Ta grep i kjellerstue - falsk vegg / baffelvegg - trenger råd

Tyrkel

Medlem
19 Jan 2016
46
0
6
Hei, jeg har en kjellerstue hvor jeg koser meg gløgg. Her har jeg 120 tommers lerret godstol sofa og ps3. Helt topp å spille og se på film. Men den ser ikke ut og jeg mistenker at jeg har mye å gå på lydmessig.

For å ta det positive først. Jeg får lov til å gjøre det meste med rommet av min kone. Det er min kjellerstue, men det må være sånn at det er gøy for henne også å se film der.

Jeg er heller ikke superkravstor verken til bilde eller lyd. Men ok vil jeg jo gjerne at det skal være.

Så det negative. Budsjettet er slik at det som gjøres må jeg gjøre selv, og det må nok tas i etapper. Foreløpig ikke rom for å bytte ut for mye av utstyr heller.

Og så har jeg et tilfelle av, om ikke ti tusen tommeltotter, så i det minste to ganske tykke. Så det kan ikke være alt for komplisert. Må lære mens jeg holder på.

Så dersom jeg f.eks vil starte med en baffelvegg for å gjøre noen lydmessige tiltak samtidig som jeg får ryddet opp i alt rotet foran. Ønsker også å gå over til lydtransparrant lerret, må jeg da gjøre det så komplisert som f.eks på denne videoen eller kan man også oppnå et godt resultat ved gjøre det enklere med å f.eks bare bygge en falsk vegg, sette inn noe isolasjon i på sidene og i hjørnene og så kle igjen med høyttalerstoff?

Er ikke ute etter å lydisolere rommet, men å gjøre tiltak som hjelper på akustikk og ikke minst gjør at det ser bedre ut og føles mer som et kinorom.

Noen som har noen gode innspill til meg, eller lenker til videoer eller tråder som har gjort noe tilsvarende på en enkel og grei måte. Har funnet masse tråder, men folk er jo så sabla flinke at jeg ikke føler jeg kan begynne på det nivået:)

Dagens oppsett er:
Fronthøyttalere: B&W 603s3
Center: B&W HTM61 600
Bak: B&W 602
svs-pc12nsd sub
Recover: Yamaha rx 1060

Rommet er:
Vegg med lerret: 4,52
Bakvegg: 4,8
Lengde 5,15

Helt til slutt legger jeg ved noen bilder av hvordan rommet er nå med rot og alt.

Vedlegg

Snooky

Medlem
27 Sep 2005
2.079
36
48
Utseende blir en smakssak, så der har jeg ingen innspill.

Men når det gjelder lyd har jeg noen tanker. Det første som slår meg er om du kjenner til noen utfordringer med lydbildet som ønskes adressert? Noen målinger kan hjelpe, slik at tiltak treffer der du trenger det.

Generelle ting som nesten alltid har noe for seg er bassfeller og demping av førsterefleksjon. Hos deg kunne kanskje DIY feller i hvert hjørne vært noe? I tillegg dempeplater på førsterefleksjon på vegg og tak.

Er plassering av høyttalere og sitteposisjoner god? Hvis du kan eksperimentere med dette vil det være en kjempefordel. I de fleste rom er plassering viktigere enn demping.

Baffelvegg er kult. Men høyttalerne må like å stå sånn. Mange gjør ikke det. Du kan heldempe frontvegg uten at ht må settes inni den.

Tyrkel

Medlem
19 Jan 2016
46
0
6
Utseende blir en smakssak, så der har jeg ingen innspill.

Men når det gjelder lyd har jeg noen tanker. Det første som slår meg er om du kjenner til noen utfordringer med lydbildet som ønskes adressert? Noen målinger kan hjelpe, slik at tiltak treffer der du trenger det.

Generelle ting som nesten alltid har noe for seg er bassfeller og demping av førsterefleksjon. Hos deg kunne kanskje DIY feller i hvert hjørne vært noe? I tillegg dempeplater på førsterefleksjon på vegg og tak.

Er plassering av høyttalere og sitteposisjoner god? Hvis du kan eksperimentere med dette vil det være en kjempefordel. I de fleste rom er plassering viktigere enn demping.

Baffelvegg er kult. Men høyttalerne må like å stå sånn. Mange gjør ikke det. Du kan heldempe frontvegg uten at ht må settes inni den.
Takk for innspill. Målinger har jeg ikke, men skal skaffe meg en mik så jeg kan gjøre noen. Synes ikke bass er veldig bra. Litt sånn at den varer for lenge (om det er logisk). Så jeg har i hvert fall tenkt at jeg skal lage basfeller i alle fire hjørnene. Har skjønt man man gjøre det ved å kjøpe ferdige ruller og nesten bare plassere dem opp på hverandre?

Så er jeg usikker på om det kommer godt frem av bildet, men har jo et hjørne på frontvegg. Bør jeg dempe hele dette?

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.156
74
48
Takk for innspill. Målinger har jeg ikke, men skal skaffe meg en mik så jeg kan gjøre noen. Synes ikke bass er veldig bra. Litt sånn at den varer for lenge (om det er logisk). Så jeg har i hvert fall tenkt at jeg skal lage basfeller i alle fire hjørnene. Har skjønt man man gjøre det ved å kjøpe ferdige ruller og nesten bare plassere dem opp på hverandre?

Så er jeg usikker på om det kommer godt frem av bildet, men har jo et hjørne på frontvegg. Bør jeg dempe hele dette?

for dine høyttalere hadde jeg vurdert en falsk vegg, da kan du plassere slik du vil bak, også demping uten å bygge alt inn i en baffel. får ikke samme effekt som en baffel gir, var det +6db? men du får det ryddig i front, og kun et bilde, noe som jeg personlig synets er en befrielse når en skal se film:)
har laget hjørnebassfeller med å kappe 20cm tykke Rockwool plater i 4. først i 2 60cm biter og deler de i 2 trekanter. stabler disse i høyden og kler over med ht stoff.

