Tips til (dipole?) bakhøyttalere

popkorn

Medlem
15 Aug 2010
1.175
0
0
Har sofaen plassert helt inntil bakveggen og noen bokhyllehøyttalere plassert på stativ vinklet skrått inn mot bakveggen/lytteren. Resultatet er at jeg opplever å få lyden enten i det ene øret eller det andre, avhengig av hvor jeg sitter i sofaen, men ikke begge samtidig.

Vurderer derfor å kjøpe inn noen dipole bakhøyttalere som kan monteres direkte på veggen, rett over sofaen. Noen som har erfaring med denne typen løsninger?

hhalstensen

Medlem
20 Des 2007
5.765
0
0
I mitt forrige oppsett, da jeg bodde i leilighet, hadde jeg B&W DS3 montert i taket rett over lytteposisjon. Det funket faktisk bra, tatt omstendighetene i betraktning. Det var ikke aktuelt for min del å ha sofaen stående mitt utpå gulvet.

En kamerat bruker Mirage OS3 bak, med stort hell! De er montert oppunder taket. De peker ca. 45 grader mot lytteposisjonen.
I front har han Dali Lektor 6 og tilhørende senter. Jeg vil ikke påstå at de er veldig dynamiske, men de sprer lyden godt.

Kokken

Moderator
1 Sep 2004
12.553
0
0
Kjenner igjen problemstillingen. Hadde selv samme problem da jeg hadde kino i blokk-leilighet.

Jeg endte opp med å dra frem sofaen 15 cm fra vegg og plassere høyttalerene på gulvet pekende oppover. Fungerer overraskende bra i forhold til å ha et par direktestrålende høytalere som kiler rett i øregangene.

Senere kjøpte jeg dipole Audiovector K-X/C-X og disse fungerte veldig bra som sidehøytalere.

popkorn

Medlem
15 Aug 2010
1.175
0
0
Noen som vet hvor langt opp på veggen jeg bør henge disse? Skal henge på bakveggen, rett over sofaen.

popkorn

Medlem
15 Aug 2010
1.175
0
0
Minimum 2 meter? Blir ikke det veldig høyt da? Havner jo nesten i taket! Prøvde å lese manualen, men det står ikke noe om høyde der.