Stativ som passer Tannoy Autograp Mini GR

9 Jun 2019
350
32
28
Hjelp! Alle Tannoy venner, hvilke stativ er og fortrekke på disse magiske høyttallere. Alison Klaus er i rommet!! Men bruker nå det Jens og co anbefalte hos Sterofil. Trodde 40 cm fra B-Tech skulle gå, men de er ikke helt i øre høyde da. Mangler rundt 20 cm til opp til øre høyde. Og de 40 cm fra B-Tech kan ikke være 40 cm når jeg målte, jeg fikk de til og bli rundt 30 cm med puter under og på toppen. Flere som har merket det? Men så prøvde jeg 60 cm fra samme produsent (B-Tech), men de var fryktelige lette og løfte. Tror de veier kun 3 kg PR stk. Høyttallere veier 4 kg PR stk. Da blir det nesten som det skjeve tårn i Pisa. Så kan ikke ha de på 60 cm stativene. Tør ikke. Har tenkt på sand, men jeg tror ikke det vil hjelpe. Men jeg vet ikke. Men de som brukes nå er 40 cm fra B-Tech. Da står de bunn fast. Men de er jo lavere og veier mere. Så hvilke stativ bruker dere med Tannoy Autograp Mini GR? De som hi fi klubben selger ser jo solide ut. De koster rundt 1300 kr, og passer til B&W men kan også passe til andre merker. Hjelp!

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.823
84
48
Hjelp! Alle Tannoy venner, hvilke stativ er og fortrekke på disse magiske høyttallere. Alison Klaus er i rommet!! Men bruker nå det Jens og co anbefalte hos Sterofil. Trodde 40 cm fra B-Tech skulle gå, men de er ikke helt i øre høyde da. Mangler rundt 20 cm til opp til øre høyde. Og de 40 cm fra B-Tech kan ikke være 40 cm når jeg målte, jeg fikk de til og bli rundt 30 cm med puter under og på toppen. Flere som har merket det? Men så prøvde jeg 60 cm fra samme produsent (B-Tech), men de var fryktelige lette og løfte. Tror de veier kun 3 kg PR stk. Høyttallere veier 4 kg PR stk. Da blir det nesten som det skjeve tårn i Pisa. Så kan ikke ha de på 60 cm stativene. Tør ikke. Har tenkt på sand, men jeg tror ikke det vil hjelpe. Men jeg vet ikke. Men de som brukes nå er 40 cm fra B-Tech. Da står de bunn fast. Men de er jo lavere og veier mere. Så hvilke stativ bruker dere med Tannoy Autograp Mini GR? De som hi fi klubben selger ser jo solide ut. De koster rundt 1300 kr, og passer til B&W men kan også passe til andre merker. Hjelp!
Jeg synes de Jeg har er bra, att det velter med den vekten er bare et problem med barn eller om man snubler i kabler.

Så ville ikke tenkt så mye på dette.

Tyngre stativ er nok best, det er bare å ringe rundt i hifi butikkene.

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk

9 Jun 2019
350
32
28
Så dine står også litt løs? Må vel ta meg en ringe runde etter stativ rundt om kring. Men har tenkt på sand fra Biltema. Finkornet blåse sand. Tror det er 12 kg i en pose. Men blir jo et fryktelig liv og hele sanden i søylene. Men det går nok med en flaske eller trakt av noe slag. De vil jo bli mere solide med sand tror jeg. Men for noen høyttallere. Har aldri hørt bedre mellomtone noensinne.

9 Jun 2019
350
32
28
Ellers får jeg prøve og sette noe under stativene. Leca blokker av noe slag. De har en utrolig bra spreding uansett om de ikke er i øre høyde. Ekte Dual Concentric element. Så sikker derfor. Har aldri hadd Tannoy før. Erke britisk lyd. Varm og luftig.

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.823
84
48
Ellers får jeg prøve og sette noe under stativene. Leca blokker av noe slag. De har en utrolig bra spreding uansett om de ikke er i øre høyde. Ekte Dual Concentric element. Så sikker derfor. Har aldri hadd Tannoy før. Erke britisk lyd. Varm og luftig.
Er bare diskant som må være i tålelig ørehøyde.

Sand kan man vel fylle med stor trakt og mugge...

Prøv å spør litt rundt om passende stativ.

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.823
84
48
Så de nå? Disse må vel ha originale stativ i omløp???

Nei det finnes ikke.

Glem det første forslaget mitt.
Du trenger noe bedre og justerbart.

Nydelige høytalere.

Jeg ville brukt noe som dette, du skal ikke ha disse Tannoy for høyt.

Glem sand..

