Star Wars 4K Last Jeddi tragedie på lyd og bildet

vaktmestern

Medlem
7 Des 2010
1.859
16
38
Jeg har inntrykk av at noen review/anmeldere/brukere gir enkelte "toppfilmer" høyere score enn de fortjener.
Har sett noen filmer som har fått topp score på bilde og/eller lyd, men ikke svarte til forventingene min.
Et konkret eksempel. Veldig mange holder Planet Earth 2 UHD opp som referansepunkt hva godt bilde angår.
Jeg skal være enig i at store deler av den serien holder god bildekvalitet. Men det finnes da en scener i Planet Earth 2 som kan være uskarp, som inneholder fargesjattering/banding/posterization. Ja noen scener er ikke spilt inn i 4k engang. Men mest sannsynlig med annet lite smidig actionkamera. For det er ikke alle situasjonene de har filmet hvor det lar seg gjøre å komme til med det beste hva angår kamerautstyr.
Så da jeg startet Planet Earth 2, merket jeg allerede etter 20 minutter på første disk scener som er et godt stykke fra top notch. Likevel scorer vel den serien helt topp på bildekvalitet. Men jeg ser ingen som nevner at det er en god del scener som er godt under par.

Kanskje The Last Jedi "lider" litt av det samme. At det er en storfilm, og her er alt topp.
Vet ikke. Har ikke sett den enda.

Helt enig ang Planet earth 2 for mye varierende kvalitet på episodene i bilde kvalitet og hdr er bare rund 600 nits

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.898
30
48
Synes det blir litt feil å trekke inn en BBC naturfilm serie som blir filmet ute i naturskjønne omgivelser avhengig av naturens luner med filming av sjeldent og sky dyreliv som er vanskelig og tidkrevende å i det hele tatt få festet til "film". Synes Planet Erth II er et imponerende stykke arbeid som helt klart er verd å få med seg.
Synes bedømmingen av slike naturfilmserier bør gjøres mot tilsvarende type filmer, ikke med samme skala man vil bruke på en film fra Disney, Marvel eller DC superhelter osv..

Det er et godt stykke fra å filme ekte natur til filmproduksjonsmetodikken ellers med en Star Wars Disney produksjon der "alt" kan planlegges og styres, opptak kan tas flere ganger, ha store andeler CGI osv.

At et 4K naturprogram HDR "bare" har 600 nits kan det jo være noe gode grunner til. Ble vel filmet en tidlig HDR fase, Virkeligheten har jo ingen Nits grense, og på en typisk soldag vil man gjerne ha 10 000 nits fra lyse flater utsatt for direkte sollys. Blandingen av forskjellig film utstyr er kanskje noe av problemstillingen at det kan være lurt å redusere dynamikken og HDR effektene noe. Et vell fungerende DV oppsett med fortløpende optimalisering med meta data vil nok helt klart være en stor fordel på slikt materiale.

tor rasmussen

Medlem
4 Des 2003
10.246
2
38
Vi angriper ikke BBC og Planet Earth 2.
Vi angriper omtaler og review som stempler om seg med topp bilde og lydkvalitet nå så faktisk ikke er reelt på skiven som blir utgitt.
Et 10/10 bilde er referanse uansett om det er animasjon, natur eller action-film. Det handler rett og slett om teknisk kvalitet ene og alene. Så er det likegyldig hva handlingen er.
Derfor synes jeg det blir feil å gi Planet Eart 2 referansekvalitetsstempel på bildekvalitet, vår HDR tross alt er noe begrenset, det finner rikelig med scener som er under par, og noe som er uskarpt også.

Tilbake til The Last Jedi og lyd.
En side jeg har fulgt en stund, og kanskje det er feil av meg, men det er www.highdefdigest.com
Der har 5 stjernersskala. Men noe jeg så og ser gikk/går igjen er.
Ført atmosæraen, så gav de nesten alltid DTS-Master topp karakter. Bare det var et DTS-Master-spor på filmen, så scoret den nesten uansett topp.
Nå som Atmos har kommet, så gjentar de den formelen. Nesten alle filmer med Atmos får topp score, eller nest høyeste. Uansett hvor "råtten" lyden faktisk er.
Så vi kan nok ikke stole på slike reviews og omtaler når de helt tydelig er noe standardiserte.

Ja, de lage sågar "omtaler" av Atmos-spor, hvor i samme artikkel forfatteren innrømmer å ikke ha fullt Atmos-oppsett hjemme. Og så gir de den topp karakter.

