Tips til "high-end" ht som egner seg til fest

Spikeld

Medlem
24 Aug 2008
315
0
0
Ønsker tips til høyttaler i prisklasse ca. 30.000 - 50.000,- som egner seg godt som festhøyttaler. Finnes det? Poenget mitt er at jeg ønsker ikke tips til en høyttaler som jeg kan sitte og finlytte til og høre en styker her og en blåser der og plassere dem i orkesteret. Jeg er ute etter en ht med kvalitet og som man kan spille høyt med, men som aldrig blir slitsom i diskanten, uansett innspilling. Må ha trøkk og punch slik at den egner seg godt til både hard rock og techno.

Høres kanskje litt rart ut, men oppsummerer kort med at jeg ønsker tips på en 30-50k ht som er mest mulig lik Cervin Vega, men som er av høyere kvalitet og et bedre utseende :)

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.093
7
38
Spikeld skrev:
Ønsker tips til høyttaler i prisklasse ca. 30.000 - 50.000,- som egner seg godt som festhøyttaler. Finnes det? Poenget mitt er at jeg ønsker ikke tips til en høyttaler som jeg kan sitte og finlytte til og høre en styker her og en blåser der og plassere dem i orkesteret. Jeg er ute etter en ht med kvalitet og som man kan spille høyt med, men som aldrig blir slitsom i diskanten, uansett innspilling. Må ha trøkk og punch slik at den egner seg godt til både hard rock og techno.

Høres kanskje litt rart ut, men oppsummerer kort med at jeg ønsker tips på en 30-50k ht som er mest mulig lik Cervin Vega, men som er av høyere kvalitet og et bedre utseende :)
Og lenge før Cerwin Vega.....for mer enn 50 år siden....og på topp den dag i dag....JBL :)

Spikeld

Medlem
24 Aug 2008
315
0
0
classic46 skrev:
Og lenge før Cerwin Vega.....for mer enn 50 år siden....og på topp den dag i dag....JBL :)
Ønsker konkrete tips på modeller. Gjerne også evt. forsterker og cd-spiller til. Men i første omgang en ht med denne lydsignaturen. Har hørt JBl ES80 tror jeg de het. Alt for skarp i diskanten. Virker ikke som horndiskant er min ting. Hvertfall ikke den jeg hørte.

HiFi-nevøen

Medlem
25 Okt 2004
1.799
0
0
Spikeld skrev:
Ønsker konkrete tips på modeller. Gjerne også evt. forsterker og cd-spiller til. Men i første omgang en ht med denne lydsignaturen. Har hørt JBl ES80 tror jeg de het. Alt for skarp i diskanten. Virker ikke som horndiskant er min ting. Hvertfall ikke den jeg hørte.
Dali Helicon 800 eller B&W 803Diamond. Sistnevnte litt over budsjett, men utrolig vel-låtende, og med massiv pondus

Helicon 800M2: Litt kjølig klang, med plenty av detaljer. Kan ha litt spiss topp, men ikke så ille som horn.

803D: Varm engelsk "peis-kos-lyd", med ekstremt god mellomtone/diskant. Bassen kan i noen rom bli litt i meste laget, men om man ønsker noe som passer til fest også, så er denne herlig :)

HiFi-nevøen

Medlem
25 Okt 2004
1.799
0
0
Ostemannen skrev:
syntes mentor 8 spiller utrolig bra jeg.
Dem hadde jeg tidligere. Ble brukt til mang en fest her hos oss. Gikk helt fint :) Og låter veldig bra i forhold til pris. Ikke lagt såå meget i finish på disse. Noe som gjør at fler av kronene går rett i lyden. Noe som absolutt ikke gjør noe

HiFi-nevøen

Medlem
25 Okt 2004
1.799
0
0
Egentlig kommer det helt an på hva slags lyd du liker. Noen liker horn-lyd. Andre hater det... Noen liker varm lyd, andre liker det mere kjølig. Osv, osv... Er det en spesiell klang/lydsignatur du er på jakt etter? Eller bare høy lyd, men klar lyd?

