Svartelistet av JVC Norge.

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
9.368
9
38
Drammen
Etter å ha klaget på en RS520 til veiledende pris på 75990,- pga alvorlige feil og mangler har jeg nå for en tid tilbake blitt svartelistet av JVC Norge og jeg har ingen rettigheter til reklamasjon hvis jeg mot JVC Norges ønske kjøper en JVC projektor som måtte eventuelt utvikle feil. Jeg er ikke ønsket som kunde hos JVC Norge da jeg stiller for høye krav til produkter i prisklassen.

Det hele begynte med at jeg kjøpte en JVC RS520 i mars 2017 fra en godkjent JVC forhandler i Norge, jeg oppgir ikke navnet på butikken da den gjorde alt rett da jeg reklamerte på projektoren. Da jeg mottok projektoren gikk jeg gjennom og sjekket viktige parametere for å se om den møtte mine krav til et produkt i prisklassen. Dette gjorde den ikke og jeg meldte fra til butikken jeg kjøpte den i om dette, men vi ble enige om at jeg skulle la den gå noen timer for å se om problemet (lyse hjørner) ble bedre noe de ikke ble. I påskehelgen (15-16 april) hadde projektoren gått ca 11 timer etter litt kalibrering (den lot seg enkelt kalibrere til referanse resultater) og et par filmer, men jeg kunne se de lyse hjørnene når jeg så film så dette måtte fikses. Jeg tok kontakt med min kontaktperson (ja han svarte i påskehelgen) og vi ble enige om at dette skulle tas opp med JVC Norge på tirsdag 18 april. De lyse hjørnene ble dokumentert med bilder av en papirtest som viser problemet. Jeg la også ved min RS420 som referanse da denne ikke har synlige lys hjørner.

RS520
JVC RS520.jpg

RS420
JVC RS420.jpg

Etter mye om og men og frem og tilbake ble projektoren plukket opp hjemme hos meg 14mai og sendt til London for sjekk og eventuell reparasjon. Etter meget lang tid og mye purring ble projektoren levert meg den 5 juni med ny optisk blokk.

Det første som ble gjort var å sjekke projektoren og se om ting var fikset, og til min store lettelse var de lyse hjørnene nå akseptable. Så da var det bare å kalibrere den opp og forhåpentligvis kunne jeg begynne å se film i kinoen min igjen over 3mnd etter at jeg kjøpte denne RS520. Kalibrerings utstyr ble koblet opp og projektoren skulle kalibreres, men dette var ingen god JVC da den var meget langt fra å være i nærheten av standarden rec709. Den hadde et gamma dropp jeg ikke har sett maken til (alle JVC får gamma dropp) og fargerommet var enormt undersaturert.

Fargerom
SatSweeps.PNG

Grayscale
Grayscale.PNG

Heldigvis finnes det noe som heter JVC Autocal som kan rette opp disse feilene så JVC Autocal programmet ble startet og jeg satte i gang. Jeg var litt skeptisk da JVC Autocal til disse projektorene i den versjonen som var ute var meget buggy. Men jeg prøve sammen med Didrik Nilsen å få dette til å funke, men det var ikke lett. Etter 12 forsøk og mange mange timer med prøving og feiling og bruk av flere Spyder 5 prober fikk vi til slutt et resultat som var akseptabelt, men langt ifra det man kan forvente av en JVC RS520 og store justeringer måtte gjøres i det interne systemet til JVC etter Autocal noe som ikke er særlig heldig når det kommer til CMS systemet. Dette er også uvesentlig da projektoren ble levert til meg med de resultatene som vises i Calman screenshotene over her. Jeg poster ingen bilder av resultatet etter kalibrering da det er uvesentlig for utfallet i saken.

