Spilehimling og isolasjon

kjetilmk

Medlem
16 Jan 2015
12
0
1
Skal lage spilehimling på ca 80 kvm, ønsker å redusere gjenklang. Fibergips og mye vinysflater, tregulv.

Har et par spørsmål.

Er det forskjell på glava / Rockwool bak glassfiberduk og akustikkplater fra FKS rockfon?

Hvor mange cm må jeg ha bak spilene?Tenkte mellom 15 og 20 % mellomrom, fks 14 mm mellomrom og 70 mm «spile». Har 245 i dag før gips. Vil fks 2.5cm glava dempe noe?

oes

Medlem
18 Nov 2006
245
3
18
Hei, hva vil du oppnå? Bedre akustikk for 1) tale (behagelig oppholdsrom), eller 2) formusikklytting/film/studio? - hvis 2) er 2.5 cm altfor lite, og vil ikke dempe hverken mellomtone eller bass, men det hjelper om du har luft over platene (enda bedre med litt mer isolasjon oppå platene). Merk at Spilevegger demper kun i sprekkene mellom spilene, men det har du nok allerede tenkt på. 15 mm, 70mm virker fornuftig. Jeg valgte 12 mm, 45 mm på en vegg. Fornøyd. For å dempe gjenklang bør du også dempe en eller flere vegger. Jeg har god erfaring med RPG Broadsorbor (kan fås m motiv/stoff) som demper bredbåndet. (Dvs lavere nedover i frekvens). Lyttestua vår er også veldig behagelig å oppholde seg i.

om forskjell: dersom duken slipper lyden gjennom blir det vel ikke vesentlig forskjell. Rockwool industrial er egnet for dette formålet. Jeg ville brukt 5 cm, også til tale/oppholdsrom. Jeg har gjort det bak mine spiler (frontvegg)