.

Her er testen av hans proj:

http://www.lydogbilde.no/test/hjemmekino/optoma-hd33-epson-eh-tw6000/epson-eh-tw6000

Men han synes allikevel den er OK.

Men han vil ha et bedre bilde.

Må man virkelig plukke testvinnere i en prisgruppe på mange ganger nyprisen på denne - for å få et bedre bilde?

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.099
91
48
52
Jessheim
Det er vel neppe ønskelig med noe som er marginalt bedre for trådstarter, for da kan han like gjerne kjøpe ny pære til den projektoren han har? Han ber om tips på projektorer som er mye bedre enn den TW6000 han har. Skal man ha noe som er merkbart mye bedre, så er det dessverre slik prisutviklingen har vært de siste årene. Husk at projektor i klassen "HW65", for ikke alt for lenge siden kostet under 20K. Etter at dollaren styrket seg ble alt som er produsert i Kina mye dyrere, og når den norske kronen i tillegg ble langt mindre verd, så kommer vi veldig dårlig ut med tanke på importerte "luksusvarer". Projektorer er generelt blitt veldig mye dyrere, spesielt modellene som er bra (har god native kontrast). Det finnes selvsagt mange projektorer TS kan velge i rimeligere prisklasse, men ingen som gir vesentlig bedre bildekvalitet. Epson sin TW9300 vil også representere en godt merkbar forbedring, men denne er enda dyrere

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.312
167
63
42
www.avforum.no
Det er vel neppe ønskelig med noe som er marginalt bedre for trådstarter, for da kan han like gjerne kjøpe ny pære til den projektoren han har? Skal man ha noe som er merkbart mye bedre, så er det dessverre slik prisutviklingen har vært de siste årene. Husk at projektor i klassen "HW65", for ikke alt for lenge siden kostet under 20K. Etter at dollaren styrket seg ble alt som er produsert i Kina mye dyrere, og når den norske kronen i tillegg ble langt mindre verd, så kommer vi veldig dårlig ut med tanke på importerte "luksusvarer". Projektorer er generelt blitt veldig mye dyrere, spesielt modellene som er bra (har god native kontrast). Det finnes selvsagt mange projektorer TS kan velge i rimeligere prisklasse, men ingen som gir vesentlig bedre bildekvalitet. Epson sin TW9300 vil også representere en godt merkbar forbedring, men denne er enda dyrere
Sjølvsagt; svarer seg å lese trådstarters innlegg litt bedre ja... ;) Synd DLA-serien til JVC er såpass kostbar, koblet akkurat opp en X5000 i kinoen nede i "kjeller´n" nå og bildene denne tryller frem er jo helt fantastisk bra - men det kan jo tenkes en får tak i en X5000 eller RS400 på brukten litt billigere hvertfall - men langt unna 10-15k ja...

Mr_Spock

Medlem
5 Nov 2003
13.909
2
0
Sandefjord
Det er vel neppe ønskelig med noe som er marginalt bedre for trådstarter, for da kan han like gjerne kjøpe ny pære til den projektoren han har? Han ber om tips på projektorer som er mye bedre enn den TW6000 han har. Skal man ha noe som er merkbart mye bedre, så er det dessverre slik prisutviklingen har vært de siste årene. Husk at projektor i klassen "HW65", for ikke alt for lenge siden kostet under 20K. Etter at dollaren styrket seg ble alt som er produsert i Kina mye dyrere, og når den norske kronen i tillegg ble langt mindre verd, så kommer vi veldig dårlig ut med tanke på importerte "luksusvarer". Projektorer er generelt blitt veldig mye dyrere, spesielt modellene som er bra (har god native kontrast). Det finnes selvsagt mange projektorer TS kan velge i rimeligere prisklasse, men ingen som gir vesentlig bedre bildekvalitet. Epson sin TW9300 vil også representere en godt merkbar forbedring, men denne er enda dyrere
Interessant det du skriver om at man ikke får like mye for pengene lenger.

Vi leser nok ts sitt innlegg forskjellig:

Jeg leser TS sitt innlegg slik at han vil ha bedre bilde, han vil bruke max 10k, men kan strekke seg til 15k hvis det gir et mye bedre bilde.

