Stuekino RIP - Dedikert lytterom reiser seg fra asken

Snooky

Medlem
27 Sep 2005
2.074
36
48
Dette begynte opprinnelige som en "skal jeg avlive hele hjemmekinoen" tråd. Opprinnelig melding er nederst i denne posten.
Nå er i stedet fokus rettet mot å optimalisere det rommet jeg har sett ut fra de nye forutsetningene som foreligger, nemlig at et barnerom med leggetid kl åtte har blitt nærmeste nabo.

Planen i første omgang er å lydisolere best mulig. Planlegger ikke å dure på med 100+ dB til alle døgnets tider, men å være i stand til å høre musikk eller se film på et normalt nivå også etter åtte på kvelden er en absolutt forutsetning.

Jeg fikk erfare gjennom mine eksperimenter med lydisolering av barnerommet at enkelte av tiltakene også har betydning for lydbildet inne i stua. Det å stive opp den ene veggen strammet opp lydbildet på en måte jeg overhodet ikke hadde forventet. Uansett vil trinn to bil å bygge om rommet for å optimalisere akustikken. Alle tips og råd tas i mot med takk.

Kan forøvrig nevne at prioritet 1, 2 og 3 med dette rommet er musikk i stereo. Og ja, jeg bruker sub på musikk. Surround er artig, og film kan godt fordøyes, men for meg handler lyd først og fremst om musikk. Deler dog rom med noen av den yngre garde som prioriterer litt annerledes. Men så lenge jeg betaler og gjør all jobben blir det ikke tatt så mye hensyn til akkurat dette.. :p

Planleggingen videre begynner fra post #20

Anlegget rommet skal huse har jeg foreløpig ingen planer om å bytte ut. Det får bli rom først, så får vi se om oppgraderingsspøkelset kommer etter hvert.

Martin Logan Vantage fronthøyttalere
Martin Logan Stage senterhøyttaler
Velodyne DD18 sub
Klipsch RS-52 surround og side

Meriadian G65 prosessor med HD621 HDMI-switch
Burmester 037 effektforsterker til frontrekka
Parasound 2125 (2 stk) til surround høyttalerne

Kilder pt er:
Meridian G07 CD transport
XBOX one
PS4
Nvidia Shield med Synology NAS tilkoblet
Hjemmesnekret PC

Bruker pt en Samsung 4k led TV på 65" fra 2016 til bilde. Modell husker jeg ikke.

03-06-18: Stuekino RIP - kanskje..?
Krisen er et faktum. Stikk i strid med mine ønsker viser det seg at barn vokser. Dette har nå gått så langt at hun i følge sin mor har vokst ut av rommet sitt!!
En naturlig konsekvens er tydeligvis at hun må overta rommet ved siden av stuekinoen min, som hittil har vært brukt som hjemmekontor. Rommet er større, og kun en uisolert lettvegger med ett lags gips skiller dette fra mitt lille lydnirvana... :mad:

To ting kan skje nå. Enten blir kinoen gradvis et lekerom,ellers må jeg brette opp ermene og iverksette betydelige byggtekniske tiltak.

Tenker.....:confused:

Sist redigert:

oes

Medlem
18 Nov 2006
238
0
16
Et slag for flerbruksrommet: kino og lekerom (evt også treningsrom og gjesterom)

Her må det tenkes kreativt: er det virkelig nødvendig at barnet får et større soverom? - eller trenger barnet større tumleplass? Hvis det siste er hva som gjelder så finnes mange gode løsninger: mitt beste tips er å kombinere følgende:
1) smartere innredning av barnerommet - IKEA har mange smarte og plasseffektive løsninger (leker trenger ikke å oppbevares på soverommet)
2) gjør kinoen eller kontoret om til flerbruksrom inkl lekerom - jeg leste nettopp at nye boliger bør designes med mindre soverom og eget dedikert barnelekerom av hensyn til luftkvalitet på soverom. Så må du beskytte høyttalere (gjerde rundt? - ja, jeg har gjort det), vegghengt, innebygd, i bokhylle mm + subwoofer(e) du ikke skal være så redd for

mitt kinorom er flerbruksrom: stort lerret, 7.2.2 (egentlig 6.2.2 fordi jeg ikke bruker senter), masse lego, ishockeyspill, to treningsapparater (ellipsemaskin og sykkelrulle), hjørnesofa (sov til gjester), salongbord, sackosekker.

