Status AVforum V2

LL

Medlem
15 Jul 2003
8.140
3
38
[MENTION=2]lygren[/MENTION],
Jeg kjenner ikke det tekniske som ligger bak AVforum. Mine tanker er basert på det inntrykket som jeg har fått av AVforum de siste årene. Da har stabilitet absolutt vært et problem. Det er kanskje løst nå. Det er kanskje ikke nødvendig å kaste ut alt sammen, men det trengs en «fresh start».

Når det gjelder forsiden så mener jeg den er problematisk (selv om det er mulig å ikke bruke den). Jeg tenker på hvordan siden møter nye og kanskje returnerende brukere. De får servert en rotete interface der mange av funksjonene ikke kan brukes, eller er vanskelige å bruke. De møtes også av en interface hvor det nesten aldri er forandringer. Det er problematisk.

Jeg tenker da på:
Nyheter: Siste nyhet er Tapatalk. Datert 26.10.2016. Det er over 1 år siden det skjedde noe her.
AVnytt: Siste nyhet er fra 25-09-2016. Det er over 1 år siden det skjedde noe her.
Til salgs annonser: Noen få annonser. Lite utskiftning. Det som legges ut selges vel neppe.
Siste videoer: Har i hvert fall ikke vært endret på i 2017.
Mest aktive bidragsytere: 1 bruker som har fått noen poeng for et eller annet. Ingen annen info. Ingenting som kan trykkes på. Dette sier jo ingenting.
Poster: Over to millioner. Det hjelper lite når søkefunksjonen egentlig ikke fungerer. Du får sannsynligvis bedre treff om du bruker goolge søk med avforum.no i søkefeltet.
Siste oppdaterte tråder: De samme trådene ligger her nesten hver dag og forteller ganske brutalt at her skjer det ikke så veldig mye.
Nylig aktivitet på Facebook: Det er vel egentlig kun her det skjer noe. Litt synd, for trykker man der styres man bort fra siden!
Reklame: Heldigvis er den fremdeles for relevante produkter i hvert fall (ref. AVSforum.com som skrekkeksempel her)

Ser du hvor jeg vil hen?

Alt i alt gir dette et inntrykk til dem som besøker siden at her skjer det ingenting. Da kommer de heller ikke tilbake. Kanskje de prøver et par ganger, men når ting aldri forandrer seg kommer de etter hvert ikke tilbake. Siden trenger å gjøre seg interessant for å generere trafikk.

Jeg synes også det er synd å måtte gi opp AVforum. Du skal derfor ha skryt for å stå på. Jeg ønsker å bruke det, men sånn som det har vært de siste årene blir det litt meningsløst.

Samtidig må du jo kanskje være klar over at et svakt AVforum også smitter over på bedriften din AVshop. AVshop hadde neppe hatt så stor suksess uten AVforum. Jeg tror AVshop vil tape mye på det at forumet ikke har noen aktivitet – i hvert fall på sikt. AVforum har jo tjent som en veldig god diskusjons- og support plattform for AVshop, der mange av bedriftens produkter blir brukt og diskutert. Det er kanskje vanskelig å måle koblingen direkte i kroner og øre, men jeg tror den er veldig reell.

oes

Medlem
18 Nov 2006
245
3
18
Jeg har hatt nytte av AVforum siste 12 mnd. Det er her kompetansen er. Det setter jeg pris på. Kun forumet. Teknisk sett er forumet mer tungvint enn hifisentralen, og trafikken er mye lavere her enn der hvor det også er et fungerende brukt-torg. Alt funker bedre fra mobil der. Ideelt for meg og trolig for andre brukere og begge parter hadde vært et samarbeid: f.eks AVforum overtar den delen av hifisentralens forum som heter Hjemmekinoavdelingen, men beholder sitt domenenavn som automatisk vidersender. Må brandes litt sammen og slå sammen annonseinntekter, men kan da skrote denne plattformen og driften. Legacyinformasjonen herfra er ikke viktig å beholde - det er bidragsyterne og fornuftige forumkategorier som er viktig. HFS sliter også med økonomien, og jeg vet ikke helt hvor lett «Høvdingen» er å samarbeide med - han har noen spontane forslag inkl å invitere andre til å overta - det er mange ressurssterke ikdsjeler der - spesielt DIY’ere og andre gemyttlige entusiaster. Dessverre en del kabelkrangling, men det skal være forbeholdt egne deler av forumet og kan enkelt lukes ut av AVforum-delen. Markedet blir ikke større - og lønnsomheten ikke bedre. Så samarbeid og gjør det enkelt-tilnærming har jeg tro på. Litt trist når man svarer entusiastisk på et spørsmål (type: «jeg skal bygge kino og gleder meg - kan noen hjelpe?»), og en annen deler av sine erfaringer, og så blir det stille fra trådstarter. Tyder på at det er litt for dødt. Men som nevnt: jeg har fått god hjelp og veldig godt resultat på bilde og lyd - og deler gladelig videre. Lykke til!