Jeg skal kjøpe ny eller brukt projektor. Helst ikke for mer enn 10 000 kr, men kan strekke meg til 15 000 kr hvis noen av dere mener jeg kan få en mye bedre projektor til den prisen (går ut fra at 15 000 kr blir anbefalingen fra dere;) Er det noen som har noen gode projektorforslag til meg?Jeg har nå en Epson EH-TW6000W projektor. Den er ok, men ønsker bedre bilde.
Jeg trodde det kanskje fantes en mellomting her, altså ikke bare marginalt bedre eller mye bedre - men bedre. Trodde da at for eksempel en ny proj med dobbelt så bra specs som hans gamle ville gi et bedre bilde.

Uansett fint at det skrives en del i denne tråden, man lærer seg stadig noe nytt.

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.099
91
48
52
Jessheim
Spec på en projektor er nesten blitt irrelevant, siden LCD og DLP produsentene stadig kommer med nye modeller der kontrast og lysstyrke stort sett bare er endret på papiret. Dette har pågått i så mange år, at spec på disse modellene i dag er blitt helt vanvittige fantasitall. Sony har forøvrig også bare fantasitall når det gjelder kontrast, men ligger likevel på et helt annet nivå enn rimeligere LCD og DLP projektorer. TS trenger forøvrig ikke en projektor med vesentlig mer lys, han trenger en med vesentlig bedre native kontrast. Det får man ikke i prisklassen han antyder. Billigste projektor som gir merkbart bedre bildedynamikk er HW45/65. I og med at HW45 og HW65 nå ligger så tett i pris, er det umulig å anbefale HW45, da denne ikke har dynamisk iris og i tillegg er kraftig begrenset på en del andre områder

Mr_Spock

Medlem
5 Nov 2003
13.909
2
0
Sandefjord
Spec på en projektor er nesten blitt irrelevant, siden LCD og DLP produsentene stadig kommer med nye modeller der kontrast og lysstyrke stort sett bare er endret på papiret. Dette har pågått i så mange år, at spec på disse modellene i dag er blitt helt vanvittige fantasitall. Sony har forøvrig også bare fantasitall når det gjelder kontrast, men ligger likevel på et helt annet nivå enn rimeligere LCD og DLP projektorer. TS trenger forøvrig ikke en projektor med vesentlig mer lys, han trenger en med vesentlig bedre native kontrast. Det får man ikke i prisklassen han antyder. Billigste projektor som gir merkbart bedre bildedynamikk er HW45/65. I og med at HW45 og HW65 nå ligger så tett i pris, er det umulig å anbefale HW45, da denne ikke har dynamisk iris og i tillegg er kraftig begrenset på en del andre områder
Det var klargjørende, med andre ord har det ikke skjedd noen særlig utvikling de siste (10?) årene og i klassen rundt 10-15k ligger bildekvaliteten stort sett på det samme.

Man må opp i klassen over, 20-30k for å få merkbart bedre bilde!

Men jeg må innrømme at jeg synes det er litt vanskelig å ta dette inn, da man jo leser ganske kraftige adjektiver om bildeegenskaper for projektorer i samme klasse. For eksempel testen jeg viste til om TS sin gamle TW6000, som mer eller mindre ble slaktet i test. Samtidig finnes det projektorer til samme pris som får mye skryt. Men forskjellen er altså egentlig noe man ikke legger merke til?

Med tanke på at vi befinner oss på et lyd og bilde forum - hvor man beskriver for eksempel bytte av kabler som en kraftig oppgradering, eller bare bytte av effektforsterker osv. Eller bare en annen utgivelse på cd med 3 poeng høyere DR låter fantastisk mye bedre - altså når vi her inne skriver stor eller kraftig - så er målestokken på en måte satt.

Bare endre tall på specs altså - ikke i virkeligheten, snakk om oppgradering, hehe Takk for informasjon.

Ak

Administrator
11 Des 2002
36.039
15
38
40
Det var klargjørende, med andre ord har det ikke skjedd noen særlig utvikling de siste (10?) årene og i klassen rundt 10-15k ligger bildekvaliteten stort sett på det samme.

Man må opp i klassen over, 20-30k for å få merkbart bedre bilde!

Men jeg må innrømme at jeg synes det er litt vanskelig å ta dette inn, da man jo leser ganske kraftige adjektiver om bildeegenskaper for projektorer i samme klasse. For eksempel testen jeg viste til om TS sin gamle TW6000, som mer eller mindre ble slaktet i test. Samtidig finnes det projektorer til samme pris som får mye skryt. Men forskjellen er altså egentlig noe man ikke legger merke til?

