Sub under sofa??

kenthlar

Medlem
2 Jun 2005
81
0
0
Trenger hjelp....Har plassmangel og kunne dermed tenke meg å plassere en sub under sofaen? Finne det suber til dettte? Hvordan vil lyden bli? Noen som vet???

C. Alshus

Medlem
10 Feb 2004
8.928
0
0
39
Ikke ferdige, tror jeg, da må du eventuelt bygge selv.

Hvor god plass har du under sofaen?

Hvis du har så dårlig plass, hvorfor vil du da ha sub?

jakv

Medlem
10 Des 2004
24.682
1
38
53
Kristiansund
Har sett et par plasser at folk har bgd sub-sofa. Det må jo være saker. Bruke helesokkelen som kabinett, og plassere x antall elementer i passe størrelse inne i kassa.

Flageborg

Medlem
6 Nov 2003
15.403
0
0
avforum.no
Nei, det "geniale" er at enklere kan man ikke bygge en SUB. Løsningen er en åpen baffel, altså ingen kasse. Man trenger kun en plate av eks. 22mm spon, som man lager et SVÆRT hull i - til elementet. Plata's mål avhenger av rammeverket i sofa-bunnen. Man bør ha nok høyde under sofa'n slik at elementet ikke "ligger" på gulvet. PS! Dette spiller "rett i kroppen", så derfor bør man prøve seg forsiktig fram med volumet - av helsemessige årsaker.

PS! 110% WAF - garantert :grin:

Her følger en liten illustrasjon av hvor enkelt det kan gjøres:

pahf

Medlem
7 Sep 2005
15.643
0
0
www.fosslund.net
ad15 rett i baken bør gi et par fryktinngytende opplevelser for en som ikke vet de er der :) Virket som et snedig opplegg det der.

Flageborg

Medlem
6 Nov 2003
15.403
0
0
avforum.no
I tillegg kan jeg absolutt anbefale noen SUB'er i ryggen også..............:grin:

Her kan du se et (gammelt)bilde av RYGG-sub'en :grin:

Revox

Medlem
12 Des 2004
12.101
0
36
Åpen baffel vil vel egentlig bare resultere i plaffring? Vibrasjonene man får fra elementet må jo være langt under hva det er i stand til å produsere om man tar seg litt tid å lager en kasse til den?

Flageborg

Medlem
6 Nov 2003
15.403
0
0
avforum.no
Revox skrev:
Åpen baffel vil vel egentlig bare resultere i plaffring? Vibrasjonene man får fra elementet må jo være langt under hva det er i stand til å produsere om man tar seg litt tid å lager en kasse til den?
Har du noen erfaring med sofa-SUB? Ingenting av det du tror - har noe med virkeligheten å gjøre.

Opplevelsen er bare "far-beyond-your-imagination" :grin: ANBEFALES! :wink:

HåkonN

Moderator
1 Okt 2005
19.480
0
0
Flageborg skrev:
Har du noen erfaring med sofa-SUB? Ingenting av det du tror - har noe med virkeligheten å gjøre.

Opplevelsen er bare "far-beyond-your-imagination" :grin: ANBEFALES! :wink:
Har du prøvd med bare subbene i sofaen din aktivert? Jeg er av en eller annen grunn skeptisk til slik løsning.... :?

Marantz

Medlem
18 Sep 2003
6.675
0
0
38
Hmmm... Jeg sliter litt med å få god bass spredning i stua, det blir enten bra lyd på høyre eller venstre side. Kanskje dette er løsningen for meg? For man et greit element og en forsterker til 3-4000? Sofaen er 2,30 lang, er det da bedre å montere 2 mindre elementer istedenfor 1 stor på midten?

Flageborg

Medlem
6 Nov 2003
15.403
0
0
avforum.no
Jeg regner med at ingen oppfatter dette som noe annet enn en metode for å optimalisere fysisk opplevelse når man snurrer film?!!

For jevn bassrespons i et rom vil jeg anbefale eks. 2 stk. SVS PB10 eller større. Det er utrolig mye bedre med 2 SUB'er enn kun 1 SUB................;-)

HåkonN

Moderator
1 Okt 2005
19.480
0
0
Flageborg skrev:
Jeg regner med at ingen oppfatter dette som noe annet enn en metode for å optimalisere fysisk opplevelse når man snurrer film?!!

For jevn bassrespons i et rom vil jeg anbefale eks. 2 stk. SVS PB10 eller større. Det er utrolig mye bedre med 2 SUB'er enn kun 1 SUB................;-)
MAO du bruker de som en form for rumperister altså...

Ikke alle som har dedikert rom til å putte inn flere sub`er.... :(

Marantz

Medlem
18 Sep 2003
6.675
0
0
38
Flageborg skrev:

Jeg har jo allerede 1 PB10 så da er jeg halvveis :wink: Men tilbake til sub-sofa... Det du sier er at basselemnter i sofaen er en mye bedre løsning rumperister?