Ak

Administrator
11 Des 2002
36.042
16
38
41
Jeg har hatt nytte av AVforum siste 12 mnd. Det er her kompetansen er. Det setter jeg pris på. Kun forumet. Teknisk sett er forumet mer tungvint enn hifisentralen, og trafikken er mye lavere her enn der hvor det også er et fungerende brukt-torg. Alt funker bedre fra mobil der. Ideelt for meg og trolig for andre brukere og begge parter hadde vært et samarbeid: f.eks AVforum overtar den delen av hifisentralens forum som heter Hjemmekinoavdelingen, men beholder sitt domenenavn som automatisk vidersender. Må brandes litt sammen og slå sammen annonseinntekter, men kan da skrote denne plattformen og driften. Legacyinformasjonen herfra er ikke viktig å beholde - det er bidragsyterne og fornuftige forumkategorier som er viktig. HFS sliter også med økonomien, og jeg vet ikke helt hvor lett «Høvdingen» er å samarbeide med - han har noen spontane forslag inkl å invitere andre til å overta - det er mange ressurssterke ikdsjeler der - spesielt DIY’ere og andre gemyttlige entusiaster. Dessverre en del kabelkrangling, men det skal være forbeholdt egne deler av forumet og kan enkelt lukes ut av AVforum-delen. Markedet blir ikke større - og lønnsomheten ikke bedre. Så samarbeid og gjør det enkelt-tilnærming har jeg tro på. Litt trist når man svarer entusiastisk på et spørsmål (type: «jeg skal bygge kino og gleder meg - kan noen hjelpe?»), og en annen deler av sine erfaringer, og så blir det stille fra trådstarter. Tyder på at det er litt for dødt. Men som nevnt: jeg har fått god hjelp og veldig godt resultat på bilde og lyd - og deler gladelig videre. Lykke til!

Jeg tror nok ikke det er aktuelt med et samarbeid med HFS, vertfall ikke sånn i utgangspunktet, men det er forsåvidt et konstruktivt innspill :)

Ellers så tenker jeg at det er flere grunner til at aktiviteten har gått veldig ned:

• Brukerne som var mest aktive før, har blitt eldre og har mindre tid tilgjengelig?
  • Nye brukere som kommer til har gjerne en litt annen tilnærming til HIFI og Hjemmekino?
  • Sosiale medier har tatt mye av trafikken. Dessverre betyr det at man ikke lenger får de gode diskusjonene på en plattform hvor man har "sportbarhet" og kan finne igjen informasjon. Spesielt er dette nyttig for nye, uerfarne brukere.
  • Det er betydelig mindre utvikling inng lyd & bilde sammenlignet med tidligere = mindre nyheter?

På meg selv så kjenner jeg vel på flere av disse tingene, og ikke minst at jeg har små barn som krever sitt og en 8 til 4-jobb, som nok heller er en 8-20-jobb.....

Det jeg likevel synes er veldig gøy, til tross for den store nedgangen vi har sett i forumaktiviteten over noen år nå, er interessen for dedikerte kinorom. Jeg virkelig koser meg med å lese i de forskjellige byggetrådene som kommer titt og ofte :).

