Statisk støy på sub

Fredal

Medlem
25 Jun 2019
8
0
1
Hei, jeg har et filmrom hvor jeg har koblet PC til surround reciver en Yamaha RX-a820, pcen har gforce 1080 skjermkort hvor jeg kjører lyd og bilde over hdmi, kabelen er supra hdmi hd5 High preformance hdmi single link som støtter opp til hd4k kan finne frem link hvis behov. Sliter med during i sub når jeg har koblet pcen til reciver og hvis jeg kobler pcen til hdmi docken til tv-en . Forsvinner med en gang jeg tar ut hdmi fra PC . Har ikke noe problem med noen av de andre høyttalerene. Kjører forresten fult 5.1 cerwin vega xsl med 12» sub. Hjelp, utrolig Irriterende

Sist redigert:

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.922
98
48
Det er veldig jordingstøy problemer med data, særlig Laptop..

Jeg har et tips om det er Laptop som hjalp hos meg.. Dra ut laderen.

Også kan du bekrefte dette problemet ved å koble Hdmi fra data.

Dersom det jeg sier stemmer, så har du jordsløyfa.

Dette oppstår ved jordede og ujordede ting om jeg husker riktig..

Prøv med et billig jordskille til tv antenne såkalt galvanisk skille som du får lett på Elkjøp, clas eller hifiklubben.

Og bruk jordet kontakt til data, vent litt kanskje det er transformator på laderen??

Da er det bare å kjøre på batteri.

Jeg beklager at jeg ikke er helt sikker på metoder, men andre som forstår jord kan forklare det bedre.

Jeg ble kvitt det med galvanisk skille, fjernet lader når jeg hørte musikk, og tror jeg brukte et skille på jack/rca som jeg fikk av klubben... Men husker ikke.

Fredal

Medlem
25 Jun 2019
8
0
1
hei og takk for svar, var innom HiFi klubben å han som jobbet der kunne ikke hjelpe meg, viste han denne posten men hjalp ikke. kjøpte meg denne men den passet ikke på kabelen til suben
sliter litt med å finne riktig produkt men fant denne

men den finner jeg ikke noe side hvor jeg kan kjøpe i fra. noen vet om et produkt som passer?. har forresten stasjonær pc. takk for svar :)(y)

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.922
98
48
hei og takk for svar, var innom HiFi klubben å han som jobbet der kunne ikke hjelpe meg, viste han denne posten men hjalp ikke. kjøpte meg denne men den passet ikke på kabelen til suben
sliter litt med å finne riktig produkt men fant denne

men den finner jeg ikke noe side hvor jeg kan kjøpe i fra. noen vet om et produkt som passer?. har forresten stasjonær pc. takk for svar :)(y)
Ser du om du har jordskrue bak på sub?

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.922
98
48
Det er veldig lett å få støy i sub ved jordfeil, Subwoofer er veldig påvirket av sånt.

Hatt det selv mange ganger. Pga data og pga Kabel tv.

Ble helt borte med galvaniske skiller.

Har du prøvd å slå av tv fjerne strøm koble fra data og fjerne strøm?

Er det like ille da så er det kanskje suben som er problemet.

Sent fra min AGS-W09 via Tapatalk

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.922
98
48
Sorry, jeg leste ordentlig nå. Er helt sikker på at du har jordfeil muligens i data.

Er Data strømkabel jordet i stikk med jord?

Fredal

Medlem
25 Jun 2019
8
0
1
Hva er den lille røde dingsen til høyre? Er det en jordskrue?

Og hva slags kabel bruker du? Er den skjermet? Uten å starte noe hysteri, har du prøvd en annen kabel?

ikke prøvd noe annen kabel men kabelen er kjøp på hifiklubben for 5 år siden https://www.hifiklubben.no/kabler/signalkabel/argon-audio-red-edition-in1-signalkabel/ ser at man kan kjøpe kabel med jording som https://www.hifiklubben.no/kabler/subwooferkabel/audioquest-black-lab-subwooferkabel/
men aner ikke hvor jeg kan jorde den

Fredal

Medlem
25 Jun 2019
8
0
1
Sorry, jeg leste ordentlig nå. Er helt sikker på at du har jordfeil muligens i data.

Er Data strømkabel jordet i stikk med jord?

Alt er jordet, rommet er 1 år gammelt og pcen er like gammelt. Snakket med en å han mente det kunne være strømforsyningen på pcen. Skal prøve med en annen PC før jeg kjøper ny strømforsyning. Eventuelt har du link til hvor og ossen galvanisk skille på sub kabelen du har kjøpt ? jeg har altibox fiber til tv så ingen antennekabel

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.922
98
48

Prøv å kjøpe en skjøteledning/padde uten jord.

Synderen er data som Subwoofer tar opp jordstøy fra.

Hos meg var det kabel tv og data som var problemet.

Forsvant når jeg koblet fra lader og satt inn galvanisk skille i antenne kontakt.

Fredal

Medlem
25 Jun 2019
8
0
1
Takker skal prøve med en skjøteledning uten jording :) tenker kanskje det er «ground loop» som er problemet. Og bare å prøve en u jordet ledning er jo absolutt det billigste alternativet 👍

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.922
98
48
ikke prøvd noe annen kabel men kabelen er kjøp på hifiklubben for 5 år siden https://www.hifiklubben.no/kabler/signalkabel/argon-audio-red-edition-in1-signalkabel/ ser at man kan kjøpe kabel med jording som https://www.hifiklubben.no/kabler/subwooferkabel/audioquest-black-lab-subwooferkabel/
men aner ikke hvor jeg kan jorde den
Den røde lille dingsen bak på sub, kan være en jordskrue, eller noe annet. Ser du hva det er?

Fredal

Medlem
25 Jun 2019
8
0
1