Stoooor tv...

TEK

Medlem
12 Jul 2004
1.284
2
38
Heisann

I dag har jeg ett 106" lerret og prosjektor.
Jeg har lyst til å erstatte prosjektor og lerret med TV og går og venter på at TV’ene skal bli store nok.
Jeg tenker jeg ønsker å komme opp mot 100" TV før jeg blir fornøyd.

Er det noen som er oppdatert og vet hvor store de største TV’ene innen rimelig fornuftige prisområder er?
Hva er de største TV-modellene dere vet om og kunne tenkt dere i dag?

Ettersom prisene stadig går ned, så tenker jeg vi inntil videre kan late som om pris ikke er veldig viktig.

• Like
Reactions: ysoligard

Ballis

Medlem
1 Jul 2007
3.972
14
38
Jeg har hatt 106 og gått med samme tanker sjøl. Kjøp til korset og bytta ut projetorløsningen med en 82 tommer.

I det «spiselige» skiktet stopper størrelsene på 85 tommer. Du får 100 tommer fra Sony men disse er svært dyre. Om det ikke er så viktig at det er en tradisjonell TV med alle typiske TV- funksjoner, så kan du jo sjekke ut forskjellige signage løsninger. Slik som denne 98 tommern til Samsung: https://www.multicom.no/samsung-qm98n-98-klasse-qmn/cat-p/c/p10422111?utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Samsung+QM98N+-+98"+Klasse+QMN+Series+LE&gclid=EAIaIQobChMI9Kzyg7-C4gIVkeiaCh1JKw65EAQYASABEgJXtfD_BwE

• Like
Reactions: Toroluf

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.099
91
48
52
Jessheim
Spørs hvor lurt det er med denne typen display? Jeg finner ingen info om HDCP fra Samsung, og støtter den ikke HDCP 2.2, så får man ikke spilt av 4K film. Den har heller ikke intelligent styring av baklys, så kontrasten er begrenset til 4000:1. Da blir det plutselig veldig mye mer interessant med projektor, spesielt i denne prisklassen

trondmm

Medlem
2 Mar 2007
8.591
2
38
  • Like
Reactions: Gorm

TEK

Medlem
12 Jul 2004
1.284
2
38
Ballis: hvordan er din erfaring etter å ha byttet fra prosjektor til tv?

Min filosofi er at skjermen i all hovedsak bør være akkurat det, en skjerm.
Lyd håndteres gjennom egne HT’er (surround-annlegg) og bør oppgraderes utenom skjermen.

I forhold til HVA som skal vises så synes jeg det best håndteres på egne enheter, som HTPC, dekoder osv. (her er det dog ett lite problem med for eks. høyoppløseslig Netflix som gjerne kun er støttet på gitte enheter, og jeg tror PC ikke er en av dem...)

Men jeg tenker at skjermen bør støtte flere input-kilder, slik at jeg ikke MÅ gå via receiveren - ettersom det å oppgradere den gjerne er en like stor kost som skjermen.

Jeg venter vel egentlig på at en skjerm som den 98"eren fra Samsung linket til over skal komme ned på ett fornuftig prisnivå (dvs < 50k i alle fall)
Lurer på om det tar lang tid, man kan jo nå klare å få bra 82" for rundt 20k allerede, så det burde begynne å nærme seg...

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.172
13
38

Lyd håndteres gjennom egne HT’er (surround-annlegg) og bør oppgraderes utenom skjermen.

I forhold til HVA som skal vises så synes jeg det best håndteres på egne enheter, som HTPC, dekoder osv. (her er det dog ett lite problem med for eks. høyoppløseslig Netflix som gjerne kun er støttet på gitte enheter, og jeg tror PC ikke er en av dem...)

Men jeg tenker at skjermen bør støtte flere input-kilder, slik at jeg ikke MÅ gå via receiveren - ettersom det å oppgradere den gjerne er en like stor kost som skjermen.

Jeg venter vel egentlig på at en skjerm som den 98"eren fra Samsung linket til over skal komme ned på ett fornuftig prisnivå (dvs < 50k i alle fall)
Lurer på om det tar lang tid, man kan jo nå klare å få bra 82" for rundt 20k allerede, så det burde begynne å nærme seg...
En moderne TV er mye mer enn en skjerm.
Den er en smart tv, hvor du gjennom masse apper får tilgang til Netflix osv. Internett, mulighet til å vise bilder og video fra mobil eller minnepinne, bare for å nevne noe.

Sent from my iPhone using New Forum mobile app

Ballis

Medlem
1 Jul 2007
3.972
14
38

Jeg deler ikke denne filosofien. Jeg ønsker færrest mulig bokser, minst mulig ledninger og så enkel betjening som over hodet mulig. Med alle appene i moderne TVr er det eneste jeg har koblet til en forsterker og en PS4 Pro. Med HDMI CEC stryres absolutt alt fra TV fjernkontrollen.

Betjeningen er nå så enkel at barna har begynt å benytte rommet, noe de aldri gjorde med den langt mer klønete projektorløsningen jeg hadde.

De største fordelene TV har gitt meg over projektor har vært å kunne benytte rommet fullt opplyst, enklere betjening og lavere latency. I det miljøet og med den bruken jeg har gir TV kort og godt voldsomt mye bedre bilde enn jeg klarer oppnå med noen projektor. Reduksjonen i størrelse var noe jeg var skeptisk til, men 82 tommer er fortsatt stort så det har gått veldig greit.