Jeg snakket så med min kontakt i butikken og han sendte resultatene videre til JVC Norge som avviste at det var noe galt med projektoren etter en del purring og tidsforbruk. Det ble sakt at projektoren var fikset og at den var innenfor spesifikasjon. Vi spurte da videre hva som var betraktet som innenfor spesifikasjon, noe vi aldri fikk svar på. Noe jeg syns er under en hver kritikk, denne projektoren er ikke i nærheten av spesifikasjoner og av alle JVC jeg har kalibrert i det siste har ingen vært i nærheten av denne dårlig kvaliteten. Selv ikke en 6 år gammel X35 med godt over 10000 timer på telleren og 5-6 pærebytter.

Etter noe mer testing og filmtitting la jeg merke til at bildet flyttet på seg en god den under scener med litt basstrykk og at det var ganske mye, opptil 20cm begge veier og opptil 5cm i høyden. Siden jeg har en RS420 ble den tatt inn i kinoen for å se om den oppførte seg på samme måte noe den ikke gjorde, bildet var dønn solid og holdt seg på samme plass i de samme klippene RS520 flyttet seg opptil 40cm sideveis og 5 cm i høyden. Jeg begynnte så også å sjekke enda mer nøye og det viste seg at bildet ikke var helt rektangulært og det var opptil 2cm forskjell på høyre og venstre side i de nedre hjørnene, RS420 ble sjekket med samme plassering og den var helt rektangulær.

Dette ble da meldt videre til JVC Norge som da sa de skulle ta inn projektoren og den skulle byttes, dette ble informert om den 27 juni. 30 juni ble den jentet hos meg og jeg spurt JVC Norge om når jeg kunne forvente å få erstatningen. Da fikk jeg svar om at ingen erstatning blir levert og Butikken jeg kjøpte hos vil få beløpet for projektoren refundert når projektoren har ankommet London.

Dette ble jeg meget overrasket over og lurte på hvorfor dette skjedde og fikk da til svar fra butikken jeg kjøpte hos at så lenge det var jeg som skulle motta nytt produkt var det ikke aktuelt. Jeg spurte så Jan Willy Jacobsen hos JVC Norge om jeg hadde hørt riktig og at dette var tilfelle, noe jeg fikk bekreftet på mail. Jeg var ikke ønsket som kunde hos JVC Norge da jeg stiller for høye krav til produkter i prisklassen. Jeg må si jeg ble litt overrasket over dette svaret, men jeg har fått bekreftet at han fortsatt står for dette.

Hva syns folk her inne om behandlingen JVC Norge har gitt meg og at jeg har blitt svartelistet mot å kjøpe produkter av de. Hvis jeg formodning får kjøpt et sted vil jeg stå uten rettigheter til reklamasjon. Dette gjør selvfølgelig at jeg ikke kommer til å kjøpe JVC produkter i Norge igjen så lenge Jan Willy Jacobsen og JVC Norge består noe jeg forventer at de ikke gjør med denne formen for kundebehandling. Jeg tror heller ikke dette er lov i henhold til forbruker kjøpsloven uten at jeg har satt meg veldig inn i den eller er jurist.

Sist redigert:

BullFire

Medlem
24 Apr 2003
2.462
15
38
No soup for you!!!
Med forbehold om at vi kun får din side av saken, syntes jeg det er veldig leit at du har opplevd dette. Hvor mange JVC projektorer er det du har kjøpt nye? Dette er produkter som relativt få tar seg rå til å kjøpe og miljøet er lite i lille Norge. Hadde de erstattet projektoren så hadde du kanskje gitt dem litt skryt tross treghet tidligere i prosessen, istedenfor blir det dårlig reklame for firmaet. Vet du om JVC i Japan har hvert del av avgjørelsen?

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
9.368
9
38
Drammen
Jeg har kjøpt mange JVC projektorer de siste årene og har aldri opplevd problemer. Hadde dette blitt håndtert på en annen måte, hadde aldri denne posten blitt skrevet,. Jeg har brukt meget lang tid på å bestemme meg om jeg skal lage denne posten eller ikke. Men i dag klarte jeg ikke å la vær lengre etter å ha hørt litt rykter om meg som person. JVC Japan har ikke vært involvert, JVC.uk har tatt del, men tror ikke de har tatt avgjørelsen.