Johnnygrandis

Medlem
29 Feb 2008
1.899
3
38
Som vi har nevnt i tråden her. Et dynamisk lydspor, det har f.eks Dunkirk. Hvor lydene er åpne, tilstede, hvisking er lavt, skuddene SMELLER i veggene, Spifire dundrer over himmelen, og en herlig tøffe-tøffe-bass lyd av båtmotorene. Hele lydbildet er åpent, ærlig og stemmer med de lydnivåene en forventer av det som skjer på skjermen.

Er så mye klipping i den filmen så skjønner ikke hvilke nivåer de som gir denne toppkarakter befinner seg på. Spesielt center kanalen var det ille og til tider var det vanskelig å høre dialogen og ga helt klart forvrengt lyd.

ahcOuo1.png

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.898
30
48
Vi angriper ikke BBC og Planet Earth 2.
Vi angriper omtaler og review som stempler om seg med topp bilde og lydkvalitet nå så faktisk ikke er reelt på skiven som blir utgitt.
Et 10/10 bilde er referanse uansett om det er animasjon, natur eller action-film. Det handler rett og slett om teknisk kvalitet ene og alene. Så er det likegyldig hva handlingen er.
Derfor synes jeg det blir feil å gi Planet Eart 2 referansekvalitetsstempel på bildekvalitet, vår HDR tross alt er noe begrenset, det finner rikelig med scener som er under par, og noe som er uskarpt også.

Det var jo godt å høre... :D
Joda er jo forsåvidt enig i det, hva er kriteriene de bruker ved slike omtaler?
Synes det bør være forskjellig bedømmelse på oppnåelig kvalitet på en natur/dokumentar vs animasjons action film.
Teknisk kvalitet går vel hånd i hånd med vanskelighets grad og hva som er mulig. Må BBC feste et 70mm imax kamera på dronen og/eller macro linsa for å fortjene full score?

Er man ute etter rå oppløsning fra 2016 og 2017 filmer er vel Billy Lynn's Long Halftime Walk en god kandidat. Den får ikke topp uttelling for hverken lyd eller bilde i div tester, og mange synes den er et stort gjesp, men der var det meget høy teknisk kvalitet med 6o fps osv og noen mener vel handlingen led pga visuelle prioriteringer ved filming av denne...

En side jeg har fulgt en stund, og kanskje det er feil av meg, men det er www.highdefdigest.com
Ført atmosæraen, så gav de nesten alltid DTS-Master topp karakter. Bare det var et DTS-Master-spor på filmen, så scoret den nesten uansett topp.
Nå som Atmos har kommet, så gjentar de den formelen. Nesten alle filmer med Atmos får topp score, eller nest høyeste. Uansett hvor "råtten" lyden faktisk er.
Så vi kan nok ikke stole på slike reviews og omtaler når de helt tydelig er noe standardiserte.

Ja, de lage sågar "omtaler" av Atmos-spor, hvor i samme artikkel forfatteren innrømmer å ikke ha fullt Atmos-oppsett hjemme. Og så gir de den topp karakter.

Det er vel noe av problemet med slike omtaler, det blir ofte subjektivt og ikke like mye objektivt vurdert. Med Atmos har man ikke dedikerte kanaler lenger, men kan snakke mer om oppløsning av atmos lyden fordelt på antall høyttalere... Så er vel spørsmålet hvor stor oppløsning må man ha med antall atmos kanaler før man kan bedømme et atmos spor egentlig?

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.898
30
48
Er så mye klipping i den filmen så skjønner ikke hvilke nivåer de som gir denne toppkarakter befinner seg på. Spesielt center kanalen var det ille og til tider var det vanskelig å høre dialogen og ga helt klart forvrengt lyd.

ahcOuo1.png

Interessant, det er kanskje forskjellige versjoner og valg av lyd-spor ute å går her. Har sett denne i tre forskjellige oppsett, og det med subwoofere ble litt for voldsomt med tanke på det som bure vært bakgrunns musikk for stemningen i forhold til lyder i handlingen. Den "beste" balansen ble det med kun å bruke høyttalerne i TVen, ja det må være noe rart med dette....

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.898
30
48
Fikk sett BD utgaven av Star Wars utgaven i går, og skjønner kanskje litt mer beskrivelsene angående lydsporet. Synes forøvrig ikke det var et problematisk lydspor, fikk vel mer følelsen at det var mikset litt lavt for å lage plass til dynamikken. Vanlige filmer kjøres ofte her med volum et sted mellom -10 og -5 db på volum kontrollen. Last Jedi fungerte veldig fint med -0db reduksjon. Får 4K versjonen til uka, så må sjekke litt om det er forskjeller der...

