Sony VPL-HW30 - 240Hz 3D - 3x lysutbyttet til VW90 i 3D - Full CMS

Mr_Stian

Medlem
8 Aug 2012
489
0
0
Har ikke kjøp lerret enda. Men har sett på Dreamscrean V3 Tab D65 duken. Er det noen andre duker som vil være bedre?

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.103
93
48
53
Jessheim
hendelsesloysa skrev:
Prosjektorer har mest lysstyrke på Max vidvinkel, så kjører du 92" på Max vidvinkel bør det gå bra.

Det er en relativt bestridt "sannhet". Midt i bildet har du høyere lysstyrke, men siden vinkelen fra senter i linse og ut mot lerretets ytterkanter blir mye brattere, så vil også mesteparten av dette lyset kastes rett ut på sideveggen. Maks vidvinkel vil altså gi deg mye dårligere lysuniformitet på lerretet. Sett fra sweetspot får du bedre lysstyrke midt i bildet, men altså mye dårligere utover mot kantene av lerretet. Dette er grunnen til at projektoren alltid bør plasseres lengst mulig unna lerretet.

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.103
93
48
53
Jessheim
Med grå duk, ala den du refererer til, vil jeg si maks 100-106 tommer lerret til HW30. Ønsker du større lerret enn dette, er du bedre tjent med en projektor med høyere lysutbytte.

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.103
93
48
53
Jessheim
Rotja skrev:
Hva om man har et 92" stort lerret som meg da? Hvordan vil denne PJ fungere i 2D/3D mot dette? Om jeg tør be om et svar...

Det fungerer i alle fall langt bedre enn på 100". ;-)

Mr_Stian

Medlem
8 Aug 2012
489
0
0
Er det en annen duk som kanskje kan være bedre i min kjeller med denne projektoren? Helt mørk med mørke malte vegger. Blir nok ikke sortmalte men mørke hvertfall.

Arendal

Medlem
14 Feb 2003
10.513
0
36
Jeg skjønner meg ikke på projectorcentral.

Alt dette maset om at denne projectoren er for lyssterk virker merkelig synes jeg.
Den er jo ikke særlig forskjellig fra HW20 og ingen har klaget på at den er for lyssterk å vidt jeg har fått med meg.

Amerikanerene generelt elsker jo lyssterke projectorer så det er noe som skurrer i mine ører.

Jeg kunne godt tenkt meg en lyssterk projector for å kunne bruke den i svakt opplyste omgivelser når man ønsker det, samt at det fortsatt er "trøkk" i bildet etter 1000 timer.

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.103
93
48
53
Jessheim
Du finner i alle fall ikke noe bedre dukmateriale i prisklassen til det lerretet du allerede har nevnt. Det har passe gain (rett i overkant av 0.8), og relativt "korrekt" fargetemperatur (D65). Jeg kjenner ikke til noen andre duker i prisklassen som innehar tilsvarende egenskaper?

Soundfre@k

Medlem
20 Nov 2003
12.211
0
0
Kanskje litt uheldig sammenblanding mellom sponsor/reklameinntekter og redaksjonelle arbeidet?

K E A

Medlem
22 Mai 2004
1.551
2
38
46
Sitter å ser på at Avshop har et demo eksemplar til salgs, har jæli lyst til å legge inn bestilling men er ikke sikker.
Har lyst på denne eller en tw9000, 3d vil ikke bli mye brukt men er gøy å ha.
Vil tro denne gjør jobben mye bedre en min W5000 som står her nå.

