Sony VW290ES

Nikos

Medlem
18 Mar 2008
327
1
18
God kveld!

Holder på å bygge dedikert hjemmekinorom i kjelleren. Tiden har kommet for å begynne å kikke på komponentene som skal inn her. Mitt store spørsmål har vært om å gå for enten stor OLED (77") eller projektor. Ønsker selvfølgelig den fulle opplevelsen med en projektor, men ikke på bekostning av et forferdelig bilde av en middelmådig pj med dårlig sortnivå og kontrast. Rommet blir helt lystett og malet i dempet sort fra tak til gulv.

Jeg har strukket budsjettet og satt av ca 50 lapper til formålet, og funderer nå på VW290ES fra Sony. Dette rett og slett fordi det er den billigste pj med native 4k som etter rapportene har god dynamikk, kontrast og sortnivå. Den scorer også godt i test av Lyd og Bilde (Test Sony VW290ES).

Samtidig ser jeg det er en del skepsis ute og går når det kommer til Sony og deres projektorer de siste årene. Meldes blant annet om at lysnivået taper seg altfor hurtig etter kort tids bruk. Jeg får heller ikke treff på tråder her på forumet, noe som igjen ikke gjør meg spesielt sterkere i trua.

Er det noen her med egne erfaringer av VW290ES som kan bidra inn i debatten? Til informasjon vil den benyttes sammen med et 106" rammelerret og vil brukes utelukkende til film fra 1080P og 4K UHD bluray kilder.

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.405
227
63
43
www.avforum.no
Jeg tror vel at hvis en kun ser på ren bildekvalitet, så er det fint lite som slår OLED. Det som gjør projeksjon interessant til tross for dette er gjerne en kombinasjon av bildestørrelse, muligheten for plassering av høyttalere bak lerretet og dermed bedre (og ofte mer) lyd, samt at noen også foretrekker bildet fra en reflektert flate fremfor en TV.

Når det gjelder VW290 spesifikt har imidlertid på ingen måte den et dårlig bilde. Høy kontrast, native 4K og Sonys prosesseringskretser gir et resultat de aller fleste vil være godt fornøyd med, og da spesielt selvsagt i en dedikert kino der du har mulighet til å ratte inn omgivelsene slik at de gir de beste forutsetninger for projeksjon.

I forhold til tidligere rapporterte problemer med fall i kontrasten på Sony projektorer registrerer jeg at det er lite rapporter om dette på AVSforum.com, der veldig mange følger dette med argusøyne.

• Like
Reactions: Toroluf

Nikos

Medlem
18 Mar 2008
327
1
18
Jeg tror vel at hvis en kun ser på ren bildekvalitet, så er det fint lite som slår OLED. Det som gjør projeksjon interessant til tross for dette er gjerne en kombinasjon av bildestørrelse, muligheten for plassering av høyttalere bak lerretet og dermed bedre (og ofte mer) lyd, samt at noen også foretrekker bildet fra en reflektert flate fremfor en TV.

Når det gjelder VW290 spesifikt har imidlertid på ingen måte den et dårlig bilde. Høy kontrast, native 4K og Sonys prosesseringskretser gir et resultat de aller fleste vil være godt fornøyd med, og da spesielt selvsagt i en dedikert kino der du har mulighet til å ratte inn omgivelsene slik at de gir de beste forutsetninger for projeksjon.

I forhold til tidligere rapporterte problemer med fall i kontrasten på Sony projektorer registrerer jeg at det er lite rapporter om dette på AVSforum.com, der veldig mange følger dette med argusøyne.
Takk for gode svar. Har benyttet kvelden til å lese meg opp på en del andre forum, og virker som mye av skepsisen kommer fra folk som sammenligner Sonyen med sin dyrere konkurrent RS1000 fra JVC. Disse er vel ikke akkurat sammenlignbare prismessig her til lands..

Tror du 290es vil være best tjent med et matt hvit duk med gain på 1.0 eller en grå duk med gain på 0.8 i et helt mørkt rom?