Sony VPL-HW30 - 240Hz 3D - 3x lysutbyttet til VW90 i 3D - Full CMS

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.103
93
48
53
Jessheim
Det er fordeler og ulemper med begge. Sony brillene har en ganske fremtredende ramme (eller kanskje heller litt for små glass) for de som sitter nært lerretet. Den markante rammen gir mindre problemer med lys-refleksjoner fra rommet.
Xpand brillene derimot, har store glass, og er derfor også veldig følsomme for refleksjonene fra rommet. Ja til og med refleksjoner fra ditt eget ansikt kan være totalt ødeleggende for kontrasten du oppnår gjennom brilleglasset. Jeg prøvde å lime på litt sort molton rundt rammen, slik at det tettet inn mot ansiktet, og det ga en enorm "oppgradering" av bildedynamikken. Merkelig at ikke Xpand har tenkt på en clip-on løsning som løser dette problemet?

RuneW

Medlem
21 Jan 2005
20.597
20
38
Sarpsborg
Forskjellene du skisserer høres i all hovedsak ut som design-forskjeller. Men selve glassene/teknikken/elektronikken er svært lik?

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.103
93
48
53
Jessheim
Det ensete som skiller i så måte, er fargetonen på polariseringsfilteret. Det er litt "gulere" på Sony brillene. Det er altså ikke mulig å oppnå samme fargetemperatur derom man benytter begge typer briller samtidig. Hvor stor betydning det har for 3D opplevelsen, kan selvsagt diskuteres.
Når jeg kalibrerer for Sony brillene, pleier jeg å øke intensiteten i blått (blå gain), for å kompensere for gulstikket i brillene. Dette må som oftest gjøres i service-menyen, siden HW30 ikke har eget fargetemperatur-minne for 3D

RuneW

Medlem
21 Jan 2005
20.597
20
38
Sarpsborg
Takk for infor, Gorm. Vil du si at 104-brillene er mer fargenøytrale enn Sony-brillene? Dette må vel i så fall kunne kalles en fordel (for 2D/3D visning)?

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.103
93
48
53
Jessheim
Det er korrekt ja. Men husk også at projektoren er "kalibrert" fra fabrikk, og da har de sikkert hatt fargetonen i brilleglassene i bakhodet.

RuneW

Medlem
21 Jan 2005
20.597
20
38
Sarpsborg
Gorm skrev:
Det er korrekt ja. Men husk også at projektoren er "kalibrert" fra fabrikk, og da har de sikkert hatt fargetonen i brilleglassene i bakhodet.
Men om man får proff-kalibrert projektoren (av deg f.eks), så er det vel lettere å finne et "fargekompromiss" mellom 2D og 3D med 104-brillene?

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.103
93
48
53
Jessheim
Definitivt

Med dine ferdigheter er det heller ikke noe problem å lage en type maskering på brillene, ala det jeg testet ut. Om du i det hele tatt føler det trengs da. Flere jeg har diskutert dette med, mener refleksjonene ikke er noe issue

RuneW

Medlem
21 Jan 2005
20.597
20
38
Sarpsborg
Gorm skrev:
Definitivt

Med dine ferdigheter er det heller ikke noe problem å lage en type maskering på brillene, ala det jeg testet ut. Om du i det hele tatt føler det trengs da. Flere jeg har diskutert dette med, mener refleksjonene ikke er noe issue

Jeg bruker briller og er egentlig litt plaget med interne refleksjoner mellom glasslagene (i alle fall på kino). En slik molton-skjerming kan sikkert hjelpe og høres morsomt ut å prøve å lage. Det er jo mørkt i rommet så man trenger ikke bekymre seg for å se dum ut heller :mrgreen:

Hootie

Medlem
28 Jul 2005
1.999
0
0
Virker monster sine briller med eksisterendes sender, eller må eg gjer noke spesielt for å pare dei med projektoren?