Dette fungerer veldig bra. Jeg vet at jeg ikke må være alt for nøye, barna vet at de må være med på å rydde skikkelig innimellom, og hele familien inkludert kona er veldig godt fornøyd med løsningen.

Snooky

Medlem
27 Sep 2005
2.074
36
48
Her må det tenkes kreativt: er det virkelig nødvendig at barnet får et større soverom? - eller trenger barnet større tumleplass? Hvis det siste er hva som gjelder så finnes mange gode løsninger: mitt beste tips er å kombinere følgende:
1) smartere innredning av barnerommet - IKEA har mange smarte og plasseffektive løsninger (leker trenger ikke å oppbevares på soverommet)
2) gjør kinoen eller kontoret om til flerbruksrom inkl lekerom - jeg leste nettopp at nye boliger bør designes med mindre soverom og eget dedikert barnelekerom av hensyn til luftkvalitet på soverom. Så må du beskytte høyttalere (gjerde rundt? - ja, jeg har gjort det), vegghengt, innebygd, i bokhylle mm + subwoofer(e) du ikke skal være så redd for

mitt kinorom er flerbruksrom: stort lerret, 7.2.2 (egentlig 6.2.2 fordi jeg ikke bruker senter), masse lego, ishockeyspill, to treningsapparater (ellipsemaskin og sykkelrulle), hjørnesofa (sov til gjester), salongbord, sackosekker.

Dette fungerer veldig bra. Jeg vet at jeg ikke må være alt for nøye, barna vet at de må være med på å rydde skikkelig innimellom, og hele familien inkludert kona er veldig godt fornøyd med løsningen.
Veldig godt innspill dette. På sikt er det nok ikke utenkelig at det er nettopp slik det vil bli. Men akkurat nå klarer hun seg nok fint med det hjemmekontoret som rom. Dette er på 16 m2, men pga skråtak er det ikke direkte brukervennlig. Men når du er under 120 høy, og opererer like godt på alle fire som stående blir dette ingen hindring. Det gamle rommet derimot er så lite at selv en barneseng betinger at du går inn og ut av senga over fotenden....

Så foreløpig står og faller det hele på om jeg skal gjøre noen byggtekniske tiltak for å kunne bruke "kinoen" når hun sover i rommet ved siden av, eller la det hele fare. 99% av bruken er etter hennes leggetid.

Snooky

Medlem
27 Sep 2005
2.074
36
48
For noen år tilbake hadde jeg en hybrid. En ekte stuekino midt i felles oppholdsrom. Fungerte greit, selv om fruen tidvis ytret noe misnøye med store høyttalere og konsekvenser for interiørdesign.. :rolleyes: Den er omtalt her.
Når vi flyttet for 4 år siden tok jeg bare i bruk en loftstue til formålet, med en intensjon om å lage et mer dedikert rom ut av det. Foreløpig har det blitt med tanken.
Må se litt mer på hva det eventuelt vil omfatte å lydisolere. Blir det for drøyt spørs det nok ikke om flerbruksrom blir svaret.

Først skal det nye barnerommet pusses opp (selvsagt, det er jo sååå 2014). Skal eksperimentere litt med lydisolering da, og se om det er håp.

oes

Medlem
18 Nov 2006
238
0
16
Lykke til!

Isolasjonsbehovet (inkl døra) vil jo avhenge av hvor høyt du spiller. Selv spiller jeg ikke film på såkalt referanse-lydnivå, både av hensyn til omgivelsene - og fordi jeg ikke har behov for å tyne ørenes tålegrense.

