strømsterk stereo forsterker 10-20000?

yam

Medlem
18 Feb 2009
6
0
0
Vegamannen skrev:
De testet de opp mot CM9 vist jeg ikke tar feil.
jepp, det var et par med CM9.
kjører selv en 375 på et par CDM 7NT og når C565bee`en kom i hus for å snurre cd`ene, var det bare å ta av seg hatten. :)

Vegamannen

Medlem
17 Sep 2007
6.252
0
0
yam skrev:
jepp, det var et par med CM9.
kjører selv en 375 på et par CDM 7NT og når C565bee`en kom i hus for å snurre cd`ene, var det bare å ta av seg hatten. :)

Bra altså;)?

yam

Medlem
18 Feb 2009
6
0
0
Vegamannen skrev:
jepp, litt sånn "gåsehudaktig" følelse.8)
prøvde først en cambridge 840A v.2 og en lyngdorf 2175 før valget falt på nad`en. Men dette gjelder mine ører i min stue, subjektivt så det rekker.
fjernkontrollen var litt uvant til å begynne med (volumdelen), men ble fort vant til det.
375`en og 565`en sammen, gir en utrolig detaljert lytteopplevelse.
Til de som skal handle er det bare å si: prøv så mye som muligt eller så mye du gidder av utstyr. det som funker for meg funker ikke nødvendigvis for deg. :)

shakudu

Medlem
4 Des 2006
4.522
0
36
www.pragmatisk.net
BanjoArrne skrev:
Synes å huske den ble nevnt som å være litt slapp denne HK990.Hva de mener med akkurat det kan jo også diskuteres.Det tror jeg nok kommer litt an på hvem som hører.HK er jo kjennt for å ha litt fet signatur og den er jo lettlikelig også og grei å matche med annet utstyr.Og det kommer også veldig an på hva du matcher med,for hvilket resultat du får.
Lurt å høre før man legger noe under giliotinen i allefall. ;)
Så vidt jeg har lest meg til skal den gamle lydsignaturen til H/K være borte i denne nye modellen.

Edit: Noe som Zettie også påpeker i en post her http://avforum.no/forum/hoyttalere/88086-store-jbl-traden-10.html#post1454850

PCFM

Medlem
12 Jan 2012
27
0
0
DM683 -Hva er godt nok til å drive disse, uten at det er overkill?

Hei! Prøvde denne på bw-tråden men uten noen svar -kanskje den vekker større interesse her...

Jeg har nettopp fått et sett nydelige 683 i hus og nå kommer jakten på forsterkeriet...

Jeg har lest igjennom all verdens foruminnlegg og er egentlig like klok på hva som er godt NOK... Gjengangeren er at disse trenger en strømsterk forsterker og at de spiller bedre jo mer power som fores inn. Men jeg sliter med å finne et svar på når man egentlig har nok ampere og kontroll til at forsterkeren ikke lenger er begrensningen.

Jeg har en Denon AVR2310 som både er for svak og ikke gir et behagelig nok lydbilde til HT. Nå er jeg keen på å kjøre ren stereo med 683’ene. Hvis jeg kjøper en effektforsterker (for eksempel NAD c272) vil det da bli NAD eller Denonlyden som maler lydbildet? Og selvfølgelig hvor begynner det å bli overkill?

Tenkte å putte ca 5000,- i en effekt/integrert forsterker, men kjøper helst brukt så da blir vel prisrangen opp mot ca 15’. Vil for eksempel en Densen DM-10 75W (som er strømsterk nok??) klare å yte 683 rettferdighet?

Sorry hvis jeg spammer på noe som er diskutert ferdig (men send gjerne linker til tråder der dette er diskutert konkret for 683…)

Niels Nielsen

Medlem
28 Jun 2003
24.452
0
0
Når du bruker to forsterkere vil det være begge der bestemmer lyden jo.
For 5K får du mye fint på bruktbørsen.
Om du velger en ren stereoforsterker kan ikke denne kombineres med kino og du må kjøpe omskifter for å kunne bruke høyttalerne i kinomodus f.eks., men, du kan se etter en integrert forsterker med prosessorinngang, da kombinerer du begge og kan bruke stereo og kino uten å skulle skifte noen kabler osv.
Der er en egen tråd her der heter integrert forsterker med prosessorinngang.
Eller, som du skriver kan du velge bare en effektforsterker.

PCFM

Medlem
12 Jan 2012
27
0
0
Takk for svar!

Skal som sagt kun benytte den til stereo, så receiveren er egentlig til overs i oppsettet (skal ned i kjellerstuen etterhvert med rent kinooppsett der).

Men sett at jeg da legger til en effektforsterker hvordan kan jeg best finne ut på papiret hva som vil være strømsterkt nok til å drive høyttalerne uten at de klipper? Utvalget er såpass overveldende at det er greit å kunne korte ned listen før jeg begynner å høre på de forskjellige etter lydbildet...

Gimsegutten

Medlem
12 Des 2006
1.990
0
0
PCFM skrev:
Vil for eksempel en Densen DM-10 75W (som er strømsterk nok??) klare å yte 683 rettferdighet?

Jeg tenkte ikke å begi meg på å prøve å besvare på alle spørsmålene dine, men denne forsterkeren er i alle fall en god match med B&W (uten at jeg har prøvd den på akkurat 683)! Når du ser størrelsen på denne strømforsyningen og kjenner vekten på forsterkeren, så skjønner en fort at dette ikke er en vanlig 75-watter. Riktignok en gammel modell (siste halvdel av 1990-tallet), så prisen bør være god (kostet 11-15000 den gangen)...