Med tanke på at vi befinner oss på et lyd og bilde forum - hvor man beskriver for eksempel bytte av kabler som en kraftig oppgradering, eller bare bytte av effektforsterker osv. Eller bare en annen utgivelse på cd med 3 poeng høyere DR låter fantastisk mye bedre - altså når vi her inne skriver stor eller kraftig - så er målestokken på en måte satt.

Bare endre tall på specs altså - ikke i virkeligheten, snakk om oppgradering, hehe Takk for informasjon.
Det nok dessverre slik at utviklingen faktisk har gått sent de siste årene, og at de største endringene og forbedringene stort sett har blitt forbeholdt de dyre produktene.

Hadde jeg vært trådstarter så hadde jeg utvilsomt sett på bruktmarkedet, aller helst etter en JVC-projektor. En pent brukt Sony HW-projektor ville også blitt vurdert (ikke se på de første generasjonene (HW10, HW15, HW20 og HW30)). Av nye projektorer blir det rett og slett ganske umulig å finne noe som er bedre, til 10-15K.

Mr_Spock

Medlem
5 Nov 2003
13.909
2
0
Sandefjord
Må bare takke for all info, mye her jeg ikke visste, jeg trodde den veldige utviklingen vi hadde fra 2000 - 2010 fortsatte videre i samme stil frem til i dag. Noe den åpenbart ikke har gjort.

Får bare klargjøre at mine innspill kommer fra denne feilaktige antagelsen.

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
304
17
18
Jeg takker for alle gode innspill så langt!;)

Foreløpig konklusjon er å kjøpe HW65 på tilbud.

Jeg som TS, tar nå en vending i diskusjonen...:
Hvis jeg først skal bruke ca. 20K på ny projektor, vurderer jeg å øke budsjettet ytterligere for å kjøpe en 4K-projektor i stedet. For meg så føles det litt feil å bruke 20K på et produkt som ikke er nyeste teknologi. Skulle jeg kjøpt ny TV nå hadde jeg definitivt ikke kjøpt kun Full HD. Jeg har lest 4K-testen i Lyd og Bilde:
http://www.lydogbilde.no/test/hjemmekino/4-projektorer-med-4k

Ut fra det jeg har undersøkt er det Epson EH-TW7300 som er den rimeligste 4K projektoren (nesten 4K), pris: 25K. I følge tidligere tråder her på forumet leser jeg at TW9300 (32K) er en god del bedre enn TW7300.

1. Hvor stor forskjell er det i bildeopplevelsen fra en Full HD projektor til en 4K projektor? Mao. er en 4K projektor verdt mellomlegget?

2. Er det noen rimeligere 4K projektorer enn Epson TW7300 (med bra bilde)?

3. Bildeforskjell på TW9300 vs. HW65? Evt. TW7300 vs. HW65?

4. Det er vel fremdeles enn stund til det blir brukte 4K projektorer å oppdrive?

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.886
25
48

Hvis jeg først skal bruke ca. 20K på ny projektor, vurderer jeg å øke budsjettet ytterligere for å kjøpe en 4K-projektor i stedet. For meg så føles det litt feil å bruke 20K på et produkt som ikke er nyeste teknologi. Skulle jeg kjøpt ny TV nå hadde jeg definitivt ikke kjøpt kun Full HD. Jeg har lest 4K-testen i Lyd og Bilde:

Ut fra det jeg har undersøkt er det Epson EH-TW7300 som er den rimeligste 4K projektoren (nesten 4K), pris: 25K. I følge tidligere tråder her på forumet leser jeg at TW9300 (32K) er en god del bedre enn TW7300.

1. Hvor stor forskjell er det i bildeopplevelsen fra en Full HD projektor til en 4K projektor? Mao. er en 4K projektor verdt mellomlegget?

4. Det er vel fremdeles enn stund til det blir brukte 4K projektorer å oppdrive?

1. Regner med at det kommer helt an på hvem du spør.... Når det gjelder lyd og bilde utstyr, handler mye av teknologien om å lure sansene til å tro at det de ser er virkeligheten. Ikke alle legger merke til de samme tingene, styrkene og svakhetene med teknologien og resten av hjemmekino oppsettet. Som en liten nerdedigresjon så kan ikke en RGB projektor sende ut noe annet lys enn bølgelengder av RGB lys.. Gult, magneta Cyan osv eksisterer ikke som egne bølgelender av lys som de gjerne gjør i den virkelige verden. Det er ikke før de tre rgb farge sensorene i øyet oppfatter andelen av rgb fargene og vår egen bilde prosessor fyller ut og får oss til å oppfatte dette som naturlige farger og gråtoner. osv.

