SONY VPL-HW65 VPL-VW320 og VPL-VW520


St3ffaN

Medlem
20 Sep 2005
1.128
0
36
Da har jeg slått til på en HW65. Regner med at dette blir en solid oppgradering fra Epson TW4400, og håper at HW65 ikke har like mye viftestøy.

Imidlertid er det ikke like lett å kalibrere opp en helt lineær gråskala på HW65, da det er umulig å treffe 100% i midtones, med mindre man er villig til relativt store avvik enten i topp eller bunn av gråakala.
Er dette noe som kan la seg løse i en fremtidig firmware-oppgradering?

Dersom man ikke har veldig stort lerret, er atter min mening HW55 en mye bedre "deal" enn HW65.
For min del så er HW65 mer plasseringsvennlig, og gjør at jeg kan ha projektoren helt inntil bakveggen (HW65 kan stå hele 6.28 meter fra et 100" lerret, mot 4.79 meter på HW55).
 

chrefs

Medlem
22 Jun 2015
48
0
0
Dersom man ikke har veldig stort lerret, er atter min mening HW55 en mye bedre "deal" enn HW65. Klart, koster de det samme, så vil jo HW65 holde seg bedre i pris på bruktmarkedet.

Så du mener at i mitt tilfelle: 100% lyskontroll, lyst tak og delvis mørke vegger, 92" lerret og 3.2m kasteavstand, vil HW55 være et bedre valg?
Selv om HW65 har reality creation 2 og mye lengre oppgitt levetid på lampa?
Jeg stiller levetid på lampa høyere enn bildeforskjell man såvidt ser med det blotte øyet.
 

TorTorden

Medlem
21 Jan 2012
12.544
0
36
Så du mener at i mitt tilfelle: 100% lyskontroll, lyst tak og delvis mørke vegger, 92" lerret og 3.2m kasteavstand, vil HW55 være et bedre valg?
Selv om HW65 har reality creation 2 og mye lengre oppgitt levetid på lampa?
Jeg stiller levetid på lampa høyere enn bildeforskjell man såvidt ser med det blotte øyet.
Med pris forskjellen på hw55 og hw65 har du råd til to ekstra pærer omtrent og uansett om pæra lever i 4000 timer mer er det neppe spessielt morro bilde etter 1500 timer.
 
Sist redigert:

Gorm

Administrator
13 Des 2002
42.467
19
38
51
Jessheim
For min del så er HW65 mer plasseringsvennlig, og gjør at jeg kan ha projektoren helt inntil bakveggen (HW65 kan stå hele 6.28 meter fra et 100" lerret, mot 4.79 meter på HW55).
Det er samme optikk i begge, med zoom på ca 1.6. Begge kan projisere 100" bilde fra 3,1 til 4,7 meter
 

Gorm

Administrator
13 Des 2002
42.467
19
38
51
Jessheim
Så du mener at i mitt tilfelle: 100% lyskontroll, lyst tak og delvis mørke vegger, 92" lerret og 3.2m kasteavstand, vil HW55 være et bedre valg?
Selv om HW65 har reality creation 2 og mye lengre oppgitt levetid på lampa?
Jeg stiller levetid på lampa høyere enn bildeforskjell man såvidt ser med det blotte øyet.
Ja det mener jeg :)
 

chrefs

Medlem
22 Jun 2015
48
0
0
Med pris forskjellen på hw55 og hw65 har du råd til to ekstra pærer omtrent og uansett om pæra lever i 4000 timer mer er det neppe spessielt morro bilde etter 1500 timer.
Jeg får HW65 til 22.999

Ja det mener jeg :)
Er dette med sortnivå noe som kan endres ved f.eks oppdatering av fw, eller "er det bare sånn"?
Fantastisk om Sony har lansert en 8000,- dyrere PJ med dårligere specs enn på tidligere modell.
 

Gorm

Administrator
13 Des 2002
42.467
19
38
51
Jessheim
Ser ut til at det er noe tull i den manualen ja, for det står også at projektoren har 17:9 format, noe som rimer greit med 4K modellene
 

steinm

Medlem
3 Mar 2006
316
0
0
Dette med fargetemperatur og gjengivelse av hudtoner er kun et kalibrerings-issue. Det er ingen sak å kalibrere en LCD til varmere fargetemperatur enn plasma skjermen din. Siden LCD også stort set kan kalibreres til mer lineær gråskala, så kan de også gjengi hudtoner minst like bra, og gjerne bedre. Det plasma skjermen er best på (før OLED dukket opp) er kontrast og sortnivå. Dermed har de bedre bildedynamikk enn en LCD-skjerm.

