Star Wars 4K Last Jeddi tragedie på lyd og bildet

C-man74

Medlem
8 Mar 2017
21
0
1
Jeg endte med å kjøpe norske 4K utgivelsen og ble ikke fornøyd tross med skrudd opp lyd. Etter å ha sett alle filmene på rad i Blueray så er Atmoslydsporet ikke like bra som Episode 1-3 og Force awaken i 7.1 DTS spor. Mye mer kraft og mer aktivitet i kanalene. Oppfatter også mer trykk på lavere frekvenser

Regner med at designet på lyden er regissørens ønske og ment til å fremstå slik den gjør. Neste film ble med samme regissør som The Force Awaken så håper lyden er tilbake

Atmos lyd har enormt potensiale som kommer frem i Bladerunner og IT. Bare det gjøres riktig

Du har nok rett i at lydbildet er laget slik med vilje😩. Trodde en stund at det var noe galt med filmen min, eller ørene😉. Godt å lese at flere har den samme opplevelsen. Bladerunner er min beste på Atmos også. Mye engasjement fra høytallerne i taket. Hele rommet blir fylt av lyd, selv på lavere volume.

Ultima

Medlem
28 Mar 2007
3.504
0
36
Hei

Flere som vet årsak til dette eller prøvd i vanlig blueray versjon med DTS HD lyd?

Bestilte Star Wars Last Jeddi i 4K fra statene.
Gledet meg i lang tid til denne filmen og ble mildt sagt skuffet.
Resultatet ble katastrofe.

Lyd

Uengasjerende lyd med store mangler i dynamikk.
Lyden virker også ubalansert mixet med alt for lav lyd og plutselig skrus lyden opp alt for høyt.
Stort sett håndterer forsterkeren dårlig lydspor bra, men denne filmen ble svært vanskelig.
Registrerer også kun 1/ mb sekundet Atmos lyd fra Sony X800 spilleren, noe som er svært lavt.

Bildet

Bildet er under middels og opplever hele filmen som vanlig oppskalert blueray. Bildet hopper fra skarpt til uskarp om hverandre, noe som til slutt blir veldig plagsomt. Det er brukt IMAX kameraer i enkelte scener.

Sammenlignet med Blade Runner 2049 og IT i 4K er det store kvalitetsforskjeller i lyd og bildet. Det er veldig synd
Star Wars Force Awakens på Blueray har langt mer dynamisk og høyere mixet lydspor i DTS HD. Bildet fremstår også bedre, tross det er vanlig Blueray.

Blu-ray er like elendig.
Både bildet (med dårlig sortnivå) og lyden er dårlig. Lavt volum, ullen lyd (dårlig lydkvalitet), dårlig bass, lite dynamikk absolutt alt ved lyden er elendig.
Mitt generelle inntrykk er at det er flere nye filmer som har mye dårligere lydkvalitet enn hva som var normen for 5-10 år siden. Siste Transformers var ikke i nærheten av Transformers 2 og 3. Blir ofte skuffet av lyden på nye filmer.
De siste tre "Disney" Star Wars filmene har vært store skuffelser innholdsmessig og på det tekniske. Ei politisk korrekt smørje hvor alle hvite er skurker og ikke i nærheten av lyden på 1-3 som var produsert på 2000 tallet. Lyden på disse var fenomenal.

J.P

Medlem
6 Jan 2005
1.452
2
38
Deler mange av de samme inntrykkene i denne tråden. Først og fremst en elendig Star Wars film, kort beskrevet er det ikke noe vits å lage Star Wars film når det hele skal tulles bort med teite vrier og nerde humor. Også topper man det hele med dårlig lyd og bilde.

Likte de 2 forrige mye bedre (The force awakens og Rogue one) Er glad for at JJ Abrams er tilbake bak roret på den niende filmen.

Sist redigert:

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.245
20
38
Deler mange av de samme inntrykkene i denne tråden. Først og fremst en elendig Star Wars film, kort beskrevet er det ikke noe vits å lage Star Wars film når det hele skal tulles bort med teite vrier og nerde humor. Også topper man det hele med dårlig lyd og bilde.

Likte de 2 forrige mye bedre (The force awakens og Rogue one) Er glad for at JJ Abrams er tilbake bak roret på den niende filmen.

https://www.facebook.com/stereopluss/posts/1939538329709944

Sent from my iPad using New Forum mobile app

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.898
30
48
Last Jedi har etter min mening noen egenskaper på lydsporet som kan minne litt om måten klassisk musikk ofte er lagret på Audio CD plater. Der må man også typisk kjøre opp volumet for å høre "normal" nivået passe høyt for så å virkelig få dynamikken når det braker løs.
Synes f.eks slik de har tatt i bruk stillhet i filmen er ganske interessant og effektfullt. Sikker ikke alle som liker dette like godt...

Spill f.eks av fra kapittel 43 "Holdo's Sacrifice", hvis vanlig volum justering ved film titting er slik som hos meg mellom -10db til -5db, vri opp til 0 og test dette kapittelet. Synes det låter helt rått her man sitter og rister i sweet spot....

Eneste jeg ikke liker med bildekvalitet i denne filmen er det eleverte sortnivået som er i enkelte sener. Det er på en måte et grått slør blir liggende over bildet. Noen sener har det, andre har det ikke like mye og ser mye bedre ut. Mye av denne filmen ble vel filmet på analog 35mm film. Da får man gjerne litt "gleden" av litt filmkorn, men også veldig god dynamikk og oppløsning som kan nytes med HDR DV. hvis overføringen til digitalt gjøres ordentlig. Synes de jevnt over har gjort et godt stykke arbeid, tviler på om noen Star Wars utgivelse kan gis ut uten at noen finner masse å klage på. Slik kommer det vel alltid å bli i dette universet i alle fall....

Johnnygrandis

Medlem
29 Feb 2008
1.899
3
38
Jeg for gå imot strømmen og si jeg likte lyden ca +9db over normalvolum, da var det skikkelig dynamikk og meget god bruk av surroundeffektene. Kjørte native Atmos, likte filmen godt selv om det bærer preg av være litt vel mye rettet mot den yngre generasjon. De "stille" scenene som nevnt over var kule og likte de svært godt.