Sony VPL-HW30 - 240Hz 3D - 3x lysutbyttet til VW90 i 3D - Full CMS

conan

Medlem
13 Jan 2005
299
0
0
Gorm skrev:
Hvordan 3D arter seg fra HW30 kontra plasmaen, er veldig avhengig av lerretet. Siden du har et umaskert rom (lyse vegger/tak), så er du avhengig av lerret med grå duk. Velger du så et lerret rundt 100 tommer eller større, vil lysutbyttet i 3D bli for lavt, og dermed ødeleggende for filmopplevelsen.

Takk for svar Gorm.
Jeg har følgende lerret: AVshop.no / DreamScreen V2 DynaGrey Black AutoManual 203cm/92"

Har hw 30 samme spec for zoom og kaste lengde som hw 20 ?

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.103
93
48
53
Jessheim
Lerrets-størrelsen bør ikke by på problemer for 3D avspilling, og zoom og kastelengde er identisk med HW20 :)

Frøy

Medlem
22 Jun 2004
1.176
0
0
PJ Harvi skrev:
Det eneste problemet jeg har med denne så langt er at det er vanskelig (umulig) å fokusere hele bildet, spesiellt med noe lens shift. Mitt inntrykk er at dette er et optisk problem da det ennå ikke har lykkes meg å fokusere hele meny bildet uten at en del av bildet (øvre eller nedre) blir litt "soft". Andre som har lignende erfaringer?
Har lest/sett på AVSforum at noen få har hatt problemer med fokus(bildet blir "dobbelt" ut i kantene. F.eks. skrift mister fokus). Slik skal det ikke være, så da har du nok antagelig fått ett eksemplar som ikke følger standarden til HW30. HW30 skal visst være på høyde med DLP når det gjelder skarphet etter hva jeg har lest i tester og på div. fora.
Sakset fra audiovideohd.fr (Google Translate):
"Alle testmønstre viser kraftig økning i skarphet fra HW20 generert av nye SXRD paneler, DLP ikke lenger forbeholdt de kirurgisk presisjon av bildet. Hjulpet av en eksemplarisk justering av paneler, er skarpheten på bildet optimal både i sentrum og i hjørnene av bildet."
Har også en HW30 på vei, og den blir returnert om den skulle ha dette problemet.
Uansett så gleder jeg meg til og få den i hus og teste den. Får jo veldig skryt på f.eks. AVSforum. Folk som eier projektorer til 2-3 ganger prisen av HW30 mener den står seg veldig godt mot disse, og på visse områder overgår de...

olerk

Medlem
22 Sep 2011
21
0
0
Har ny projektor på tur fra avshop. 3D`n fra sony HW30ES.

Har ikke fått handlet lerret enda til denne så har et lite spm.
Har denne projektoren en slags lagring for bilde zoom/aspect. viss en kjøper et
2.35:1 lerret. Slik en slipper å justere manuelt for å komme over til 16:9 visning.. ?

Mvh
Ole

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
9.368
9
38
Drammen
olerk skrev:
Har ny projektor på tur fra avshop. 3D`n fra sony HW30ES.

Har ikke fått handlet lerret enda til denne så har et lite spm.
Har denne projektoren en slags lagring for bilde zoom/aspect. viss en kjøper et
2.35:1 lerret. Slik en slipper å justere manuelt for å komme over til 16:9 visning.. ?

Mvh
Ole

Nei, denne har manuell zoom og fokus...

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.354
189
63
42
www.avforum.no
Ser at HW30 nå produseres på samme fabrikk som VW90, VW95 og VW1000 nå (Kosai i Japan), i motsetning til HW20 som ble produsert i Kina... Det tror jeg faktisk kan ha litt å si, for denne japanske fabrikken er jo noe av det meste avanserte som eksisterer innen elektronikkproduksjon (de produserer også flere av sine proff videokameraer der)... En tysker har nylig vært på fabrikkbesøk og sett på HW30 og VW1000, samt gir noen kommentarer rundt denne fabrikken selv her: Google Translate.

