Stereoforsterker m/phono OG AirPlay.. Finnes det?

espenlg

Medlem
11 Mai 2012
225
0
0
Det er mulig jeg leter etter noe som ikke finnes, isåfall vil jeg gjerne høre om noen gode alternativer hvis du som leser dette har lyst :)

Utfordringen er at vi skal bygge en bokhylle/seksjon-sak som dekker en hel vegg i en av stuene. Der vil jeg gjerne ha et stereoanlegg med moderat størrelse som typisk kan spille musikk enten fra Mac'en eller fra iPhone/iPad via Spotify eller iTunes. Kommer ikke til å ha behov for CD-spiller sånn fra starten av.

Men.. Det jeg gjerne vil ha er mulighet til å koble til platespiller. Det er mulig jeg får låne noen hundre LPer her med musikk jeg gjerne vil kunne høre på med en god bok og et glass vin :)

Ergo ser jeg altså etter en stereoforsterker i moderat størrelse som helst da skal ha både en phonoinngang og har den AirPlay-støtte er det jo helt fabelaktig. Finnes det?

Høyttallerne jeg allerede har er 2 stk DALI Concept 2. De vil jeg gjerne fortsette med. Forsterkeren jeg HADDE var en NAD 325 BEE, men den gikk i stykker og lot seg ikke reparere.

Noen som har noe tips? Prisklasse kanskje 3000-ish? Kan godt være brukt sålenge det funker.

På forhånd takk!

Ulf-B

Medlem
4 Mar 2008
5.094
0
0
Hvis det med platespillerinngang viser seg å bli et problem, kan du vurdere å kjøpet et brukt RIAA-trinn som du kobler platespilleren til. Med litt tålmodighet kommer du sikkert over et lite og billig RIAA-trinn brukt for en 5-600 kroner. Da får du en helt grei lyd - og vi snakker da om en såpass liten boks at du kan gjemme den bort bak andre komponenter.

Med en slik løsning står du ganske mye friere til å velge forsterker.

espenlg

Medlem
11 Mai 2012
225
0
0
Det er jo faktisk et veldig godt forslag, og kan absolutt være en mulighet. AirPlay kan vel også erstattes av et bluetooth-audio-ledd hvis det skulle knipe, så alt er mulig. Og alle tips er gode!

Jeg fant nye RIAA-ledd fra en tusenlapp bare ved et kjapt søk så det burde hvertfall være fullt mulig sånn økonomisk også :)

ThomasJL09

Medlem
28 Des 2010
239
0
0
espenlg skrev:
Det er jo faktisk et veldig godt forslag, og kan absolutt være en mulighet. AirPlay kan vel også erstattes av et bluetooth-audio-ledd hvis det skulle knipe, så alt er mulig. Og alle tips er gode!

Jeg fant nye RIAA-ledd fra en tusenlapp bare ved et kjapt søk så det burde hvertfall være fullt mulig sånn økonomisk også :)
Kan bruke AppleTV/AirPort Express for AirPlay. Funker knall :)

espenlg

Medlem
11 Mai 2012
225
0
0
He,he vi tenker veldig likt, har begge deler allerede :) Det er også en god mulighet.. Kanskje jeg bare skal lete etter en NAD og kjøpe en Apple-TV og eksternt phono-trinn i tillegg.. Det ville jo løst alt, kan jo virke som jeg leter etter noe som ikke finnes.

espenlg

Medlem
11 Mai 2012
225
0
0
Det bryter jo litt med ønsket i tittelen på tråden, men jeg vurderer seriøst å gå for en Harman Kardon HK980. Den er jo så hyggelig priset til 2995,-. Den har også Phono-inngang, så får jeg heller kjøre en Airport Express eller Apple-TV som AirPlay alternativ.

Noen som vil mene noe om det? Blir det unødvendig stort eller greit?

espenlg

Medlem
11 Mai 2012
225
0
0
Ingen som har HK980 her som kan si om det er et godt kjøp eller ikke, sånn i forhold til bruken jeg har tenkt? Blir den for kraftig / stor e.l.?

Ulf-B

Medlem
4 Mar 2008
5.094
0
0
espenlg skrev:
Ingen som har HK980 her som kan si om det er et godt kjøp eller ikke, sånn i forhold til bruken jeg har tenkt? Blir den for kraftig / stor e.l.?
Det kan aldri bli for kraftig - så hvis HK980 ikke blir for stor rent fysisk for hyllen din, er det bare å kjøpe. Jeg har hørt forgjengeren HK970 - som jeg vurderer som veldig bra når man tenker på prislappen.

espenlg

Medlem
11 Mai 2012
225
0
0
Da var en HK980 og en HD980 handlet inn og prøvekjørt i stua. Er meget fornøyd så langt hvertfall. Nå er det sofaen og Bo Kaspers en times tid som venter ;-)

Vedlegg

Jan Frode

Medlem
14 Jan 2010
1.608
0
0
espenlg skrev:
Da var en HK980 og en HD980 handlet inn og prøvekjørt i stua. Er meget fornøyd så langt hvertfall. Nå er det sofaen og Bo Kaspers en times tid som venter ;-)

Gratulerer med handelen. Kos deg med Bo Kaspers:)

espenlg

Medlem
11 Mai 2012
225
0
0
Måtte ned å kjøpe en AirPort Express også for å få AirPlay, men da var jeg i mål :)

Ulf-B

Medlem
4 Mar 2008
5.094
0
0
Godt å høre at du er fornøyd - så slipper i hvert jeg ubehaget med å bli skutt.

Men forsterkere vil gjerne ha litt luft rundt seg - så dette med at CDspilleren står oppå forsterkeren, bør være en provisorisk løsning.

espenlg

Medlem
11 Mai 2012
225
0
0
Ja, det er nok lurt! Tenkte ikke på det i farta, men det er også veldig provisorisk foreløpig. Jeg mangler fortsatt den bokseksjonen/reolen på hele veggen som anlegget skal stå i, men måtte bare teste det i går på en fotskammel istedet ;-)

Skal huske på det når resten er på plass.