stereo DTS

Nito

Medlem
26 Mai 2003
1.175
0
0
ProLogic er vel den mest vanlige innstillingen, når en skal spille CD i flerkanal (tenker da ikke på SACD o.l), men jeg har muligheten til å velge DTS (music og movie) også. Hva er egentlig forskjellen på ProLogic og DTS ? Noen som har erfaring med hva som fungerer best ?

Ikke bli sure nå "stereo-freaker", he he :lol:

SnOopy

Medlem
12 Des 2002
1.813
0
0
www.kallevag.com
Pro Logic er Dolby Labs varemerke og dekodings måte.
Neo:6 er machende dekoder fra DTS.
Begge dekoderene gir flerkanals lyd fra stereo spor.

Det er litt forskjell på hvordan lyden dekodes, men ikke så mye det er en samks sak eller?

Dolby Labs og DTS er konkurenter.

Det er også CD-plater med 5.1 DTS spor og bare det.

Zamot

Medlem
27 Mar 2003
2.508
0
0
DTS Neo:6 har to innstillinger, cinema og music.

Jeg synes både pro logic og DTS neo cinema har alt for lite lyd i både bak kanalerer og fronthøyttalere, dvs. at det meste kommer fra senter, noe som gir et lit kjedelig og snevert lydbilde.

Derfor kjører jeg som regel DTS Neo:6 Music, på TV. På musikk varierer jeg mellom stereo, DTS neo music, og 7 kanals stereo (som gir mye mer lyd i bakkanalene).

Nito

Medlem
26 Mai 2003
1.175
0
0
SnOopy skrev:
.
Det er også CD-plater med 5.1 DTS spor og bare det.
Det er ikke SACD eller DVD-audio du snakker om nå ? ... om ikke, vet du om noen som har slik 5.1 lyd (DTS) ?

Øyvind H

Medlem
13 Nov 2003
323
0
0
Har inntrykk av at lyden i DTS NEO6 og Pro Logic2 varierer veldig fra cd til cd og fra TV-kanal til TV-kanal(kabel TV).
"24" blir helt konge med DTS NEO!

mvh

Egil_M

Medlem
7 Mar 2003
1.257
0
0
Jeg syns DTS NEO: Music er best. Er ikke mangel på lyd i bakhøytalerne! Men foretrekker å høre musikk i vanlig stereo uansett så.. :p