Når det gjelder HW55 vs HW65, så har sistnevnte tydelig høyere lysstyrke. Imidlertid er det ikke like lett å kalibrere opp en helt lineær gråskala på HW65, da det er umulig å treffe 100% i midtones, med mindre man er villig til relativt store avvik enten i topp eller bunn av gråakala. Fargerommet på HW55 sitter også veldig godt når man setter fargerommet til BT709. På HW65 er fargerommet oversaturert uansett hvilken fargemodus man velger, men lar seg kalibrere relativt greit i BT709. Gamma spriker også relativt mye fra enhet til enhet (basert på 4 kalibrerte HW65). Kontrasten måler likt (rundt 6-7000:1), så HW65 har dårligere sortnivå enn HW55.
Har ikke fått sett nok på HW65 til å sjekke om de også pulserer i lysstyrke i øko-modus, slik HW55 gjør.
Dersom man ikke har veldig stort lerret, er atter min mening HW55 en mye bedre "deal" enn HW65. Klart, koster de det samme, så vil jo HW65 holde seg bedre i pris på bruktmarkedet.
Det er godt å høre at det er et kalibrerings-issue, men at HW55 hadde bedre svartnivå var mindre bra. Ser at når det kommer til kompetanse så har jeg en lang vei å gå for i det hele tatt å kunne klare å få 100% ut av projektoren, hvis jeg ikke blir fornøyd med å prøve selv, får jeg hente inn kompetanse. Takker selvsagt for all tilbakemelding blant dere som har litt fartstid innen hjemmekino, jeg har mye å lære.
Sendte forresten mail til Hfk idag og fikk til svar at leveringstiden fortsatt var 3. Desember, 1,5 time senere fikk jeg bekreftelse på at ordre var sendt:confused: snakker om rot...


Mvh
SteinM
 

ThomasOslo

Medlem
30 Apr 2010
392
0
0
Oslo
image.jpg

Fikk idag min HW65 fra AvShop...kalibrert av Gorm....
Får den ikke opp før i morgen (kanskje) men gleder meg som en unge på julaften :)

Tusen takk for hjelpen, Gorm :)
 

elbosso

Medlem
23 Nov 2006
60
0
6
JVC har 0.7" på sine D-ILA paneler, high end DLP har 0.95" paneler mens de billigere DLP maskinene bruker 0.65". Du har også noen få high end DLP som bruker 0.65" panelene.

Det fantes flere singel chip DLP modeller med 0.95" paneler uten at de kostet en formue så det er som sagt ikke bare panelstørrelsen som gjelder.
Hmm, trodde high-end DLP har opp til 1.38" DMD brikker jeg.
Christie

mvh
Pål
 

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
11.691
2
38
Drammen
Hmm, trodde high-end DLP har opp til 1.38" DMD brikker jeg.
Christie

mvh
Pål
Vil vel ikke akkurat kalle den du linker til en hjemmekinoprojektor, 1.38" brikkene blir brukt i kommersielle kinoprojektorer og noen high end uberdyre 4K maskiner til hjemmebruk som jeg egentlig ikke vil kalle hjemmekino projektorer i det hele tatt.4K til hjemmebruk bruker de kommersiell brikkene som er veldig store noe som fører til at optikken må være stor osv, noe som fører til meget høye priser. TI har ikke lagd noen 4K brikker til hjemmebruk enda med en mer fornuftig størrelse, og til hjemmebruk er det .95" 1080p brikkene som blir brukt i high end 3 chip DLP maskiner.
 
Sist redigert:

elbosso

Medlem
23 Nov 2006
60
0
6
Hvis du må øke brightness til 80 for å få korrekt sortpunkt, så har du et problem på signal-nivå? Enten det, eller så er det gjort drastisk feilgrep ved kalibrering. Det siste virker rart, for jeg kan ikke forstå hvilke feil man kan gjøre på en HW50 for å resultere i såpass stort utslag på sortpunktet. Hvilke verdier har du på RGB gain og bias?

PS: har du ikke signalfeil, så bør projektoren på service
Må si meg enig med Gorm her. Om du måtte skru ned RGB gain/bias så mye så sliter selve projektoren, om ikke det er feil inngangssignal.

Pål
 

elbosso

Medlem
23 Nov 2006
60
0
6
Ja det mener jeg :)
Og jeg. Desverre så er 100% lyskontroll det eneste som gir kino. Selv i min 100% lyskontrollerte kino, så er det ikke mye ambient lys som skal til før bildet er langt unna korrekt BT709 og D65 med 48 nits fra duken. Samt at bildet ser jo dårlig ut med en enste gang.
Også er det virkelig noe med kinofølelsen når det blir stupmørkt rundt deg i mørke scener, men man allikevel ser alle detaljer som de har bestemt vi skal se i grading session i post på duken. Film er best på kino!! (hjemme).

Pål
 

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
11.691
2
38
Drammen
Må si meg enig med Gorm her. Om du måtte skru ned RGB gain/bias så mye så sliter selve projektoren, om ikke det er feil inngangssignal.