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.402
35
48
Dette høres jo relativt merkelig ut! Altså vi snakker ikke om billige produkter her, og det er vel ganske naturlig og selvsagt at de skal være feilfri, mener jeg.
Hvis det er slike graverende feil som du beviser her, så burde jo retur og erstatning være temmelig udramatisk. Men ingenting er mer irriterende som kunde enn å ikke bli trodd.

Shallow_

Medlem
21 Mar 2005
9.598
79
48
44
Alle elektroniske produkter har en viss 'feilmargin' som ikke ansees som feil. Enten det er pixelfeil på monitor/tv, eller fargefeil på projektorer etc.

Jeg har aldri påstått å kunne se de helt store forskjellene i bilde, jeg var kjempefornøyd med min x500 rett utav esken, og syntes vel den ble enda bedre etter kalibrering uten at jeg kan si nøyaktig hva som ble bedre. Og hadde jeg nå kjøpt en ny projector nå så hadde jeg sikkert syntes den og så helt fin ut ut av esken.

Men jeg følger jo litt av diskusjonene fra de her på forumet som er litt mer opptatt av disse detaljene enn meg. Min x500 hadde for eksempel en peak på grønnt på 20 som AK ikke greide komme rundt, og det hadde da kanskje enkelte (og nei nå mener jeg ikke nødvendigvis deg Andreas) ikke syntes var godt nok, og kanskje til og med da reklamert på.

Har jo sett opp gjennom årene at det finnes de som bytter Projectorerlike ofte som fleste bytter undertøy ;)

Jeg driver selv butikk, og lever av å yte kundeservice, men når den samme kunden kommer og aldri er førnøyd med det samme produktet om og om igjen så er det en grense hvor bruk av reklamasjonsretten går over i misbruk av reklamasjonsretten.

Det refereres til prisklassen i orginalposten, men på RS520 som tilsvarer x7500 så er det prisen til tross kun den mellomste modellen. (På en av de tidligere seriene hadde de jo i tillegg en topp-toppmodell som skulle ha håndplukkede deler hvor man kunne således kjøpe seg den extra tryggheten, finner ikke noe om at de har en slik modell fremdeles.)

Du sier, og det har vi jo sett, at du har hatt flere JVC'er opp gjennom årene Andreas, det vil jo være litt interessant, for perspektivets del, å høre hvor mange ganger du evt. har reklamert på JVC projectorer som ikke har levd opp til dine forventninger ?

Jeg setter for all del pris på kunnskapen trådstarter bidrar med på forumet, og håper ikke jeg blir svartelistet for dette innlegget ;)

Edit: nå satte ikke jeg meg så veldig mye inn i hva den aktuelle siste reklamasjonen gjaldt, men heller prinsippet rundt at nok tydeligvis var nok. Er jo dumt når ulv ulv skjer når ulven faktisk er der, men her ble jo kjøpet akseptert hevet uten tap for kjøper så situasjonen er mindre ille enn hvis kjøper hadde endt opp med å bli sittende med en projektor som den nå faktisk var en stor feil med.

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
9.368
9
38
Drammen
Alle elektroniske produkter har en viss 'feilmargin' som ikke ansees som feil. Enten det er pixelfeil på monitor/tv, eller fargefeil på projektorer etc.

Jeg har aldri påstått å kunne se de helt store forskjellene i bilde, jeg var kjempefornøyd med min x500 rett utav esken, og syntes vel den ble enda bedre etter kalibrering uten at jeg kan si nøyaktig hva som ble bedre. Og hadde jeg nå kjøpt en ny projector nå så hadde jeg sikkert syntes den og så helt fin ut ut av esken.

Men jeg følger jo litt av diskusjonene fra de her på forumet som er litt mer opptatt av disse detaljene enn meg. Min x500 hadde for eksempel en peak på grønnt på 20 som AK ikke greide komme rundt, og det hadde da kanskje enkelte (og nei nå mener jeg ikke nødvendigvis deg Andreas) ikke syntes var godt nok, og kanskje til og med da reklamert på.