Mange av de angitte 4K projektorne bruker full HD oppløsning på bildebrikkene, og "øker oppløsningen" oppfatningen vår med et linse element som optisk flytter det RGB sammlede 1920x1080 bildet flere ganger i sekundet en halv piksel bredde til siden og opp/ned for å oppskalere BD eller nedskalere 4K UBD til ca 3K. Dette fungerer overraskende godt for å gjøre linjer smalere redusere synlige buer med mindre trappetrinn osv, men det er ikke ekte 4K.

Sony sine ekte 4K begynner vel rundt 100 000 og opp, JVC sin ekte 4K for hjemmekino markedet er vel rundt 4x så dyr.... Regner ikke med du mente disse modellene og et så stort pris hopp, men du må vel i dag opp i rundt 40-50 000+ for noe med skikkelig on/off kontrast kombinert med 4K e-shift som betyr et mye bedre bilde. For å utnytte en god projektor kreves ofte et godt rom og god lyskontroll, lerret osv, så det drar fort på seg med utgifter skal man øke bildeopplevelsen.

2. Epson sin billigste e-shift, eller 4K forbedrede modeller er vel blant de billigste "4K" i dag, har ikke sett den billigste selv, men ut i fra TW9300 modellen jeg har testet vil jeg tro at en JVC X500 brukt vil kunne lage et langt bedre bilde til en brukbar pris, men den kom før 4K UBD ble lansert så krever litt jobb og den har sine begrensinger hvis man ønsker 4K UBD avspilling.

3. Den ene HW65 jeg har testet var ikke imponerende på noen måte annet enn at den var ganske stillegående. Likte f.eks ikke kvaliteten på optikken, så der tror jeg noen andre har et bedre svar :)

4. Hver nye generasjon av projektor modeller genererer gjerne noe reduserte priser på restlager, og bruktsalg blant de som vil ha det nyeste og beste, så det har vært noen litt rimeligere "4K"modeller både på finn.no, avshop.no samt på "Jungeltelegrafen" og forum som dette.

Mye av projektor utviklingen som øker bildekvaliteten mest skjer bland de dyrere modellene,. Noe av dette "drypper"l ned i økonomi klassene også, spesielt det som kan gjøres elektronisk med bildebehandling osv. For projektorer er det ofte den optiske delen, lysmotor og linse som må lages nøyaktig med dyrere materialer og små toleranser som påvirker bildekvaliteten og pris mest. Det er ofte det som utgjør mye av prishoppet mellom de billigste og dyreste modellene, og gjør det vel vanskelig å få ned pris differansen.

Mixy

Medlem
9 Nov 2009
262
0
0
Dette spørsmålet er veldig avhengig av størrelse på bildet og sitteavstand fra lerrettet.

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
9.368
9
38
Drammen
Dette spørsmålet er veldig avhengig av størrelse på bildet og sitteavstand fra lerrettet.
Hvis man kun ser på oppløsning og alle andre parametere er like er denne påstanden korrekt. Men et bilde er mye mer enn bare oppløsning og f.eks kontrast er en meget viktig del når det kommer til opplevd skarphet, som et eksempel med JVC e-shift konta Sony native 4K så kan JVC toppmodellene se skarpere ut i mange tilfeller med 4K native input. Noe av dette kommer av bedre optikk i JVC RS520 kontra f.eks Sony VW550, men noe av det kommer også av den mye høyere kontrasten JVC projektoren har i mange scener og da spesielt mørke.

Mixy

Medlem
9 Nov 2009
262
0
0
Hvis man kun ser på oppløsning og alle andre parametere er like er denne påstanden korrekt. Men et bilde er mye mer enn bare oppløsning og f.eks kontrast er en meget viktig del når det kommer til opplevd skarphet, som et eksempel med JVC e-shift konta Sony native 4K så kan JVC toppmodellene se skarpere ut i mange tilfeller med 4K native input. Noe av dette kommer av bedre optikk i JVC RS520 kontra f.eks Sony VW550, men noe av det kommer også av den mye høyere kontrasten JVC projektoren har i mange scener og da spesielt mørke.
Er ikke uenig i dette, poenget var at oppløsning ikke hjelper hvis man sitter et stykke fra 100" lerrett, og at det da er nettopp faktorer som kontrast som spiller mye større rolle på opplevd skarphet/bildekvalitet :)

Ble kanskje litt feil formulert den posten min som du siterte.

