Stuekino RIP - Dedikert lytterom reiser seg fra asken

Snooky

Medlem
27 Sep 2005
2.074
36
48
Det er ikke meningen å ha stoffbuer borterst i rommet som på bildet. Må ha inspeksjonsluke til strøm der. Den er ikke ferdig, så jeg har bare dekket til med litt stoff for å unngå isolasjonsregn mens jeg holder på.

Snooky

Medlem
27 Sep 2005
2.074
36
48
Vært stille på meg en stund. Ikke fordi prosjektet har stoppet opp, men fordi jeg har brukt lang tid på tilpasninger uten noen voldsom synlig fremdrift.
Mest tid har gått med på justering av spiler over absorpsjonen. Bredden på spillene, bredden på mellomrom og total mengde dekket absorpsjon vs åpen viste seg å ha overraskende mye betydning. Når jeg i tillegg har dekket hele taket blir selv små justeringer tidkrevende, spikerpistol til tross
Men har omsider kommet dit jeg vil, og er klar for å gå videre til bassfeller
Den generelle romakustikken er god, og etterklang kontrollert kort. Men jeg er overbevist om at det er mer å hente under 100 Hz. De tiltak jeg har gjort påvirker så dypt, men ønsker å ta enda flere dB. Men jeg vil nødig ta særlig mye mer ut at de høye frekvensene samtidig. Redd for dødt rom, med den konsekvens at jeg må justere spillene enda en gang

Så skal prøve meg litt frem. Først med hjørnebassfeller der det er mulig. Har kjøpt inn noen fra GIK og Primacoustic som jeg håper å få testet skikkelig i løpet av uka.

Sent fra min LYA-L29 via Tapatalk

Snooky

Medlem
27 Sep 2005
2.074
36
48
GIK-fellene kom som de er. Fremstår som meget enkelt konstruert, med moderat finish. Men skal ikke skue hunden på hårene. Finish lar seg utbedre hvis det blir eneste minus.
Maxtrap fra Primacoustic var vesentlig dyrere. Om de fungerer bedre gjenstår å se. Men at dette skulle vise seg å være et byggesett ala IKEA var unektelig litt uventet. Solide materialer om ikke annet, og ikke gjerrig på skruer heller. Penere finish enn GIK. Men som byggesett til over dobbelt pris bør de levere vesentlig bedre enn GIK for å få tommel opp kjenner jeg..

oes

Medlem
18 Nov 2006
238
0
16
Kjipt med overraskelses-byggesett. Håper sluttresultatet blir bra.

Når det gjelder spaltebredde mtp bass så ser det ut til at 5 mm har god effekt (figur 8, følg link), men effekten avtar ned mot 125 Hz, så neppe verdt å gjøre jobben på nytt når du primært trenger effekt under 100 Hz.
http://www.kunnskapsbanken.net/romakustikk-og-etterklang/

Når det gjelder bass/dypbass, så finnes det gode løsninger som ikke bygger så mye ut. Sjekk ut RPG Modex Plate (1 og 2) hos Lyd og Akustikk. Ellers så finnes det gjør-det-selv-varianter som man ikke sparer så mye på, men sjekk interessante måleresultater her:
https://www.hifisentralen.no/forumet/akustikk-og-rom/94650-diy-vpr-erfaringer.html

Spent på hvordan det er gått etter bassfellene (tipper mindre effektfullt under 70-80 Hz, kanskje)

Snooky

Medlem
27 Sep 2005
2.074
36
48
Kjipt med overraskelses-byggesett. Håper sluttresultatet blir bra.

Når det gjelder spaltebredde mtp bass så ser det ut til at 5 mm har god effekt (figur 8, følg link), men effekten avtar ned mot 125 Hz, så neppe verdt å gjøre jobben på nytt når du primært trenger effekt under 100 Hz.
http://www.kunnskapsbanken.net/romakustikk-og-etterklang/
Var ca der jeg endte opp til slutt. Dvs spaltene er av ulik bredde rundt om kring, med hovedsakelig mellom 3 og 5 mm der bass samler seg. Men har dekket til på baksiden slik at det ser likt ut. Prøver å tenke litt på det estetiske også

Når det gjelder bass/dypbass, så finnes det gode løsninger som ikke bygger så mye ut. Sjekk ut RPG Modex Plate (1 og 2) hos Lyd og Akustikk. Ellers så finnes det gjør-det-selv-varianter som man ikke sparer så mye på, men sjekk interessante måleresultater her:
https://www.hifisentralen.no/forumet/akustikk-og-rom/94650-diy-vpr-erfaringer.html
Jeg er kjent med kvalitet fra RPG. Har jo broadsorbor på veggene allerede. Men stiv frakt på det meste av disse, så jeg forsøker litt annet først.
Dersom Maxtrap faktisk leverer er det fristende å stjele inspirasjon fra de til litt DIY. Å lage vpr selv har jeg ingen ambisjoner om pt. Lest en del om slike konstruksjoner, og andres hell og uhell. Så føler ikke kallet pt. Da svir jeg heller noen kroner på frakt av modex

Spent på hvordan det er gått etter bassfellene (tipper mindre effektfullt under 70-80 Hz, kanskje)
Store ambisjoner til tross har jeg bare fått satt opp Maxtrap. Den havnet i hjørnet høyre bak da jeg målte mest bassøkning der. Så endte jeg opp med å kjøpe enda en sub, og har brukt ledig tid på optimal plassering av denne.

