Tannoy’s Venner.

9 Jun 2019
399
42
28
Hei, flere hifi folk som bruker Tannoy i sitt hifi setup? Jeg har nettop skiftet til Tannoy Autograp Mini GR stativ høyttallere, og jeg må si at selv om de er små høyttallere er de allikevel puncy, fyldig i bassen. Ellers har de en klassisk engelsk lyd. Laidback i mellomtonen, fyldig bass (riktig nok ikke ordentlig dyp bass). Men de sparker bra ifra seg. Diskanten er ikke alt for filtrert, men allikevel ørlite tilbake trukket. Men det som imponerer mest er mellom tonen. Super detaljert. Menneskestemmer er fantastisk. I forhold til andre høyttallere er vokalene mere detaljert. Allison Klaus er i midten av scenen, ikke helt bak scenen. Og i mitt rom som ikke er så stort spiller Tannoy’ene meget bra. Og det som også imponerer er at du kan spille ordentlig høyt! Og selv om de har en relativ nøytral lyd er de allikevel ikke super audiophile i klangen. De er utrolig musikalske i lyden. Litt på den varme siden men også nøytral når det trenges. De er kanskje litt vanskelig og siden følsomheten er 85db. Men motstanden er 8ohm. Så jeg tror de fleste forsterkere fra rundt 12000 til 3000kr vil drive de bra. Jeg har lest på nettet at mange har god suksess med forsterkere med 30 watt med Tannoy høyttallere, så de er nok ikke super vanskelig og drive. Jeg bruker Marantz PM14-S1 med utmerket resultat. Still høyttallere i en likesidet trekant, og du har knall lyd. Siden Tannoy har diskant, mellom tone, og bass i et element blir lyden utrolig luftig. Og hjernen føler at lyden blir mere korrekt. Det som overrasket meg er at de låt meget bra rett fra esken da de var splitter ny. Men de trenger en del innspilling. Før var lyden litt hard i diskanten, men dette blir bedre med 3-timer på litt høyt volum i cirka en uke. Så er det flere Tannoy vennene der ute?? PS, er du lei av høyttallere som spiller alt for lys i diskanten, ja da kan Tannoy Autograp Mini GR være løsningen. Som sagt ovenfor de er utrolige musikalsk i lyden.

Sist redigert:

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.911
98
48
Hei, flere hifi folk som bruker Tannoy i sitt hifi setup? Jeg har nettop skiftet til Tannoy Autograp Mini GR stativ høyttallere, og jeg må sit at selv om de er små høyttallere er de allikevel puncy, fyldig i bassen. Ellers har de en klassisk engelsk lyd. Laidback i mellomtonen, fyldig bass (riktig nok ikke ordentlig dyp bass, men som sagt de sparker bra ifra seg. Diskanten er ikke alt for filtrert, men allikevel ørlite tilbake trukket. Men det som imponerer mest er mellom tonen. Super detaljert. Menneskestemmer er fantastisk. I forhold til andre høyttallere er mellom tonen mye mere bak instrumentene. Detter er ikke tilfellet med Tannoy sin lyd filosofi. Og i mitt rom som ikke er så stort spiller de meget bra. Og det som også imponerer er at du kan spille ordentlig høyt! Og selv om de er relativ nøytral har de ikke audiophile lyd som andre høyttallere jeg har brukt. De er utrolig musikalske i lyden. De er kanskje litt vanskelig og siden følsomheten er 85db. Men motstanden er 8ohm. Så jeg tror de fleste forsterkere fra rundt 12000 til 3000kr vil drive de bra. Jeg har lest på nettet at mange har god suksess med forsterkere med 30 watt med Tannoy høyttallere, så de er ikke super vanskelig og drive. Jeg bruker Marantz PM14-S1 med utmerket resultat. Still høyttallere i en likesidet trekant, og du har knall lyd. Siden Tannoy har diskant, mellom tone, og bass i et element blir lyden utrolig luftig. Og hjernen føler at lyden blir mere korrekt. Det som overrasket meg er at de låt meget bra rett fra esken da de var splitter ny. Men de trenger en del innspilling. Før var lyden litt hard i diskanten, men dette blir bedre med 3-timer på litt høyt volum i cirka en uke. Så er det flere Tannoy vennene der ute??
Drømmen er Tannoy Revolution på andre rommet... Med Naim.

Vet jo aldri, er heftige salg på Hififreaks i Sverige, har ikke kikket nå. Da hadde jeg blitt blakk. Og sinna madam når de kommer på døra.. lol :sneaky:

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk

Sist redigert:
9 Jun 2019
399
42
28
Jeg synes Tannoy kanskje ikke er så kjent her i Norge. Det er synd. Det er mere B&W, Monitor Audio osv. Det syns jeg er meget synd. Erkebritisk lyd som du kan høre lenge er Tannoy sin lyd karakter.

Sist redigert:
9 Jun 2019
399
42
28
Hei, en lite update. Har fått sammelignet VDH CS 122 Hybrid Mark2(de gule) vs VDH Magnum Hybrid (de feite røde) på mine Tannoy høyttallere, og jeg synes det er en del forskjell. Magnum er mere gjennom sikting i lyden. De er også litt mørkere i klangen enn VDH CS122 Hybrid Mark2. Så jeg vil si at CS122 er ørlite lys i diskanten, og litt slank i lyden. Så VDH Magnum Hybrid MK2 er mine favoritt kabler akkurat nå😉😉. Men Så dere som er i tenkeboksen, og tenker på om Tannoy Autograp Mini GR er noe for deg så husk gode kabler. Husk også en bra kilde, og en god forsterker. Marantz er knall match til Tannoy. Marantz er varm i lyden, men ellers nøytral i lyden.Tannoy er nøytral lyden. Men de blir aldri slitsom i lengden. Myk, dynamisk lyd. Og Tannoy’en er også lett og plassere i rommet. 40 cm cirka fra bakvegg.Still høyttallere i en likesidet trekant. Vipps, knall lyd. Det da være flere Tannoy venner her inne😉.

Sist redigert:
9 Jun 2019
399
42
28
Flere Tannoy kjennere der ute?? Makan til atomsfære i mellom tonen har jeg aldri hørt! Siden kanskje om ett par år hopper over til et par større Tannoy modeller så er det fint med litt input fra andre. Hva slags forsterkere, kilde, og forsterker bruker dere?

Sist redigert:
  • Like
Reactions: Danke