Strikys hjemmekino (flytter snart)

borstt

Medlem
12 Mar 2005
240
0
0
Ser du jobber videre med forbedringer Striky, dette blir nok bra! :D

Jeg kopierer rått de fleste av dine idéer og har nå bestilt mesteparten av det jeg trenger - vifter, releer osv + har kjøpt ventilkanaler osv. Jeg var også innom Biltema i dag, og kjøpte noen støydempingsplater (10mm, selvklebende bakside, isolasjonslignende materiale) som jeg tenkte å kle kassen med innvendig - kassen min blir i gipsplater, så jeg håper disse mattene sammen med gipsen demper nok. Mulig jeg legger det som en "sandwhich", med gips-matte-gips.

Jeg håper å kunne droppe støyfellene - både pga litt mangel på plass, og pga latskap... ;) Har du noe inntrykk av hvor viktige disse er? Jeg kommer til å ta luftinntaket gjennom vegg fra naborommet, så inntaket blir nok ikke noe problem. Utluften kommer ut i stua, men litt ved siden av sofaen. Jeg satset også på 18dB viftene, så jeg håper dette blir stille nok? Jeg kan leve med en lav suselyd...tror jeg iallfall.

G|zO

Medlem
22 Sep 2004
5.151
0
36
37
Artig å se at Parasound leverer varene...

Har du gitt opp hjemmekino?

20 Jan 2005
15.700
0
0
striky skrev:
Jeg har bestilt 3 stk XLS 402, ja. De ligger veil på 6300,- pr stk, men jeg har som sagt fått en god pris. ;)
Ikke for å mase så fryktelig om pris. Men på siden du linket til tidligere, denne så står den oppgitt til 4600 kr selv om det er eks mva så er det en annen pris :confused:

borstt

Medlem
12 Mar 2005
240
0
0
Enda et spørsmål for eksperten ;) - viftene kom i dag, og jeg kjøpte også med filter. Hvilken vei skal filteret monteres, med "skumgummien" vekk fra viften? Eller inn mot viften? (Baksiden har plastriller).

Da har jeg rør, luker/ventiler, og vifter i hus - bare relé etc som gjenstår, det kommer vel snart. Satser på å ha det klart i løpet av påsken! Skal prøve å ta bilder underveis.

striky

Moderator
22 Apr 2003
8.825
24
38
Vestfold
G|zO skrev:
Har du gitt opp hjemmekino?

Nei, absolutt ikke. Parasounden brukes i stereo, mens Yamaha RX-V1800 er i drift i surround. NC2100 har prosessorinngang som sender frontsignalet videre til effektforsterker når Yamahaen er i bruk. I stereo er det kun Parasounden, effektforsterker og fronthøyttalere som er aktive.

striky

Moderator
22 Apr 2003
8.825
24
38
Vestfold
Da er nok veiledende pris noe som varierer litt fra butikk til butikk, men den ligger ihvertfall på ca 6.000,-

striky

Moderator
22 Apr 2003
8.825
24
38
Vestfold
Borstt: Tror ikke det har noe å si hvilken vei støvfilteret monteres. Nå skal jeg ikke si noe skråsikkert, må nesten se et bilde av filteret/plastrillene for å være sikker på hvilken type du snakker om.

Lydfellene har nok en virkning, men hvor stor vet jeg ikke. Jeg har faktisk ikke testet oppsettet uten. Det er ihvertfall tydelig at de demper mye av den lyden som går igjennom. Den største utfordringen jeg stor foran nå er å få dempet inspeksjonsluken rett foran projektoren, det er her det meste av lyden kommer nå. Problemet er at jeg har litt lite plass å gå på i dybden, ettersom projektoren er såpass stor.

Har sydd ferdig moltongardinene nå, og for en forandring!!!!! :) :D Begge sideveggene er dekket med 6 meter bred molton hengt i folder, og rommets lydmessige egenskaper er totalt forandret. Gardinene sluker lyd og demper de problematiske førsterefleksjonene. Lydbildet er noe helt annet nå, med mye mer definisjon og sammenheng. Jeg kan spille høyere uten at lyden virker så anstrengt og hard. Forbedringen er langt større enn jeg turte håpe på! :D

Nå mangler jeg bare en effektforsterker til frontene...

pahf

Medlem
7 Sep 2005
15.643
0
36
Høres ut som det blir en parasound kombo på meg etter slik lesning :D

20 Jan 2005
15.700
0
0
Prisen pr watt blir uansett lav 8) Det er vel det som er poenget, samt at kvaliteten skal være god.

Konrad

Medlem
9 Jun 2003
9.266
0
0
47
Flott oppsett og mye inspirasjon her!

Nå det gjelder effekt til frontene så har vel han du kjøpte centeren av noen Vincent forsterkere som burde passe? ;)

striky

Moderator
22 Apr 2003
8.825
24
38
Vestfold
Ja, jeg har tro på denne kombinasjonen.
Høyttalerne blir visstnok sendt fra Nederland på torsdag, så da har jeg de forhåpentligvis i hus innen neste helg.

Dessverre blir det nok lite tid til å få testet dette skikkelig før jul, går inn i et skikkelig maraton nå med prosjekter og eksamener på løpende bånd.

striky

Moderator
22 Apr 2003
8.825
24
38
Vestfold
Konrad skrev:
Nå det gjelder effekt til frontene så har vel han du kjøpte centeren av noen Vincent forsterkere som burde passe? ;)

Ja. Skal ikke se bort i fra at det havner en slik her, nei. ;)

TheRACE

Medlem
24 Apr 2006
413
0
0
Har sikla på denne en stund jeg også. Rart det ikke er flere som har gått til innkjøp. Må se hvor dyr helgas tysklands-fyll blir, om budsjettet fortsatt strekker til :mrgreen:

striky

Moderator
22 Apr 2003
8.825
24
38
Vestfold
3 esker har nettopp ankommet (beklager mobilbilder):

attachment.php

attachment.php

attachment.php

Vedlegg

• IMG_0059.jpg
    IMG_0059.jpg
    333,4 KB · Sett: 60
  • IMG_0060.jpg
    IMG_0060.jpg
    370,4 KB · Sett: 62
  • IMG_0063.jpg
    IMG_0063.jpg
    393,5 KB · Sett: 58
16 Sep 2004
16.682
0
0
striky skrev:
Aiaiai, detta var andre boller :)
Har hatt en 5-6 timers session med nykomlingen nå, og dette svarer så aboslutt til forventningene! Forskjellene åpenbarte seg allerede sekunder etter at første låt ble startet, og det er ikke ørsmå forbedringer vi snakker om her.
NC2100 presenterer et enormt stereobilde med dybde, bredde, høyde, og ikke minst mer av den "nærheten" jeg har savnet tidligere.
Samtidig er det akkurat som om man har fjernet et slør mellom høyttalerne og lytteposisjon, nei, kall det heller et laken, med andre ord fremstår musikken med flere detaljer og langt "klarere" enn jeg kjenner fra RX-V1800 og AVR-2805.

Som en konsekvens av dette har det blitt virkelig moro å høre referanselåtene mine på nytt, disse fremstår bedre enn de noen gang har gjort i mitt oppsett. Samtidig vil jeg si at musikk som ikke har innspillingskvalitet i toppklasse, nå fremstår som mye mer engasjerende enn tidligere.

Med andre ord er jeg utrolig fornøyd med kjøpet så langt, og jeg gleder meg til å tilbringe store deler av helga sammen med NC2100 :)

Satser på at DACen dukker opp i morgen eller lørdag, tvitvi.
Grattis :)Er vel ingenting som er bedre enn at det låter bedre enn hva det gjorde. Tenker på å kjøpe denne preampen selv. Koster ikke all verden heller. Ha en god helg med 2100 ;)