Har jo sett opp gjennom årene at det finnes de som bytter Projectorerlike ofte som fleste bytter undertøy ;)

Jeg driver selv butikk, og lever av å yte kundeservice, men når den samme kunden kommer og aldri er førnøyd med det samme produktet om og om igjen så er det en grense hvor bruk av reklamasjonsretten går over i misbruk av reklamasjonsretten.

Det refereres til prisklassen i orginalposten, men på RS520 som tilsvarer x7500 så er det prisen til tross kun den mellomste modellen. (På en av de tidligere seriene hadde de jo i tillegg en topp-toppmodell som skulle ha håndplukkede deler hvor man kunne således kjøpe seg den extra tryggheten, finner ikke noe om at de har en slik modell fremdeles.)

Du sier, og det har vi jo sett, at du har hatt flere JVC'er opp gjennom årene Andreas, det vil jo være litt interessant, for perspektivets del, å høre hvor mange ganger du evt. har reklamert på JVC projectorer som ikke har levd opp til dine forventninger ?

Jeg setter for all del pris på kunnskapen trådstarter bidrar med på forumet, og håper ikke jeg blir svartelistet for dette innlegget ;)

Edit: nå satte ikke jeg meg så veldig mye inn i hva den aktuelle siste reklamasjonen gjaldt, men heller prinsippet rundt at nok tydeligvis var nok. Er jo dumt når ulv ulv skjer når ulven faktisk er der, men her ble jo kjøpet akseptert hevet uten tap for kjøper så situasjonen er mindre ille enn hvis kjøper hadde endt opp med å bli sittende med en projektor som den nå faktisk var en stor feil med.
Hvis du leser svaret mitt i post 3 så ser du at dette er den første JVC jeg reklamerte på til JVC Norge via butikken jeg handlet i. Jeg har ikke klaget på noen annen JVC til JVC Norge og jeg har eid 5-6 JVC projektorer.

Og det er ikke utfallet av saken jeg klager på da jeg fikk igjen pengene, men måten JVC Norge opptrådte på og at jeg er svartelistet av en Norsk importør for å ha klaget på et produkt med meget store feil og mangler. Hvis du er uenig i det har du rett til det, men hvis du ser på bevisene jeg la ved og tolker de korrekt ser du at dette var en meget legitim klage og ikke at jeg har for store krav til produkter i prisklassen. Det er en projektor til 76000 kr vi snakker om her og da kan man forvente seg mer og den ble tatt inn til reparasjon på min første klage på lyse hjørner og det ble bekreftet fra JVC reparasjons senteret i London at den var for dårlig og optisk blokk ble byttet. Noe som resulterte i meget alvorlige feil i grunn oppsettet til projektoren kalibrerings messig, og jeg regner med at du ikke hadde godkjent at bildet ditt flyttet seg opp til 40 cm sideveis og 5 cm i høyden mens du så på film. Sånn var den ikke før den ble reparert, så dette var en feil som oppstod under rep. Dette var ikke noe jeg kunne leve med så da klagde jeg igjen og da ble jeg sett på som en vanskelig kunde og svartelistet. Er du enig med JVC Norge i dette så står du fritt til å mene det, men da mener jeg at du ikke kan kundeservice. De nekter meg faktisk å handle noe de ikke har oversikt over (regner med at f.eks Soundgarden ikke må oppgi kundene som handler av de til JVC Norge), men hvis jeg klager har jeg ingen rettigheter for da må kunde oppgis. Jeg regner med at det ikke er lov i forhold til Norske forbruker rettigheter.

Jeg svartelister ingen og hadde jeg drevet butikk eller et agentur hadde jeg gjort det jeg kunne for at kunden skal bli fornøyd, men dette er dessverre en gjenganger med mange firma og importører. Dette ser man jo gang på gang på f.eks TV2 Hjelper Deg, men det løser seg som regel før det kommer opp i media. Butikken jeg handlet i endte opp med en ny enhet som ble solgt til en annen kunde og jeg fikk tilbake pengene og jeg er fornøyd med det, men det kunne vært løst på en annen måte og JVC Norge og jeg kunne fortsatt vært "venner". Men det ble ikke utfallet og jeg har handlet et annet sted og er fornøyd med det. Har ingenting å klage på når det kommer til min Cineversum Black Wing 2, men den har sine feil den og. Men den har kvaliteten man kan og skal forvente av et produkt i prisklassen.

