Spesiell låt

Vega!

Medlem
23 Nov 2003
2.385
0
0
Whoppass Cheese skrev:
Telarc er lett å få tak i. Bare å kjøpe fra siden til distributøren. www.nexos.no

Den nevnte Tchaikovsky: 1812 Overture er derimot vannskeligere å få fatt i. Men det har kommet en ny utgave som finnes i både 2 kanals og flerkanals SACD og DVD-Audio. Tror også den finnes med DTS lyd. Har fått strålende kritikk og er regnet som bedre enn orginalen.

Hmm..sikker på at du ikke mener nAxos?

22 Jul 2003
7.446
0
0
Vega! skrev:
Whoppass Cheese skrev:
Telarc er lett å få tak i. Bare å kjøpe fra siden til distributøren. www.nexos.no

Den nevnte Tchaikovsky: 1812 Overture er derimot vannskeligere å få fatt i. Men det har kommet en ny utgave som finnes i både 2 kanals og flerkanals SACD og DVD-Audio. Tror også den finnes med DTS lyd. Har fått strålende kritikk og er regnet som bedre enn orginalen.

Hmm..sikker på at du ikke mener nAxos?
pøh. vokaler er bare tull alikevel. Får satse på hebraisk istedenfor. :wink:

Nemedi

Medlem
19 Des 2003
15
0
0
HUmm?

Correct me if I'm wrong, men jeg mener å ha lest at en CD-plate kun inneholder informasjon mellom 20 og 20.000 Hertz...dette p.g.a at fysiske begrensninger i selve CD-strukturen? Så dersom dere har målt lyder ned mot både 10 og 5 Hertz, må vel disse skyldes til dels stygge resonanser? DVD-Audio og SACD er selvfølgelig en helt annen sak...

22 Jul 2003
7.446
0
0
Re: HUmm?

Nemedi skrev:
Correct me if I'm wrong, men jeg mener å ha lest at en CD-plate kun inneholder informasjon mellom 20 og 20.000 Hertz...dette p.g.a at fysiske begrensninger i selve CD-strukturen? Så dersom dere har målt lyder ned mot både 10 og 5 Hertz, må vel disse skyldes til dels stygge resonanser? DVD-Audio og SACD er selvfølgelig en helt annen sak...
Nah, en cd gjenngir teoretisk fra 0 til 22 050hz

[likerHIFI]

Medlem
29 Nov 2003
5.196
0
0
Re: Aaaah...

Nemedi skrev:
Sånn var det ja...0-22050 Hertz (x2 for stereo=44100)...da er jeg med...
(x2 for stereo=44100) øh...ganger 2??? :?:
det blir vel 0-22050 på hver kanal?

Snickers-is

Medlem
11 Nov 2003
33.432
0
36
44
www.midgardaudio.com
Re: HUmm?

Whoppass Cheese skrev:
Nemedi skrev:
Nah, en cd gjenngir teoretisk fra 0 til 22 050hz
Alle CD-spillere har et digitalfilter også. Dette gjør at de som regel aldri går over 20 000 Hz.

Cleeves

Medlem
1 Sep 2004
666
0
0
Har det ikkje kome ut spesielle låtar sidan 2003 eller er dette berre endå ein gløymd samling tekst? Uansett, håpar ingen skyt meg for å blåsa litt liv i tråden.

Trådstartar satt i 1. post fokus på låtar som har eit spesielt 3D bilde. Men det kan virka som om fokus etterkvart vart dreia mot dynamikk og atmosfære (utan at det er noko gale i dèt).

Har lenge ved anledningar der eg vil testa denne effekten av 3D realisme sverga spesielt til èin låt. Det forferda meg litt å sjå at denne låten ikkje synest nevnt her på forumet. Ingen andre låtar er lika overbevisande med tanke på lydar som høyres ut til å koma frå andre plassar enn der høgtalarane står. Det er her snakk om kun 2.1 høgtalarar i drift.

Låta eg viser til er spor nr 8 på Nine Inch Nails sitt album "The Slip" frå 2008. Dei første 4 minuttane er rein atmosfærisk støy, men fra 4:00 og utover startar ting å skje! Fokuser på den pulserande tonen som gradvis kjem fram frå horisonten til venstre. Denne vil gå litt fram og tilbake ei stund på venstresida, men i ein slags pause tar den steget og flytter seg langt f.... bakanfor lytteposisjon! Langt der bak flyt den òg rundt omkring, men den er heile tida lett å posisjonere.

Skal ikkje garantere at alle vil få denne effekten, eg høyrde det ikkje sjølv før eg fekk ei stor stove å ha anlegget i. I gamle stova høyrdest effekten kùn framifrå, men då likevel med utrulege dybde/avstands effektar.

At låten har nokre imponerande bass-sweep er ikkje å forakte, men det kjem liksom i andre rekke :)