Har selv en dør og en lettvegg mellom flerbruksrommet og nærmeste barnerom (lite kott i mellom). Døra er vanlig, gammeldags, og lettveggen er sponplater med 10 cm glava i mellom. I sum så fungerer dette: dvs du trenger noe mer siden du kun har en vegg. Gips er bedre enn spon, lyddempingsplater er enda bedre, og tykkere er bedre enn tynnere når det gjelder isolasjon. Vil tro at 10 cm glava med lydisolasjonsplate og gipsplate på den ene siden + gips på den andre bør holde lenge. Det finnes guider og beregninger for decibelreduksjon som du kan benytte. http://www.glava.no/akustikk-himlinger/losninger/kulturbygg/oppbygging-av-lydstudioer/ Husk dør og tetting rundt plater.

Fint om du melder tilbake hva du velger og hvordan det fungerer

For noen år tilbake hadde jeg en hybrid. En ekte stuekino midt i felles oppholdsrom. Fungerte greit, selv om fruen tidvis ytret noe misnøye med store høyttalere og konsekvenser for interiørdesign.. :rolleyes: Den er omtalt her.
Når vi flyttet for 4 år siden tok jeg bare i bruk en loftstue til formålet, med en intensjon om å lage et mer dedikert rom ut av det. Foreløpig har det blitt med tanken.
Må se litt mer på hva det eventuelt vil omfatte å lydisolere. Blir det for drøyt spørs det nok ikke om flerbruksrom blir svaret.

Først skal det nye barnerommet pusses opp (selvsagt, det er jo sååå 2014). Skal eksperimentere litt med lydisolering da, og se om det er håp.

Snooky

Medlem
27 Sep 2005
2.074
36
48
Lykke til!

Isolasjonsbehovet (inkl døra) vil jo avhenge av hvor høyt du spiller. Selv spiller jeg ikke film på såkalt referanse-lydnivå, både av hensyn til omgivelsene - og fordi jeg ikke har behov for å tyne ørenes tålegrense.

Har selv en dør og en lettvegg mellom flerbruksrommet og nærmeste barnerom (lite kott i mellom). Døra er vanlig, gammeldags, og lettveggen er sponplater med 10 cm glava i mellom. I sum så fungerer dette: dvs du trenger noe mer siden du kun har en vegg. Gips er bedre enn spon, lyddempingsplater er enda bedre, og tykkere er bedre enn tynnere når det gjelder isolasjon. Vil tro at 10 cm glava med lydisolasjonsplate og gipsplate på den ene siden + gips på den andre bør holde lenge. Det finnes guider og beregninger for decibelreduksjon som du kan benytte. http://www.glava.no/akustikk-himlinger/losninger/kulturbygg/oppbygging-av-lydstudioer/ Husk dør og tetting rundt plater.

Fint om du melder tilbake hva du velger og hvordan det fungerer
Takk, takk.
Isolasjonsbehovet er nok litt offer for mine manglende tiltak forøvrig. Rommets utforming og utstyrets litt tilfeldigeplassering har medført at jeg har mer bass i naborommet, det fremtidige barnerommet, enn i lytteposisjon.
Men her er jo en gylden mulighet til å gjøre noe med det.

Skal holde tråden oppdatert.

Sent fra min HTC U11 via Tapatalk

Snooky

Medlem
27 Sep 2005
2.074
36
48
Har bestemt meg for å teste litt lydisolering når jeg pusser opp barnerommet.
i tillegg til alt det fruen vil ha gjort, som å legge nytt gulv, lekte ned tak, legge inn downlights osv skal jeg se hvilken effekt det vil ha å lydisolere veggen mot stua.
Det blir bare tiltak på en side av en lettvegg, men noe målbar effekt bør det gi. Så får resultatet bli styrende for skjebnen til stuekinoen.

Tenkte å gå for ett lag fermacell utenpå eksisterende ettlags gips. Greenglue mellom lagene.
Vurderte både avkobling av vegg og dobbelt lag fermacell. Men kom frem til at det ble overkill som en test. Bruker bare opp gulvplass og penger hvis konklusjonen blir at kino uansett ikke kan ligge vegg i vegg med barnerommmet.