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
304
17
18

Takk for innspill på disse spørsmålene!

Er det noen flere som har innspill rundt disse spørsmålene?

Gjerne om det er noen som har testet TW9300 el. TW7300 mot HW65?

Jeg har knapt sett noe på 4K til nå...

oes

Medlem
18 Nov 2006
238
0
16
Jeg har ikke testet de projektorene du nevner, men har sett de samme filmscenene på hw65 og tw9300, og jeg eier selv tw9100. Alle disse tre har sammenlignbart sortnivå, slik jeg opplever det, selv om diverse tester (projectorreviews.com vil hevde at tw9300 har noe bedre sortnivå enn hw65 og tidligere Epson-generasjoner og det kan godt være riktig). Dvs bra, og bra nok for de fleste også til film, men ikke JVC-bra. Jeg ville personlig derfor styrt unna tw7300 som har vesentlig dårligere kontrast enn de andre du spør om, dersom sortnivå er avgjørende (forøvrig identisk med tw9300, tror jeg). Både Epson og Sony har veldig bra bilder og naturlige bevegelser uten forstyrrelser i bildet. På dette er de bedre enn JVC, etter min mening. Mitt valg ville være tw9300 dersom det stod mellom de du nevner. Den har bedre linse (glass) og motorisert med minne, som gir meg en subjektivt opplevd bedre seeropplevelse med klarere bilde, og i tillegg eshift hvis det er viktig (har ikke nok erfaring til å mene noe om verdien av det). Både Epson og Sony har lav input lag som gjør spilling mulig (ca 30 ms+-). Forrige generasjon Epson hadde ca 50 ms som fungerer helt fint til familiespilling (bil, fotball, plattform).

Jeg valgte nyere brukt proffkalibrert Epson (tw9100) da jeg startet med projektor for et snaut år siden foran Sony (hw/40/50/55) pga bedre pris/tilgjengelighet og ellers uavgjort, og har vært godt fornøyd med det. Mange kommenterer høyere fill rate på Sony (screen door effekt eller hønsenetting på Epson), men forskjellen er bare synlig om man står ved skjermen, og de samme pixlene er der uansett (de ser man heller ikke på normal avstand med full hd). Når jeg skal oppgradere blir det trolig Epson LS10000/10500 eller tw9300 pga bedre og motorisert linse, igjen avhengig av pris og tilgjengelighet. For, ja: tw9100 har gitt mersmak.

Sist redigert:

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
304
17
18
1. Regner med at det kommer helt an på hvem du spør.... Når det gjelder lyd og bilde utstyr, handler mye av teknologien om å lure sansene til å tro at det de ser er virkeligheten. Ikke alle legger merke til de samme tingene, styrkene og svakhetene med teknologien og resten av hjemmekino oppsettet. Som en liten nerdedigresjon så kan ikke en RGB projektor sende ut noe annet lys enn bølgelengder av RGB lys.. Gult, magneta Cyan osv eksisterer ikke som egne bølgelender av lys som de gjerne gjør i den virkelige verden. Det er ikke før de tre rgb farge sensorene i øyet oppfatter andelen av rgb fargene og vår egen bilde prosessor fyller ut og får oss til å oppfatte dette som naturlige farger og gråtoner. osv.

Mange av de angitte 4K projektorne bruker full HD oppløsning på bildebrikkene, og "øker oppløsningen" oppfatningen vår med et linse element som optisk flytter det RGB sammlede 1920x1080 bildet flere ganger i sekundet en halv piksel bredde til siden og opp/ned for å oppskalere BD eller nedskalere 4K UBD til ca 3K. Dette fungerer overraskende godt for å gjøre linjer smalere redusere synlige buer med mindre trappetrinn osv, men det er ikke ekte 4K.

Sony sine ekte 4K begynner vel rundt 100 000 og opp, JVC sin ekte 4K for hjemmekino markedet er vel rundt 4x så dyr.... Regner ikke med du mente disse modellene og et så stort pris hopp, men du må vel i dag opp i rundt 40-50 000+ for noe med skikkelig on/off kontrast kombinert med 4K e-shift som betyr et mye bedre bilde. For å utnytte en god projektor kreves ofte et godt rom og god lyskontroll, lerret osv, så det drar fort på seg med utgifter skal man øke bildeopplevelsen.