Sist redigert:

Shallow_

Medlem
21 Mar 2005
9.598
79
48
44
Nå var ikke hensikten min å ta noe parti her, bare prøve å få litt perspektiv på en sak som post nr. 2 nevner kun er belyst fra din side.

Hvis du ikke tidligere har reklamert på en JVC projector så høres det jo veldig merkelig ut.

Som jeg og nevner så forstår jeg jo at det denne gang var snakk om noe større enn en liten filleting, men min logikk da gikk på at hvis du hadde klaget på småting flere ganger tidligere og fått medhold (og da muligens motvillig fra JVC sin side) og at begeret bare nå endelig hadde runnet over.

Basert på at dette er første gang med reklamasjon på JVC så virker reaksjon fra JVC helt urimelig, men jeg står allikevel innefor at en selger kan være i sin rett til å utestenge/frata klagemulighet fra en kunde som har misbrukt for eksempel. en reklamasjonsrett.

Du presiserer at du ikke har reklamert til JVC Norge tidligere, har du reklamert på tidligere JVC projectorer i det hele tatt for større eller mindre feil ?

Per Johnny

Medlem
30 Des 2002
5.623
0
36
"Utgangspunktet er at man med hjemmel i avtalefriheten kan inngå avtale med hvem man vil. I dette ligger også at man kan la være å inngå avtaler med hvem man vil. Selvsagt gjelder dette også kjøpsavtaler.

Innskrenkninger i denne rettigheten må ha et holdbart rettslig grunnlag. Én slik innskrenkning er som nevnt straffelovens diskrimineringsregler."

Sist redigert:

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
9.368
9
38
Drammen
"Utgangspunktet er at man med hjemmel i avtalefriheten kan inngå avtale med hvem man vil. I dette ligger også at man kan la være å inngå avtaler med hvem man vil. Selvsagt gjelder dette også kjøpsavtaler.

Innskrenkninger i denne rettigheten må ha et holdbart rettslig grunnlag. Én slik innskrenkning er som nevnt straffelovens diskrimineringsregler."
Ja, dette er helt korrekt og hadde jeg klaget på noe uvesentlig så hadde jeg ikke skrevet denne posten. Men det jeg har klaget på er å se på som store feil og mangler og jeg har min fulle rett. Men dette gjør at jeg blir sett på som en vanskelig kunde av JVC Norge og at jeg klager uten rimelig grunn og stiller for høye krav til produkter i prisklassen. Og det er dette jeg beskriver i denne posten , jeg har kun klaget på noe som betegnes som store feil og mangler og det har jeg min fulle rett til uten at jeg skal svartelistes av den grunn. JVC Norge har ikke rettslige grunnlag på å innskrenke min rettighet til å handle JVC produkter.

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
9.368
9
38
Drammen
Nå var ikke hensikten min å ta noe parti her, bare prøve å få litt perspektiv på en sak som post nr. 2 nevner kun er belyst fra din side.

Hvis du ikke tidligere har reklamert på en JVC projector så høres det jo veldig merkelig ut.

Som jeg og nevner så forstår jeg jo at det denne gang var snakk om noe større enn en liten filleting, men min logikk da gikk på at hvis du hadde klaget på småting flere ganger tidligere og fått medhold (og da muligens motvillig fra JVC sin side) og at begeret bare nå endelig hadde runnet over.

Basert på at dette er første gang med reklamasjon på JVC så virker reaksjon fra JVC helt urimelig, men jeg står allikevel innefor at en selger kan være i sin rett til å utestenge/frata klagemulighet fra en kunde som har misbrukt for eksempel. en reklamasjonsrett.