Sist redigert:
9 Jun 2019
350
32
28
Hei! Takk for hjelpen. Jeg fant ut at 60 cm fra B-Tech ble for høyt. Var 13 cm over øre høyde. Nå vet jeg at høyttallere ikke behøver og være akkurat i øre høyde, men det ble for høyt med 60 cm. Men jeg fikk de til og stå relativt stødige med 60 cm etter litt justeringer. Det hadde jeg problemer i går. Men de står bunn fast med 40 cm fra B-Tech. Men da er de litt under øre høyde. Men det går greit. Litt for lavt. Men de har enorm Sweetspot. Så merker egentlig ikke så mye til at de er litt under øre høyde. Jeg syns stativ utvalget er meget, meget dårlig her i Norge. Finner jo ingenting! Jeg tror selvfølgelig andre hi fi butikker har stativer inne, men de har lite info på sine nettsider. Så man finner visst man vil. Jeg kan få spesial bestilt tre stativer i korrekt øre høyde men det koster penger. Etter og ha sprengt budsjettet med Tannoy høyttallere så må jeg bare ha de jeg har nå. Men jeg skal prøve Soundcare sine Soundcare spikes som Sterofil selger. De er selvklebende som de putene som følger med B-Tech stativene. Men de runde som du garantert vet. Takk for at du syns høyttallere er bra! De er det😁. Nydelig lyd. Siden det er et ekte punkt kilde element som jeg skjønner så fra man lyd fra et element. Diskant, mellomtone og bass. Veldig spesielt! De er også singel wire. Så ingen mulighet for bi wiring. Jeg mener at det bli kortere singnalvei da. Mindre komplisert delefilter.

• Like
Reactions: Danke
9 Jun 2019
350
32
28
Hvis stativet jeg har nå har vært 45 cm har det vært perfekt. Men som sagt det går fint. Men hvis det finnes flere her på Avforum som har akkurat de Tannoy høyttallere jeg har så hadde det vært fint om noen hadde innspill på noen stativer jeg kan bruke. Men skal kanskje ta og høre om Harbeth, og Spendor har noen fine stativer. Men det blir nok dyrt. Men får se.

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.823
84
48
Hvis stativet jeg har nå har vært 45 cm har det vært perfekt. Men som sagt det går fint. Men hvis det finnes flere her på Avforum som har akkurat de Tannoy høyttallere jeg har så hadde det vært fint om noen hadde innspill på noen stativer jeg kan bruke. Men skal kanskje ta og høre om Harbeth, og Spendor har noen fine stativer. Men det blir nok dyrt. Men får se.
Harbeth stativene er en flottere variant av de jeg viste, men de er svindyre. Snakker fire/femsifret tall..

Tontraeger Audio lager bla dette.

Skylar lager noen som er litt billigere.

Jeg synes det er altfor dyrt, og ville heller vurdert feks de jeg viste.

Eller kikket rundt.
Stativer kan man fint bestille fra utlandet.

Kontakt Tannoy og spør om råd er nok det beste rådet jeg kan gi, for ikke å kjøpe katta i sekken om det er noe som koster...

Leca skal du IKKE bruke, da er det bedre i såfall å få bygget to trekasser, fylle med sand og feste treplate på toppen...
Kan jo pusses og evnt oljes også...

Sist redigert:
9 Jun 2019
350
32
28
Takk for fine forslag, angående stativer😁. Men uff du har helt rett, stativer fra Harbeth osv er veldig dyre. Rundt 4000kr til 6000kr om du skal ha bambus osv. Men jeg lest at tre stativer skal være best når det gjelder lyd. Aluminium stativer skal visst gi en ringelyd som skal gjøre lyden litt dårlige. Har meget lite erfaring med stativ høyttallere. Har mest hadd ørten gulvstående høyttalere opp alle disse år. Så måtte kjøpe meg ett par gode stativ høyttallere, ettersom jeg byttet til et mindre rom. Hørte på DALI og B&W. Men jeg har hadd de merkene før, og Tannoy’en spiller mere oppløst og har mere varme i lyden. Det er min menig. Snuste også på Harbeth, Totem og Spendor. Men valget endte på Tannoy. Men jeg må sende en Mail til Tannoy og spørre hva de anbefaler av stativer. Men foreløpig er de jeg har fra B-Tech grei. 40 cm er ok til mitt bruk. Men stativene kunne vært litt tungene. Så de trekker litt ned på det. Jeg sitter litt over øre høyde nå, rundt 7 cm. Men jeg vet at høyttallere ikke må være helt i øre høyde. Men med spikes fra Soundcare vil stativene bli i perfekt øre høyde. Det er noe jeg vurder. Billigere enn dyre stativer. Men Soundcare sine spikes er dyr nok. Men som sagt 40 cm fra B-Tech er ok..Jeg trodde jo selvfølgelig at 60 cm fra B-Tech skulle gå helt perfekt, men da ble de alt for høye for meg. Så Sterofil hadde helt rett!😁😉. Men som sagt noen synspukter på tre stativer vs aluminium? Takk.

Sist redigert:
  • Like
Reactions: Danke

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.823
84
48
Jeg synes trestativer fylt ser fine ut.