2. Epson sin billigste e-shift, eller 4K forbedrede modeller er vel blant de billigste "4K" i dag, har ikke sett den billigste selv, men ut i fra TW9300 modellen jeg har testet vil jeg tro at en JVC X500 brukt vil kunne lage et langt bedre bilde til en brukbar pris, men den kom før 4K UBD ble lansert så krever litt jobb og den har sine begrensinger hvis man ønsker 4K UBD avspilling.

3. Den ene HW65 jeg har testet var ikke imponerende på noen måte annet enn at den var ganske stillegående. Likte f.eks ikke kvaliteten på optikken, så der tror jeg noen andre har et bedre svar :)

4. Hver nye generasjon av projektor modeller genererer gjerne noe reduserte priser på restlager, og bruktsalg blant de som vil ha det nyeste og beste, så det har vært noen litt rimeligere "4K"modeller både på finn.no, avshop.no samt på "Jungeltelegrafen" og forum som dette.

Mye av projektor utviklingen som øker bildekvaliteten mest skjer bland de dyrere modellene,. Noe av dette "drypper"l ned i økonomi klassene også, spesielt det som kan gjøres elektronisk med bildebehandling osv. For projektorer er det ofte den optiske delen, lysmotor og linse som må lages nøyaktig med dyrere materialer og små toleranser som påvirker bildekvaliteten og pris mest. Det er ofte det som utgjør mye av prishoppet mellom de billigste og dyreste modellene, og gjør det vel vanskelig å få ned pris differansen.
Takker for godt og utfyllende svar! Ble litt nysgjerrig siden du virker til å være temmelig kresen; hva slags projektor har du?

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
304
17
18
IMG_5440.jpg

Jeg vil takke alle for gode innspill i denne tråden!

Til slutt legger jeg ved et bilde som et argument for å fortsette med projektor (i hvert fall et godt argument for de som er i småbarnsstadie slik jeg er). Jeg har inntrykk av at det er en del folk som dropper projektor grunnet praktiske hensyn (større krav til lyskontroll o.a.). I vårt tilfelle har vi småbarn som ofte spiser kveldsmat mens de ser på barne-TV. De sitter da nokså nærme TVen for å unngå å søle på teppet. Hadde vi kun hatt en stor TV (f.eks. 65" +) hadde inntrykkene bokstavlig talt blitt mye større, selv om de sitter lenger unna (i sofaen). Når barna har lagt seg kan vi voksne dra ned lerretet og skru på projektoren og kose oss med storfilm (Ca. 7 ganger større areal på 120" lerretet enn 42" TVen). Barna vet ikke en gang hva de store tingene som henger under taket er for noe. Mye av barneprogram og filmer nå tildags er ofte dystre, f.eks. en del Disney (sammenlignet med da jeg vokste opp), vi er derfor veldig obs på hva barna får se.
Uansett, for vi som er i småbarnsstadiet er dette et godt argument for å fortsette med projektor (samtidig som vi har en "barne"-tv;)

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.886
25
48
Takker for godt og utfyllende svar! Ble litt nysgjerrig siden du virker til å være temmelig kresen; hva slags projektor har du?
Er nok ikke så kresen som det kan virke som....
Bruker fremdeles en JVC HD100 med ISCO II linse for 2.35:1 og en HD1 for 16:9 i hoved hjemmekinoen.
Har en Sony G90 9"CRT projektor i en annen mindre kino....
Har ikke hoppet på 4K bølgen ennå, da det virker som standardisering og utviklingen ikke er helt ferdig og god ennå.
Siden innlegget mitt over, så har Sony kommet med tre nye 4K modeller og startprisen vel er et sted mellom 40-50Kkr.
Liker å teste ut og følge med på utviklingen på andre måter, og når pris/ytelse og stabilitet/holdbarhet (inkluderer stabil laserlyskilde, panel kontrast,) følger 4K UHD og HDR/DV på en litt bedre måte enn i dag så blir det nok en stor oppdatering :)

DrErling

Medlem
16 Okt 2003
11.138
0
36
42
torjeodegard.blogspot.com
Har en Projectiondesign F12 1080p Zoom (HB fargehjul) i Pearl White som sikkert hadde passet brillefint. Høykvalitet optikk og generelt høy kvalitet. Ca 400t på lampen. Tar gjerne imot bud på den... Ikke så mange på brukten å sammenligne med.

Sent from my iPhone using Tapatalk