Sony VPL-HW30 - 240Hz 3D - 3x lysutbyttet til VW90 i 3D - Full CMS

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.114
102
63
53
Jessheim
På en ny lampe vil overgang fra normal spenning på lampen, til øko-modus, gi et dropp i lysstyrke på temmelig nøyaktig 30%

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
9.368
9
38
Drammen
lygren skrev:
Helt enig mht VW90, der sitter jo som oftest fargerommet såpass bra i utgangspunktet. På VW20 har jo imidlertid fargerommet variert noe i presisjon, og ettersom trolig også VW30 blir produsert i Kina i større kvantitet (i motsetning til VW90 som "håndlages" i Japan) er det nok greit med en viss justeringsmulighet. Det samme gjelder jo hvis en bytter lampe, ev. ønsker å "retune" etter type 1000 timer da lampen ofte endrer noe karakteristikk. Dette er jo kanskje ikke aktuelt for de fleste, men jeg ville personlig sett det som en fordel at CMS funker (som jo gjenstår å se...).

Utover det er jeg enig med Gorm, "3 ganger lysutbytte" sier såpass fint lite foreløpig at en får nesten bare vente å se.

Jeg er i alle tilfelle imponert over Sonys evne til å lytte til markedet, for du ser vel hvilken "oppskrift" Sonys ingeniører i Japan har fulgt Gorm (nærmest til punkt og prikke, i det minste på papiret)... ;)

Der er selvfølgelig ikke negativt med et velfungerende CMS system. :D

Og det er gøy å se at de hører på markedet og gutta fra lille Norge...8)

wito

Medlem
18 Sep 2006
63
1
8
MontyBurns skrev:
Takker! Dette er sikkert et dumt spm; men hva er formelen får å regne om fra bildebredde til tommer (som vel måles diagonalt)? Bør man kjøpe 16:9 lerret? Hadde håpet på litt mer enn 106" :-( Er det slik at denne har litt lite zoom, eller stopper de fleste projektorer på omtrent samme nivå?

Hvis du ganger bredden i cm med 0,45 (nøyaktig faktor 0,451712), får du diagonalen i tommer. Forutsetter da 16:9 lerret.
Likedan deler du på samme faktor for å finne bredden i cm når du har diagonalen i tommer.:)

trafik

Medlem
28 Jun 2004
814
1
18
Og jeg som har akurat bestilt HW 20 :(. kansje litt dumt og betale så mye for hw 20 nå. den detter vell i pris nå som hw 30 kommer.

Aabø

Medlem
2 Aug 2010
774
0
0
Gorm skrev:
På en ny lampe vil overgang fra normal spenning på lampen, til øko-modus, gi et dropp i lysstyrke på temmelig nøyaktig 30%
Ok, så da bør man altså sjekke om man er fornøyd med lysstyrken i øko-modus rett etter at man har kjøpt ny projektor? Skulle øko-modus i starten ikke være tilfredsstillende så må man altså se seg om etter ny projektor (eller belage seg på veldig hyppige pæreskift :shock:).

antiloop

Medlem
12 Jun 2004
19.849
0
36
51
avforum.no
Nå vet ikke jeg hvor mange timer du har tenkt å bruke hw30 pr. dag. Så lenge du bruker den f.eks 2-3 timer hver dag så har du jo lenge av en pære. På min hw15 skiftet jeg på cirka 1500 hundre timer.

Aabø

Medlem
2 Aug 2010
774
0
0
antiloop skrev:
Nå vet ikke jeg hvor mange timer du har tenkt å bruke hw30 pr. dag. Så lenge du bruker den f.eks 2-3 timer hver dag så har du jo lenge av en pære. På min hw15 skiftet jeg på cirka 1500 hundre timer.
Poenget mitt er at lysstyrken på pæren vil falle fra sine 100% på dag 1 til 70% og lavere i løpet av et par hundre timer. Man bør derfor sjekke om man er fornøyd med lysstyrken i øko-modus (70%) når pæren er ny, da dette er en mye bedre indikator på hva du egentlig kan forvente over hoveddelen av pærens levetid (fra et par hundre timer frem til ca 1500 timer). Dersom man bare er fornøyd med full styrke og IKKE øko-modus på dag 1 må man faktisk skifte pære etter et par hundre timer for å opprettholde en tilfredsstillende lysstyrke, og da blir det dyrt!

Nivve

Medlem
12 Apr 2009
603
0
16
29 999 it is! Nå spørs det om HW10 får seg en liten oppgradering langsmed en Blurayspiller med 2 HDMI ut (Oppo 93 eller Cambridge 751BD)... :D

MontyBurns

Medlem
19 Aug 2006
631
0
0
Det ser ut til å være to innstillinger for lys på HW30; high og low (jeg ser noen snakker om Eco-modus, antar at det er det samme som "low"?). Noen som har noen idè om hvor lenge parer varer dersom man kun benytter "high" (under "normal" bruk, kanskje i snitt 2-4 timer per dag)? Og hvor enkelt er det å bytte pære?

YNWA

Medlem
9 Feb 2007
765
0
0
Blir spennende å se åssen denne blir ja.