Frøy

Medlem
22 Jun 2004
1.176
0
0
Fikk min HW30 fra AVshop før helgen og har nå fått testet den i ca 30 timer. Av tilkoblinger har jeg en Oppo bdp-93 direkte til HDMI 1, en Clarke Tech ET9000 for parabol og en Toshiba XE1 er koblet via en Onkyo 876 receiver(HDMI 1,3) til HDMI 2.
Har vel testet omtrent alt som er mulig på HW30 og må bare si meg veldig fornøyd med den.
I forhold til min gamle Benq W10000(DLP) er det en stor oppgradering på alle områder i mine øyne. HW30 er så silkemyk på bevegelser/panoreringer i forhold til min gamle W10000 at det er en fryd for øyet. Sortnivået er mye bedre. Så bra at jeg kan droppe min DIY maskering ved 2.35:1 filmer på mitt 90" 16:9 lerrett. Nå får jeg endelig følelsen av at sort er sort. Dybden i bildet og detaljer i mørke områder er eksemplarisk i forhold til W10000, hvor mange mørke scener ga meg følelsen av en diffus "grå masse" som ødela mye av opplevelsen. Farger og "POP"(dynamikk) i bildet er også helt topp rett ut av esken, så dette ble nesten bedre enn jeg hadde forventet:).
Men alt skal visst ikke bare være fryd og gammen...
Etter å ha satt opp projektoren og sjekket at den ikke hadde samme problemene som PJ Harvi snakket om her tidligere, var jeg tilfreds(ingen problemer med fokus).
Ikke noen problemer hva jeg kunne se etter å ha testet blu-ray, DVD, 3D, parabol osv.
Men så, igår når jeg satt meg og så på fotball fra TV2 Premier League HD fikk jeg øye på ett merkelig fenomen som jeg ikke hadde lagt merke til tidligere. Det var mest tydelig mot den grønne gressmatten når bildet flyttet på seg. Ca. 33 cm inn ifra høyre side på lerrettet så jeg ett vertikalt lys-skille fra topp til bunn som strakk seg helt ut til høyre side. Fra min posisjon i sweetspot var hele dette området tydelig mørkere enn resten av lerrettet og fryktelig irriterende når man først hadde fått øye på det. Jeg tok fram en kalibreringsdisk og kjørte noen fullskjerm fargemønstre og der var det igjen... Ett tydelig lys-skille fra topp til bunn ca 33 cm inn ifra høyre side på lerrettet og helt ut i kantene. Jeg eksprimenterte litt ved å flytte meg ifra sweetspot og ut mot høyre. Jo lenger ut mot høyre jeg kom jo mindre ble skillet synlig og når jeg kom langt nok ut(ca der skillet begynner) forsvant det helt. Flyttet jeg meg enda lenger ut mot høyre kom skillet tilbake, men da ble det fatisk lysere enn resten av lerrettet i motsetning til nørkere når jeg satt i sweetspot.
Litt vanskelig og forklare dette bare med ord, men jeg håper noen forstår beskrivelsen min:).
Hva i all verden er dette? Har det noe med SXRD panelene å gjøre? Er det noe og gjøre med, eller må jeg snakke med AVshop om reklamasjon, ny projektor?

Mvh
Frøy

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.103
93
48
53
Jessheim
Hvis dette går fra å være mørkere til å være lysere, avhengig av innsynsvinkel, så kan jeg ikke forstå noe annet enn at det er et lerrets-problem? Det er vel umulig å skape en slik effekt fra projektoren, der refleksjonen fra lerretet forandrer lysstyrke i ett gitt område, når innsynsvinkelen endres. Høres mer ut som et problem med coatingen på lerretet? I motsetning til DLP, så er jo lyset fra LCD- og LCoS projektorer polarisert. Kan det kanskje skape problemer på en del av overflaten i lerretet ditt?

Frøy

Medlem
22 Jun 2004
1.176
0
0
Hei Gorm, takk for svar.
Så du mener det kan være lerretet? Har ett 92" grått Invideo lerret som visstnok skal ha samme duk som Adeo lerretene, men med en enklere ramme og en lavere pris(vet ikke helt om dette stemmer men..). Har kledd inn rammen med fløyel selv, så nå ser det dyrt ut;-).
Hadde ingen problemer med Benq'en, men når jeg leser hva du skriver så kan jo det være en mulighet. Kan jo prøve og flytte projektoren mot venstre(glemte jo det igår) og se om problemet forsatt er der. Hvis ikke så må det jo være lerretet og ikke noe hadde vært bedre enn det:).
Vil nødig begynne å sende projektor fram og tilbake fra dag en...