Unsett så blir det ikke noen endring dersom vi ikke står for den selv. Jeg har vært mindre aktiv enn normalt en periode, men jeg håper å få frigjort mer tid igjen snart slik at jeg kan bidra mer. Dersom vi alle tenker litt slik så blir forumet fort mer aktivt, og kan tiltrekke seg flere brukere, og gjerne noen av "traverne" også? :)

Danke

Aktiv
4 Aug 2007
12.061
116
63
Det er ikke noe galt med AVforum idag, det eneste som er galt er at mange brukere forsvant dels pga at mange av trådene og bildene deres forsvant i nye versjonen, og dels pga lite trafikk.

Dessuten var jo overgangen mellom versjonene mildt sagt problemfylt, og mye bugs og nedetid i lang tid.

Forumet fungerer knirkefritt nå, og det at det er gamle nyheter osv har null å si for min del. Det eneste som mangler er mer trafikk på selve siden.

Var inne å tittet på AVforum Facebook også, og der er det mye liv ja.

Hybris

Medlem
24 Okt 2003
10.982
5
38
Jeg får sidelengs scroll på avforum på min helt vanlige (og nye av året) laptop. Hvis dette er et av verdens mest brukte forumsystemer og av relativt fersk utgave, er det ikke litt rart at den ikke er responsiv (tilpasser seg den oppløsningen man har)? Er det en innstilling en plass som kan fikse det kanskje? Og hvorfor er den så bred i utgangspunktet?

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.354
189
63
42
www.avforum.no
Jeg får sidelengs scroll på avforum på min helt vanlige (og nye av året) laptop. Hvis dette er et av verdens mest brukte forumsystemer og av relativt fersk utgave, er det ikke litt rart at den ikke er responsiv (tilpasser seg den oppløsningen man har)? Er det en innstilling en plass som kan fikse det kanskje? Og hvorfor er den så bred i utgangspunktet?

Prøv å rett og slett ‘zoome ut’ browseren din litt, bør løse problemet...

Sent from my iPhone using Tapatalk

sirant

Medlem
24 Jan 2010
6.990
28
48
Jeg ville nok heller kalt en spade for en spade og innse at årsaken til at 90% av brukerne forsvant er alle de tekniske problemene, og (tilsynelatende) altfor store og urealistiske ambisjoner - ikke at brukerne har blitt eldre eller at sosiale medier har overtatt. Noe av forklaringen, helt sikkert - men på langt når hovedsaken. Til sammenligning har det siden i igår morges blitt postet i over 180 tråder på hifisentralen.

Gjenspeiler seg også i innspillene som kommer her, hvor brukerne kommer med ønsker og forslag men kanskje får walkarounds til svar. Det forsvinner det brukere av og tilveksten uteblir. Det som har vært ønske for de aller fleste fra v2 dag en er ett velfungerende og stabilt forum. Ikke alt det andre.

Når det er sagt, skal jeg prøve meg som litt mer aktiv her igjen - har hatt mye glede av forumet tidligere og bruker mitt dedikerte kinorom flere ganger i uken, så interessen er fortsatt på topp.

Danke

Aktiv
4 Aug 2007
12.061
116
63
Nesten alle gamle AVforum folk jeg kjente er jo ganske aktive på sentralen.

Jeg er storfornøyd med AVforum, men folk kunne nok postet litt mer i enkelte tråder. TV tråder, og video og hjemmekino tråder er det en del liv i. Men stereo, og musikktrådene er litt døde..

AVforums storhet var jo at det var og er veldig altomfattende.. Ligger i AV ordet...

Qrt

Medlem
9 Feb 2006
4.524
15
38
Problemet til avforum er lite brukere, så enkelt er det. Jeg for min del sluttet å bruke forumet når det lå med brukket rygg i overgangsfasen og begynte etterhvert å bruke hfs selv om jeg ikke likte mye med forumet.
Dessverre liker jeg hfs mindre og mindre etterhvert pga all latterlig krangling og besservisserholdning som florerer, og har kikket innom her innimellom i det siste. Helt dødt ser det ut til bortsett fra etpar "ildsjeler"
Jeg er nok også å anse som en av de eldre det snakkes om og jeg bruker sosiale medier,, men et fungerende forum er utvilsomt å foretrekke uansett alder vil jeg anta.