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.103
93
48
53
Jessheim
De jeg kjenner som har prøvd Monster sine briller, har solgt dem igjen med en gang. Forsto det slik at det ikke akkurat var "plug and play"

antiloop

Medlem
12 Jun 2004
19.849
0
36
50
avforum.no
Gorm skrev:
De jeg kjenner som har prøvd Monster sine briller, har solgt dem igjen med en gang. Forsto det slik at det ikke akkurat var "plug and play"

Så lenge ir senderen til monster brillene har kontakt med Sony sin ir sender så fungerer dette helt fint. Jeg brukte bare litt tid med å forstå oppkoblingen. Vet du det på forhånd så er det "plug & play! :grin:

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.103
93
48
53
Jessheim
Monster sine må vel tunes via PC, for å få dem like cross-talk frie som originalbrillene (når du kjører Sony panelene på høyeste hastighet)?

strike

Medlem
12 Mar 2009
1.246
0
0
Da har jeg også fått en hw30 i hus. :) Å gå fra en hitachi pj-tx300 til dette var jo bare helt fantastisk! Er jo som natt og dag, som en sommerbris vs tsunami. Nå har ikke jeg mye og sammenligne med,men det eneste ordet som popper opp er: Rått! :D Selv om jeg har lyse vegger og tak så gjør denne en formidabel jobb. Takk tll Gorm for proffkalibrering.

Eneste jeg slet med en stund var/er 3D. Jeg hadde bestilt meg to 3D filmer, fikk riktig nok bare en av de,men får etterlyse den andre hvis den ikke dukker opp, nok om det. PS3 er kilden, jeg fyrte i gang Transformes: Dark Of The Moon 3D. Satte på 3D brillene og satt spent og venta. Eneste som møter meg er en loop sekvens på forskellige språk som kort fortalt forklarer at man trenger 3D kompatibelt utstyr og at denne discen ikke har 2D matriale. Eh.. Ja, det visste jeg jo. Sitter i 3 min og håper på at denne skal forsvinne, men den gang ei.

Så var det å feilsøke. Av med hw30, ut og inn med alle kabler. Bytter til kabler jeg vet er high speed. Kobler utenom reciver og rett til kilde. Neida, ikke noe funker. Til slutt går jeg lei og bestemmer meg for å laste ned en snutt. Var like før jeg ga f... i hele 3D opplevelsen,var jo ikke det som var viktig for meg, men av prinsipp så måtte jeg til bunns i saken. Fant en LG 3D demo, som jeg lastet ned og streamet til PS3. Til min store lettelse ble det 3D gitt.

Så konklusjonen ble at enten så er det PS3 sin feil eller så er det discen som har skylden. Begge deler virker jo veldig usannsynlig egentlig. PS3 støtter jo 3D og discen er jo helt ny. Ikke har jeg en annen kilde å prøve og heller ingen andre 3D filmer ennå. Noen andre som har dark of the moon 3D og ps3?

Uansett, strålende fornøyd med kjøpet,penger vel brukt.

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.354
189
63
42
www.avforum.no
Du bør teste å kjøre Blu-ray-spilleren direkte inn i projektoren, fullt mulig det er receiveren som er synderen... Husk også at 3D-emitteren må være plugget inn i projektoren når du slår den på for at 3D skal være aktivert.

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.354
189
63
42
www.avforum.no
Ja, da skjer det endelig noe spennende på projektorfronten igjen gitt!!

Sony har nylig gått ut med pressemelding rundt VPL-HW30, som på en måte er "skreddersydd" det en ser etter på en projektor som skal levere en god 3D-opplevelse.

3x lyssutbyttet fra VW90 på 3D oppnår Sony bl.a. ved å bruke en kombinasjon av mer effektive briller og en dynamisk bildemodus.

Hvis CMS-funksjonaliteten fungerer som den skal i tillegg tror jeg vi snakker fugl her, men det gjenstår selvsagt å se...

Uansett - spennende sak og ikke minst morsomt at det skjer ting i projektorverden!!! ;)

3D-projektor for alle
Sony Professional meddeler i dag at de utvider sitt tilbud av 3D-projektorer for hjemmebruk. Den nye og rimeligere VPL-HW30ES har Sonys nyeste lampeteknologi og et dynamisk styresett som gjør at filmelskere kan nyte en 3D-opplevelse med bilder som er tre ganger så lyse som bildene fra Sonys første 3D hjemme-projektor VPL-VW90ES.

