Svs pb 13 ultra vs Cerwin vega 15" aktiv sub

rednaskela81

Medlem
4 Nov 2013
6
0
1
Har til i dag hatt en cerwin vega 15" aktiv sub i kjeller stuen.Den har fungert greit,men det er en gammel traver (ca rundt 20 år gammel,med ellementet vendt ned) ...Så da ble det gjort et innkjøp av en pb13 ultra fra svs.Hadde jo sett for meg at det skulle bli mye mer trykk i kjelleren med den ny pb'n,men foreløpig så uteblir trykket.Faktisk dårligere enn ved bruk av cwn'n.Nå har jeg plassert pb'n fremme ved venstre høytaler... med andre ord ,i det ene hjørne av rommet ved siden av venstre høytaler.Mens cw'n var plassert i bakhjørnet til høyre for lytte posisjon.Skulle gjerne plassert pb'n der,men problemet er at den får ikke plass der grunnet at kassen på pb'n er mye større enn cw'n.Rom dimensjoner er B4.60m x L4.66m x H2.09 sub volum er på -20 på selve sub'n,og på forsterker (pioneer lc-lx56 ) -3.0 db.... Høtalere er satt til small,og crossover til 80hz i mcacc.har kjørt kjørt full auto mcacc,og satt delay til 30-50ms. har gått til innkjøp av en umik-1,har tatt noen målinger der i REW ,og det eneste jeg kan se er at jeg har en kjempe null ved 43hz ... kjellerstuen har liggende panel på alle 4 vegger...2 av disse er det mur bak (viss det har noe og si :rolleyes: pluss at det er parkett på gulv, uten noe som helst teppe demping.. så er ikke optimalt med tanke på akkustikk :p Men som sagt,det hørtes bra ut før når jeg så film,men savnet det lille ekstra i di nedre frekvens områdene... Å hadde jo et lite/stort håp om at pb'n skulle fikse dette.Har ikke gjort noe "sub crawl" enda,men regner med at den beste plasseringen er der som den tidligere cw'n stod :eek: Så det jeg lurer på ,er jo egentlig, er det noe jeg kan gjøre selv mtp instillinger på sub'n som skal få den til og yte bedre.... Jeg hvet ikke hvordan jeg skal forklare det,men en sub som pb13 ultra burde jo i teorien være bedre enn en 20 + år gammale sub fra Cerwin vega.Rommet er foresten helt lukket,dvs, den ene veggen har en dør.der pb'n står nå,så har bak veggen et rektangulært vindu rett ovenfor der hvor pb'n står

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.810
50
48
Det er nok annen plassering som gjør dette.
Kan du ikke bruke flere suber da ? Det er nok det beste :)

Vinfinity

Medlem
24 Okt 2008
90
0
0
Kan være verdt å prøve å vri på fase justeringen på svs'n, det kan være små forskjeller mellom ulike sub'er selv om begge står på "0"..

rednaskela81

Medlem
4 Nov 2013
6
0
1
Ja håper det kun er det som gjør det :) Tenkte på å bruke cw'n sammen med svs'n,men leste på diverse forum at det ikke var så bra,mtp at svs blir nødt for og føye seg etter den "dårligere" cw sub'n.. og da vil jeg jo med andre ord begrense utbytte av hva jeg kan få ut av svs'n,eller?.... men får prøve gode gamle sub crawl trikset... forhåpentligvis dukker det opp en god posisjon... ikke så mange å velge mellom når vi snakker 21 kvadrat hehe

Vinfinity

Medlem
24 Okt 2008
90
0
0
Hvis du får de to sub'ene til å spille i fase med hverandre så vil du iallefall få høyere lydtrykk, men i motsatt fall vil de utligne hverandre slik at det blir færre dB enn med en stk. Hvis du får det til å fungere bra kan jo denne komboen være en god ide der de utfyller hverandre til en viss grad, da svs'en er best på de dypeste frekvensene og cw'en har sin styrke på de frekvensene som ligger litt høyere.