Strøm fra kabel.

b3nd1k

Medlem
8 Okt 2009
6.287
0
36
Hei, litt usikker hvor denne tråden skal plasseres men prøver meg her :)

Har seg sånn at jeg har tre ganger fått strøm igjennom kabler når jeg har tatt på andre enden.

To ganger har det skjedd mens ene enden var i pc'en min, USB og Jack og nå nettopp fikk jeg strøm i meg da jeg tok på jack kabelen som står tilkobla i Pre'ampen uten at anlegget stod på. Står i standby selvfølgelig.

Og vet at denne Pre'ampen har mulighet for å sende signal videre ut å være på ( pass trough ).

Men er dette normalt? Var litt kraftig også. Er ikke vanlig støt, men konstant strøm.

Mvh
Bendik

b3nd1k

Medlem
8 Okt 2009
6.287
0
36
Kan nevne at det er 3 forskjellige kabler, og den ene er en iphone kabel.

Zebby

Medlem
1 Des 2009
3.749
0
0
Har du kabeltv? Er annlegget koblet til dekoder, hvis ja har du galvanisk skille?

b3nd1k

Medlem
8 Okt 2009
6.287
0
36
Er kabel tv ja, men den er koblet rett i tv'en. Har ikke Dekoder her oppe.

30 Okt 2006
3.146
0
0
Er vel ikke statisk elektristitet som endelig får utaldning i det du tar i komponentene?
Fikk en real smell selv sist uke, om jeg kan få kuppe litt av tråden i den forbindelse: kan komponenter ta skade av statisk elektrisitet? Fikk nok utladning til at det kom godt med gnister og til at jeg hørte et lite dunk fra høytalerene mine. ***** vondt var det også:(

b3nd1k

Medlem
8 Okt 2009
6.287
0
36
tahustvedt skrev:
Unngå å ta på kontaktene i endene av kablene.
Hehe, er vel ikke det som er problemet her. Men om det kan være farlig, evt gi skade på komponentene, brannfare?. Ikke vet jeg.

b3nd1k

Medlem
8 Okt 2009
6.287
0
36
Bankruptstudent skrev:
Er vel ikke statisk elektristitet som endelig får utaldning i det du tar i komponentene?
Fikk en real smell selv sist uke, om jeg kan få kuppe litt av tråden i den forbindelse: kan komponenter ta skade av statisk elektrisitet? Fikk nok utladning til at det kom godt med gnister og til at jeg hørte et lite dunk fra høytalerene mine. ***** vondt var det også:(
Hvis det hadde hvert Statisk elektrisitet ville det kun komme som et lite støt vel?

Fahnsen

Medlem
27 Mar 2009
6.671
0
0
Ganske vanlig problem, relatert til jording.

Mulige løsninger: Galvanisk skille på antenneledning, tricksing med jordet eller ikke jordet strømledning på apparatene i anlegget.

b3nd1k

Medlem
8 Okt 2009
6.287
0
36
Ok, skal sjekke om dette med Galvanisk Skille, og evt kjøpe et om det ikke finnes. Kan det ha noe å si om at jeg har ganske mange strøm utakk i rommet, 16 stykk er bruk av 19 eller noe + to Padder med med tilsammen 9 utakk som er i bruk.

Diablito

Medlem
14 Jan 2004
2.216
0
0
Bankruptstudent skrev:
kan komponenter ta skade av statisk elektrisitet?
Datakomponenter kan ta skade av statisk elektrisitet, så regner med av-utstyr også kan ta skade. Hvis det gnistrer er du ladet med 3000v++ og det kan skade 12v komponenter. Kanskje det ikke går i stykker der og da, men blir svekket og ryker om x antall uker/måneder...