For å oppnå en optimal filmopplevelse som føles behagelig for øyet, er VPL-HW30ES utstyrt med Sonys høybildefrekvens SXRD Panel (1920[FONT=&quot]x[/FONT]1080), som bidrar til å reprodusere dramatisk skarpe og myke bevegelser, og minsker motion blur for et klarere bilde (Motionflow). I tillegg gir projektoren en dynamisk kontrast på 70,000:1 og en lysstyrke på 1.300 lm. ”3D Crosstalk” er betydelig redusert takket være SXRD-panelets 240Hz drivere som bidrar til å minske opplevelsen av dobbeltkonturene (såkalt 3D crosstalk). VPL-HW30ES gir vanlig 2D-video nytt liv ved å simulere 3D-bilder, noe som gir en helt ny opplevelse av de klassiske filmene og skaper rom for at et stort utvalg av videoinnhold, som direktesendt sport, kan oppleves i hjemmet.

VPL-HW30ES forsterker også brukerens seeropplevelse ved å tilby en behagelig måte å se 3D- og 2D-filmer. Den har selvstendig 2D/3D-modus,
en automatisk bildeinnstilling som gir optimalt bilde når man skifter mellom 2D- og 3D-innhold. Maskinen er ekstremt stillegående, med et avansert viftesystem som gjør at den slipper fra seg lite lyd (22 db) og gjør filmopplevelsen enda bedre.

"Lanseringen av VPL-HW30ES viser at Sony er dedikert når det kommer til å utvikle innovative produkter som tillater enda flere å oppleve 3D i deres egen stue.” sier Øyvind Fritzen, i Sony Professional Norge
. Basert på Sonys omfattende 3D-ekspertise setter projektoren ny standard for krevende kinogjengere som vil ha high-end hjemmekinoanlegg til en overkommelig pris.”

VPL-HW30ES er kompatibel med Sonys nye aktive shutter-briller, TDG-PJ1, som er 18 gram lettere enn foregående modell (59g mot 77g). TDG-PJ1 kan lades på 30 minutter for å deretter gi 30 timer uavbrutt brukertid. Samtidig som Sony lanserer sine nye briller, kommer Sony med en ny sender, TMR-PJ1, som synkroniserer 3D-innehold for å skape høy kvalitet med naturlige 3D-effekter.
VPL-HW30ES kommer til å bli tilgjengelig over hele Europa i juli 2011. TDG-PJ1 og TMR-PJ1 selges separat.
Om Sony Professional
Sony Professional, en avdeling i Sony Europe, er den ledende leverandøren av AV/IT-løsninger til virksomheter innen en rekke områder som media og kringkasting, videoovervåkning og retail, transportsektoren og arenaer. Avdelingen leverer produkter, system og program som gjør det mulig å skape, håndtere og distribuere digitalt audiovisuelt innhold som gir bedriften og deres kunder merverdi. Med over 25 års erfaring med å levere innovative, markedsledende produkter er Sony Professional ideell for å levere høy kvalitet og verdi til sine kunder. Sony Professional Services avdeling, deres systemintergrasjonsavdeling, gir kunder tilgang til eksperter og lokal kompetanse hos dyktige fagarbeidere i hele Europa. Sony samarbeider med et nettverk av etablerte teknologipartnere og leverer helhetlige løsninger som anerkjenner kundens behov, ved å intergrere programvare og system for å oppnå hver organisasjons individuelle mål. For mer informasjon, besøk www.pro.sony.eu

Følg oss på twitter: www.twitter.com/sonyproeurope

antiloop

Medlem
12 Jun 2004
19.849
0
36
50
avforum.no
Gorm skrev:
Monster sine må vel tunes via PC, for å få dem like cross-talk frie som originalbrillene (når du kjører Sony panelene på høyeste hastighet)?

Tuning via PC tror jeg neppe du trenger, mulig jeg tar feil.. Men det er med en dings som du kan justere en del på i starsettet til brillene.

Det eneste som jeg har fått med meg angående PC bruk er at firmware kan oppgrades via den.

americanFord

Medlem
13 Aug 2009
4.381
32
48
Morro! Blir spennende å se hvordan Sony løser lysutbyttet for 3D-visning på denne modellen. Spent på hvor denne vil havne i pris. Noen som vet hvor den vil ligge? Mellom HW 20 og VW 90?