Sony VPL-HW30 - 240Hz 3D - 3x lysutbyttet til VW90 i 3D - Full CMS

need4quattro

Medlem
10 Jan 2010
288
0
0
Gorm skrev:
Zoom er ikke noe problem, men lysstyrken kan bli det. Spesielt i 3D vil HW30 slite med å trykke ut nok lys til et så stort lerret. Hvilken type lerretsduk skal du bruke?

Er litt usikker på hvilken duk jeg skal velge. Her er det lommebuken som setter begrensninger.. Ser at det kommer mange nye duker så jeg regner med prisene vil falle, som alt annet :lol:

Kanskje du kan anbefale noen? maks noen få tusen lapper..

PJ Harvi

Medlem
4 Apr 2011
108
0
0
Det eneste problemet jeg har med denne så langt er at det er vanskelig (umulig) å fokusere hele bildet, spesiellt med noe lens shift. Mitt inntrykk er at dette er et optisk problem da det ennå ikke har lykkes meg å fokusere hele meny bildet uten at en del av bildet (øvre eller nedre) blir litt "soft". Andre som har lignende erfaringer?

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.103
93
48
53
Jessheim
Skal du ha noe utbytte av 3D på den lerretsstørrelsen, så må du i alle fall gå for en hvit duk, da grå duk vil gi alt for mørkt bilde i 3D.
Velg en hvit duk med gain rundt 1,0. Positiv gain (type 1,3 og oppover) vil gi deg problemer med "rest-polarisering" fra projektoren. Dette syns som magenta og cyan "flekker/skyer", når du ser bildet gjennom 3D-brillene.

PJ Harvi

Medlem
4 Apr 2011
108
0
0
Motionflow fungerer forøvrig bra , for de som synes dette er viktig... For meg er dette fullstendig irrelevant da jeg ikke kunne finne på å bruke dette til vanlig filmtitting. Jeg ser heller ikke mye sport. Jeg vet at jeg kanskje er gammeldags, men seriøst... med mindre du vil at selve filmen skal se ut som "bakomfilm" tatt opp med videokamera; la dennne funksjonen stå AV! Jeg har vokst opp med "analog film" på kino og plages dermed ikke av litt "judder" i panoreringer. Kommende generasjoner vil nok legge mer vekt på "realisme" med tanke på bevegelser, men for en gammel traver som meg blir det helt feil når Star Wars ser ut som "days of our lives"...

Zocral

Medlem
7 Okt 2003
1.369
0
0
Det er en stund siden sist jeg var innom forumet. Kinoen i kjelleren blir flittig brukt av hele familien og min siste prosjektor, HW30, har nå rundet 1300 timer. Men den siste uken har jeg opplevd at prosjektorer plutselig slår seg av. Jeg håper ikke den synger på det siste verset for den er ikke så gammel. Er det noen som har en formening om hva som skjer og/eller hva jeg bør gjøre?

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.103
93
48
53
Jessheim
Det kommer selvsagt an på hva man har som referanse, virkeligheten eller hvordan film historisk har sett ut. Personlig har jeg større dybdefokus i hverdagen, enn de få cm vi tradisjonelt får i filmsammenheng. ;-)
Judder er etter min mening en mye større og værre "artefakt", enn noe skarpere bakgrunn. Det beste ville selvsagt vært om "Hollywood" våknet opp til 2011, og bestemte seg for å filme med mer egnet oppdateringshastighet (50 fps eller mer). Når det gjelder interpolering kommer nok dette alltid til å være omdiskutert, for det introduserer fortsatt en del stygge artefakter. Nå når alle TV-apparater kjører med interpolering, så vil kanskje dagens unge ikke klare å leve med judder i filmsammenheng?

Enkelte produsenter har også en laveste innstilling av interpolering, som ikke skarper opp bakgrunnen spesielt mye.
Personlig sjalter jeg mye frem og tilbake mellom interpolering på laveste nivå og av, og klarer ikke helt å bestemme meg for hva som er verst. :?

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.103
93
48
53
Jessheim
Hvis den slår seg av, så er det antakelig en vifte som ikke gjør jobben sin, eller så er det en temperatursensor som ikke fungerer skikkelig

Ta kontakt med Prime-support, om projektoren fortsatt er innenfor garanti- eller reklamasjons tid

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.354
189
63
42
www.avforum.no
Helt enig med deg der, PJ Harvi, FI er stort sett noe som i praksis aldri kommer til spesielt nytte. På HW30 har den imidlertid en viktig funksjon; i 3D er nemlig Motionflow svært effektiv for å gi en bedret effekt. I 3D-filmer er uansett stort sett ikke 24FPS "judderet" noe å trakte etter slik jeg ser det, men nå har det jo heller ikke dukket opp alt for mye "vanlig" film på dette formatet heller da...

