Spikes

Gorm

Administrator
13 Des 2002
42.469
22
38
51
Jessheim
Rusty skrev:
Hjemme hos meg så blir lyden bedre med spikes på subwoofern.
Hei Rusty. Har du prøvd med gode demperføtter, eller blir lyden bedre med spikes i forhold til orginalføtter?

Gorm

Rusty

Medlem
13 Des 2002
8.645
0
0
Det var noen plastføtter på min subwoofer!så jeg satt på spikes å da ble bassen strammere.det er bare til å prøve med spikes å se om man får bedre lyd. :!:

Gorm

Administrator
13 Des 2002
42.469
22
38
51
Jessheim
Plastføttene demper jo ingen ting, prød å få låne med deg noen gode demperføtter og prøv mot spikes'ene dine. Jeg ble i hvert fall positivt overrasket. Men da jeg la teppe i hjemmekinoen (for å dempe ekko) hadde de ikke like stor effekt, og jeg gikk tilbake til spikes.

MVH Gorm

Rusty

Medlem
13 Des 2002
8.645
0
0
Ja jeg skal prøve med demperføtter.jeg er glad i tweaks for å få bra lyd :D

Skomedal

Medlem
22 Apr 2003
36
0
0
spikes/ dempeføtter

Jeg tror problemet er todelt:
1: fastholding av apparater/ høyttalere
2: hindre vibrasjonsoverføring til underlaget og motsat.
1. er nok viktigst for høyttalere, mens 2 er viktigere for elektronikken.
Har du et tungt gulv som ikke setes så lett i svingninger, er nok spikes bra, siden boksene står fast og gulvet vibrerer ikke så mye. Har du derimot et mykt og lett gulv ( trebjelkelag), tror jeg dempere er best. Spikes på mykt gulv overfører bare vibrasjoner mellom bokser og underlag (kontrabasser bruker "spike" for å få en fyldigere lyd, gulvet gir en fyldigere tone).
Men for å få maks effekt av en demper, må systemets resonans ligge under frekvensområdet det opererer i (typisk 20-20.000 Hz) En må derfor ha kontroll på massen til boksen og stivheten til demperen for ikke å ende i et uføre (jfr. vandrende sentrifuge)