Sortnivå på BD 2K virket litt elevert, og mange sener ikke fullt så skarpt bestandig som man er vant med fra andre filmer, men synes ikke det gjorde skam på Star Wars universet. Man kan kanskje lure på om det er med vilje for å matche tidligere Star Wars utgivelser. Disney har vel heller ikke gitt ut så veldig mange 4K UHD filmer ennå, så det kan kanskje være noe av forklaringen på at kanskje ikke alt er tunet 100% ennå....

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.898
30
48
Fikk sett 4K versjonen i dag med Atmos lydsporet, og synes den var helt fantastisk :)

Shallow_

Aktiv
21 Mar 2005
9.649
102
63
45

Det som er enda verre er den nye trenden at de scorer ned et DTS HD MA Spor bare fordi det finnes et Atmos spor som ikke er inkludert på disken, ref. WB 3d utgivelsene.

DTS Sporet på skull island feks er like fantastisk som atmos sporet, og fortjener ikke 3/5 eller no som det fikk på blu-ray.com

tor rasmussen

Medlem
4 Des 2003
10.246
2
38
Ja, sitter med samme inntrykk. At de allerede har de forskjellige formatene i noen hovedbåser som de kan vippe litt opp og ned i.
Virker litt for "automatisert" og ikke alltid like vurdert.

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.247
20
38
Ja, sitter med samme inntrykk. At de allerede har de forskjellige formatene i noen hovedbåser som de kan vippe litt opp og ned i.
Virker litt for "automatisert" og ikke alltid like vurdert.

Tenk dere tanken. Det å være filmanmelder. Først gå på kino og se film. Så hjemme i stua eller på jobb og se samme filmen. Først Blu-ray, så i 4K.
Og mene noe, sammenligne bilde, og høre på lyden. Dag ut og dag inn. Det er jo ikke bare en som anmelder disse filmene, men allikevel. Hvor mange filmer man personlig liker osv.
Det er en jobb. Og noen må gjøre den. Men prøv å les mellom linjene. Alle har forskjellig smak.
Alle filmer er forskjellige. Bildet, lyden, handlingen. Men noen er laget etter visse formler.
Type Marvel og lignende.
Noen liker filmer med ørten eksplosjoner. Eller biljakter. osv. osv.
Andre liker det motsatte.
Så det blir nok litt mye same old, same old.

Sent from my iPhone using New Forum mobile app

tor rasmussen

Medlem
4 Des 2003
10.246
2
38
Det er sjelden samme person anmelder samme film på kino, bd og 4k.
Og lydbilde trenger ikke ha noe med eksplosjoner eller vold å gjøre.
Har sett/hørt rolige filmer med fantastisk lydbilde, og actionfilmer med flatt og uengasjerende lydbilde.

Hvis de som anmelder ikke liker jobben sin, så skift jobb, eller gjør den skikkelig.

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.898
30
48
Det er sjelden samme person anmelder samme film på kino, bd og 4k.
Og lydbilde trenger ikke ha noe med eksplosjoner eller vold å gjøre.
Har sett/hørt rolige filmer med fantastisk lydbilde, og actionfilmer med flatt og uengasjerende lydbilde.

Hvis de som anmelder ikke liker jobben sin, så skift jobb, eller gjør den skikkelig.

Synes en filmanmelderjobb måtte være tett opp mot drømmejobben. :D

Det er vel ellers mange faktorer som spiller inn ved bedømmelse av lyd og bilde ved slike film anmeldelser.

De burde jo hatt et oppsett som følger visse standarder som er kalibrert og gode nok til å hente ut det som ligger på BD plata....

Det ene på bilde siden jeg ikke likte med Last Jedi vs The Force Awakens er sort nivået. ta f.eks sortnivået i stjernehimmel bakgrunnen.

Her er tre BD cap bilder som viser noe av dette.. liker bedre når sort som skal være sort blir like sort som maskeringen på 16:9>2.39:1 formatet.

vlcsnap-2018-04-17-13h30m21s064.pngvlcsnap-2018-04-17-13h27m49s070.png
vlcsnap-2018-04-17-13h58m33s523.png

Ser f.eks at maskerings barene er litt lysere på Last Jedi også, kan være 4K utgivelsen som jo kjører en annen standard for sort punktet er brukt litt for direkte, og det har blitt overført til BD også.... Det tyder vel på at hele BD utgivelsen kjører med litt elevert sortnivå....