Når det gjelder fokus kan nok SXRD fremstå litt mer defokusert enn Epson og LCD, men det gir etter mitt syn bare et mer realistisk "filmlike" bilde. Her er det jo smak og behag selvsagt, LCD fremstår unektelig veldig skarp...

Zocral

Medlem
7 Okt 2003
1.369
0
0
Hvis den slår seg av, så er det antakelig en vifte som ikke gjør jobben sin, eller så er det en temperatursensor som ikke fungerer skikkelig

Ta kontakt med Prime-support, om projektoren fortsatt er innenfor garanti- eller reklamasjons tid

Takk Gorm.

Jeg registrer at pj'en blinker tre ganger. I følge manualen betyr det at lampen er moden for utskiftning, så nå har jeg bestilt ny pære. Jeg håper og tror at det gjør susen. :)

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.103
93
48
53
Jessheim
Er du 100% sikker på at alle vinkler er korrekt? Er den bare marginalt "ute" på en av de tre vinklene, så får du ikke skarphet over hele lerretet. Det samme gjelder den anamorfe linsen, og samspillet her er jo nesten umulig å få til 100% korrekt. Får du det imidlertid til, så skal du ha fokus over hele lerretet (gitt at den anamorfe linsen er korrekt konstruert i forhold til lerretet).

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.103
93
48
53
Jessheim
lygren skrev:
Helt enig med deg der, PJ Harvi, FI er stort sett noe som i praksis aldri kommer til spesielt nytte.

Du er inhabil, du som nå er blitt "produsent av motion judder" ;-)

Ak

Administrator
11 Des 2002
36.042
16
38
41
Jeg synes heller ikke at motionflow, eller noen annen form for interpolering, er godt nok enda. Noen ganger fungerer det selvsagt bedre enn andre ganger, eks. på animasjon, men generelt sett så foretrekker jeg å se film uten.

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.354
189
63
42
www.avforum.no
Gorm skrev:
Du er inhabil, du som nå er blitt "produsent av motion judder" ;-)

HAHA - selv om du dessverre har litt rett... Vi får pimpe opp frekvensen litt neste gang, 25FPS har sine klare formål, men til messerapporter er det nok 50FPS som gjelder... ;) Vel, tilbake til topic??

Gratulerer

Medlem
31 Okt 2006
5.352
0
36
Gorm skrev:
Det beste ville selvsagt vært om "Hollywood" våknet opp til 2011, og bestemte seg for å filme med mer egnet oppdateringshastighet (50 fps eller mer).

Hollywood prøvde på dette før da de fikk på plass 70 mm-film på 50- og 60-tallet og kjørte filmen med 30 bilder i sekundet, men 70 mm ble aldri den helt store suksessen, dessverre. Det er selvfølgelig ikke gitt at folk ikke likte de 30 bildene, eller at de 30 bildene fikk 70 mm-prosjektet til å gå under, men jeg mistenker at folk flest ikke bryr seg spesielt mye om akkurat antall bilder i sekundet. Det er nok lettere å lansere en større og mer åpenbar "rosin" i form av 3D, selv om Hollywood har lansert 3D i alle fall to ganger tidligere på kino uten å lykkes spesielt godt.

Arendal

Medlem
14 Feb 2003
10.513
0
36
Gorm skrev:
Det kommer selvsagt an på hva man har som referanse, virkeligheten eller hvordan film historisk har sett ut. Personlig har jeg større dybdefokus i hverdagen, enn de få cm vi tradisjonelt får i filmsammenheng. ;-)
Judder er etter min mening en mye større og værre "artefakt", enn noe skarpere bakgrunn. Det beste ville selvsagt vært om "Hollywood" våknet opp til 2011, og bestemte seg for å filme med mer egnet oppdateringshastighet (50 fps eller mer). Når det gjelder interpolering kommer nok dette alltid til å være omdiskutert, for det introduserer fortsatt en del stygge artefakter. Nå når alle TV-apparater kjører med interpolering, så vil kanskje dagens unge ikke klare å leve med judder i filmsammenheng?

