Sony VPL-HW30 - 240Hz 3D - 3x lysutbyttet til VW90 i 3D - Full CMS

Alex23

Medlem
7 Des 2012
6
0
0
Skal kjøpe denne i dag. :) Jeg hr funnet ut at det er 2stk TDG-JP1 3d-briller som følger med. Er det bare disse brillene som fungerer med HW30?

Fungerer evt. TDG-BR250 og hvis de gjør det, er de da mye dårligere enn TDG-JP1?

Lurer også på om selv 3D'en er bedre på Epson TW6100W da den er nyere(nyere 3D teknologi?) og har bedre lysstyrke enn det HW30 har. Forskjell i crosstalk?

Mange spørsmål, men har ett siste :)..

Hva er forskjellen på HW-30ES og HW-30AES?

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
9.368
9
38
Drammen
UltimaNoctis skrev:
Bare å sitte 4 ganger nærmere skjermen det ;)

Det er nok ikke det desverre, jeg har en 64" TV og uansett hvor nærme jeg sitter gir det ikke samme følelsen som jeg får i kinoen min med 3 m bredt 2.35:1 lerret på 4m avstand...

Og ang HW30 håper jeg å se denne til neste uke, ser også frem til Gorm sin test av denne.

Haugesynsar

Medlem
19 Des 2008
1.888
0
36
Alex23 skrev:
Skal kjøpe denne i dag. :) Jeg hr funnet ut at det er 2stk TDG-JP1 3d-briller som følger med. Er det bare disse brillene som fungerer med HW30?

Fungerer evt. TDG-BR250 og hvis de gjør det, er de da mye dårligere enn TDG-JP1?

Lurer også på om selv 3D'en er bedre på Epson TW6100W da den er nyere(nyere 3D teknologi?) og har bedre lysstyrke enn det HW30 har. Forskjell i crosstalk?

Har lært meg en ting her på forumet, and I have learned the hard way:) Når man har mange spørsmål man lurer på, så er sjangsen for og få svar omvendt proposjonalt med antall spørsmål:-D

Brillene får du jo gratis... Jeg synes de er gode nok, men er det mange nok?

Når det gjelder Epson så synes jeg de har en utrolig god pæregaranti. Men hos meg har begge prosjektorene blitt ødelagt:evil: Blir ikke mer Epson på meg. Forresten fikk jeg dårlig service også på min første. Service er viktig fra det sekundet man har betalt:neutral:

Jeg er ikke så flink på dette med lys og kontrast, selv om jeg vet når jeg er fornøyd! Det viktigste er kanskje rommet du bruker, og at du kan kontrolere mengden lys som kommer inn. Jeg har malt taket svart og bakvegg og sideveggene(en meter på hver side). Taket "tekket jeg med 5cm isopor pga lyd. HW30 er testet av Gorm som vel er en ekte guru på feltet. Her er den:
http://avforum.no/forum/produktomtaler-video/117761-test-sony-vpl-hw30es.html

PJ Harvi

Medlem
4 Apr 2011
108
0
0
Da er shootout mellom HW 30 og AE 7000 publisert på projectorcentral.com.

De ser ut til å virkelig ELSKE panasonicen og klarer å få lavere lysutbytte til å høres ut som en bra ting da de opplever sonyen som for "bright"...

Høres ikke helt objektivt og upartisk ut, spør du meg, men mer crosstalk på sony er en potensiell "Dealbreaker" for meg.

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.114
102
63
54
Jessheim
Alex23 skrev:

Nei, du kan ikke bruke TDG-BR250. Du kan imidlertid kikke på Xpand X104, hvis du vil ha noe annet enn Sony sine.