Frøy

Medlem
22 Jun 2004
1.176
0
0
Gorm skrev:
Hvis dette går fra å være mørkere til å være lysere, avhengig av innsynsvinkel, så kan jeg ikke forstå noe annet enn at det er et lerrets-problem? Det er vel umulig å skape en slik effekt fra projektoren, der refleksjonen fra lerretet forandrer lysstyrke i ett gitt område, når innsynsvinkelen endres. Høres mer ut som et problem med coatingen på lerretet? I motsetning til DLP, så er jo lyset fra LCD- og LCoS projektorer polarisert. Kan det kanskje skape problemer på en del av overflaten i lerretet ditt?
Takk og lov, det var en lettelse. Du hadde rett Gorm, det var lerretet. Takk for hjelpen:).Tror faktisk jeg hadde stått fast uten din forklaring. Da blir det ett nytt lerret på meg. Noen som vet om DreamScreen V2 funker med HW30?

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.103
93
48
53
Jessheim
Godt å høre at importør av Adeo (AV Concept AS) har ordene sine i behold da, når han hevdet at det er forskjell på Adeo og Invideo. ;-)

Selv bruker jeg Adeo, men har heller ikke opplevd noen problemer i forhold til noen av dreamscreen-dukene jeg har tilgjengelig i kalibreringsrommet.

Frøy

Medlem
22 Jun 2004
1.176
0
0
Da blir det ett Adeo- eller Dreamscreen lerret på meg ganske så snart.

Mvh
Frøy

Stianm

Medlem
13 Mai 2003
90
0
0
Gorm skrev:
Da er det lagt ut en test av HW30ES her:
AVforum redaksjonen tester Sony VPL-HW30ES

Har lest testen din med stor interesse og mer grundig og omfattende test skal godt gjøres. Veldig bra! Sitter allikevel igjen med noen spørsmål. Du starter testen med å referere til at du anser VW90 som fortsatt din referanse for 2D. Da du ikke følger dette opp i konklusjonen blir jeg litt usikker. Er det fortsatt VW90 som er din referanse for 2D etter å ha testet HW30? I så fall ja, hva er det som VW90 er bedre på i 2D?. Er det evt. noe i 2D som HW30 er bedre på enn VW90? Siste spørsmål er om en evt forskjell i 2D vil viskes ut mellom VW90 og HW30 gitt at man ikke har hundre prosent lyskontroll i rommet. Dvs hvit tak og ikke helt mørke vegger?

Hilsen en som vurderer enten HW30 eller VW90 og ikke er spesielt opptatt av 3D :)

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.103
93
48
53
Jessheim
Godt poeng

VW90 er fortsatt en mye bedre 2D projektor enn HW30, og det er sortnivå, kontrast og optisk skarphet den hovedsakelig er bedre på. I tillegg har VW90 velfungerende interpolering også i 2D, og det er et viktig poeng for mange. Summen av dette, gir VW90 langt bedre opplevd bildedybde, siden dynamikken i bildet er bedre/høyere.

Når det er sagt, så skal det ikke mere til enn en hvit/lys flate i rommet, før forskjellen i opplevd dynamikk er "spist" av rommet. Ergo, VW90 er en mye bedre 2D projektor i et sortmaskert rom.

Når du så skriver at du ikke er "spesielt opptatt av 3D", så må jeg vel nesten anbefale HW30. Hadde du skrevet at 3D er uinteressant, så er situasjonen en annen.
Det er også umulig å anbefale den ene kontra den andre, uten å vite noe om rommet ditt. Anbefaler jeg VW90, og du skal henge den i stuetaket, så har jeg jo bommet stygt.

Bare så det er nevnt. Det er en ting HW30 er bedre på i 2D, og det er linearitet i gråskalaen. Forrige generasjon (HW20 og VW90) har en tendens til å dra kraftig mot rødt i mørke områder, når gråskalaen korrigeres til D65. Dette problemet opplever jeg ikke på HW30.

Stianm

Medlem
13 Mai 2003
90
0
0
Takk, dette var oppklarende.

