Sony VW1100 es

RBG

Medlem
29 Jan 2004
1.773
0
36
Hei

Jeg har fått tilbud på en Sony vw1100es projektor.
Den har ca 500t på telleren.
Hva kostet denne ny når den kom?
Hvordan klarer den seg i dag mot for eksempel Sony vw270es og Sony vw570es
Hva er riktig brukt pris på denne i dag, det følger med ny pære.

Per Johnny

Medlem
30 Des 2002
5.631
1
38
Denne modellen som alle eldre SXRD-modeller lider av panel-degradation, slik at det er ikke utenkelig at den allerede har fått kontrasten redusert fra 10000:1 til under 1000:1.

Samtidig som den har pære som er dyr og forholdsvis kort levetid iforhold til at den taper seg fort.

Jeg vil si at verdien på disse er svart lav, og kan ikke komme på noen god grunn til at man skal kjøpe det uansett pris.

RBG

Medlem
29 Jan 2004
1.773
0
36
Hei, gjelder denne nedgraderingen av sxrd modeller, bare 4k modeller, eller alle 1080p modeller også?
Er denne nedgraderingen av panelene, like stor om den brukes mye eller lite?

RBG

Medlem
29 Jan 2004
1.773
0
36
Hvilken 4k projektor ville du gått for når det gjelder pris/ytelse?
Nå er det også kommet en del 4k modeller som står helt inntil veggen. Short throw projektorer. Er de noe og satse på?

Per Johnny

Medlem
30 Des 2002
5.631
1
38
Panel degraderingen gjelder alle modeller opp til noen år siden, da Sony la på flere beskyttelse-lag på chippen. Om det er helt borte vet jeg ikke, men det er ihvertfall blitt langt bedre. Sony 260 og 270 gir mye for pengene.

GeirN

Medlem
7 Sep 2012
23
1
3
Gjelder degradering andre prosjektorer eller kun Sony sxrd?
Kan man regne kun pære slitasje for andre merker som f.eks JVC?

Per Johnny

Medlem
30 Des 2002
5.631
1
38
Gjelder degradering andre prosjektorer eller kun Sony sxrd?
Kan man regne kun pære slitasje for andre merker som f.eks JVC?
JVC har hatt problemer de også, men ikke i samme skala som Sony. Det største JVC har hatt var the pink-stripe på HD750 og de andre modellene den årgangen.

Har ikke opplevd at JVC taper kontrast over tid, men at gammaen på en del tidligere modeller har forandret seg litt, men det har fint latt seg rette inn med justeringer.

Dagens JVCer har i tillegg utrolig stabile pærer som egentlig ikke taper lysstyrke(jo de taper litt, men det er helt ubetydelig). Jeg har ei pære på en X5000 som har gått 4500 timer, den er 10% ned i lysstyrke. Disse pærene holder fargetemperaturen veldig godt også over levetiden. Med disse pærene så er ikke laser ett godt alternativ hvis man tenker på kostnad eller stabilitet. Pære blir mye billigere i drift og mer stabilt. Laser vil ha langt mer en 10% lysstap for mesteparten av levetiden.

Per Johnny

Medlem
30 Des 2002
5.631
1
38
Hva med x500, er den trygg å kjøpe brukt?
Ja. De har meget god kontrast og sortnivå. Er litt usikker på om pærene holder seg like bra som de som kom generasjonen etterpå. Ett absolutt must med X500, er en kalibrering av en som kan disse. Diddern aka Didrik Nilsen kalibrerer en X500 opp så den når ett magisk nivå.

• Like
Reactions: Toroluf

GeirN

Medlem
7 Sep 2012
23
1
3
Takk Per Johnny. Hva var nypris på x500 og x5000 og i hvilket tidsrom fantes de ny?