TW6100 har ikke nyere 3D teknologi. Bare annerledes, og minst like "gammel" som den i HW30. Epson bruker 480Hz oppdateringshastighet på panelene i projektoren, for å sikre bedre nedslukking hver gang et brilleglass er "lukket". Sony bruker derimot lampe-emulering, der lampen boostes 30% hver gang et brilleglass er åpent. Dette for å sikre god kontrast mellom åpent og lukket brilleglass.
Begge systemer fungerer veldig bra. Når det er sagt, så er det klart at bildedynamikken er vesentlig dårligere på TW6100, da denne har under 1000:1 native kontrast, mot 6-8000:1 på HW30.

Ak

Administrator
11 Des 2002
36.052
22
38
42
PJ Harvi skrev:
Da er shootout mellom HW 30 og AE 7000 publisert på projectorcentral.com.

De ser ut til å virkelig ELSKE panasonicen og klarer å få lavere lysutbytte til å høres ut som en bra ting da de opplever sonyen som for "bright"...

Høres ikke helt objektivt og upartisk ut, spør du meg, men mer crosstalk på sony er en potensiell "Dealbreaker" for meg.

Projectorcentral er alltid i overkant positive til Panasonic. Tolk det som du vil....

Alex23

Medlem
7 Des 2012
6
0
0
Gorm skrev:
Nei, du kan ikke bruke TDG-BR250. Du kan imidlertid kikke på Xpand X104, hvis du vil ha noe annet enn Sony sine.

TW6100 har ikke nyere 3D teknologi. Bare annerledes, og minst like "gammel" som den i HW30. Epson bruker 480Hz oppdateringshastighet på panelene i projektoren, for å sikre bedre nedslukking hver gang et brilleglass er "lukket". Sony bruker derimot lampe-emulering, der lampen boostes 30% hver gang et brilleglass er åpent. Dette for å sikre god kontrast mellom åpent og lukket brilleglass.
Begge systemer fungerer veldig bra. Når det er sagt, så er det klart at bildedynamikken er vesentlig dårligere på TW6100, da denne har under 1000:1 native kontrast, mot 6-8000:1 på HW30.

Okei :) Siden jeg for nå er ute etter en Full HD 3D prosjektor for 3D bruk primært. Er da BenQ W7000 et godt alternativ hvis en kan leve med kontrasten? Har hørt at den har null cross feed i motsetning til HW30 og TW6100. I tillegg så skal den visst ha utrolig skarpt bilde (3D).

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.409
230
63
43
www.avforum.no
Da har jeg endelig fått testet denne litt på 3D og Avatar... ;) Den har helt klart noe mer lysutbytte i 3D, men 4x så mye som VW90 kan nok se ut som er litt overdrevet... Vanskelig å anslå noe uten å foreta målinger, men fremdeles ser 3D relativt mørkt ut på 240Hz, mens det på 120Hz (dvs. maksimalt lys), ser relativt lyssterkt ut. Det er ikke veldig mye crosstalk selv på 120Hz lukkehastighet, men det er helt klart mindre av dette når en beveger seg opp i hastighet. Midtposisjon synes jeg fungerer greit som en kompromi mellom lys og crosstalk, men det avhenger selvsagt av det enkelte oppsett. Jeg har sett denne på et lerret på 3m, som jo helt klart blir i overkant når det i tillegg er grånyansert og lydtransparent.

Ellers funker FI på samme måte som på VW90, veldig kjekt at det også funker i 3D. På 2D for øvrig synes jeg projektoren "oppfører" seg veldig likt HW20, der den viktigste fordelen uten tvil er muligheten for CMS-kalibrering. Dette er jo imidlertid absolutt en vesentlig feature...

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
9.368
9
38
Drammen
Alex23 skrev:
Okei :) Har en logitech universal fjernkontroll(1100) som jeg har tenkt til å bruke med prosjektoren jeg kjøper. Jeg har lest et sted at HW30 ikke reagerer på IR-signaler fra fjernkontroll før etter at den er varmet opp. Stemmer dette? Det er jo ønskelig å la fjernkontrollen skru på prosjektoren og deretter endre eventuell input.

