ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.898
30
48
Ingen vanlig hjemmekino projektor støtter Dolby vision. Grunnen til det er at en projektor er avhengig av et lerret (gain/størrelse) kasteavstand osv, noe som ikke gjør dem egnet for dolby sine DV krav og retningslinjer. Lyskilden er ikke delt opp i soner som kan justeres opp individuelt så HDR generelt blir ikke optimalt på en projektor. Et TV kan støtte Dolby Vision fordi det har helt klare sammenhenger hvordan bilde ytelsene er når skjermstørrelsen jo er låst og lyskilden kan justeres opp der det trengs i HDR bildet.

Det finnes måter å få DV kildemateriale til å bli send til en projektor, men da må man gjerne ty til hardware som lurer kilden til å tro at projektoren støtter dette.
Her er et eksempel.

borabora

Medlem
21 Okt 2003
1.589
2
38
Noen som har oppdatert til FW 1.02?

Jeg kjøpte min ferdig kalibrert og er redd for å miste innstillingene hvis jeg oppgraderer.
Står jo heller ikke hva som er endret.

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.109
95
48
53
Jessheim
Jeg har oppdatert flere TW9400 i det siste, og innstillingene fra tidligere er ikke endret etter oppdateringen.

• Like
Reactions: borabora

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.362
194
63
42
www.avforum.no
Ingen vanlig hjemmekino projektor støtter Dolby vision. Grunnen til det er at en projektor er avhengig av et lerret (gain/størrelse) kasteavstand osv, noe som ikke gjør dem egnet for dolby sine DV krav og retningslinjer. Lyskilden er ikke delt opp i soner som kan justeres opp individuelt så HDR generelt blir ikke optimalt på en projektor. Et TV kan støtte Dolby Vision fordi det har helt klare sammenhenger hvordan bilde ytelsene er når skjermstørrelsen jo er låst og lyskilden kan justeres opp der det trengs i HDR bildet.

Det finnes måter å få DV kildemateriale til å bli send til en projektor, men da må man gjerne ty til hardware som lurer kilden til å tro at projektoren støtter dette.
Her er et eksempel.

Testet Dolby Vision på TW9400 i går fra en Apple TV via en HDfury-boks, men kan ikke si jeg sånn umiddelbart ble videre imponert. Fargene var off, så trenger eventuelt å justere en hel del. Skal få testet litt mer, men foreløpig ser det ut til at standard HDR10 funker best mot Epsonen som faktisk har en relativt god tone mapping integrert. Ikke like avansert som JVC sin, det er klart, Epson sin er statisk så den må gjerne justeres litt fra film til film, men ser absolutt ikke så halvgalt ut på det aller meste av HDR materiale.

mbjorge

Medlem
13 Sep 2010
30
0
6
Jeg har oppdatert flere TW9400 i det siste, og innstillingene fra tidligere er ikke endret etter oppdateringen.
Har lest diverse rapporter om at man må rekalibrere etter oppdatering pga endring av bildebehandling i projektoren. Har du registrert noe av det samme?

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.109
95
48
53
Jessheim
Har lest diverse rapporter om at man må rekalibrere etter oppdatering pga endring av bildebehandling i projektoren. Har du registrert noe av det samme?
Beklager sen respons. Oppdaterte for en tid tilbake min egen TW9400, og den trengte ikke re-kalibreres