The Newbie´s lille corona prosjekt. Hjemmekino i tilbygg

The_Newbie

Medlem
3 Mar 2020
10
7
3
Hei folkens

Da er tiden inne for å begynne byggetråden. Støyping av tilbygget starter ca 2 september.

Tankene eg har pr dags dato:
Målene eg har å ta av er ca 10.6m lang, 6,6m bred og 3m høg. Teknisk rom til utstyret kommer i et eget rom.

- 7.2.4
- Innebygget i baffelvegg framme
- Enten bygge rom i rom, med eget tak bjelkelag. Eller dei vegg klipsene til AVshop som skrues rett på betongveggen
- 3 seter framme, og i framtiden 4 seter bak på podie
- Skal brukes til både hjemmekino og hifi
- Tenker på stjerne himmel, men er pr dags dato usikker på om eg vil ingå kompromiss med akustikken
- Rommet må ver lydisolert nok til å kunne spille høgt uten å forstyrre naboene
- 149" lerret (Kan bli litt mindre om eg minsker størrelsen på kinoen)

Skal legge ut litt bilder underveis.

Morten

The_Newbie

Medlem
3 Mar 2020
10
7
3
Ting som eg må finne ut av først:

- Hvor stor kino trenger eg egentlig? Ser nå at eg kanskje tenkte litt stort når eg tegnet den i første omgang :)
Som er positivt da eg kan forandre på målene til å bli akkurat som eg vil. Selve sålen blir ca 6.6m X 13.4m mellom betongveggene.
Viss eg hadde gått for ca 3m høyde, 4,85m bred og 7.85m lang mellom baffel og bakvegg så blir den akkurat målene til "the golden cuboids".
Hvilke mål ville dere gått for viss dere kunne valgt akkurat dei målene dere ville for en 2 raders kino?
Går eg ned i størrelse til ca sånne mål så har eg plass til en ok størrelse heima gym i naborommet til kinoen med 3m tak høyde.

- Noen som har tips til byggetråder hvor dei har bygget diffusjonen inn i veggen. Ved at langveggene er "taggete".
Er dette noe som er verdt å gjør?
(Har god tid til selve bygge prossessen og liker å bygge ting)

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.362
194
63
42
www.avforum.no
Ting som eg må finne ut av først:

- Hvor stor kino trenger eg egentlig? Ser nå at eg kanskje tenkte litt stort når eg tegnet den i første omgang :)
Som er positivt da eg kan forandre på målene til å bli akkurat som eg vil. Selve sålen blir ca 6.6m X 13.4m mellom betongveggene.
Viss eg hadde gått for ca 3m høyde, 4,85m bred og 7.85m lang mellom baffel og bakvegg så blir den akkurat målene til "the golden cuboids".
Hvilke mål ville dere gått for viss dere kunne valgt akkurat dei målene dere ville for en 2 raders kino?
Går eg ned i størrelse til ca sånne mål så har eg plass til en ok størrelse heima gym i naborommet til kinoen med 3m tak høyde.

- Noen som har tips til byggetråder hvor dei har bygget diffusjonen inn i veggen. Ved at langveggene er "taggete".
Er dette noe som er verdt å gjør?
(Har god tid til selve bygge prossessen og liker å bygge ting)

Dette blir nok et flott prosjekt! :)

Når et gjelder størrelse har jeg selv en kino på 3,3x6,5m, og er det en ting jeg nok kunne tenkt meg var større bredde. Takhøyde er også kjekt, har selv 2.5m minus diverse, så 2.3m i praksis, og der skulle jeg også gjerne hatt litt mer. Har du først mulighet for 4,8x7,8x3m hadde jeg absolutt kjørt full-size. Eventuelt kunne du vurdert å kutte litt på lengden av rommet ved å sette opp et lite teknisk rom i bakkant der du huser projektor og teknisk utstyr.

6,6x13,4m er nok imidlertid litt overkill kanskje, dog hadde det selvsagt blitt en utrolig kul kino der du begynner å nærme deg akustiske forhold tilsvarende en liten kinosal som i seg selv er en "feature" små rom alltid sliter med. Nå er ikke nødvendigvis det rent lydteknisk en fordel med store saler, men klangen i slik rom gir allikevel en "kinofeel" som jeg liker godt. Uansett, 4,8x7,8x3m er mer enn nok for å få til en skikkelig rå kinoløsning etter mitt syn.