KIMSIZE

Medlem
11 Feb 2006
3.765
0
0
Budsjettet ditt på 30-50k er dette bare til høytalere eller inkluderer det elektronikk?

Spikeld

Medlem
24 Aug 2008
315
0
0
Ostemannen skrev:
syntes mentor 8 spiller utrolig bra jeg.
Har hørt disse og dette ble også for skarpt i diskanten. Tror det er noe mange sliter med når det gjelder Dali.

Spikeld

Medlem
24 Aug 2008
315
0
0
HiFi-nevøen skrev:
Egentlig kommer det helt an på hva slags lyd du liker. Noen liker horn-lyd. Andre hater det... Noen liker varm lyd, andre liker det mere kjølig. Osv, osv... Er det en spesiell klang/lydsignatur du er på jakt etter? Eller bare høy lyd, men klar lyd?
Er faktisk sjelden jeg hører folk er på jakt etter en "kald" eller en "lys" lydsignatur. Går ofte igjen at folk vil ha en mere varm lydsignatur, så tydelig at dette er et gjentagende problem.

Når det gjelder meg så er det også en varm signatur, med "dempet" diskant og punchy bass, samt fyldig mellomtone som låter fett og groovy på hard rock.

Spikeld

Medlem
24 Aug 2008
315
0
0
HoPPe`S skrev:
Syns Klipsch RF-7 uten tvil.
Har dessverre ikke fått hørt den, men er redd det blir et problem med skarp diskant siden det er horn... Er dog åpen for å lytte dersom jeg blir overbevist om at den ikke er skarp.

Kane

Medlem
13 Mai 2004
9.117
0
0
HoPPe`S skrev:
Syns Klipsch RF-7 uten tvil.
Spikeld skrev:
Har dessverre ikke fått hørt den, men er redd det blir et problem med skarp diskant siden det er horn... Er dog åpen for å lytte dersom jeg blir overbevist om at den ikke er skarp.
Matchet med riktig elektronikk er den ikke hard i toppen (hornet), men matchet med feil elektronikk derimot er den veldig plagsom i toppen (hornet).

XITEC

Medlem
10 Aug 2010
59
0
0
Har hørt på xtz divine på elektobutikken på nordbysenteret utenfor strømstad. Låt veldig fint, de ligger på 40' tror jeg.

Har en kompis som har Martin Logan, jeg synes de er bra. Men de blir kanskje for hvasse i diskanten. elektrostat er ikke for alles smak.

Ellers har jeg vært hos en som driver høyttalerverksted på Klepp i Rogaland. Han oppgraderer høyttalere med hjemmebygde delefiltre. Han sa at nesten alle merker kan oppgraderes unntatt CV. Kanskje en ide å snakke med en slik kar for evt å justere litt på en høyttalertype som du ellers synes låter veldig bra med unntak av en liten detalj som helt sikker kan bygges om etter smak.

HoPPe`S

Medlem
22 Mar 2009
6.399
0
0
Spikeld skrev:
Jeg har ikke slitet med skarp diskant og jeg var veldig fornøyd. Disse kan spille i flere timer med basslag som gjør at du må opp på dansegulvet.

norcane

Medlem
3 Apr 2006
1.322
0
16
Ma Pl200

Har Monitor audio PL200.

De vil nok dekke ditt behov. Kan høres på HIFI huset Asker.

28 Okt 2009
764
0
0
Har ikke RF-7|| roligere diskant enn førsteversjonen? folk sier ihvertfall d og da bør du ha en høyttaler som både spiller detaljer og pent samtidig som du kan blåse ut vinduet hvis du guffer opp:p

Og uansett så må du matche Klipsch med rett forsterker så er dette med "skarp i toppen" kun en myte.