Har dessverre ingen fasit å by på men jeg håper avforum knekker koden og kommer tilbake til fordums storhet.

J.Haugen

Medlem
26 Okt 2005
7.005
0
0
Problemet til avforum er lite brukere, så enkelt er det. Jeg for min del sluttet å bruke forumet når det lå med brukket rygg i overgangsfasen og begynte etterhvert å bruke hfs selv om jeg ikke likte mye med forumet.
Dessverre liker jeg hfs mindre og mindre etterhvert pga all latterlig krangling og besservisserholdning som florerer, og har kikket innom her innimellom i det siste. Helt dødt ser det ut til bortsett fra etpar "ildsjeler"
Jeg er nok også å anse som en av de eldre det snakkes om og jeg bruker sosiale medier,, men et fungerende forum er utvilsomt å foretrekke uansett alder vil jeg anta.

Har dessverre ingen fasit å by på men jeg håper avforum knekker koden og kommer tilbake til fordums storhet.

Jeg er i samme situasjon. Jeg kom tilbake til avforum denne uken, etter et fravær på 5 (?) år. I mellomtiden har jeg vært på hifisentralen (der jeg også har vært med siden starten for 15-16 år siden). Nå er jeg lei av alle kabel-debattene på hifisentralen, og vender tilbake her.

Årsaken til at jeg (og svært mange andre) forsvant fra avforum, var kun de tekniske utfordringene. De problemene som fant sted for noe år tilbake, var en økonomisk og Renommémessig katastrofe for avforum, som gikk fra å være Norges største og beste forum, til å knapt overleve.

Når jeg nå - omsider - ser at forumet igjen fungerer - bortsett fra fraværet av medlemmer - så håper jeg å få opp igjen aktiviteten. Men skal forumet fungere, må midlertid et moment på plass: Bruktbørsen! Her må avforum lære av hifisentralen, for den er veldig enkel å bruke.

saar

Medlem
8 Sep 2011
2.665
3
38
Egersund
Ikke noe poeng lenger å mase mer om det som har skjedd før, forumet fungerer bra nå. Så det er bare å få opp aktiviteten og bruke det så vil flere vende tilbake.

J.Haugen

Medlem
26 Okt 2005
7.005
0
0
Ikke noe poeng lenger å mase mer om det som har skjedd før, forumet fungerer bra nå. Så det er bare å få opp aktiviteten og bruke det så vil flere vende tilbake.

Greit. Men man må ikke fremstille det som om det var andre årsaker til kollapsen enn det som er påpekt her i tråden. Bak omleggingen lå også store ambisjoner om å gi forumet et mer internasjonalt tilsnitt, men her fikk man en brutal lærekurve.

Men flott at tingene igjen fungerer!

Danke

Aktiv
4 Aug 2007
12.061
116
63
Enig i det mange sier her om forumer og diverse...

Men det er vel lite Avforum kan gjøre mer nå, de var først ute med Tapatalk, og Facebook er aktivt. Det er ikke noe hokus pokus med Torget eller sånt, alt fungerer greit, det kommer ikke flyende folk bare fordi Torget får en bedre funksjon...

Facebook er det mye aktivitet, så synd ikke de kan mikse Face og AVforum...

Det eneste som mangler er trafikk på selve forumet. Alt gikk feil med overgangen til V2 og folk forduftet, mange av de til sentralen.. eller annet..

LL

Medlem
15 Jul 2003
8.140
3
38
Jeg har brukt forumet litt jevnlig de siste årene og jeg er enig at det ser ut til å fungere stabilt. Det er veldig bra og en stor forbedring fra tidligere.

Fremdeles er forsiden visuelt (og kanskje funksjonsmessig) lite tiltrekkende. Det gjør kanskje at brukere (enten gamle eller nye) får et dårlig inntrykk av siden. Det er der jeg ville satset på forbedring nå. Det kan kanskje hjelpe å holde på dem som er innom også?

grandiS

Medlem
17 Jun 2011
2.490
45
48
Hei!

