Størrelse og gain på lerret til 3D-bruk

Aabø

Medlem
2 Aug 2010
774
0
0
Gorm skrev:
På 106" grå duk, ville jeg nok gått for TW9000. Gikk selv fra 106" ned til 100" for å få nok punch i bildet i 2D.
Med en TW9000 eller HW30? Hvilken kasteavstand (fra linse) og sitteavstand (fra øyet) har du?

Zentoo

Medlem
9 Jun 2004
90
0
0
Gorm skrev:
Hvem i all verden har anbefalt større lerret til 3D?

Jeg vil anbefale maks 100 tommer, og duk med 1.3 gain. Kunne gjerne vært høyere gain, men siden lerret med høyere gain gir hotspotting og refleks-effekt (glitter i hvitt), så bør du holde deg under 1.3.
Drar opp en gammel tråd her så slipper vi enda en bare for dette spørsmålet.

Gorm; Jeg tenker på å bytte ut 92" lerretet med et 120". Det skal brukes mye til 3D, men mest til 2D da det er dette det er størst utvalg av.

Mener du dette blir for stort og vil jeg få en mye bedre opplevelse med 106"?

Sitteavstand er ca. 3,7 meter.
Rommet kan være så og si helt mørkt (spesielt ved mørketid), men vil også benyttes noe opplyst.
Projektor er en TW 9000W.
Veggene i rommet er hvite.

Vil det være på trynet å velge en en så stor grå duk mtp. 3D?
Bør jeg helst velge hvit for å få mest mulig punch i 3D-en (dersom lerret alt er på grensen/over grensen til å bli for stort?) eller bør jeg fortsette med grått slik jeg har i dag?

Mvh
Eirik

Gorm

Administrator
13 Des 2002
39.996
38
48
51
Jessheim
Gitt TW9000 med full spenning på lampen, så er min erfaring er at det går helt greit med en forholdsvis lys grå duk i denne størrelsen, f.eks Dreamscreen D65 duken. Mens den mørke grå duken fra samme leverandør (tabtension V4) blir helt håpløs i denne størrelsen