Når det gjelder diffusjon kan selvsagt skråvegger ha noe for seg, du bryter jo da effektivt opp en del av bølgelengdene i rommet. Alternativt finnes det jo mye fiks ferdige paneler som funker bra de også, og med såpass god plass kan du jo fore ut en falsk vegg rundt akustikkproduktene slik at de uansett ikke er synlige. Bassfeller er jo en annen ting, der kan du jo vurdere en skikkelig dyp felle bak i rommet f.eks., men den må gjerne være type 1m dyp eller så for å ha nevneverdig effekt ned i de virkelig lave oktaver. Alternativer er vel egentlig å leve med den responsen rommet leverer under type 100Hz, og heller bruke noen hjørnefeller som demper det over.

Anbefaler på det sterkeste at du simulerer litt i REW og room sim-delen der. Det blir ikke nødvendigvis helt sånn i praksis som REW teoretiserer, men du ser gjerne trender. Antall subber f.eks., er et vesentlig moment i forhold til respons, og en ser gjerne at 4 subber plassert rundt i rommet ofte fungerer veldig mye bedre enn 2 plassert kun på frontvegg.

• Like
Reactions: The_Newbie

The_Newbie

Medlem
3 Mar 2020
10
7
3
Takk for svaret Lygren!

Dei store målene er ca det sålen blir. Men tenker å bruke det til andre ting enn bare kino :)

Viss eg skal ha en 1m bassfelle bak i kinoen. Ville det isåfall blitt 7.85m + 1m = 8.85 totalt? Eller blir det 7.85 inkludert bassfellen? Tenker på målene eg legger inn i REW.

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.362
194
63
42
www.avforum.no
Du regner i så fall rommet før bassfellen i REW (f.eks. da 8.85 om rommet ditt er 7.85 + 1m bassfelle), og i utgangspunktet skal du jo da også angi 100cm demping på bakveggen i roomsim.

• Like
Reactions: The_Newbie

The_Newbie

Medlem
3 Mar 2020
10
7
3
Takker igjen Lygren!

Da har eg fått simulert rommet i REW. En sim med 2stk subber og en med 4stk. Ser det noenlunde greit ut?

Har også fått tegnet rommet i Sketchup. Programmet er gratis i 30 dager. Tok en liten time å finne ut av gangen i det, etter det var det ganske enkelt å bruke.
Ganske genial måte å få målsatt tegninger på.

På tegningen så har eg tegnet inn en baffelvegg på 35cm til venstre, og bassfellen på 1m til høyre. Det tekniske rommet er øverste rommet til høyre. Der skal et nytt sikringsskap og alt kinoutstyret stå. Det er også her ventilasjonen skal gå ut. Rommet nederst til høyre blir et kontor.

Denne uken starter forskalingen :)

Vedlegg

• Skjermbilde 2020-08-30 kl. 00.21.23.png
    Skjermbilde 2020-08-30 kl. 00.21.23.png
    762,8 KB · Sett: 39
  • Skjermbilde 2020-08-30 kl. 00.20.41.png
    Skjermbilde 2020-08-30 kl. 00.20.41.png
    798,6 KB · Sett: 42
  • Skjermbilde 2020-08-31 kl. 08.22.33.png
    Skjermbilde 2020-08-31 kl. 08.22.33.png
    329,9 KB · Sett: 43
  • Like
Reactions: lygren

The_Newbie

Medlem
3 Mar 2020
10
7
3
Då er første steg i byggeprosessen ferdig. Nå blir det noen uker pause før neste trinn.
Lerretet kommer på veggen en ser framme til høyre på bildet.

Innvendige mål på rommet blir 3m høgt, 4.85 bredt og 8.85m langt (inkludert 1m bassfelle).

Vedlegg

• Screenshot_20201001-160759_Messenger.jpg
    Screenshot_20201001-160759_Messenger.jpg
    475,3 KB · Sett: 22
  • 20200922_170627.jpg
    20200922_170627.jpg
    4,7 MB · Sett: 23
  • 20200727_152102.jpg
    20200727_152102.jpg
    6,2 MB · Sett: 26
  • 20200312_102815.jpg
    20200312_102815.jpg