Tangen InConcert Miles - It's ALIVE!

Jerome

Medlem
18 Des 2006
3.936
0
0
uGn skrev:
For å se hva høyttaleren faktisk spiller? Men å designe delefilteret uten romforstyrrelsene blir vel litt feil vei å gå? I hvertfall i mitt hode :)
Tror du virkelig at de som lager delefiltre lager de for rommet ditt? ;-)

17 Mar 2010
2.068
0
0
Nei, det gjør vi ikke... det ville vært helt umulig å ta hensyn til rommet, for hvilket rom skulle det være, og hvordan skal høyttaler og lytter plasseres i rommet? Det er en uendelighet av muligheter som alle vil gi forskjellig frekvensrespons.

I praksis så designes filtre ut fra ekko-frie målinger, men man gjør som regel noe tilpasning av responsen for at høyttaleren skal fungere greit i et normalt rom. En typisk ting er å ta høyde for at man får noe basshevning i et rom, spesielt under 50 Hz. Det er andre variabler også selvsagt....

uGn

Medlem
11 Sep 2003
3.543
0
36
Halden
Jerome skrev:
Tror du virkelig at de som lager delefiltre lager de for rommet ditt? ;-)
Selvfølgelig ikke, er også derfor de ikke fungerer optimalt.

Nå prøvde jeg å skumlese igjennom tråden din uten å finne hvordan du skal drive disse høyttalerene.
Vil det ikke bli billigere å dele disse aktivt, enten med en amp med innebygd dsp eller minidsp-saken?

Skal man lage passive delefilter, med litt prøving og feiling, så kommer man fort nesten opp i samme pris som et aktivt delefilter.
(Mulig du har skrevet noe om forsterkervalg osv som jeg ikke har fått med meg)

17 Mar 2010
2.068
0
0
Aktiv deling er for de smarte! ;)

Med en DCX så har du også mulighet for å legge inn litt romkorreksjon i bassen, under 2-300 Hz. Samt at du kan korrigere for andre nasty ting som skjer i rommet.. men da med måte.

atledreier

Medlem
28 Okt 2005
9.731
0
0
44
www.avkalibrering.no
Nei nå har det stått lenge, gitt. De står 85% ferdige midt på gulvet i kinoen... :(

Har vært mye annet som har fristet mer enn å bygge, men nå har musikk og filmbehovet steget jevnt og trutt i det siste. Har litt fri om et par uker, så jeg håper overskuddet og lysten er der da. Planen er å være klar til Ringenes herre og Star Wars kommer på blå.

atledreier

Medlem
28 Okt 2005
9.731
0
0
44
www.avkalibrering.no
Litt fremgang igjen!

Har dempet inni høyttalerne, og limt siste platen på 2 av tre høyttalere. Har bare tvinger til å ta en om gangen.

Så da gjenstår å lage hull og trekke kabel, og montere elementer. Satser på å få gjort det i morgen. Kan hende jeg har lyd på to av dem i alle fall, da skal det spilles musikk! :D

atledreier

Medlem
28 Okt 2005
9.731
0
0
44
www.avkalibrering.no
Så var det lyd og liv i kinoen igjen.

Har fått ferdig alle tre frontene, og satt lyd på dem. Det er fremdeles en del ting igjen å gjøre før lerretet skal på plass.

Førsteinntrykket er forøvrig skuffende. Jeg antar det er fordi de ikke står i rett høyde, ikke er innspilt, og mine egne skyhøye forventninger. Regner med det er mye å hente, men sånn i utgangspunktet virker de litt tynne og nasale. Lite trøkk før man kommer opp i idiotiske nivåer, som de forøvrig leverer helt uten å mukke. Når det først kommer litt trøkk er det endelig 'live'-trøkket som er på plass. Absurd kontroll og attakk, og det går relativt dypt også. Skal bli spennende å få dem satt opp rett, for det er potensiale!

Vedlegg

17 Mar 2010
2.068
0
0
Du vil jo miste nesten all diskanten sånn de står, så de må opp ja.

Innspilling trenger de ikke, kanskje max 1 time.

Var det så at du delte aktivt her ?

BEF

Administrator
25 Des 2005
11.462
134
63
46
Asker
atledreier skrev:
Ja, deler aktivt.

De har spilt noen timer nå. Skal finne på et system for å få dem opp litt i morgen, så får vi se.

trenger de noe EQ sånn utgangspunktet?
Her er oppsettet jeg har på mine, som du ser er det litt justeringer. Den viktigste er nok på LP-delen der du har et løft fra 70Hz og ned og det som er gjort rett over delefrekvensen til bassene.

Dette er LP delen :

Delefilter

Eq

Dette er HP delen :

Delefilter

Eq

BEF

Administrator
25 Des 2005
11.462
134
63
46
Asker
Det viktigste for deg er nok å få løftet høyttalerne opp ca 40-45cm slik at bånddiskanten kommer på 95cm høyde.