Snooky

Medlem
27 Sep 2005
2.079
36
48

Det er ofte slik bass blir i små ubehandlede rom. Bassen blir hengende igjen og kansellerer ut seg selv på enkelte nivåer.

Hvis du kan er det sjelden en ulempe med demping i alle hjørner. Ikke bare der vegg møter vegg, men også vegg/tak og vegg/gulv. Må du velge vil det være lurt å prioritere hjørner hvor tre flater møtes. Har du ikke mulighet til å ta alle hjørner kan du måle deg frem til hvor en felle har mest effekt.
http://www.gikacoustics.com/video-testing-corner-bass-trap-placement/

Men bassfellene må dempe bredt. Hvis ikke har de bare effekt i toppen, ikke på bass. Det kan ofte ha motsatt resultat av det du ønsker. Det er som regel nok av ting som demper høye frekvenser fra før.

Jeg har prøvd det du beskriver med å stable isolasjonsruller. De bør ikke være stramt pakket. Isolasjonen må utvide seg og få luft. Ellers snevrer du inn virkningsgraden mye. Isolasjonsplater tverrstilt i hjørnet (45 grader) er det jeg fikk best effekt av. Da brukte jeg 50 x 50 x 120 cm roockwool som stod løst i en ramme trukket med høyttalerstoff fra biltema. God virkningsgrad, men tok mye plass...

Tyrkel

Medlem
19 Jan 2016
46
0
6
Takk. Da tror jeg at jeg skal måle opp rommet i hjørnene for å se hvor mye av rommet jeg kan ta. Skal gå greit å bygge ut en del. Så tenker jeg at jeg lager en ramme som jeg plasserer trekanter inne i.

Dere har ikke bilder av deres løsninger?

Snooky

Medlem
27 Sep 2005
2.079
36
48
Min løsning ligger i grus. Driver å bygger om for harde livet, etter ett oppdukkende behov for lydisolering.

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.156
74
48
Takk. Da tror jeg at jeg skal måle opp rommet i hjørnene for å se hvor mye av rommet jeg kan ta. Skal gå greit å bygge ut en del. Så tenker jeg at jeg lager en ramme som jeg plasserer trekanter inne i.

Dere har ikke bilder av deres løsninger?

har noen gamle å dårlige mobil bilder av gamle kinoen

IMG_1707.JPGIMG_1708.JPGIMG_1709.JPGIMG_1710.JPGIMG_1721.JPG

Tyrkel

Medlem
19 Jan 2016
46
0
6
Jeg har målt litt nå og ser at jeg minst kan bruke 50 cm hver vei i tre av hjørnene for å lage bassfeller tilsvarende det som er blitt foreslått over her. I det fjerde må jeg gjøre det litt annerledes pga veggen som kommer ut ved døra, men skal være mulig å få inn godt med demping der også. Er det noen som kan hjelpe meg med hva slags isolasjon eller dempeplater som jeg bør velge for best effekt til en ok penge?

Snooky

Medlem
27 Sep 2005
2.079
36
48
Jeg har målt litt nå og ser at jeg minst kan bruke 50 cm hver vei i tre av hjørnene for å lage bassfeller tilsvarende det som er blitt foreslått over her. I det fjerde må jeg gjøre det litt annerledes pga veggen som kommer ut ved døra, men skal være mulig å få inn godt med demping der også. Er det noen som kan hjelpe meg med hva slags isolasjon eller dempeplater som jeg bør velge for best effekt til en ok penge?
Av vanlig isolasjon har jeg god erfaring med både Rockwool flex plater og Knauf sine plater. Siste er vel billigst hvis du har Byggmax i nærheten. Fungerte like bra som rockwool og bedre enn glava for meg.

Tyrkel

Medlem
19 Jan 2016
46
0
6
Får så mye gode svar her at jeg prøver meg på ett nytt spørsmål nå som jeg er igang med arbeidet. Plassering av lerret. Per i dag har jeg jo lerret plassert på vegg med hjørne. Ville det vært mer hensiktsmessig for akustikk å plassere det på den andre veggen som ikke har hjørne? Det vil jo gjøre at jeg får bedre plass til høyttalere osv.

Snooky

Medlem
27 Sep 2005
2.079
36
48
Får så mye gode svar her at jeg prøver meg på ett nytt spørsmål nå som jeg er igang med arbeidet. Plassering av lerret. Per i dag har jeg jo lerret plassert på vegg med hjørne. Ville det vært mer hensiktsmessig for akustikk å plassere det på den andre veggen som ikke har hjørne? Det vil jo gjøre at jeg får bedre plass til høyttalere osv.

Har sett på bildene dine, men skjønner ikke helt hva for et hjørne du mener. Er det et utspring til et eller annet der du har lerretet nå?

Tyrkel

Medlem
19 Jan 2016
46
0
6
Har sett på bildene dine, men skjønner ikke helt hva for et hjørne du mener. Er det et utspring til et eller annet der du har lerretet nå?
Kanskje litt dårlig bilde. Lettere å se her. Har uansett bestemt meg for å få målt rommet skikkelig før jeg gjør noe. Har fått hjelp til å tolke resultatene så da er det bare å kjøre på

Snooky

Medlem
27 Sep 2005
2.079
36
48
Kanskje litt dårlig bilde. Lettere å se her. Har uansett bestemt meg for å få målt rommet skikkelig før jeg gjør noe. Har fått hjelp til å tolke resultatene så da er det bare å kjøre på

God idé. Da kan du jo teste med frontrekka i begge ender, så ser du om denne lille utstikkeren har noe å si.