Hvor har du hørt det?? Hvordan skal man få skrudd den på via den orginale fjærnkontrollen hvis den ikke reagerer på IR før den er varm?

PJ Harvi

Medlem
4 Apr 2011
108
0
0
Takk for info, Lygren! Opplever du crosstalk som forstyrrende på denne?
Hvordan er 3d opplevelsen sammenlignet med f.eks Panasonics 3d tver (hvis du har sett noen av disse)?

Alex89

Medlem
6 Des 2012
39
0
0
Andreas21 skrev:
Hvor har du hørt det?? Hvordan skal man få skrudd den på via den orginale fjærnkontrollen hvis den ikke reagerer på IR før den er varm?

Jeg mente selvfølgelig etter at den skrus på. For etter det så vil den ikke reagere igjen før den er varm. Jeg fjernet egentlig allerede spørsmålet da jeg fant en delay innstilling får å fikse dette.

Power On Delay: When a device powers on, it takes a certain amount of time to “warm up” and be ready to receive its next instruction to switch an input. For most devices this happens very quickly, but for some devices such as LCDs and Plasma televisions it can take up to 20 seconds (20000 ms).

14 Okt 2008
557
0
0
Virker nesten litt tullete testen til projectorcentral, mange gode argumenter for Panasonic, men vel så mange tulle argumenter. De har tatt utgangspunkt i alle fordelene til Panasonic og snudd dette til noe negativtntil Sony. Hvem som helst kunne skrevet en annen test med utgangspunkt i Sony og fått Sony best ut, ikke stort bedre det.

Nei, jeg får lese videre. Regner med at et par andre fora er midre partiske.

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.409
230
63
43
www.avforum.no
3D-gjengivelsen på HW30 kan minne litt om Panasonics 3D når du bruker maksimal brightness, men også der er bildeflyten noe bedre med motionflow aktivert. Øker du hastigheten på lukkebrillene er 3D-bildet vesentlig bedre på alle måter, men da på bekostnng av lysutbytte. Bildet fremstår i full hastighet som både roligere og mer behagelig å se på, samme inntrykk som en gjerne sitter med fra VW90.

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
9.368
9
38
Drammen
Alex89 skrev:
Jeg mente selvfølgelig etter at den skrus på. For etter det så vil den ikke reagere igjen før den er varm. Jeg fjernet egentlig allerede spørsmålet da jeg fant en delay innstilling får å fikse dette.

Power On Delay: When a device powers on, it takes a certain amount of time to “warm up” and be ready to receive its next instruction to switch an input. For most devices this happens very quickly, but for some devices such as LCDs and Plasma televisions it can take up to 20 seconds (20000 ms).

Jeg skjønner det du bare ordla deg litt dårlig, jeg bruker Logitech 1100 på min VW1000 og HW50 og det funker problemfritt med det oppsettet Logitech setter opp automatisk på delay. Andre ting må man justere litt på delay for å få det til å funke perfekt.

Er Alex89 og 23 samme person?? I så tilfelle burde du vel få slettet en av profilene.

PJ Harvi

Medlem
4 Apr 2011
108
0
0
Hva med crosstalk? Har en Panasonic 50" VT20 og jeg ser stadig vekk crosstalk på den men i mindre grad enn tver fra andre produsenter. At passive briller er crosstalkfrie er etter mitt syn helt feil, da denne løsningen bennyttes i de aller fleste kinoer og jeg ser mer crosstalk på kino enn på VT20. Det er ikke lett når man er kresen.

Alex89

Medlem
6 Des 2012
39
0
0
Andreas21 skrev:
Jeg skjønner det du bare ordla deg litt dårlig, jeg bruker Logitech 1100 på min VW1000 og HW50 og det funker problemfritt med det oppsettet Logitech setter opp automatisk på delay. Andre ting må man justere litt på delay for å få det til å funke perfekt.