Du presiserer at du ikke har reklamert til JVC Norge tidligere, har du reklamert på tidligere JVC projectorer i det hele tatt for større eller mindre feil ?
Nei, jeg har ikke reklamert på noen JVC produkter tidligere.

Mixy

Medlem
9 Nov 2009
262
0
0
Selv om du er fornøyd med butikkens håndtering i denne saken, skal du i utgangspunktet ikke behøve å forholde deg til JVC Norge/UK/Japan i det hele tatt. Tilsvarende kan du velge å omgå butikken (ved f.eks motvilje/konkurs) og reklamere mot tidligere salgsledd (fkjl §35).

Selv om du er svartelistet av JVC (lovligheten av dette stiller jeg meg svært skeptisk til) kan du kjøpe JVC produkter fra forhandlere og likevel ha reklamasjon mot butikken. Dersom de ikke får dekket reklamasjon av JVC fordi kunden er svartelistet må forhandler selv dekke dette tapet. En forhandler kan ikke skylde på at importøren har svartelistet deg ved en reklamasjon.

Med forbehold om at innlegget ditt er noenlunde objektivt syns jeg JVCs behandling av saken er svært kritikkverdig, både at de ikke kan svare på hvilke krav som gjelder for produktet, responstider for avhjelp/omlevering og til slutt konklusjonen i saken.

Per Johnny

Medlem
30 Des 2002
5.623
0
36
JVC Norge har ikke rettslige grunnlag på å innskrenke min rettighet til å handle JVC produkter.
Det er her du tar smertelig feil. INGEN har en rettighet til å handle JVC produkter eller andre lignende produkter. Det er AVTALEFRIHET i Norge. Det betyr at de kan velge å ikke inngå en avtale med deg eller andre. En tidligere tvist om leveranse(som er oppgjort med at selger har betalt tilbake kjøpesum), er er nok mer en god nok saklig grunn.

Mixy

Medlem
9 Nov 2009
262
0
0
Selv om du er svartelistet av JVC (lovligheten av dette stiller jeg meg svært skeptisk til) kan du kjøpe JVC produkter fra forhandlere og likevel ha reklamasjon mot butikken. Dersom de ikke får dekket reklamasjon av JVC fordi kunden er svartelistet må forhandler selv dekke dette tapet. En forhandler kan ikke skylde på at importøren har svartelistet deg ved en reklamasjon.
Det er her du tar smertelig feil. INGEN har en rettighet til å handle JVC produkter eller andre lignende produkter. Det er AVTALEFRIHET i Norge. Det betyr at de kan velge å ikke inngå en avtale med deg eller andre. En tidligere tvist om leveranse(som er oppgjort med at selger har betalt tilbake kjøpesum), er er nok mer en god nok saklig grunn.
Etter å ha grublet litt på dette har jeg endret litt mening. Jeg er enig med deg i at JVC har anledning til å nekte salg til privatpersoner, så lenge det ikke er gjort av diskriminerende årsaker. JVC har jo heller ikke solgt produktet direkte til TS, så deres svartelisting er ganske meningsløs med mindre JVC som importør legger som et vilkår i alle sine salg til forhandlere "Ikke selg til Andreas".

Dersom TS får kjøpt JVC produkter fra norsk forhandler (som privatperson) gjelder forbrukerkjøpsloven med alle dens rettigheter og plikter begge veier - Også bestemmelser om reklamasjon mot tidligere salgsledd som JVC. JVC har ikke anledning til å nekte reklamasjon med bakgrunn i historikken fra denne tråden, deres svartelisting eller annen historikk som ikke er kjent for oss. Forbrukerkjøpsloven er ufravikelig, og gjelder iht innledende bestemmelser i loven.

Merk at jeg bare er hobbyjurist, og alt må tas med de klyper salt det innebærer.

Shallow_

Medlem
21 Mar 2005
9.598
79
48
44
Etter å ha grublet litt på dette har jeg endret litt mening. Jeg er enig med deg i at JVC har anledning til å nekte salg til privatpersoner, så lenge det ikke er gjort av diskriminerende årsaker. JVC har jo heller ikke solgt produktet direkte til TS, så deres svartelisting er ganske meningsløs med mindre JVC som importør legger som et vilkår i alle sine salg til forhandlere "Ikke selg til Andreas".

