Sony VPL-HW30 - 240Hz 3D - 3x lysutbyttet til VW90 i 3D - Full CMS

Rikky

Medlem
21 Des 2002
6.026
0
0
39
Jeg ser at det er mye snakk om lysstyrke på HW30, gjelder det bare 3D? Jeg har 106" grått lerret, lysegrå vegger og brukbar lyskontroll. Vil HW30 være et godt valg for meg? 3D er ikke veldig viktig.

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
9.368
9
38
Drammen
HW30 vil nok være et godt valg for deg, men jeg ser du sier brukbar lyskontroll og lurer litt på hva du legger i det.!

seeker-man

Medlem
26 Mai 2005
1.066
0
0
38
Grått.Sort fremvegg..Ellers er veggene delt litt under midten hvor de er grå under og hvite over,hvitt tak også...Kan stenge ute alt av dagslys.

Rikky

Medlem
21 Des 2002
6.026
0
0
39
Jeg bor i Nord-Norge, og her er det mørkt halve året. ;) Ellers har jeg persienner og mørke gardiner i alle vinduene. Ser ikke så mye film når det er lyst, hvertfall ikke når det er sol.

PJ Harvi

Medlem
4 Apr 2011
108
0
0
Hvilken bildemodus og Color Temp gir best bilde/farger ut av boksen?

Er det noen bias/gain innstillinger man burde foreta (hvis det er mulig å si noe generelt om dette)?

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.103
93
48
53
Jessheim
Av bildemodusene er det Cinema 3 gir beste resultatet, både når det gjelder fargetemperatur, fargerom og gamma.
Korrigering av RGB gain og bias er en individuell greie, der ingen av projektorene er helt like. Med andre ord, her med det måleutstyr til for å optimalisere

seeker-man skrev:
Grått.Sort fremvegg..Ellers er veggene delt litt under midten hvor de er grå under og hvite over,hvitt tak også...Kan stenge ute alt av dagslys.

Da er du litt i grenseland med 100 tommer. Det vil si, 3D fungerer fint med 120 Hz oppdatering på brillene, men det blir alt for mørkt om du øker på helt opp til 240Hz. Du må med andre ord leve med noe cross-talk. Optimaliserer du 3D effekten, altså avstand mellom høyre og venstre bilde sett i forhold til lerrets-størrelse og sitteavstand, så er ikke cross-talk spesielt fremtredende.

K E A

Medlem
22 Mai 2004
1.551
2
38
46
Fikk ikke samme 3D følelsen hjemme som jeg fikk hos Gorm med min Hw30.
Kan dette ha med lerret å gjøre?
Eller er det noen justeringer som bør gjøres eller skal man kjøre alt slik det er satt opp med tanke på 3D.

Husker ikke om Gorm hadde oppe sitt Supernova eller Adeo lerret når jeg fikk se 3D der.

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.103
93
48
53
Jessheim
PJ Harvi skrev:
Et spørsmål til Gorm: Hvilken gamma setting vil du anbefale på et stort lerret i et rom med lyse vegger, for å bevare litt mer skyggedetaljer?

Gorm skrev:
Gamma 4, den gir deg en gamma-respons rundt 2,0. Eventuelt kan du prøve "off", som gir rundt 2,2, og så heller øke brightness ett "klikk"

Hvis du bruker den dynamiske irisen (Auto1), så bør du kikke på gamma7 også. Denne er S-formet når irisen ikke benyttes, men er altså konstruert for å kompensere for irisen, slik at den i Auto1 drift gir gamma tilnærmet 2.2

PJ Harvi

Medlem
4 Apr 2011
108
0
0
Takk for gode svar, Gorm. Hva med color temp? Er det "middle" eller "low 1" som gir mest korrekte farger? Mulig jeg tar feil men jeg synes "middle" ser litt kjølig ut?

K E A

Medlem
22 Mai 2004
1.551
2
38
46
Supert Gorm, tar kontakt i neste uke,akkuratt nå sitter jeg på scandic hotell i Trønderbyn etter en 2 timers kjemi prøve og ser på alt tullet jeg har fått til på papira :p

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.103
93
48
53
Jessheim
Du tar absolutt ikke feil, middle har alt for mye blått, og måler relativt kaldt (husker ikke nøyaktig temp i farten). Low1 er rette utgangspunkt, og denne er forøvrig identisk med custom3, hvis du ønsker å tweake videre med low1 som utgangspunkt.

need4quattro

Medlem
10 Jan 2010
288
0
0
Skal etter hvert nå bestille meg prosjektor. Har vell egentlig sett meg ut hw30.

Jeg vil få en kasteavstand på ca 5m på et akustisk lerret som blir 250cm bredt. Rommet har 100% lyskontroll. Ifølge Prosjection Calculator må jeg zoome nesten maks ut for at bilde ikke skal bli for stort. Er det dumt å bruke zoomen med tanke på bildekvaliteten?:???:

Jokes

Medlem
24 Nov 2003
223
0
0
HW30 på plass i taket nå. Førsteinntrykket er kanon. Kun kalibrert med øynene, men dette knuser virkelig min gamle z2000. Så Tron i 3d i går. Vesentlig bedre bilde enn på kino. 106" 1,1 gain er ikke noe problem hos meg. Har sort tak og mørkegrå vegger. Bilde blir noe mørkere, men glemmer det fort da det mørkeste i bildet blir rimelig mørkt. Etter å ha hørt mye negativt om 3d på projektor må jeg si jeg er svært positivt overrasket. Blir gøy når jeg får kalibrert skikkelig

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.103
93
48
53
Jessheim
Zoom er ikke noe problem, men lysstyrken kan bli det. Spesielt i 3D vil HW30 slite med å trykke ut nok lys til et så stort lerret. Hvilken type lerretsduk skal du bruke?

PJ Harvi

Medlem
4 Apr 2011
108
0
0
Har hatt denne noen uker nå (150" lerret i stue med lyse vegger) og mitt inntrykk er: farger fra fabrikk er imponerende! Dynamikk (i et oppsett som mitt) har noen interressante begrensninger da du taper mer sortnivå for hver ekstra lumens du kaster på lerretet. Personlig vil jeg likevel si at jeg foretrekker lysstyrke fremfor sortnivå og en testing av mine favorittscener fra en rekke gode bluray-utgivelser etterlater meg med et smil om munnen! Jo mer man lærer om farger/lys/gamma/gråskala osv. desto høyere krav stiller man til sitt utstyr, men det er virkelig ikke vanskelig å nyte "kino" opplevelsen man får fra denne PJen. 3D er ikke så værst heller men jeg opplever at dette er en slags "bonus" som er j....g gøy men kan (og kommer nok til å) bli bedre med neste generasjon. Epson har jo noen utrolig spennende modeller på gang i så måte... For Sony-kjennere er nok dette gammelt nytt men for en tidligere Epson-eier er "stillheten" både fra vifte og iris et stort pluss!
Jeg har ingen proff ekspertise, men still gjerne spørsmål og jeg vil svare utfra personlig erfaring.