Edit: ser at ikke den eleverte sortnivået vises like tydelig på alle skjermer, Ipaden min viser ikke noen store forskjeller på bildene over, en kalibrert skjerm med riktig gamma setting får frem ganske store forskjeller på bildene over....
.

Sist redigert:

hefalompen

Medlem
18 Aug 2017
140
6
18
Fikk testet den norske versjonen av Last Jeddi i går. Da var konklusjonen en defekt på gamle 4K disken som var hovedgrunn hos meg.

Nå er Atmos sporet opp på normale 5 mb / sek, istedenfor 1, dog lav og mindre engasjerende enn forrige film.
Bildet fortsatt likt, da godt under forventet. Jeg står fortsatt ved det er for dårlig oppløsning enn hva man kan forvente av en ny Star Wars film.

4K disken sendt i retur

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.898
30
48
Fikk testet den norske versjonen av Last Jeddi i går. Da var konklusjonen en defekt på gamle 4K disken som var hovedgrunn hos meg.

Nå er Atmos sporet opp på normale 5 mb / sek, istedenfor 1, dog lav og mindre engasjerende enn forrige film.
Bildet fortsatt likt, da godt under forventet. Jeg står fortsatt ved det er for dårlig oppløsning enn hva man kan forvente av en ny Star Wars film.

4K disken sendt i retur

Hvor ca i 4K filmen fikk du den lave bit rate hastigheten på atmos lydsporet, og hvordan måler du dette?

hefalompen

Medlem
18 Aug 2017
140
6
18
Hvor ca i 4K filmen fikk du den lave bit rate hastigheten på atmos lydsporet, og hvordan måler du dette?

Tok par tester underveis i filmen. Likt resultat hele tiden. Står konstant på 1 mbyte.
Ved å trykke på display knappen til Sony spilleren ser man bit rate hastigheten på lyden som sendes for videre prosessering.

Hvis lyden har vært dårlig har det ofte skyldes lav bit rate som for eksempel nedlastet MKV filmer. 600 kbyte sek. Dolby Digital spor.
Bør minst ha 1,5 m byte sekund for at lyden er god med mitt oppsett.

Nevne at Onkyoen identifiser lyden riktig som Dolby Atmos 7.1

Sist redigert:

Shallow_

Aktiv
21 Mar 2005
9.649
102
63
45
Synes en filmanmelderjobb måtte være tett opp mot drømmejobben. :D

Tidlig i internettets tid ble jeg tipsa av Laserworld om et nytt film etc. nettsted, og kom i kontakt med en fyr somdrev det.

Husker jeg skrev en anmeldelse av T2, men i ukene etter så ble det litt sånn 'kanskje jeg bør se en film igjen slik at jeg kan skrive en anmeldelse'. Og jeg husker jeg begynnte å se på film med fokus på å skrive en anmeldelse, ikke fokus på å nyte filmen..

Det ble med den T2 omtalen ja.

Minianmeldelser går greit, men noe dypdykk gidder jeg ikke.

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.898
30
48
Tidlig i internettets tid ble jeg tipsa av Laserworld om et nytt film etc. nettsted, og kom i kontakt med en fyr somdrev det.

Husker jeg skrev en anmeldelse av T2, men i ukene etter så ble det litt sånn 'kanskje jeg bør se en film igjen slik at jeg kan skrive en anmeldelse'. Og jeg husker jeg begynnte å se på film med fokus på å skrive en anmeldelse, ikke fokus på å nyte filmen..

Det ble med den T2 omtalen ja.

Minianmeldelser går greit, men noe dypdykk gidder jeg ikke.

Det er vel ikke et ukjent fenomen. Dvs hvis man gjør hobbyen sin til levebrød, så kan litt av sjarmen og det man liker ved hobbyen bli oppbrukt når alvoret tidsfrister osv setter inn...

Tipper det er skjedd litt utvikling siden T2 kom ut (hvis det er Terminator 2 Judgment Day fra 1991 du mener), og i dag vil det kanskje være litt mer fristende å google og lese andres tester av filmen litt før man skrider til verket selv, for ikke å gå helt mot strømmen osv.
Får i alle fall litt mistanke om at det skjer litt av det både for film og også annen AV teknologi utsatt for testing.