Dersom TS får kjøpt JVC produkter fra norsk forhandler (som privatperson) gjelder forbrukerkjøpsloven med alle dens rettigheter og plikter begge veier - Også bestemmelser om reklamasjon mot tidligere salgsledd som JVC. JVC har ikke anledning til å nekte reklamasjon med bakgrunn i historikken fra denne tråden, deres svartelisting eller annen historikk som ikke er kjent for oss. Forbrukerkjøpsloven er ufravikelig, og gjelder iht innledende bestemmelser i loven.

Merk at jeg bare er hobbyjurist, og alt må tas med de klyper salt det innebærer.
Nå skriver trådstarter i post nr. 3 at han velger å skrive etter å ha hørt 'rykter' om seg. Det kan da ikke være så veldig mange plasser som selger disse dyreste projectorene, og dersom importør har valgt å informere utsalgssteder om sin avgjørelse, og at utsalgssteder følgelig ikke vil få gjennomført noe på vegne av denne kunden så vil jo ikke disse påta seg dette ansvaret.

Jeg er enig i at det virker som et drastisk skritt å gå til, men man må jo tro at de må føle de har sin grunn for å gjøre dette..

En må jo også gå utifra at JVC har sjekket det juridiske rundt dette.

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
9.368
9
38
Drammen
Så det du mener er at JVC har handlet rett i denne saken??

Mixy

Medlem
9 Nov 2009
262
0
0
Nå skriver trådstarter i post nr. 3 at han velger å skrive etter å ha hørt 'rykter' om seg. Det kan da ikke være så veldig mange plasser som selger disse dyreste projectorene, og dersom importør har valgt å informere utsalgssteder om sin avgjørelse, og at utsalgssteder følgelig ikke vil få gjennomført noe på vegne av denne kunden så vil jo ikke disse påta seg dette ansvaret.

Jeg er enig i at det virker som et drastisk skritt å gå til, men man må jo tro at de må føle de har sin grunn for å gjøre dette..

En må jo også gå utifra at JVC har sjekket det juridiske rundt dette.
Det enkleste er nok uansett å ta sine penger til et annet merke, det er tydeligvis det JVC ønsker. At det gjelder en kunde som er spesielt aktiv i bransjen gjør jo at det også kan gi ringvirkninger som følge av anbefalinger etc. Sony har vel et tilsvarende dårlig rykte på seg mtp. degraderingen av paneler som de tilsynelatende ikke vil ta offisiell stilling til. Noen kunder verdsetter hvordan et selskap håndterer ettermarkedet når de velger produkter.

Hvorfor skal man gå utifra at JVC har sjekket det juridiske? De har allerede brutt forbrukerkjøpslovens bestemmelser om avhjelp "innen rimelig tid" når første reklamasjon gikk fra 18.04-05.06. Det blir for meg feil tilnærming å anta at de har sitt på det tørre, men som jeg skriver så tviler jeg på at de har gjort noe ulovlig.

TS kan jo gjerne invitere JVC til å kommentere saken fra sitt ståsted på forumet her.

Sist redigert:

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
9.368
9
38
Drammen

Det butikken fikk i svar var at så lenge jeg var mottaker av nytt produkt ble produktet refundert og erstatnings projektor ikke utlevert, ble erstatningsproduktet solgt til annen kunde kunne butikken refundere meg og det ble utfallet her. Det JVC sier med dette er at de nekter butikken å selge JVC til meg og det vil jeg tro ikke er i henhold til forbruker kjøpsloven.

Det jeg i jeg ville var å få en erstatning ogg ikke refusjon, men dette ville ikke JVC. Dette gjorde at jeg måtte handle et annet sted noe jeg endte opp med å gjøre og det har funket meget bra og jeg er meget fornøyd med det.

Sist redigert: