Striky bygger hjemmekino

Ak

Administrator
11 Des 2002
36.033
13
38
39
Dette blir stilig! Gleder meg til å følge med i fortsettelsen :)
Forøvrig morro at du er "tilbake" med et prosjekt, Striky. Vi trenger flere fra den "eldre garde", her :)

Sist redigert:

striky

Moderator
22 Apr 2003
8.816
13
38
Vestfold
Takk for det, Ak. Ja, håper det dukker opp flere av de gamle traverne her, hvis vi klarer å få opp aktiviteten. Så fort ballen begynner å rulle, er vi snart tilbake til et stort og aktivt forum.

striky

Moderator
22 Apr 2003
8.816
13
38
Vestfold
Her er et par bilder til, de gamle bølgeblikkplatene fungerer som en "fondvegg" bak "barområdet".

IMG_1181.jpg

IMG_1182.jpg

striky

Moderator
22 Apr 2003
8.816
13
38
Vestfold
Tappetårnet nesten ferdig montert, mangler bare håndtak til kranene. Dette vil bli montert rett utenfor døra til hjemmekinoen, ca 4 meter fra sweetspot.

IMG_1231.jpg

IMG_1229.jpg

striky

Moderator
22 Apr 2003
8.816
13
38
Vestfold
Har brukt kvelden til å lage den øverste benkeplata til bardisken. Denne er flislagt med samme type flis som vi har oppe i gangen/hallen i 1. etasje, en såkalt "historisk" betongflis.

19 mm MDF nederst:

IMG_1250.jpg

Deretter skrus dødt materiale oppå. Hadde noen rester av aquaboard / masterboard som ble brukt.

IMG_1253.jpg

Og så selve flisa til slutt. Disse må impregneres før og etter fuging. Kanten rundt skal dekkes med beiset plank slik at det står i stil med resten av benkeplatene.

IMG_1254.jpg

Kohe321

Medlem
23 Feb 2016
247
0
0
Stilig å følge byggingen! Stå på, ser ut som dette blir skikkelig bra.

Har du gjort deg noen tanker om hvilket utstyr som skal inn når kinoen begynner å bli ferdig? Eller er det litt for tidlig å tenke på enda? :)

striky

Moderator
22 Apr 2003
8.816
13
38
Vestfold
Tanker har jeg, det skal det ikke stå på. Det vil bli bygd en baffelvegg i front, med lydtransparent lerret (antageligvis Dreamscreen). Når det gjelder høyttalere er det nærliggende å tenke Adam GTC-serien, eventuelt kan Arendal Sound kanskje vise seg å bli aktuelt, når jeg får hørt de. Procella er også et alternativ.
Planen er å kjøre fullt Atmos-oppsett. Elektronikk gjenstår å se.

vegardxf

Medlem
23 Okt 2005
829
0
16
31
Liker stilen, godt å vite at det ikke er mer enn 4 meter til krana :D Brygger du ølet selv også?

striky

Moderator
22 Apr 2003
8.816
13
38
Vestfold
Det blir DIY på ølet også, ja. Har gått med planer om dette lenge, men det har latt vente på seg. Når kjellerstua nå snart står klar, starter første brygging. Er jo en del utstyr som må skaffes her også.Til innvielsen av kjelleren har jeg snille naboer som stiller med brygg, slik at det blir øl i krana fra første stund :)

striky

Moderator
22 Apr 2003
8.816
13
38
Vestfold
Test av belysning. Jeg har trålet loppemarked, brukthandler og låver etter gamle, autentiske låve/fjøslamper. Mye sjarm i disse :)

IMG_1257.jpg

striky

Moderator
22 Apr 2003
8.816
13
38
Vestfold
Som nevnt manglet jeg håndtak til kranene, ønsker å lage dette selv også. Her er en rask "tutorial":

Gjengestuss som er gjenget utvendig og innvendig. De innvendige gjengene er tilpasset festet på kranen.

IMG_1284.jpg

Bor hull i ønsket materiale. Jeg har kappet til et par biter fra rester av en benkeplate av eik.
IMG_1279.jpg

Det er spor til skrutrekker på toppen av gjengestussen, men det kreves ganske mye kraft for å få skrudd denne inn (spesielt i eik). Derfor skrur jeg en maskinskrue litt inn i gjengestussen, mot to muttere.

IMG_1280.jpg

Dermed er det enkelt å skru stussen inn:

IMG_1281.jpg

Voila:

IMG_1282.jpg

Prøvemontering. Nå gjenstår det bare å forme håndtakene litt (runde av litt hjørner, og sette inn med olje eller beis).

IMG_1283.jpg

Ak

Administrator
11 Des 2002
36.033
13
38
39
Som nevnt manglet jeg håndtak til kranene, ønsker å lage dette selv også. Her er en rask "tutorial":

Gjengestuss som er gjenget utvendig og innvendig. De innvendige gjengene er tilpasset festet på kranen.

Vis vedlegget 122109

Bor hull i ønsket materiale. Jeg har kappet til et par biter fra rester av en benkeplate av eik.
Vis vedlegget 122110

Det er spor til skrutrekker på toppen av gjengestussen, men det kreves ganske mye kraft for å få skrudd denne inn (spesielt i eik). Derfor skrur jeg en maskinskrue litt inn i gjengestussen, mot to muttere.

Vis vedlegget 122111

Dermed er det enkelt å skru stussen inn:

Vis vedlegget 122112

Voila:

Vis vedlegget 122113

Prøvemontering. Nå gjenstår det bare å forme håndtakene litt (runde av litt hjørner, og sette inn med olje eller beis).

Vis vedlegget 122114
Dette blir grisebra! Jeg skulle gjerne hatt egen bar, jeg også :)