The Secret Sanctuary: Et avsluttet kapittel

Skalle

Medlem
26 Apr 2008
20.014
0
0
46
Da er gulvet ferdig. En ganske deilig følelse egentlig.

Neste steg blir nok å sette opp skilleveggen.

Skalle

Medlem
26 Apr 2008
20.014
0
0
46
Da har jeg fått litt ekstra hjelp i bassområdet:cool:

Hornsubber med totalt fire 18" til frontene, samt en singel 18" i bassrefleks til hjelp for senteren.

Desverre er det klin umulig å få lagt ut bilder. Jeg får det i hvertfall ikke til.

Skalle

Medlem
26 Apr 2008
20.014
0
0
46
Hvordan går det med kinobyggingen, Skalle? Kommet noe lenger siden september?
Jo da, jeg har da jobbet litt. Bakveggen er omtrent ferdig, og alt av trekkerør og bokser er montert.

Pga alt klusset med overgangen til V2 ble lysten til å dokumentere desverre litt borte.

Av ting som er mindre bra i kinoen så, kan det nevnes at gulvet slo bul på seg. Aldrig legg et spongulv ikke flytende.

MorJohan

Medlem
27 Mar 2005
2.024
0
0
Halden
Funderte litt på dette med gulvet ditt.

Hva om du tar en sirkelsag, tar utgangspunkt i midten av rommets lengderetning, og sager fra vegg til vegg.
Og det samme i rommets bredderetning. Sagbladet er vel 3 - 4mm tykt, så da får du kanskje bort denne bulen,
og gulvet får mulighet til å utvide og trekke seg sammen. Da vil det jo på en måte bli "flytende".

Eventuelt så kan du jo sage langs med alle fire veggene??

Om dette vil fungere aner jeg ikke,- bare en tanke som slo ned i meg.....

Skalle

Medlem
26 Apr 2008
20.014
0
0
46
Funderte litt på dette med gulvet ditt.

Hva om du tar en sirkelsag, tar utgangspunkt i midten av rommets lengderetning, og sager fra vegg til vegg.
Og det samme i rommets bredderetning. Sagbladet er vel 3 - 4mm tykt, så da får du kanskje bort denne bulen,
og gulvet får mulighet til å utvide og trekke seg sammen. Da vil det jo på en måte bli "flytende".

Eventuelt så kan du jo sage langs med alle fire veggene??

Om dette vil fungere aner jeg ikke,- bare en tanke som slo ned i meg.....
Inne i kinoen er det ikke plagsomt mye, så der går det nok bra. Det er i "verkstedet" det er størst problem. Her har jeg slisset bort en cm fra veggen med feinsag, men det er fortsatt bul.

Vi får se når jeg får litt varme på, om ikke det trekker seg sammen da.

Men å sage langs veggene kan kansje gå om det ikke retter seg.

Skalle

Medlem
26 Apr 2008
20.014
0
0
46
Jøss, her har det vært dårlig med oppdateringer. Jaja.

Her er et bilde av byggingen av bakveggen.

DSC00167.jpg

Så har jeg fått overhalt hornsubbene mine. Her var samtlige skruer løse, og det trengtes ny pakning rundt lukene.

DSC00169.jpg
DSC00170.jpg

Så har jeg fått isolert og platet bakveggen, og døren inn til kinoen er montert. Alle spottene i taket har fått kasse på, og nesten all 230volt er trukket og montert.

DSC00171.jpg

Så bestilte jeg meg en Sony HW50 i dag. Regner med at den vil gjøre susen.

1200015741.jpg

OleM

Medlem
26 Jul 2003
12.289
0
0
Flott med oppdatering igjen!

Aldrig legg et spongulv ikke flytende.
Kjedelig at du fikk problemer med gulvet. Men det er vel vanlig at spongulv limes og skrus fast i lektene under, er det ikke? Man må bare passe på å ha nok klaring til veggene, minst 10mm på alle kanter er det vel?

Skalle

Medlem
26 Apr 2008
20.014
0
0
46
Flott med oppdatering igjen!

Kjedelig at du fikk problemer med gulvet. Men det er vel vanlig at spongulv limes og skrus fast i lektene under, er det ikke? Man må bare passe på å ha nok klaring til veggene, minst 10mm på alle kanter er det vel?
Joda, gulvet er både limt og skrudd i lektene, også den lekten som er boltet i muren desverre. Klaring til veggen var det og, men den sprekken fylte jeg med acryl og tenkte dette var gode greier.

Gulvet i kinoen ser ut til å ha rettet seg nå når jegg har hatt varme på, men jeg har alikevel tenkt å fjerne acrylen. Jeg lurer og på om jeg skal borre ned noen ekspansjonsbolter gjennom lektene.

MorJohan

Medlem
27 Mar 2005
2.024
0
0
Halden
Joda, gulvet er både limt og skrudd i lektene, også den lekten som er boltet i muren desverre. Klaring til veggen var det og, men den sprekken fylte jeg med acryl og tenkte dette var gode greier. Gulvet i kinoen ser ut til å ha rettet seg nå når jegg har hatt varme på, men jeg har alikevel tenkt å fjerne acrylen.
Godt at det har rettet seg med litt varme i rommet. Når det gjelder fuging mellom gulv og vegg, så brukte jeg rett og slett byggskum. Dette er vel mer kompressibelt enn acryl. Ser at "alle" andre har brukt bunnfyllingslist, men i mangel av dette så gikk jeg for dette skummet.

Jeg lurer og på om jeg skal borre ned noen ekspansjonsbolter gjennom lektene.
TomRon gjorde dette når han merket knirking i gulvet. Tror kanskje det vil være smart.

TomRon 0115.jpg TomRon 0117.jpg

Bildene er gjengitt uten tillatelse...

Sist redigert:

Skalle

Medlem
26 Apr 2008
20.014
0
0
46
Nå synest jeg det går sakte i kinoen. Det er mye småplukk med skråkanten i taket, og da viser ikke fremgangen så godt.

Men det nærmer seg slutten på det arbeidet og.

DSC00181.jpg

MorJohan

Medlem
27 Mar 2005
2.024
0
0
Halden
Det hjelper nå! Det er noe som heter "å skynde seg langsomt..." :)
Har brukt to dager på skjelettet til mine skråkasser, så at dette er puslearbeid er jeg helt enig i. Det er noen ukurante vinkler som skal beregnes og kuttes til....

Har du tenkt noe på hva du skal kle kassene med? Fylle de med isolasjon for bassfeller e.l.?

Skalle

Medlem
26 Apr 2008
20.014
0
0
46
Kassene blir kledd med gips. Inni blir det lydfelle for ventilasjonen.

Skalle

Medlem
26 Apr 2008
20.014
0
0
46
Her er et bilde av lydfellene til ventilasjonen. Det skal selvfølgelig glava inni også.(det er en skikkelig drittjobb)

DSC00199.jpg

Ellers er det ikke så mye fremgang. Eneste som er verdt å nevne er at døren til komponentskapet er ferdig og montert.

DSC00186.jpgDSC00187.jpgDSC00188.jpg

Skalle

Medlem
26 Apr 2008
20.014
0
0
46
Da er det vel på tide å oppdatere litt.

Skråveggen og ventilasjonsbiten er ferdig. Jeg har og fått isolert taket. Eneste jeg er litt usikker på her er om det kan ligge isolasjon oppå spotkassene.

Neste blir å tette igjen vinduet. Når det er gjort, tenkte jeg å hente subben, og teste hvor mye lyd som slipper ut. Er det for gale, så får jeg legge på et lag til med gips.

Så blir det sparkling og maling.