PCFM

Medlem
12 Jan 2012
27
0
0
Da har jeg klart å lete meg litt mer i det vannvittig store kunnskapsarkivet!
For de som senere måtte komme over denne tråden her så er vel dette de trådene som best beskrev mitt konkrete behov...

http://avforum.no/forum/receivere-forsterkere/66123-forsterker-b-w-683-a-6.html

http://avforum.no/forum/hoyttalere/64656-hoytalere-10-000-kr-klassen-hvilke-bor-jeg-vurdere.html

http://avforum.no/forum/receivere-forsterkere/64436-stereoforsterker-2.html

Lærdommen hittil er at watt er sterkt underordnet strømforsyningen for 683'ene fordi de kan dykke ned mot 2,6 Ohm på impedansekurven... Kommer til å lytte på Arcam a90 og NAD 372... Evt Lyngdorf (men virker som om de ikke helt gir det lydbildet jeg er ute etter.) Spennende!

Neste steg blir å finne ut litt mer om klasse D forsterkere...

ivara

Medlem
3 Jan 2007
1.165
0
0
PCFM skrev:
DKommer til å lytte på Arcam a90 og NAD 372...

Hvorfor 372 og ikke 375?
(Ser bare at 375 skal fungere bra på CM9 , men ikke dermed sagt den passer like bra på 683..)

men en ting som irriterte meg veldig var volum kontrollen.ved styring fra fjernkontrollen var det slik at hvis jeg så vidt trykket på volum knappen steg volumet drastisk,veldig følsom med andre ord.

Min 352 er på akkurat samme måte mtp. fjernkontroll/volum , men bare på lavt nivå. Altså der man gjerne ville hatt litt en mer fintfølende volumknott

Man blir vant til det etterhvert :mrgreen:

PCFM

Medlem
12 Jan 2012
27
0
0
ivara skrev:
Hvorfor 372 og ikke 375?
(Ser bare at 375 skal fungere bra på CM9 , men ikke dermed sagt den passer like bra på 683..)

Det greie svaret på det er vel egentlig at 372 kan jeg få brukt for rundt 3000, mens 375 må jeg vel ut med rundt 7000.... Effektmessig skal disse jo være relativt like. Vet rett og slett ikke om det er verdt prisen å gå opp til 375? Men er veldig lydhør for innspill på dette!!

bosve

Medlem
19 Jan 2009
170
0
0
Hva med Abrahamsen forsterker V2.1 ?. Den skal visst være meget strømsterk og en prisreferanse i prisklassen 10 lapper.

PCFM

Medlem
12 Jan 2012
27
0
0
Kom over en Arcam A90 til en grei pris så da ble det handlet raskt!

Bruker mac'en som kilde så nå må jeg ha meg en DAC før jeg får prøvd oppsettet... (Arcamen har bare analog inn...)

Drive/Driven

Medlem
16 Apr 2009
54
0
0
Hei!

som noen sikkert fikk med seg vurderte jeg i en tidligere tråd en nad c375,var helt sikker på at jeg skulle kjøpe den,men før jeg skulle kjøpe den bestemte jeg meg (heldigvis) for å teste den. lyden var upåklagelig men en ting som irriterte meg veldig var volum kontrollen.ved styring fra fjernkontrollen var det slik at hvis jeg så vidt trykket på volum knappen steg volumet drastisk,veldig følsom med andre ord.plagsomt fordi dette virket ellers som et knall kjøp:( jeg kan ikke huske at det var sånn med nad c372 som jeg har testet hos en kamerat.nå ble det veldig mye om nad her...
har med denne erfaringen sett etter andre forsterkere,å har da kommet fram til at harman kardon hk990 er et godt alternativ.har lest testen i hjemmekino bladet å dette virker som en god forsterker.Den har flere muligheter med tanke å tilkoblinger å at den har romkoreksjon.pluss at den er mer strømsterk?..uansett,over til det jeg lurer på:er det noen her som har erfaring med denne forsterkeren?

den skal forresten drive et par cerwin vega ve 12. ja jeg vet at høytalerne mine er langt i fra noe high end,men jeg vet av erfaring at det er som regel mye å hente på en god forsterker.(har prøvd PA forsterker...å det låter forferdelig..pluss at du har viftestøy)

Drive/Driven

Medlem
16 Apr 2009
54
0
0
hmm..

Vet at denne forsterkeren er ganske ny.Men er det ingen som har noen erfaringer å dele angående denne forsterkeren? eller kanskje noen har tips om en bedre forsterker til prisen...?

AKJ

Medlem
11 Apr 2007
183
0
0
Vi er flere som håper på brukererfaringer på denne! Så om noe har inspill, så gi en lyd:)

skorob

Medlem
7 Sep 2003
22.682
0
36
Tipper du kommer LANGT med HK 990 ;).. Den har jo også innebygget romkorrektsjon :). Fremtidsrettet som bare det :).

NAD'en er en kjempe forsterker, med KNALLGOD lyd. Synd det med fjernkontrollen. HK'en er vel også endel dyrere?

HK'en fikk kjempetest i "Hjemmekino", ikke at det tilsier at du liker den men...

Har du ikke mulighet itl å teste Denon PMA2000AE på CV da ? tror det vil låte relativt fint.. 2x80watt, hvor strømforsyningen leverer varene hele veien ;).

Sist men ikke minst Lyngdorf SDAI2175, kan bli litt klinisk og kjedelig på CV.. men verdt en sjekk ?! :). Der går iallefall volumet kontrollert opp og ned ;).