TEK

Medlem
12 Jul 2004
1.284
2
38
Jeg er fullstendig klar over at dagens TV’er ofte er mye mer enn bare skjerm.
Men min erfaring med tanke på stabilitet, oppgradering osv. gjør at jeg er heller skeptisk til denne tilnærmingen.
Programvareindustrien er en hurtig skiftende bransje, og plutselig har du en skjerm hvor viktige app’er ikke blir oppdatert eller tjenesten bak har blitt fjernet fordi leverandøren ikke lengre satser i den retningen eller ikke ønsker å tilby tjenesten på den måten.

Brukervennlighet har jeg oppnådd med prosjektor og Harmony fjernkontroll. Det fungerer veldig greit for hele familien.

Det jeg er ute etter med å skifte til TV er:
  • 4K eller bedre støtte (uten å gå via receiver/prosessor for da nå den også byttes, dermed utgår også prosjektor siden den må ha en laang kabel og det er kun aktuelt å ha EN så lang kabel)
  • Bedre bilde enn min Sony HW50
  • Bedre bilde når det er lys i rommet
  • Mindre varmeproduksjon (prosjektor genererer mye varme)
  • Ikke viftesus (prosjektor høres, selv om den er veldig stillegående)

Men jeg vil helst ikke ha:
  • refleksjon
  • veldig mye mindre bilde, elsker det store bildet!

En 4K prosjektor er ett alternativ, den største haken - utenom alle de andre tingene jeg ønsker å oppnå ved å bytte til tv - er nok utfordringer med å koble til flere kilder. Min Marantz AV8801 prosessor støtter kun 1080 og jeg føler ikke noe behov for å bytte ut den i overskuelig framtid, så jeg ønsker å sende signalet rett til visningsenheten (jeg vil da bruke Harmony fjernkontrollen for å enkelt bytte mellom kilder)

Ballis

Medlem
1 Jul 2007
3.972
14
38
Jeg er fullstendig klar over at dagens TV’er ofte er mye mer enn bare skjerm.
Men min erfaring med tanke på stabilitet, oppgradering osv. gjør at jeg er heller skeptisk til denne tilnærmingen.
Programvareindustrien er en hurtig skiftende bransje, og plutselig har du en skjerm hvor viktige app’er ikke blir oppdatert eller tjenesten bak har blitt fjernet fordi leverandøren ikke lengre satser i den retningen eller ikke ønsker å tilby tjenesten på den måten.

Brukervennlighet har jeg oppnådd med prosjektor og Harmony fjernkontroll. Det fungerer veldig greit for hele familien.

Det jeg er ute etter med å skifte til TV er:
  • 4K eller bedre støtte (uten å gå via receiver/prosessor for da nå den også byttes, dermed utgår også prosjektor siden den må ha en laang kabel og det er kun aktuelt å ha EN så lang kabel)
  • Bedre bilde enn min Sony HW50
  • Bedre bilde når det er lys i rommet
  • Mindre varmeproduksjon (prosjektor genererer mye varme)
  • Ikke viftesus (prosjektor høres, selv om den er veldig stillegående)
Men jeg vil helst ikke ha:
  • refleksjon
  • veldig mye mindre bilde, elsker det store bildet!
En 4K prosjektor er ett alternativ, den største haken - utenom alle de andre tingene jeg ønsker å oppnå ved å bytte til tv - er nok utfordringer med å koble til flere kilder. Min Marantz AV8801 prosessor støtter kun 1080 og jeg føler ikke noe behov for å bytte ut den i overskuelig framtid, så jeg ønsker å sende signalet rett til visningsenheten (jeg vil da bruke Harmony fjernkontrollen for å enkelt bytte mellom kilder)
Jeg er litt usikker på hvilke TV-produsenter du har dårlig erfaring med, men jeg har Samsung TVr fra 2011 med velfungerende smart-tv løsning fortsatt. Skulle det endre seg går det jo å koble opp en boks senere, men enn så lenge avstår jeg fra flere kilder.

Når jeg ser ønskelista di synes jeg du bør vurdere TV sterkt. Du får alt du ønsker, og tingene du frykter opplever i allefall ikke jeg som utfordrende. Refleksjoner er så si helt fraværende i det rommet jeg har tvn men dette kan naturligvis varierer i forhold til plassering av lys og vinduer. 82 tommer er forholdsvis mye mindre enn 106, men fra fire meter unna opplever jeg likevel ikke at det er lite. Bildekvaliteten er milevis bedre og langt mindre utsatt for å bli vaska ut av eksternt lys.

Her kan du sammenlikne størrelsene 106 vs 82 pselv

240754

240755

TEK

Medlem
12 Jul 2004
1.284
2
38
Jeg vurderer TV veldig sterkt - derfor denne tråden 🆒

Jeg tenker at fra og med 82" er aktuelle størrelser.
Så spørsmålet blir kanskje hva som finnes og er bra til under 50K i denne kategorien.
Forstod det slik at en 82" var mulig (på tilbud) nedimot 20K, og da begynner vi å prate reelle alternativer. Jeg har det ikke travelt, så finner jeg noen aktuelle modeller kan jeg godt avvente 1/2 år for å få riktig pris. Har vel egentlig ventet 3-4 år allerede :)

Denne ble nevnt - men den har jo ukjent pris: https://www.samsung.com/no/tvs/qledtv-q950r/QE98Q950RBTXXC/
(Hadde nok vært perfekt i kjellerstua mi)

Denne ser ut til å ligge på 27k:
Samsung UE82NU8005

Og denne til 33k:
Sony Bravia KD-85XF8596

Sist redigert: