Star Wars 4K Last Jeddi tragedie på lyd og bildet

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.899
30
48
Tok par tester underveis i filmen. Likt resultat hele tiden. Står konstant på 1 mbyte.
Ved å trykke på display knappen til Sony spilleren ser man bit rate hastigheten på lyden som sendes for videre prosessering.

Hvis lyden har vært dårlig har det ofte skyldes lav bit rate som for eksempel nedlastet MKV filmer. 600 kbyte sek. Dolby Digital spor.
Bør minst ha 1,5 m byte sekund for at lyden er god med mitt oppsett.

Nevne at Onkyoen identifiser lyden riktig som Dolby Atmos 7.1

Testet med 4K UHD BD med Last Jedi (kjøpt fra platekompaniet. fikk grei båndbredde både på lyd og bilde, tilkoblet utstyr som takler signalene (og startet opp i riktig rekkefølge)).
Lyd spor 1 med atmos var oppe i 5.3Mbps, noen ganger mens lydspor 2 med "Digital+" lå jevnt på 1Mbps..

2018-04-17 20.05.54.jpg

Lydspor 1 med Atmos på Receiver
2018-04-17 15.27.09.jpg

Lydspor beskrevet med Digital+ i receiver
2018-04-17 15.27.43.jpg

Bruker HDMI 1 main til TV og HDMI 2 kun til lyd fra Panasonic UB900 spilleren for å få BT2020, og sjekket for morro hvis kun TV og 4K spiller ble satt på først og lydspor 1 med atmos ble valgt, da ble det bare 0.6Mbps og 5.1 når receiver ble slått på i etterkent når filmen ble spilt av..

2018-04-17 20.06.52.jpg

Vet ikke helt hva som har skjedd i ditt tilfelle hefalompen, om det kan være noen HDMI handshake problemer
eller 4K plata som hadde feil. Synes i alle fall filmen var verd å se når alt fungerte her :)

Sist redigert:

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.250
20
38
Testet med 4K UHD BD med Last Jedi (kjøpt fra platekompaniet. fikk grei båndbredde både på lyd og bilde, tilkoblet utstyr som takler signalene (og startet opp i riktig rekkefølge).
Lyd spor 1 med atmos var oppe i 5.3Mbps, noen ganger mens lydspor 2 med "Digital+" lå jevnt på 1Mbps..

Vis vedlegget 126795

Lydspor 1 med Atmos på Receiver
Vis vedlegget 126792

Lydspor beskrevet med Digital+ i receiver
Vis vedlegget 126793

Bruker HDMI 1 main til TV og HDMI 2 kun til lyd fra Panasonic UB900 spilleren for å få BT2020, og sjekket for morro hvis kun TV og 4K spiller ble satt på først og lydspor 1 med atmos ble valgt, da ble det bare 0.6Mbps og 5.1 når receiver ble slått på i etterkent når filmen ble spilt av..

Vis vedlegget 126794

Vet ikke helt hva som har skjedd i ditt tilfelle hefalompen, om det kan være noen HDMI handshake problemer
eller 4K plata som hadde feil. Synes i alle fall filmen var verd å se når alt fungerte her :)

Virker som han har spilt av DolbyDigital+ sporet i stedet for HD sporet.
På min Dolby Atmos test disc finnes lyden i de samme to utgaver ,
begge gir Dolby Atmos, men lyden på DD+ sporet holdt seg på 1.2 MB samme hva som skjedde med lyden. Vi som har Panasonic 4K spillere har et display som vist i forrige innlegg.
Og selv om man får Atmos med begge lydspor så hører man klart forskjell på lyden. Og det er jo denne varianten Netflix leverer etterhvert....Hurra...not. Selv om mye av DD lyden er helt grei på noen serier og filmer.

Sent from my iPad using New Forum mobile app

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.899
30
48
Virker som han har spilt av DolbyDigital+ sporet i stedet for HD sporet.
På min Dolby Atmos test disc finnes lyden i de samme to utgaver ,
begge gir Dolby Atmos, men lyden på DD+ sporet holdt seg på 1.2 MB samme hva som skjedde med lyden. Vi som har Panasonic 4K spillere har et display som vist i forrige innlegg.
Og selv om man får Atmos med begge lydspor så hører man klart forskjell på lyden. Og det er jo denne varianten Netflix leverer etterhvert....Hurra...not. Selv om mye av DD lyden er helt grei på noen serier og filmer.

Kan ha vært TS hadde som han sier en deffekt 4K utgivelse med kun DD+ tilgjengelig. Ha sett BD utgivelser med merkelige oppsett og feil tidligere. Den nordiske versjonen av Enders Game ga noen rare bildesync problemer f.eks. fikk det bekreftet ved kjøpe en UK versjon amazon som opførte seg helt fint. Kjøpte like godt 4K versjonen når den kom ut også....hmmm det må jo bety at noen tjente på å sende ut en deffekt disk.... Greit nok det er jo tabber man ofte lærer av så...:rolleyes:

Netflix og lydspor ja, har gjort noen tester med å bytte mellom BD og Netfix lydspor tidligere og det var helt klart en "Hurra..not" oplevelse. :mrgreen:

hefalompen

Medlem
18 Aug 2017
140
6
18
Hei

Det var kun et tilgjengelig lydspor på Last Jeddi 4K disken. 7.1 spor.
Det manglet også selve Blueray disken i esken.. det var flere ting som ikke stemte her.

Men angående Netflix så syntes jeg lyden har blitt langt bedre enn det var tidligere.
Først kjørte via vanlig Chromecast og det var langt under snittet 5.1 lyd. Ingen god opplevelse og ble kuttet ut.

Men å kjøre via Netflix appen som innebygd i Sony spilleren er lyden kino verdig.
Det funker som fjell

Narcos og The Ritual ble langt over forventet mixet opp til 11.4.
Streaming begynner å nærme seg disk kvalitet etter min mening.

Dog ser ikke hva slag bit rate som går over da displayknappen gir ingen info under Netflix.

Sist redigert:

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.250
20
38
Hei

Det var kun et tilgjengelig lydspor på Last Jeddi 4K disken. 7.1 spor.
Det manglet også selve Blueray disken i esken.. det var flere ting som ikke stemte her.

Men angående Netflix så syntes jeg lyden har blitt langt bedre enn det var tidligere.
Først kjørte via vanlig Chromecast og det var langt under snittet 5.1 lyd. Ingen god opplevelse og ble kuttet ut.

Men å kjøre via Netflix appen som innebygd i Sony spilleren er lyden kino verdig.
Det funker som fjell

Narcos og The Ritual ble langt over forventet mixet opp til 11.4.
Streaming begynner å nærme seg disk kvalitet etter min mening.

Dog ser ikke hva slag bit rate som går over da displayknappen gir ingen info under Netflix.

Da har jeg sett The last Jedi i 4K, og har ingenting å utsette hverken på lyd eller bilde. Litt høyere volum, men det er jo forskjellig fra film til film.Men ser den slik den er ment å vises, på en 4K TV som støtter HDR. Ser alltid Star Wars med et smil om munnen....siden den første kom...
PS: Og hver gang jeg er fornøyd med lyden på vanlig TV serier og filmer, enheten via parabol eller via app i min TV, så setter jeg bare på en Blu-ray, og hører med en gang hvor mye bedre HD lyd er.....

hefalompen

Medlem
18 Aug 2017
140
6
18
Da har jeg sett The last Jedi i 4K, og har ingenting å utsette hverken på lyd eller bilde. Litt høyere volum, men det er jo forskjellig fra film til film.Men ser den slik den er ment å vises, på en 4K TV som støtter HDR. Ser alltid Star Wars med et smil om munnen....siden den første kom...
PS: Og hver gang jeg er fornøyd med lyden på vanlig TV serier og filmer, enheten via parabol eller via app i min TV, så setter jeg bare på en Blu-ray, og hører med en gang hvor mye bedre HD lyd er.....

Bra opplevelsen var god. Regner med at denne filmen er fordel å se på tv fremfor projektor.

Kommer vell an på utstyret og hvilket ører som hører når det gjelder lyd.
Netflix streamet lyd i HDR, 4K eller HD materiale gjør ikke skam på lyden hverken i oppløsning eller surround hos meg. (Direkte fra Sony spiller med kablet 500 mbit linje, motsetning til en trådløs chromecast ) Hører ikke forskjell lydkvalitet mot Blueray hverken i dynamikk, oppløsning eller sourround mix.

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.250
20
38
Bra opplevelsen var god. Regner med at denne filmen er fordel å se på tv fremfor projektor.

Kommer vell an på utstyret og hvilket ører som hører når det gjelder lyd.
Netflix streamet lyd i HDR, 4K eller HD materiale gjør ikke skam på lyden hverken i oppløsning eller surround hos meg. (Direkte fra Sony spiller med kablet 500 mbit linje, motsetning til en trådløs chromecast ) Hører ikke forskjell lydkvalitet mot Blueray hverken i dynamikk, oppløsning eller sourround mix.

Det er helt riktig. HDR osv. har ingenting med lyden å gjøre.
Ingen strømmetjenester sender HD lyd. Selv ikke om du har en aldri så rask linje. Hvor stor hastighet forteller Netflixappen at du har?
Hos meg er det alltid stor forskjell på lyd fra Netflix, Viaplay og lyden fra CD og Viasat sine filmkanaler kontra Blu-ray og 4K discer.
Det er en helt annen opplevelse. Og jeg har ikke noe stort anlegg.
Dolby Digital og Dolby Digital + gir ut 1 til 1.6 MBT på lyden, uten variasjon. Et HD lydspor alt fra 3 til nesten 10, alt varierende hvordan lyden er.
Netflix gir meg vanlig DD gjennom appen på min TV og DD+ gjennom min Panasonic UB 700 Blu-ray/4K spiller. Ingen hørbar forskjell på lyd, men bruker app i TV, fordi den er LG og gir meg Dolby Vision i bildesammenheng.

Sist redigert:

hefalompen

Medlem
18 Aug 2017
140
6
18
Det er helt riktig. HDR osv. har ingenting med lyden å gjøre.
Ingen strømmetjenester sender HD lyd. Selv ikke om du har en aldri så rask linje. Hvor stor hastighet forteller Netflixappen at du har?
Hos meg er det alltid stor forskjell på lyd fra Netflix, Viaplay og lyden fra CD og Viasat sine filmkanaler kontra Blu-ray og 4K discer.
Det er en helt annen opplevelse. Og jeg har ikke noe stort anlegg.

Ser ikke hva slag bit rate som sendes via Netflix appen fra spilleren da display knappen kun virker på disk.
Onkyoen registrerer Dolby 5.1 signal fra spilleren. Lyden er både svært kraftig og oppløst i alle 11.4 kanalene.
Bildet er også imponerende bra i både 4K og HDR materiale fra Netflix.

Netflix justerer kvaliteten på lyd og bilde i forhold til linjehastigheten når den står på auto streaming options.
Kan også nevne at Netflix appen på Sony spilleren går via egne Sony servere som kan ha noe med kvaliteten å gjøre.
Har også splittet lyd og bilde på hver sin HDMI kabel.

Men kan konstatere at vanlig chromecast og Netflix ga svært dårlig lyd i mitt oppsett.
Med chromecasten koblet direkte i HDMI inngangen til Onkyoen. Da går bildet og lyd på samme HDMI.

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.250
20
38
Ser ikke hva slag bit rate som sendes via Netflix appen fra spilleren da display knappen kun virker på disk.
Onkyoen registrerer Dolby 5.1 signal fra spilleren. Lyden er både svært kraftig og oppløst i alle 11.4 kanalene.
Bildet er også imponerende bra i både 4K og HDR materiale fra Netflix.

Netflix justerer kvaliteten på lyd og bilde i forhold til linjehastigheten når den står på auto streaming options.
Kan også nevne at Netflix appen på Sony spilleren går via egne Sony servere som kan ha noe med kvaliteten å gjøre.
Har også splittet lyd og bilde på hver sin HDMI kabel.

Men kan konstatere at vanlig chromecast og Netflix ga svært dårlig lyd i mitt oppsett.
Med chromecasten koblet direkte i HDMI inngangen til Onkyoen. Da går bildet og lyd på samme HDMI.

Høres bra ut. Om Netflix justerer lyden tror jeg ikke så mye på, ettersom det er gitt i utgangspunktet. Bildet tror jeg nok. Men hvilken hastighet sier Netflix appen ?

Sent from my iPhone using New Forum mobile app

hefalompen

Medlem
18 Aug 2017
140
6
18
Ser ikke hva slags bitrate da knappen jeg bruker for å se dette på spilleren er deaktivert ved bruk av Netflix appen

Prøvde å Google det.

https://help.netflix.com/nb/node/306
https://www.rtings.com/tv/learn/where-to-find-4k-movies-and-content

Netflix skriver anbefalt 25 mbit sek delt på både bilde og lyd UHD= 3,1 Megabyte sek.
Noe som er veldig lite mot en 4K eller Blueraydisk! ca. 8 x høyere bitrate.
Det støtter opp at oppløsningen på lyd ikke er bra streamet.

Fortsatt så er det ikke merkbar forskjell..

Sist redigert:

Bodin

Medlem
9 Mai 2007
2.499
5
38
Jeg har separat hdmi til bilde og lyd (i påvente av dolby vision på sony x700) og jeg syns lyden på the last jedi 4k blu-ray var meget bra bare jeg justerte volumet 5 hakk høyere enn vanlig, samme måtte til på Thor Ragnarok 4k blu-ray. Har atmos med takhøytalere. I denne ukens avforum podcast snakker de om utgivelsen, selv om de misslikte filmen sterkt så sa de lyd og bilde var topp.

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.250
20
38
Ser ikke hva slags bitrate da knappen jeg bruker for å se dette på spilleren er deaktivert ved bruk av Netflix appen

Prøvde å Google det.

https://help.netflix.com/nb/node/306
https://www.rtings.com/tv/learn/where-to-find-4k-movies-and-content

Netflix skriver anbefalt 25 mbit sek delt på både bilde og lyd UHD= 3,1 Megabyte sek.
Noe som er veldig lite mot en 4K eller Blueraydisk! ca. 8 x høyere bitrate.
Det støtter opp at oppløsningen på lyd ikke er bra streamet.

Fortsatt så er det ikke merkbar forskjell..

Og du er sikker på at du får HD lyd når du spiller Blu-ray ?

hefalompen

Medlem
18 Aug 2017
140
6
18
Og du er sikker på at du får HD lyd når du spiller Blu-ray ?

Ja, lyden ligger på 5-10 megabyte / sekundet og prosesseres helt riktig.

Det er ingen feil med andre 4K eller blueray disker som spilles utenom denne 4K disken som er sendt i retur.
I starten av tråden var spørsmålet om andre hadde lik erfaring eller mente blueray-versjonen var bedre på lyd, da var tanken å kjøpe den istedenfor.

Har fått testet norske versjonen 4K Last Jeddi og den ga da riktig 5 megabyte i atmos, dog litt tamt. Konklusjonen var feil med selve disken fra eBay.

Også kom det gravis frem at dette kunne vært et DD+ spor lik Netflix. Netflixlyd ikke var bra fremfor blueray.
Greit å poengtere at via netflix appen i Sony spilleren så var det ikke lytbar forskjell på kvaliteten mot blueraydisk.

Sist redigert:

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.250
20
38
Ja, lyden ligger på 5-10 megabyte / sekundet og prosesseres helt riktig.

Det er ingen feil med andre 4K eller blueray disker som spilles utenom denne 4K disken som er sendt i retur.
I starten av tråden var spørsmålet om andre hadde lik erfaring eller mente blueray-versjonen var bedre på lyd, da var tanken å kjøpe den istedenfor.

Har fått testet norske versjonen 4K Last Jeddi og den ga da riktig 5 megabyte i atmos, dog litt tamt. Konklusjonen var feil med selve disken fra eBay.

Også kom det gravis frem at dette kunne vært et DD+ spor lik Netflix. Netflixlyd ikke var bra fremfor blueray.
Greit å poengtere at via netflix appen i Sony spilleren så var det ikke lytbar forskjell på kvaliteten mot blueraydisk.

Da tar jeg det til etterretning som det så fint heter
. Så på forrige episode av Blacklist på Viaplay i går.
Skal visstnok være filmet i 4K. Både bilde og lyd er i toppklasse når det gjelder Streaming.
Selv om det irriterer meg at de ikke sender den på tv 3 lenger. Ingen av kanalene.

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.899
30
48
En ting som jeg synes var interessant med denne tråden og BD 4K utgivelsen av Last Jedi er det med volumet på lydmiksen.

Ser andre her også skrur opp ca 5db høyere på volum skalaen på denne enn vanlig for andre filmer og det fungerte fint synes jeg.
Det hadde vært fint hvis det var en måte å sjekke volumet på lydmiksen før man spiller av plata, (liker ikke å justere underveis i filmene) slik at man får greit volum med tale, og ikke for voldsom trykk for høyttalerne og utstyret ved maks dynamikk på plata.

Noen Marvel utgivelser har litt lignende miks, og blir veldig tamme hvis man ikke vrir nok opp.

Finnes det en grei måte å sjekke dette på, noen som vet? Litt som grafisk visning av lydsporet vist tidligere i tråden fra Dunkirk.

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.899
30
48
Podcasten fra Avforums var til tider interessant lytting, men minte samtidig om hvor mye jeg savner de etter min mening ofte veldig gode Home Theater Geeks episodene fra Scott Wilkinson i Avsforum.
Her er et eksempel fra en av episodene som feiret 40år siden første Star Wars episode og har en del morsom info om lydmiksen i denne..
[video=youtube_share;AM0MFZfOrPU]https://youtu.be/AM0MFZfOrPU[/video]

Edit: her er en annen podcast med litt info. angående lyden på last jedi.

Conversations with Sound Artists: 2018 Oscars® Edition - The Last Jedi | Podcast | Dolby
[video=youtube_share;suuDA0ZsLbo]https://youtu.be/suuDA0ZsLbo[/video]

Sist redigert:

C-man74

Medlem
8 Mar 2017
21
0
1
Jeg har samme opplevelse av 4K utgaven som deg. Ble skikkelig skuffet over lyden. Har testet andre filmer med Atmos spor og de fyller rommet med massiv lyd. Da har jeg til og med skrudd ned på volumet i forhold til Last Jedi?. Endret ikke på noen andre innstillinger. Ble du fornøyd til slutt?

hefalompen

Medlem
18 Aug 2017
140
6
18
Jeg har samme opplevelse av 4K utgaven som deg. Ble skikkelig skuffet over lyden. Har testet andre filmer med Atmos spor og de fyller rommet med massiv lyd. Da har jeg til og med skrudd ned på volumet i forhold til Last Jedi?. Endret ikke på noen andre innstillinger. Ble du fornøyd til slutt?

Jeg endte med å kjøpe norske 4K utgivelsen og ble ikke fornøyd tross med skrudd opp lyd. Etter å ha sett alle filmene på rad i Blueray så er Atmoslydsporet ikke like bra som Episode 1-3 og Force awaken i 7.1 DTS spor. Mye mer kraft og mer aktivitet i kanalene. Oppfatter også mer trykk på lavere frekvenser

Regner med at designet på lyden er regissørens ønske og ment til å fremstå slik den gjør. Neste film ble med samme regissør som The Force Awaken så håper lyden er tilbake

Atmos lyd har enormt potensiale som kommer frem i Bladerunner og IT. Bare det gjøres riktig