Vent på hva Tannoy sier selv, synes du skal ha noen firkantet stativ ala Harbeth lignende om du ikke velger trekasser.

Er jo samme stil høytaler messig.

Bare vær så snill å ikke velg Leca! En synd for så pene høytalere.

Men det er min mening.

9 Jun 2019
350
32
28
Har du prøvd tre stativer, eller kjenner noen som har prøvd det? Som sagt lyden skal visst bli noen hakk bedre. Men tre stativer ser jo utrolige flotte ut, da! De er jo nesten som møbler på en måte. Men for en pris. Men som sagt er tre stativer bedre? Noen flere her inne på Avforum som har innspill?

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.823
84
48
Har du prøvd tre stativer, eller kjenner noen som har prøvd det? Som sagt lyden skal visst bli noen hakk bedre. Men tre stativer ser jo utrolige flotte ut, da! De er jo nesten som møbler på en måte. Men for en pris. Men som sagt er tre stativer bedre? Noen flere her inne på Avforum som har innspill?
Bare bestill noe fra en møbelsnekker da vel? Kan lage noe som passer deg uten at det blir dyrt.

Presiser mål og at det skal være solid.

Det er mange møbelsnekkere som driver smått og ikke så dyrt, har en fetter som driver med dette.

Jeg har ikke prøvd så mye stativer, har hatt gulvstående før.

Men du vil ha noe kvadratisk som passer, tyngde er bra og at det er stabilt.
Vent på svar fra Tannoy.

Jeg synes stålutførelse stativer er penest, men til dine ville jeg valgt tre, om de ikke finnes i Norge ville jeg bestilt fra utlandet.

Sist redigert:

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.823
84
48
Dette ser pent
og solid ut...

Trenger ikke kasse, hoder med et solid trestativ.

Sent fra min AGS-W09 via Tapatalk

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.823
84
48
Sjekk om topp plata passer, det er lettest for deg å prøve/måle selv.

Ser den er trekantet formet altså Tannoy.

Jeg anbefaler oljet trestativ til dine, ser penest ut..
Kjøp fra utlandet og betal for toll/moms..

Disse liker jeg..
Pris må du nok regne med over 1000, 1500-1700 ish pluss toll.

De billigere enn dette er ofte lette og dårlig kvalitet...

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.823
84
48
Den over er det ikke sikkert passer, kanskje denne?

Om det er spikes så kjøper du bare billige spikes tabletter på hifiklubben Argon.
En ting er at det er sikkert at tre blir veldig pent på dine Tannoy.
Å legge litt rundt 1700 +- synes jeg er greit om du ikke lager selv eller får noen til å bygge for deg.

Jeg vet om flere Diy ere på forum som sikkert kan fikse sånt, men koster jo det også.

9 Jun 2019
350
32
28
Skjønner. Den videoen på nett du viser til har jeg sett før. Nydelig stativer. Skal sjekke med Tannoy, og spørre hva de anbefaler. Ellers får jeg ha de jeg har nå. Men skal prøve legge to laminat eller parkett planker under stativene, og se hva som skjer da. Også kjøpe Argon sine dempe føtter i light utgaver. Husker en kjenning brukte den løsningen engang i tiden. Lyden ble en del hakk bedre. Takk for fine innspill, Danke.

9 Jun 2019
350
32
28
Vil nok gå for de stativene som er i videoen. De heter Pondium Rack Stands. De koster rundt 2500kr for ett par. Får de i den høyden jeg vil ha de også. Så regner med 44 cm med spikes, eller dempeføtter på tooplaten, og underplaten. Skal. Mest bestille fra hifiracks i England. Takk for tipset. Finner jo ingen trestativ i Norge. Jeg har googlet Mala Audio osv. Eneste jeg fant var ett par Harbeth stativer. Men de koster rundt 5000 kr. Så jeg tror med toll at de stativene fra England bli rundt 2500kr, orginal pris iengland til rundt 3200 kr i Norge. Må vel betale litt moms, og toll avgifter.

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.823
84
48
Vil nok gå for de stativene som er i videoen. De heter Pondium Rack Stands. De koster rundt 2500kr for ett par. Får de i den høyden jeg vil ha de også. Så regner med 44 cm med spikes, eller dempeføtter på tooplaten, og underplaten. Skal. Mest bestille fra hifiracks i England. Takk for tipset. Finner jo ingen trestativ i Norge. Jeg har googlet Mala Audio osv. Eneste jeg fant var ett par Harbeth stativer. Men de koster rundt 5000 kr. Så jeg tror med toll at de stativene fra England bli rundt 2500kr, orginal pris iengland til rundt 3200 kr i Norge. Må vel betale litt moms, og toll avgifter.
Så bra at du fant merket til de i videoen.

Enig, de er penest...

Om de allerede har spikes så ville jeg kjøpt argon briketter under stativ, og brukt dempeputer på topp platen...

Men se hva du synes er best selv..