Er Alex89 og 23 samme person?? I så tilfelle burde du vel få slettet en av profilene.

ja, my bad.. Greit å vite at det fungerer så bra med logitech 1100 :) Har nå kjøpt HW-30!

Ja, jeg registerte meg og det sto at jeg ikke kunne svare på noen tråder fordi jeg ikke hadde aktivert kontoen på epost. Etter å ikke kunne finne noen epost for å aktivere kontoen så valgte jeg å lage en til. Heller ingen epost. Var utrolig irriterende å ikke kunne skrive i forum support tråder engang for å si ifra.

Etter en halv dag ble begge kontoene aktivert rundt samme tid. Siden jeg bruker to datamaskiner ser det ut til at de er pålogget på en hver :-D Bra du sa ifra :)! Sletter den andre.

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.409
230
63
43
www.avforum.no
Så litt 3D på den nye passive 3DTVen til LG i dag også for øvrig, og det stemmer at passiv 3D på ingen måte er uten crosstalk selv på en liten TV, men det er mulig det skyldes justeringer. En fordel med passiv er uansett uten tvil langt mindre tap av lysutbytte, men å begynne med to projektorer, sølvduk, filtre, prosessorer osv. gjør etter mitt syn passiv 3D foreløpig helt uaktuelt i en hjemmekino.

Jeg er for øvrig heller ikke tilhenger av å bytte ut duken til en "high gain" type duk for å booste lysutbyttet, da lider etter mitt syn 2D-kvaliteten i alt for stor grad. Det jeg mener er løsninger folk bør vurdere er en enkelt manuell 3D-duk som kan brukes i tillegg til "video"-duken, alternativt en løsning med to projeksjonsduker i samme kassett / ramme, der en har hi-gain og den andre standard 1.0 gain.

Når det gjelder crosstalk på Panasonic VT20 har den noe av det laveste jeg har sett, trolig som følge av svært rask responstid fra plasmacellene vs. LCD, og som nevnt er HW30 langt bedre igjen enn dette i så måte om en velger å kjøre lukkehastigheten raskere enn 120 (en kan velge mellom 4 ulike nivåer), men da altså på bekostning av lysutbyttet.

Alex89

Medlem
6 Des 2012
39
0
0
Er det noen her som bruker MONSTER MonsterVision Max 3D Eyewear System with Active Sync til sin HW30?

Erfaringer? :)

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.114
102
63
54
Jessheim
må bare kommentere crosstalk på VT20 kontra 55LW6500, siden jeg vi har begge her hjemme. Det er definitivt mer crosstalk fra VT20 enn fra LG-en. Det betinger selvsagt at avstand er justert riktig på sistnevnte, for hvis du har satt denne feil, vil du tvinge øynene til "ekstrem-skjeling", og da ser du dobbelt ;-)
VT20 har forøvrig så lavt lysutbytte i 3D, at den ser direkte latterlig ut side om side med LW6500. Flimringen fra de aktive brillene er også et vesentlig moment, som oppleves langt mer forstyrrende enn halvert vertikal-oppløsning på LG-en

Når det gjelder bytte av duk er jeg helt enig med deg. Jeg ville ikke ofret 2D opplevelsen for 3D, men hadde nok valgt en løsning med to lerret, dersom kinoen skulle "oppgraderes" til 3D

Når det gjelder HW30 og crosstalk, så er denne (på lik linje med VW90) veldig god. Det er svært lite crosstalk i beste modus, men det betinger at man setter oppdaterings-hastigheten til maks, og det igjen begrenser selvsagt lysutbytte ekstremt. Ikke så mye som VW90, men det er så lite lys igjen at det ikke holder til å fylle et stort lerret. Vi snakker fortsatt høykontrast duk, eller moderat stort lerret. 3D i beste modus fungerer ikke på mitt 100" Adeo greyvsion, for å si det sånn. Senker jeg derimot oppdaterings-hastigheten, og aksepterer noe crosstalk, så har den mer enn nok lys til å gi meg en god opplevelse på samme lerret.