Pål
Det var jeg som kalibrerte denne projektoren og det var mitt første møte med en Sony som hadde driftet en hel del så det måtte store korrigeringer i gråskala til noe som førte til blackcrush, måtte ikke sette brightness så høyt som beskrevet og det er ikke noe galt med hverken projektoren (bortsett fra at den har driftet en hel del) eller inngangssignal.

Etter ny kalibrering med noen kompromisser ble gråskala ok, men ikke perfekt og brightness kunne settes til normal 50.:)
 

elbosso

Medlem
23 Nov 2006
60
0
6
Det var jeg som kalibrerte denne projektoren og det var mitt første møte med en Sony som hadde driftet en hel del så det måtte store korrigeringer i gråskala til noe som førte til blackcrush, måtte ikke sette brightness så høyt som beskrevet og det er ikke noe galt med hverken projektoren (bortsett fra at den har driftet en hel del) eller inngangssignal.

Etter ny kalibrering med noen kompromisser ble gråskala ok, men ikke perfekt og brightness kunne settes til normal 50.:)
Høres fornuftig ut. Rart dere havnet så langt ned første gang.
Men uansett, kalibrering er KUN kompromisser.

Personlig er jeg fan av kun mindre korreksjoner i projektor om den ikke har 10-bit eller bedre LUT engine som virkelig kan få ting på plass. Jeg kjører Mac pro i min kino, all avspilling fra KODI. Jeg har kun korrigert forsiktig i min JVC x500. En korreksjon som gir ok bt709 d65 cal. Med dE average rundt 1.8
Så har jeg LUT korreksjon i mac pro som kjører på GPU. Dette gir meg dE på 0.7 på bt709 og et helt rått bilde. Samtidig, IMHO, men jeg at KODI med oppskalering gir det beste bildet for tiden. Koster litt CPU, men du verden.
Alle filmer BD og DVD er rippet inn og ligger i KODI sin database.

Dette er seff kompromissløst, og litt tungvint når noen kommer med en fersk BD. I så tilfelle kan jeg realtime streame fra BD leser via makemkv til KODI, men det er ikke akkurat kone-vennlig :)
Derimot selve KODI med fjernkontroll klarer selv unga å betjene.

Pål (off topic) Svennevig
 

neotetra

Medlem
29 Des 2004
96
0
0
30K aaaargh! da blir det 55 istedenfor, snakk om å ikke si noe i butikken om lanseringstilbudet, 1/2t i demorommet og ikke et **** ord om det :( Er det noen merkbar praktisk forskjell mellom 65-55 ?
Glem det ser god info over, jeg er for bedre svartnivå vs kanskje lengre lampetid.

Logisk sett skal 55 ned i pris pga 65 hva tenker dere om det?
 
Sist redigert:

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
11.691
2
38
Drammen
Høres fornuftig ut. Rart dere havnet så langt ned første gang.
Men uansett, kalibrering er KUN kompromisser.

Personlig er jeg fan av kun mindre korreksjoner i projektor om den ikke har 10-bit eller bedre LUT engine som virkelig kan få ting på plass. Jeg kjører Mac pro i min kino, all avspilling fra KODI. Jeg har kun korrigert forsiktig i min JVC x500. En korreksjon som gir ok bt709 d65 cal. Med dE average rundt 1.8
Så har jeg LUT korreksjon i mac pro som kjører på GPU. Dette gir meg dE på 0.7 på bt709 og et helt rått bilde. Samtidig, IMHO, men jeg at KODI med oppskalering gir det beste bildet for tiden. Koster litt CPU, men du verden.
Alle filmer BD og DVD er rippet inn og ligger i KODI sin database.

Dette er seff kompromissløst, og litt tungvint når noen kommer med en fersk BD. I så tilfelle kan jeg realtime streame fra BD leser via makemkv til KODI, men det er ikke akkurat kone-vennlig :)
Derimot selve KODI med fjernkontroll klarer selv unga å betjene.

Pål (off topic) Svennevig
Mye av grunnen er nok min erfaring med manuelle kalibreringer og at denne HW50 var litt ute å kjøre.

Hjemme bruker jeg eeColor med 3D LUT og gjør da kun korrigering på 100% før autokalibrering og min siste kalibrering på X500 resulterte i et meget godt bilde, legger ved et skjermbilde fra min siste kalibrering av en X700 med eeColor som var et av de bedre eksemplarene jeg har sett av JVC projektorer som har gått en del timer (850).

Jeg bruker Oppo 105D som mediaspiller og spiller alt via NAS og det funker meget bra.
 

Vedlegg

Sist redigert:

elbosso

Medlem
23 Nov 2006
60
0
6
Supert resultat. eeColor er fin den.
Nå får vi vel evt. lage en ny tråd hvor vi snakker rundt avspilling og LUT bokser :)

Pål