Enkelte produsenter har også en laveste innstilling av interpolering, som ikke skarper opp bakgrunnen spesielt mye.
Personlig sjalter jeg mye frem og tilbake mellom interpolering på laveste nivå og av, og klarer ikke helt å bestemme meg for hva som er verst. :?

Det beste vi kan håpe på er 48fps.
Vi får se hvordan Hobbiten ser ut.

Jeg hater judder og kjører Motionflow på minimum på min VW80 og det synes jeg fungerer veldig bra.
Det er svært lite bivirkninger å se i mine øyne.

Vi du si at bildebehandlingen til HW30 er på høyde med VW80 Gorm?

Forresten så har 3D fått hard medfart på kino i USA i sommer med stadig synkende besøkstall til fordel for 2D.
Flere kinoer i USA og også noen i Norge har jo måttet bruke den største salen til 2D og mindre saler til 3D fordi folk krever 2D.

Filmpolitiet har jo startet rene "anti3D" kampanjen for de som hører på dem.

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.103
93
48
53
Jessheim
Jeg vil si bildeprosesseringen i HW30 er omtrent på samme nivå som VW90. De deler vel samme prosessering mener jeg, da det var eneste måten å kunne kjøre 3D med samme oppdateringshastighet som VW90.

audunth

Medlem
9 Jun 2003
4.048
0
36
Er de nye brillene som leveres med denne (hvis man bestiller bundle) de samme som omtales i vW-95-tråden? Nye, lettere briller som slipper gjennom mer lys omtales ihvertfall i HW-30-pressemeldingen fra Sony.

Et spørsmål til: Har noen av dere prøvd denne med dataspill? For meg er spill den eneste grunnen til at jeg engang vurderer 3D på det nåværende tidspunkt. (For dere som ikke vet det kan et hvilket som helst spill med 3D-grafikk spilles i 3D med en driver fra iz3d.com ) Vil spill som kilde gjøre noen forskjell mht. crosstalk?

Til slutt: Med et 77" grått lerret (Dreamscreen Acoustic V2), god lyskontroll, mørke vegger og ca 3 meter avstand fra projektor til lerret, vil den gi grei lysstyrke i 3D?

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
9.368
9
38
Drammen
Da har jeg testet denne i noen dager og må bare si at dette er mye projektor for pengene. Har testet den mest i 3D, men har sett et par filmer i 2D også.

3D biten på denne er veldig bra med god lysstyrke (nok til å fylle mitt 3m brede 2.35:1 lerret med zoom metoden) og minimalt med crosstalk. Sammenlignet med VW90 som jeg har er HW30 et godt løft på 3D.

På 2D er den også meget god med god bildedynamikk og godt kalibrert fra fabrikk, sortnivået er også meget godt. På 2D er det selvfølgelig VW90 som går av med seieren, men det skulle vel bare mangle.

Har bestilt meg en VW95 da jeg solgte min VW90 for noen dager siden og ser frem til å få den på plass i kinoen. Hvis den er like god som HW30 på 3D og enda bedre på 2D har jeg god grunn til det. Nå begynner det å bli gøy å se 3D.:-D

conan

Medlem
13 Jan 2005
299
0
0
Andreas21 skrev:
Det er nok ikke det desverre, jeg har en 64" TV og uansett hvor nærme jeg sitter gir det ikke samme følelsen som jeg får i kinoen min med 3 m bredt 2.35:1 lerret på 4m avstand...

Og ang HW30 håper jeg å se denne til neste uke, ser også frem til Gorm sin test av denne.

Har lyst å kjøpe noe nytt på bilde side. Pr idag har jeg infokus 4805. Grå 92 duk. Stue med hvitt tak, 2 lyse vegger, 2 vegger med mørke gardiner. Hadde egentlig tenkt å gå får plasma samsung 64 når den kommer ned i pris ca 22 000. Sitte avstand tv ca 2 m, projektor 2,5 m. Men så kommer sony med hw30 så da begynner jeg å tvile igjen + innbytte på avshop...hmm

Siden du har erfaring både med hw 30 og samsung plasma 64 hva ville du anbefale meg å gå for? Hvordan er 3d på hw 30 kontra plasma tv?

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.103
93
48
53
Jessheim
Hvordan 3D arter seg fra HW30 kontra plasmaen, er veldig avhengig av lerretet. Siden du har et umaskert rom (lyse vegger/tak), så er du avhengig av lerret med grå duk. Velger du så et lerret rundt 100 tommer eller større, vil lysutbyttet i 3D bli for lavt, og dermed ødeleggende for filmopplevelsen.