Med enda en sub er selvsagt de fleste målinger av bassfeller på feil sammenligningsgrunnlag.. Men fikk testet litt før posten leverte. Det mest interessante med målingen var en 6 dB reduksjon av en dip mellom 65 og 75 Hz. Dette var åpenbart maxtrap sin fortjeneste siden dipen kom tilbake når jeg fjernet fella.
GIK må tilpasses (skråskjæres pga skråtak) før jeg får gjort noe mer testing. Men det kommer. Må bare få lekt ferdig med subplassering først.

• Like
Reactions: oes

Snooky

Medlem
27 Sep 2005
2.074
36
48
Hjørnefelle fra GIK. Operert for tilpasning til plassering inntil skråtak. Fremstår også som en relativt enkel konstruksjon på innsiden. Men for å sitere Murphy - If it's stupid but it works it ain't stupid...
Treramme. Åpen i front. De to sidene mot vegg er tynne plater, ikke ulikt bakvegg på IKEA-skap. Disse er ikke strammet opp, og trolig ment å vibrere/flekse noe. Fylt med løs byggisolasjon av ukjent merke. De som har interesse for DIY bass feller vil trolig kjenne igjen konstruksjonen.

Vedlegg

Sist redigert:

Snooky

Medlem
27 Sep 2005
2.074
36
48
Må jo erkjenne at disse fellene funker. Nå har jeg skråskjært GIK i begge fronthjørnene og vegghengt Primacoustic maxtrap bak.

Med disse tiltakene og rett plassering av sub og HT er det mulig å få meget god bassrespons i rommet. Men der kommer også problemet. Satte sub'ene på hjul og prøvde alle tenkelige og utenkelige plasseringer. I denne prosessen fant jeg en optimal plassering som dessverre synes urealistisk å gjennomføre i praksis.. Ingen andre løsninger har levert som denne. Jeg kunne leve med noen av de andre også. Men det blir vanskelig nå som jeg vet hvordan det kan låte
Beste plassering hos meg er nemlig med største sub, Velodyne DD18, i midten foran. Da dekker den 10 cm av bildet på tv, og det er uten senter på plass. Har prøvd å stokke om på de, men lydtrykk blir ikke like bra med en av de mindre stående der. Å heve tv går ikke pga skråtak.
Sukk... Må nok i tenkeboksen. Heve taket kanskje

Snooky

Medlem
27 Sep 2005
2.074
36
48
Vært stille fra meg, men ikke stillstand.
Jobber med akustikk, og begynner å bli sprø.
Med tre sub-er strategisk plassert rundt i rommet, pluss noen bassfeller, er responsen under delefrekvens utmerket. Men å få til det samme videre oppover har vist seg utfordrende.
Rommet er litt vanskelig med skråtak, nisjer og slikt. Men i de fleste hensyn tror jeg det nærmer seg mål.
Men jeg plages med to dip-er som forfølger meg. 144 og 238 Hz. Frontene har skylda. Etter sitteposisjon.
Så de siste kveldene har jeg flytta frontene frem og tilbake, for å teste effekt av endret avstand både i lengde og bredde. Det eneste jeg ikke har prøvd er å sette de hel inntil fremvegg.
Fant ut at selv små endringer i lengderetning gir store utslag. Så jeg har endt med å justere bare 2 cm av gangen mellom hver måling. Sånt tar tid.
Det som er "gøy" er at de to dip-ene følger hverandre. Den posisjon hvor 144 Hz dip er minst (7 db ned) er 238 Hz dip-en på sitt verste, med nesten full kansellering (over 45 db) og vice versa.

Har prøvd å endre sitteposisjon også. Men det ser ut til å ha samme effekt som å flytte frontene, som igjen er mer plasseringsvennlig, så det har jeg droppet.

Det jeg står på nå er den plasseringen som gir minst dip på 238 Hz uten full kansellering på 144. Det høres best ut, og gir også best stereoperspektiv. Men vil nok ikke slå meg til ro med det. Vurderer demping av bakvegg, da måling viser at det er der bølgene står.

• Like
Reactions: Torolan

Snooky

Medlem
27 Sep 2005
2.074
36
48
Hva gjelder sub i forrige post leverte den varene. Såpass faktisk at SB16 og DD18 er solgt. Kjører nå to F112v2 og én DD10+.

• Like

Snooky

Medlem
27 Sep 2005
2.074
36
48
Ny base til frontene. Ganske ikke så gunstig for demping, men du verden så nyttig når det eksperimenteres med plassering. 10 cm frem, 5 tilbake..

• Like

Snooky

Medlem
27 Sep 2005
2.074
36
48
Ny base til frontene. Kanskje ikke så gunstig for demping, men du verden så nyttig når det eksperimenteres med plassering. 10 cm frem, 5 tilbake..