Lurte på å bestille meg en hw20 når skatte kr kom, men kanskje lurt å vente litt nå ja, med tanke på denne her.

Liiiite håp om at hw20 kanskje blir litt billigere når 30 entrer markedet da?

Hw20 med full kalibrering fra AvShop, kontra 30 i eske, skal ikke være lett det her.
3D er jo ikke sykt viktig, da jeg ikke har annet utstyr enda, som takler det.

lavvann

Medlem
7 Mai 2007
214
0
0
RS232 styring

Noen som har fått dette til på HW30? Kunne godt tenkt meg å fjerne enda en fjernkontroll ved å bruke denne rs232 sammen med f.eks en iTach.

Regner med dette ikke er noe problem, men fint hvis noen har erfaring og kan fortelle hvordan dette koples. Har lagt klar en Cat6 kabel så håper denne kan benyttes.

olemt

Medlem
25 Des 2005
891
0
0
Begynner å innse etter mye prøving og feiling at jeg har et problem med denne projektoren. Bildet hakker på enkelte streamingkilder. Det høres naturligvis rart ut, og det er også en grunn til at jeg har brukt så mye tid på feilsøking uten å komme i mål.

Bluray og DVD funker helt perfekt. Det samme gjør spill fra Xbox, og TV fra Canal Digital dekoder. Problemene begynner straks jeg skal streame fra Netflix eller Xbox Video. Vudu fungerer helt fint. Netflix hakker som et helsike i HD, helt umulig å se på. I og med at man ikke kan justere hastigheten selv på Netflix er det et problem. Og det som gjør det ekstra morsomt er at Netflix hakker både på Xbox og den nye Sony bluray-spilleren. På Xbox video er det noen HD titler som hakker, mens andre fungerer fint.

Greien her er at Xbox kjører bildet via Yamaha RXV 1900, mens bluray spilleren kjører utenom med egen HDMI. Så det har ikke noe med receiveren å gjøre. Da tenker selvsagt de fleste at det har med ustabil internetlinje å gjøre, MEN når jeg kobler til den gamle Panasonic LCD 42-tommeren hakker det ikke i det hele tatt fra nøyaktig de samme tilkoblingene. Har forsøkt å skru på motionflow på projektoren, som jeg vanligvis har avslått. Det hjelper ikke. Hva i svarte kan dette være for noe?

Kan legge til at et par filmer jeg eier på Xbox video, ikke hakket på Benq PE 8720, men på denne hakker de så ille at det ikke er mulig å se på dem.

Rudi_940

Medlem
15 Nov 2006
372
0
0
Dette blir jævlig kult, gleder med til noen skal teste denne. har i dag en hw.10 som eg er veldig fornøyd med. men blir jo aldri fornøyd, så det som står høyest på ønskelisten nå er en med 3D.
Men har hørt tidligere at folk sliter med å få den skikkelige 3D følelsen på prosjektorer. noen som har noen erfaringer rundt dette? samt, lerrete eg har idag er 120" dreamscreen med grå duk, er dette en ulempe vist man skal benytte 3D prosjektor? hvilket lerret anbefales?

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.401
225
63
43
www.avforum.no
Merkelig problem, men tviler allikevel på at det er projektoren din det er feil på når du defakto har normal bildeflyt fra samme avspiller med ulikt medium... Er jo mye mulig du ser hakkingen bedre på projektoren enn TVen, og det er også mulig at andre faktorer som plassering av boksen mht WiFi har betydning? Flytter du på boksen når du går fra TV til projektor f.eks.?

Kakk

Medlem
5 Mai 2010
195
0
0
Skal ikke si at jeg er noen ekspert på området, men såvidt jeg har forstått burde lerretet være maks 100", da helst mindre, og gainen over 2.0 for å få god utnyttelse av 3D fra en prosjektor per i dag. Dette er da i tillegg gitt at rommet er temmelig godt dempet for lys og refleksjoner av lys fra før av, aka batcave aktig. Hvis ikke dette er oppfylt vil bildet bli litt for mørkt til at du vil kunne få noe spesiell glede av 3D'en du har brukt så mye penger på. HW90 stakk vel av med 85% av lysstyrken når den skulle gjengi 3D og sto igjen med rundt 65 lumens om jeg ikke husker helt feil, hvilket er særdeles lite. Det er vel å bra at HW 30 skal ha 3 ganger mer, men det er fortsatt veldig lite sammenlignet med hva de klarer i 2D som er 500+.

Poenget er vel at med en gang en scene ikke foregår i dagslys vil du får problemer med å se hva som foregår på lerretet og dette vil da igjen ødelegge litt av opplevelsen. Det som du derimot får fra en 3D prosjekter er høyere frekvens på bildeoppdateringen siden 3D film krever dette noe som igjen i teorien og da i praksis, gir den en bedre mulighet til å gjenngi bilder i bevegelse uten at det blir veldig grumsete og du knapt ser hva som skjer.

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.899
30
48
Hvis de andre visnings enehetene ikke er full HD (Benq PE 8720 er vel en HD ready 720p projektor), så kan det kanskje ha en sammenheng med hva slags båndbredde som trengs fra nettverket når man skal fore en full HD projektor med kildedata.