Det jeg bruker forumet til fungerer bra, men fryktelig lite trafikk som gjør at det er lite givende og poste. Hvordan skal vi få brutt den onde sirkelen? Lite trafikk gjør jo at folk ikke får svar, slutter og poste og sånn går det=)

Et spørsmål, hvorfor havner bildene mine feil vei 80% av tiden? Jeg må inn i bildet og redigere det uten og egentlig gjøre noe med bildet, da havner det riktig vei. Tips? Sykt irriterende.

Kim

Danke

Aktiv
4 Aug 2007
12.061
116
63
Hei!

Det jeg bruker forumet til fungerer bra, men fryktelig lite trafikk som gjør at det er lite givende og poste. Hvordan skal vi få brutt den onde sirkelen? Lite trafikk gjør jo at folk ikke får svar, slutter og poste og sånn går det=)

Et spørsmål, hvorfor havner bildene mine feil vei 80% av tiden? Jeg må inn i bildet og redigere det uten og egentlig gjøre noe med bildet, da havner det riktig vei. Tips? Sykt irriterende.

Kim

Jeg har aldri problemer med veltede bilder, poster mest bilder med Tapatalk, og skulle det være sånn så er det vel kanskje en Ipad greie som er enkelt å velte/redigere..

Det er ofte et problem for noen av de litt eldre kara på Sentralen hehe.. :)

Det som kunne ha fått opp aktiviteten hadde vært å sleppe til flere hifiaktører som kommer med nye kabler osv, skryte mye av kvaliteten osv, og siden bare linke til sentralen..
Nå kommer snart de nye HDMI kablene, og sånt er hett tema.. :rolleyes:

Stian.V.H

Medlem
20 Jun 2009
1.162
34
48
Gjør et eksperiment omså i bare 1 måned,fjern AVforum helt fra fjøsboka,se hva som skjer med brukermassen og om de forlytter seg hit til AVforum.no.

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.354
189
63
42
www.avforum.no
Gjør et eksperiment omså i bare 1 måned,fjern AVforum helt fra fjøsboka,se hva som skjer med brukermassen og om de forlytter seg hit til AVforum.no.

Slik jeg ser det bør Facebook regnes som en flott markedsføringskanal for AVforum.no. Det folk nok bør bli flinkere til, som noen også er veldig aktive på som BEF og grandiS f.eks., er å fronte aktuelle tråder på forumet på nettopp Facebook. Vi har nå flere tusen medlemmer på Facebook - en fantastisk mulighet fremfor noe trussel mener nå jeg! :)

Når det er sagt skal vi virkelig prøve så godt vi kan å allokere ressurser til å virkelig få tatt en overhaul av minHjemmekino og minHiFi. Jeg mener dette er to tjenester med svært stort potensiale for å nettopp tilby noe unikt på selve nettsidene fremfor Facebook. Torget kan vi nok også jobbe med, men her er det jo mange om beinet og etter mitt syn ikke noe vi bør legge alt for mye av kruttet i.

Setter stor pris på all positivitet og aktivitet for øvrig, nytter ikke å grine over spilt melk, eneste som har noe for seg er å se fremover!

En positiv ting JEG hvertfall har lagt merke til er at serverne vi nå står på er superkjappe og dønn stabile - DET er jo i det minste positivt (dog også kostbart, så det tar mye av disponible midler, men allikevel helt essensielt...)... ;)

bonkers

Medlem
14 Jan 2010
354
0
0
Viktig å se fremover, men også viktig å lære av feil som er begått. Men det er det lite som tyder på, arrogansen er til å ta og føle på. Man tar ikke til seg noen av innspillene som kommer fra brukerne. Nå har f.eks LL tatt seg bryet med å komme med 2 lange innlegg nylig med svært konstruktiv kritikk og svært gode forslag til forbedringer. Desverre så gidder man ikke engang kommentere disse men fortsetter å lukke øyenene bortforklarer stillstanden i facebook, alder and whatnot.. mens man skryter av raske servere.
Ikke så vanskelig å ha raske servere når man ikke har aktivitet..