Rommet er heldigvis ikke stua :) Men med hvit tak og noe strølys ned fra en trappenedgang høres det ut som om jeg mister mye av effekten med VW90. Jeg benytter grå Adeo-duk med motorisert maskering. Maskeringen gir et godt løft i oppfattet kontrast med LCD-projektoren jeg bruker i dag. Men jeg ser at jeg har mye å gå på, da denne projektoren lyser opp duken der bildet skulle ha vært svart. Med projektoren avslått og maks lyskontroll blir det så mørkt i rommet at jeg knapt kan skimte lerretet. Om dette gir noe mening tli å vurdere om rommet kan "forsvare" en VW90 vet jeg ikke?

Men det jeg vet er at jeg setter fungerende interpolering foran 3D så da nærmer jeg meg å konkludere med VW90 allikevel :)

Frøy

Medlem
22 Jun 2004
1.176
0
0
Gorm skrev:
Da er det lagt ut en test av HW30ES her:
AVforum redaksjonen tester Sony VPL-HW30ES
Takker for en flott test og reportasje av HW30ES:).
Har ett par spm. Gorm. Når det gjelder motionflow, var det på fotballkamper(720p, 1080i) du så disse artefaktene? Testet du motionflow på film også, og var det like framtredende der? (Jeg bruker ikke motionflow ved film, men mitt utrenede "øye" kan ikke se noen framtredende skavanker hvis jeg aktiverer den). Jeg ser mye på fotball og vet at det oppstår mange "rare" artefakter ved spesielle scener i en fotballkamp filmet i HD. Særlig ved panoreringer, når spillere løper i høy fart forbi publikum e.l. Virker som det er kameraene som filmer kampen som skaper disse. De fremstår som du sier som høy sharpness/ringing rundt spillere/publikum etc. Mulig du vet dette fra før av, men jeg måtte bare spørre(er jo ikke sikkert at du er en fotball fanatiker:)). Vet ikke hva som skaper denne effekten ved fotballkamper i HD, men den har vært der fra den dagen de begynte og sende fotball i HD.
Du snakker om en firmware update(1.03a)for å rette opp en bug i RCP. Hvordan får man tilgang til den? Ser i "service menu" at jeg har 1.01 firmware i min, så den burde vel oppdateres?
Kalibrerer litt selv, men trenger nytt utstyr nå.
Får kanskje sende den til kalibrering hos deg etterhvert(ca. 200t?) for å sikre meg den nye firmwaren;-).

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.103
93
48
53
Jessheim
Hei Frøy

Dette med motionflow blir vel strengt tatt ikke fremtredende før du setter den side om side med VW90 (eller Epson TW5500). Når det gjelder kildemateriale, så har jeg testet det aller meste, og det er ikke kamerafeil jeg refererer til. Det er artefakter som dukker opp i det man aktiverer motionflow, og forsvinner når den skrus av. Skrekkeksempelet er om du kikker på en murvegg under rask panorering, så skjønner du hva jeg mener. Motionflow på HW30 introduserer også noe ekstra "kontur" på kontraster, omtrent slik du får ved å sette sharpness for høyt. Summen av dette gjør at jeg - i motsetning til på VW90 - velger å deaktivere motionflow på 2D materiale. Rett og slett fordi jeg får for mange påminnelser om at det jeg ser ikke er ekte. Blir liksom revet ut av handlingen litt for ofte.
Med tanke på hva folk aksepterer av dårlig motionflow i TV-apparatene sine (hører ingen som slakter Panasonic?), så er jo det man opplever via HW30 bare barnematen. Når jeg likevel påpeker dette på HW30, så er det på grunn av at det finnes billigere projektorer som fikser det bedre, og at jeg jo ønsker at Sony skal strekke seg etter det beste. Forhåpentligvis får jeg være med å utforme kravspesifikasjon til HW40 også, og da kommer selvsagt dette inn som et av momentene.

Frøy

Medlem
22 Jun 2004
1.176
0
0
Jeg skjønner. Du kjenner jo denne og de andre projektorene ut og inn og har noe og gå ut ifra.
Med det lille jeg har brukt motionflow(mest til sport, men også testet litt på film), uten referanser og noe å sammenligne med, har ikke dette plaget meg i det hele tatt. Har vel vært mer opptatt av hvor godt bilde denne projektoren faktisk gir, og det er vel i bunn og grunn det viktigste:).
Så "Sammys Eventyr" i 3D sammen med min niese igår, og det var en "höydare" når det kommer til 3D effekter. Absolutt de beste 3D effektene jeg har sett hittils. Anbefales på det varmeste selv om det er en barnefilm.