Null erfaring med fibergips, så dette blir interessant :)

Håper selvsagt at eksperimentet fører frem. Var en grunn til at jeg startet en tråd under rom/optimalisering i stedet for en annonse på torget... :p

Snooky

Medlem
27 Sep 2005
2.074
36
48
Godt i gang med barnerommet. Men for å glede naboene har jeg valgt å ikke bruke saga etter midnatt.
Så da har jeg benyttet anledningen til å leke litt med sketchup igjen. Lagd en skisse som viser hvordan ting er nå. Tenkte å bruke den for å planlegge tiltak videre.
Gammel stue 1.JPGGammel stue 2.JPG
Takhøyden er rett over 4 meter på det høyeste, så her er det nok skråtak å jobbe med.
Foreløpig er det problemveggen ved venstre front jeg forsøker å gjøre noe med, som nevnt i forrige post.
Skulle det gi ønskede resultat er det selvsagt en hel masse annet som må tas tak i, som å lukke åpningen mot trappa, lydisolere fra innsiden etc. Men en ting av gangen.

Tok meg ikke bryet med å tegne inn møbler og slikt i denne omgang da jeg regner med at det vil endre seg hvis jeg bestemmer meg for å gjøre noe med rommet.

Sist redigert:

Snooky

Medlem
27 Sep 2005
2.074
36
48
Når jeg leste om fibergips tenkte jeg at det var et genialt produkt. Supergips med masse gode egenskaper som i tillegg er skrufast!! Med unntak av m2-pris kunne dette vært en god erstatning over alt tenkte jeg.

Nå som jeg har satt opp en vegg med dette greiene ser jeg at det har et par ulemper til.. I mitt skråtakhelvete blir det mye kapp av vinkler. Knivsnitt og knekk funker dårlig fant jeg ut. Alt for hardt, så bruddflaten blir meget ujevn. Prøvde medsirkelsag også, som resulterte i en sky av fint støv som utkonkurrerer de fleste røykmaskiner

Endte med å bruke håndsag og 12v sirkelsag med lav rpm. Gikk nogenlunde greit.

Fermacell har ikke papirtrekk og må helsparkles. I tillegg er det egen sparkel til formålet som ikke er rullesparkel.. Blir dette slett nok til en hvit vegg i direkte sollys har jeg overgått meg selv...

Snooky

Medlem
27 Sep 2005
2.074
36
48
Oh... Glemte nesten målinger før tiltak. Vil ikke bare stole på ørene her. Mye jobb gir høy placebo

Musikk i stereo med sub (første minutt av Du hast);
Sweetspot - 74 dB snitt, 79 peak
Barnerom - 69 dB snitt, 76 peak

50 Hz sinus på 80 dB i sweetspot måler jeg til 84 dB på barnerommet.

Blir artig å se om bare det å legge ett lag fibergips på tilstøtende vegg har noen effekt.

Danke

Aktiv
4 Aug 2007
12.013
108
63
Skjønner situasjonen, her blir det mer enn nok barnetv og kino... Men altfor lite musikk...

Så jeg skal lage furtekrok på nye barnerommet, når barna ser på tv i stuekinoen, så kryper jeg inn på rommet deres.....

Ja de får jo tv, tv-spill, blurayspiller og stereo og høytalere for seg selv, når jeg ikke bruker rommet.

Sist redigert:

Snooky

Medlem
27 Sep 2005
2.074
36
48
Skjønner situasjonen, her blir det mer enn nok barnetv og kino... Men altfor lite musikk...

Så jeg skal lage furtekrok på nye barnerommet, når barna ser på tv i stuekinoen, så kryper jeg inn på rommet deres.....

Ja de får jo tv, blurayspiller og stereo og høytalere for seg selv, når jeg ikke bruker rommet.
Blir fort sånn ja.
Helt greit at hustanden forøvrig bruker både rom og anlegg. Men min kjernetid på anlegget har vært de magiske timene etter leggetid
Skal det fortsette må jeg nesten sørge for at lyden på barnerommet i det minste er lavere enn i stua