PJ Harvi

Medlem
4 Apr 2011
108
0
0
HW 30 henger i taket i stuekinoen! Fikk prøvd med litt blu ray i går og jeg må si jeg er imponert over punchen jeg får i bildet selv i low lamp modus på mitt 150" lerret. Jeg har bare så vidt fått testet 3D, men så langt vil jeg si at instillingsmulighetene i 3d er en stor fordel, da disse i høy grad lar deg tilpasse opplevelsen i forhold til smak og det individuelle oppsett. Jeg kommer tilbake med flere erfaringer så snart jeg har fikset et lite hdmi problem. Kanskje feil tråd, men kan noen gi et tips om hvordan man fjerner metalldekslet på Dreamscreens flate hdmi kabler?
Dette er nemlig i veien slik at jeg ikke får pluggen helt inn i kontakten på projektoren.

antiloop

Medlem
12 Jun 2004
19.849
0
36
50
avforum.no
K E A skrev:
Sitter å ser på at Avshop har et demo eksemplar til salgs, har jæli lyst til å legge inn bestilling men er ikke sikker.
Har lyst på denne eller en tw9000, 3d vil ikke bli mye brukt men er gøy å ha.
Vil tro denne gjør jobben mye bedre en min W5000 som står her nå.

Ble det noe Kjøp K E A?

PJ Harvi

Medlem
4 Apr 2011
108
0
0
Et spørsmål til Gorm: Hvilken gamma setting vil du anbefale på et stort lerret i et rom med lyse vegger, for å bevare litt mer skyggedetaljer?

K E A

Medlem
22 Mai 2004
1.551
2
38
46
Ikke ennå, står mellom denne og eller tw 9000 eller hw50. Får se litt på det. :)

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.103
93
48
53
Jessheim
Gamma 4, den gir deg en gamma-respons rundt 2,0. Eventuelt kan du prøve "off", som gir rundt 2,2, og så heller øke brightness ett "klikk"

xB^

Medlem
14 Mai 2004
81
0
0
Ja er ikke så lett dette..

Fikk just solgt epson 2000'en , så har litt liggende..

Har egentlig ikke "råd" til mer en rundt 15-16, så HW30 ligger jo i den klassen. Eventuelt så jeg en brukt TW9000 som og gikk for 15k , men jeg sto over den for nå. har lyst å prøve sxrd til forandring , kun hatt 3lcd frem til nå (hvorav epson tw-2000 var siste).

jeg har 92" grått lerret (vet ikke åssen merke, men er veldig fornøyd med duken. ingen sparkle eller synlig struktur, til sammenligning med f.eks. Dreamscreen V2 grey som jeg syns er forferdelig )

Men, så er jo 1000kroners spørsmålet , har jo egentlig lyst på HW50 pga bedre prosessering, crisp greiene, og litt høyere lysutbytte. men er det egentlig noe poeng, når jeg bare har 92" , og ikke plass til større ?

Loftstue med nogenlunde lyskontroll , men lyse panel vegger og tak pr nå som reflektrer mye. (skal dekkes med sort scenemolton etterverdt)

K E A

Medlem
22 Mai 2004
1.551
2
38
46
Har fått prøvd den i noen timer nå i dag, og må si jeg er imponert over bilde.
Er det mye å hente på å få denne kalibrert?

seeker-man

Medlem
26 Mai 2005
1.066
0
0
38
Vurderer sterkt denne her...

Men er det noe vits og kjøpe denne her fremfor HW-20? er HW 30 bedre på 2 D i forhold ? Regner med 3D ikke funker vel optimalt på denne projektoren her heller?

Kommer det forresten noen test av denne i "hjemmekino" snart?

TG1

Medlem
22 Okt 2005
649
0
0
39
God kveld folkens!

Spekulerer litt på en HW30, hvis dere ikke har noen bedre forslag :)

Oppsettet mitt er som følger:
- DreamScreen Acoustic ultraHD V2 (DIY 117" hvit duk)
- ca. 4,2m kasteavstand
- lens shift (begge retninger) påkrevet
- 3D-prestasjoner ikke avgjørende, men absolutt kjekt :)

Har i dag en 4 år gammel Epson EH-TW2800 som er moden for utskifting ;-)

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.103
93
48
53
Jessheim
Som tidligere nevnt, HW30 har mer lineær gråskala, noe som gir bedre detaljering og "dybde" i de mørkeste områdene. I tillegg har den mye bedre motion flow (interpolering). Mulighet for å kjøre 3D er jo også en seriøs pluss, og har du ikke alt for stort lerret, så fungerer det faktisk veldig bra.