Snooky

Medlem
27 Sep 2005
2.074
36
48
Rommets nye eier har bretta opp ermene for å få litt fortgang på bygginga

oes

Medlem
18 Nov 2006
238
0
16
Bra jobbet. Ser ut som mye ekstra innsats med de platene - godt du får hjelp med brekkjernet. Vil tro at kun ekstra platelag har noe brøegrenset effekt uten glava mellom to tette lag. Uansett: lykke til, håper på det beste

Snooky

Medlem
27 Sep 2005
2.074
36
48
Bra jobbet. Ser ut som mye ekstra innsats med de platene - godt du får hjelp med brekkjernet. Vil tro at kun ekstra platelag har noe brøegrenset effekt uten glava mellom to tette lag. Uansett: lykke til, håper på det beste
Takk.
Forventningene til bare ett platelag er begrenset, selv med "magisk" green glue mellom. Men noe bør det gjøre. Dessuten får jeg høstet litt erfaring med platene, slik at jeg lettere kan vurdere om ytterligere tiltak er verdt innsatsen.

Blir ferdig m plater i dag tror jeg. Ser frem til å kunne måle...

Snooky

Medlem
27 Sep 2005
2.074
36
48
Da er barnerommet så og si ferdig, og godt nok for litt prøver og forsøk.
Siden rommet er åpent ut mot samme gang som stua, bare sånn billig pressa pappdør i mellom, og veggen bare består av ett lag gips på den ene siden og et lag gips med fermacell over på den andre, er det ikke all verden som kan oppnås. Men målingene viser at det er håp. Meget variabel demping avhengig av frekvens, og som forventet er det minst effekt i bassområdet. Men for første gang er det mindre bass på barnerommet enn i sweetspot :cool:

På Rammsteinlåta jeg brukte for å teste før jeg fiksa veggen har jeg i snitt 6 dB reduksjon. Ikke all verden, men mer enn jeg trodde med så beskjedene tiltak.

Men det er ikke det viktigste. Eller, jo det er vel det, men ikke det som fascinerte meg mest. Hvilken betydning dette skulle ha for lyden inne på stua hadde jeg ikke regnet med. Det at den ene veggen plutselig fikk vesentlig økt masse og stivhet strammet opp lydbildet på en måte jeg ikke ville trodd. I teorien skjønner jeg at det betyr noe, men å høre det så kontant var overraskende. Veldig.

Det var som gammel sirkushest og sagmugg. Skjønte der og da at her blir det bygging av lydtett rom ja!! Denne lydopplevelsen skal jeg ha i hus :mrgreen:

Formålet med tråden er herved endret. Det blir enda en byggetråd.

Snooky

Medlem
27 Sep 2005
2.074
36
48
Skisse av dagens løsning er i post 10.
Det jeg foreløpig vet jeg skal er å rive av gipsen på veggen mot barnerommet. Deretter må denne isoleres og kles igjen. Planlegger å bruke skinner med gummiavkobling for å feste første platelag. Tror jeg går for firkanta 12.5 mm fermacellplater uten fals innerst. Er jo ikke noe poeng i å pusse disse, og så får jeg heller bruke vanlige 240x60 fermacell veggips i lag 2 som sparkles og pusses pene. Blir greenglue mellom første og andre platelag.

Må også sette opp vegg mot trappehuset. Tenker vanlig reisverk opp til taket, isolere og sette på fermacell på samme måte som veggen mot barnerommet.

I denne konstruksjonen må jeg ha inn lyddør også. Litt usikker på om en 40dB dør er verdt prisøkningen fra 35dB. Vurderer en 35-dør som jeg isolerer ytterligere selv. Men ikke helt sikker ennå.

Videre må jeg gjøre noe med taket. Oppe ved mønet har jeg tidenes ansamling av bass. Mye høyere enn i ssweetspot. Dette er og vil fortsatt være en kilde til stående bølger og kanselleringer.
Ser for meg to alternativer. Det ene er å lage et stivt tak med bjelkelag, isolasjon og fermacell. Lukke lyden nede i rommet jeg bruker og behandle utfordringene der. Det andre er å bruke dette rommet til bredbåndsdemping og bare sette opp en lett systemhimling under dempematerialet.

Veldig usikker på hva som blir best av disse alternativene. Innspill eller erfaringer er av interesse.